Escalatie in het Midden-Oosten (Houthis, Iran,...)

Hoe is de situatie anders? Wat is er praktisch veranderd?
Het feit dat de iraanse raket deze keer vanuit Iran afgeschoten is op Israël ipv vanuit Libanon of Gaza?
Het feit dat de iraanse raket deze keer op een israëlisch doel afgeschoten is ipv op een amerikaans?

"verdere escalatie" is ook zo vaag, hoe is dit een verdere escalatie. Israel heeft een terrorist uitgeschakeld met een precisie bom in Syrië. Hoe is dat anders dan de bombardementen in Pakistan, afghanistan, Syrië, etc die ondertussen al decennia gebeuren? Of nog maar specifiek de VS die exact hetzelfde gedaan heeft door een Iraanse generaal uit te schakelen in Irak waarna Iran ook wat raketten afgeschoten heeft. Ik zie geen escalatie,
gewoon business as usual.

Die aanval op die amerikaanse basis ging ook WWIII inluiden, niet dus.
Cru gezegd maakt die discussie niet uit, zeker niet met hoe hard jij het in het belachelijke lijkt te trekken.

Het is belangrijk hoe de landen en mensen ter plaatse het ervaren. En dat lijkt nu, bij een meer openlijk ipv via proxy's handelen, wel vrij duidelijk het geval te zijn, dat het veranderd is.

Als jij denkt dat er niets veranderd is... Oké, ik denk iets anders.
 
Ligt diplomatisch wel gevoelig om een consulaat als doelwit te beschouwen, ook de VN-secretaris heeft dit streng veroordeeld. Wat is het volgende? Kruisraketten op de Majlis, special forces-operaties om de Iraanse president te vermoorden, ... ? Iraanse diplomaten opsluiten als ze toekomen bij het VN-gebouw?
Het waren militaire officiers die rechtstreeks betrokken waren bij Hezbollah etc, die momenteel raketten schieten op Israël.

Dat het op een consulaat is, is inderdaad niet de afspraak.
Ik heb een zotte oplossing: misschien uw consulaat niet laten gebruiken door uw leger om Hezbollah aan te sturen, maar dat vanuit een militair gebouw doen?

Het lijkt mij voor de hand liggend dat Iran die diplomatieke mantel gebruikte omdat ze dachten dat ze daarin veilig zaten, ook al was het militair gebruik.

Dat ballonnetje is doorprikt.
Idem Hamas die ziekenhuizen gebruikte, alsook Oekraïne die soms wapenopslagplaatsen naast scholen/ziekenhuizen had waarna outrage volgde (LOS van het feit dat de plegers daar in beide gevallen buitensporig geweld gebruikten en ik uiteraard vol pro-Oekraïne ben!).

Als het echt oorlog is, is het nogal een typisch Europees bureaucratisch idee dat de opgestelde regels naar de letter gevolgd zullen worden.

Ik zie ze nog denken dat Russische tanks onmogelijk de grens met Litouwen kunnen oversteken want 'Ah ja dat kan niet, want ze voldoen niet aan de co2 uitstoot regels dus we zijn veilig want het is gewoonweg verboden om over de grens rijden volgens artikel 23a van de klimaatwet!"
 
Laatst bewerkt:
De discussie hier over wie waar eerst begonnen was laