Oorlog tussen Hamas en Israël

Unit 8200 behoort idd tot dé elite in de cyberspace, maar dat wil niet zeggen dat je die lijn kan doortrekken voor het volledige Israëlische militaire apparaat. Mijn vriend die in Israël woont liet weten dat het blijkbaar 5 uur duurde vooraleer het leger ter plaatse was in het zuiden. Als dat zo is, is de IDF toch voor een stuk in zijn blootje gezet door HAMAS.
 
Ik lees op BBC momenteel:
Israeli death toll - 70
Gaza death toll (air strikes op Palestijnen in de Gaza strip dus) - 198

Met andere woorden, het antwoord van Israël heeft nu al meer slachtoffers gemaakt.
Ik veronderstel trouwens langs beide kanten vooral burgers... :unsure:


edit: en er zouden effectief Israëlische burgers gekidnapped zijn ook. Dat ze soldaten gevangen nemen tot daar aan toe, maar burgers... onvoorstelbaar.
 
Ergens heb ik nu wel het gevoel dat het het einde is voor een van twee partijen. Ofwel duwt hamas door en hebben de palestijnen nog een bestaansrecht ofwel veegt israel nu iedereen van de gaza strook.

Wat een haat heeft dat conflict al gebracht de afgelopen decennia.
 
Er zijn berichten dat er ergens toevallig een outdoor rave gaande was in de buurt van de grens met de Gazastrook die is aangevallen geweest door Hamas. Veel feestvierders zijn nog vermist. Heb daarnet beelden gezien van de vluchtende ravers, hallucinant. Ik heb op reddit ook al veel beelden gezien van gevangengenomen Israëliërs, en die lijken, tot zover ik een oordeel kan vellen ofcourse, vaak burgers.

Echt ook veel gruwelijke beelden van paraderende Palestijnen rond lijken. Ik zag zelfs een filmpje van zo'n parade met een gevangengenomen vrouw van minstens 80jaar oud die niet begrijpt wat er gaande is. In heel het Israël en Palestina debacle ben ik van mening dat Israël echt afschuwelijke dingen doet, en het zionisme vind ik echt verschrikkelijk. Ik ben absoluut voor het bestaansrecht van Palestina.
De beelden die ik vandaag zie doen wel echt mijn maag keren. Two wrongs don't make a right. De manier waarop hier oorlog wordt gevoerd is om echt ziek van te worden. De totale minachting voor mensenrechten, onschuldige burgers. Holy shit. Degoutant.
 
edit: en er zouden effectief Israëlische burgers gekidnapped zijn ook. Dat ze soldaten gevangen nemen tot daar aan toe, maar burgers... onvoorstelbaar.
Zal gewoon een tactiek zijn, zeker. Israëlische burgers in de Gaza -> misschien minder felle tegenaanvallen van Israël.

Allez, dat zal het idee wel zijn.
 
Het uitroeien van een gebied en talloze burgers is hier absoluut niet bespreekbaar.
Mr S - op 95% van nieuwskwesties enorm gebalanceerd tegenover mijn ‘tis zwart of wit’ tot het punt dat ik soms horendol wordt van hoe redelijk hij kan zijn in argumenten - zegt dat het nu een optimaal moment is om Hamas plat te bombarderen. Heel het gebied. Laat een corridor voor humanitaire redenen om naar een ander gebied te trekken (na een eerste bombardement) en daarna de rest ook plat. Dat is dramatisch van sterften maar dan is heel het gedoe ook wel opgelost. Want ze gaan er nooit uitgeraken, dat willen ze imo ook niet. Palestijnen hebben absoluut al veel geleden, Israël is bij momenten effectief ook zwaar fout geweest. Toch ligt mijn geld om het daar leefbaar te maken en houden bij Israël. Diegene die daar de janboel gemaakt hebben door er de Joden te dumpen na ‘47 gaan nooit nog meer doen dan ‘tsk tsk’ arme Palestijnen terwijl ze toch gretig diamant en invloed blijven aanvaarden.
 
Diegene die daar de janboel gemaakt hebben door er de Joden te dumpen na ‘47 gaan nooit nog meer doen dan ‘tsk tsk’ arme Palestijnen terwijl ze toch gretig diamant en invloed blijven aanvaarden.

Dat is dus verkeerd.
Men heeft de joden geholpen met een eigen staat te creëren op het grondgebied waar ze duizenden jaren hebben gewoond, en altijd gewoond hebben.
Ze hebben niet die mensen daar gedropt, er woonden daar al veel joden. Ze hebben ervoor gezorgd dat migratie naar daar mogelijk was.

De grote migratie is in feite pas begonnen onder het antisemitisme van de moslim landen.
 
Laatst bewerkt:
Dat is dus verkeerd.
Men heeft de joden geholpen met een eigen staat te creëren op het grondgebied waar ze duizenden jaren hebben gewoond, en Marije gewoond hebben.
Ze hebben niet die mensen daar gedropt, er woonden daar al veel joden. Ze hebben ervoor gezorgd dat migratie naar daar mogelijk was.

De grote migratie is in feite pas begonnen onder het antisemitisme van de moslim landen.
Is heel dat gebied gewoon door de eeuwen niet door andere bezetters ingepalmd? Als je de geschiedenis erop naleest heeft zowat iedereen een claim op dat gebied.
https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Israel

Tijd voor dit liedje nog eens op te zetten.

0:18 caveman
0:28 canaaite/Ur/first civilisations
0:38 bronze age egypt/Ramses
0:48 assyrian empire
0:56 Israelis
1:08 babylonians/persians
1:12 Alexander the Great (Macedonian/Greek)
1:18 Alexanders sucesser
1:24 ptolemeic egypt
1:28 grerks/seleucids
1:40 macabees Israel
1:48 Roman empire
1:56 byzantines, sassanides
1:58 arabs, Mohamed
2:01 Crusaders
2:04 Saladin, Ayubid egypt, Mamluks
2:07 ottoman turks
2:10 arab revolt
2:12 the british
2:27 zionists
2:29 hisbollah or arab alliance agsinst Israel
2:45 modern day Israel
2:51 Hamas
3:02 death
 
Mr S - op 95% van nieuwskwesties enorm gebalanceerd tegenover mijn ‘tis zwart of wit’ tot het punt dat ik soms horendol wordt van hoe redelijk hij kan zijn in argumenten - zegt dat het nu een optimaal moment is om Hamas plat te bombarderen. Heel het gebied. Laat een corridor voor humanitaire redenen om naar een ander gebied te trekken (na een eerste bombardement) en daarna de rest ook plat. Dat is dramatisch van sterften maar dan is heel het gedoe ook wel opgelost. Want ze gaan er nooit uitgeraken, dat willen ze imo ook niet. Palestijnen hebben absoluut al veel geleden, Israël is bij momenten effectief ook zwaar fout geweest. Toch ligt mijn geld om het daar leefbaar te maken en houden bij Israël. Diegene die daar de janboel gemaakt hebben door er de Joden te dumpen na ‘47 gaan nooit nog meer doen dan ‘tsk tsk’ arme Palestijnen terwijl ze toch gretig diamant en invloed blijven aanvaarden.

Wat is dit nu voor walgelijke post? Roep je op tot een genocide?
Wat vandaag gebeurt is kan niet goed gepraat worden. Evenmin wat Israel daar in heel dat gebied dagelijks doet trouwens.
 
Net zoals Rusland momenteel "de orde bewaart" in Oekraïne?
Probleem dat het conflict israel/palestina zo een beetje het archetype is van het 'kip of het ei' verhaal. Geen kat die nog weet wie de meeste wreedheden heeft begaan. De enigste constante is dat beide partijen steeds wel revanche nemen met dat tikkeltje meer.
 
Wat is dit nu voor walgelijke post? Roep je op tot een genocide?
Wat vandaag gebeurt is kan niet goed gepraat worden. Evenmin wat Israel daar in heel dat gebied dagelijks doet trouwens.
Neen, ik ‘roep niet op tot genocide’ 🙄 Het zal nooit opgelost geraken, water en olie, hoeveel generaties gaan daar nog in volatile oorlogssituatie moeten doorgaan. Laat mij duidelijk zijn: niemand gaat ooit effectief noch de ene noch de andere zijde volledig platgooien. Internationaal gewoon niet te maken. Ik gaf mijn idee aan - en dan nog niet mijn woorden maar het antwoord dat ik kreeg op de vraag ‘hoe kunnen ze dat daar eigenlijk écht oplossen als we alle opties opengooien, volledig hypothetisch en met vol inzicht dat het maar een imaginair scenario is - dat het nooit zal goed komen daar.
 
Mr S - op 95% van nieuwskwesties enorm gebalanceerd tegenover mijn ‘tis zwart of wit’ tot het punt dat ik soms horendol wordt van hoe redelijk hij kan zijn in argumenten - zegt dat het nu een optimaal moment is om Hamas plat te bombarderen. Heel het gebied. Laat een corridor voor humanitaire redenen om naar een ander gebied te trekken (na een eerste bombardement) en daarna de rest ook plat. Dat is dramatisch van sterften maar dan is heel het gedoe ook wel opgelost. Want ze gaan er nooit uitgeraken, dat willen ze imo ook niet. Palestijnen hebben absoluut al veel geleden, Israël is bij momenten effectief ook zwaar fout geweest. Toch ligt mijn geld om het daar leefbaar te maken en houden bij Israël. Diegene die daar de janboel gemaakt hebben door er de Joden te dumpen na ‘47 gaan nooit nog meer doen dan ‘tsk tsk’ arme Palestijnen terwijl ze toch gretig diamant en invloed blijven aanvaarden.

Wat is dit nu voor walgelijke post? Roep je op tot een genocide?
Wat vandaag gebeurt is kan niet goed gepraat worden. Evenmin wat Israel daar in heel dat gebied dagelijks doet trouwens.

Neen, ik ‘roep niet op tot genocide’ 🙄 Het zal nooit opgelost geraken, water en olie, hoeveel generaties gaan daar nog in volatile oorlogssituatie moeten doorgaan. Laat mij duidelijk zijn: niemand gaat ooit effectief noch de ene noch de andere zijde volledig platgooien. Internationaal gewoon niet te maken. Ik gaf mijn idee aan - en dan nog niet mijn woorden maar het antwoord dat ik kreeg op de vraag ‘hoe kunnen ze dat daar eigenlijk écht oplossen als we alle opties opengooien, volledig hypothetisch en met vol inzicht dat het maar een imaginair scenario is - dat het nooit zal goed komen daar.
Zo'n denkoefening met talloze onschuldige slachtoffers (een heel gebied plat bombarderen) is zwaar ongepast en gaan we dus niet verderzetten.
 
Probleem dat het conflict israel/palestina zo een beetje het archetype is van het 'kip of het ei' verhaal. Geen kat die nog weet wie de meeste wreedheden heeft begaan. De enigste constante is dat beide partijen steeds wel revanche nemen met dat tikkeltje meer.
Als je de feiten erbij haalt is nochtans heel duidelijk wie de meeste wreedheden begaan heeft. Enkel is het zo dat men in het Westen met twee maten en gewichten naar dat conflict kijkt.
Zelfs vandaag heeft Israël meer onschuldige slachtoffers gemaakt dan andersom. Maar de verontwaardiging komt uiteraard maar richting 1 kant.

Israël heeft het recht zich te verdedigen zegt men dan. En de andere kant heeft dat niet. Dagelijks worden er onschuldige Palestijnen gedood, uit hun huizen gezet, gevangen genomen,... Er zitten duizenden Palestijnen in Israëlische gevangenissen (waaronder veel kinderen) zonder 1 vorm van aanklacht of proces. Men blijft maar land afnemen en illegaal nederzettingen bouwen. De Gaza strook is letterlijk het grootste openlucht gevangenis ter wereld. En noem maar op.

Nogmaals: ik keur wat vandaag gebeurt is absoluut af. Maar telkens de Palestijnen iets mis doen, doet men alsof dat het begin is van alles. Alsof de laatse dagen/weken/maanden niet hebben plaatsgevonden. Je oogst wat je zaait telt voor beide kanten.
 
Net zoals Rusland momenteel "de orde bewaart" in Oekraïne?
Joden lopen daar al duizenden jaren rond, toen er nog geen sprake was van de islam.

Jeruzalem en omgeving zijn bovendien voor veel godsdiensten belangrijk en "heilig".
De huidige situatie is dan verrevan perfect, het is wel het hoogst haalbare qua stabiliteit en veiligheid.
Stel u eens voor dat Hamas de boel overneemt en men de rollen omdraaid in Israel, de oven zal daar rap opgestart worden. :oink:
 
Terug
Bovenaan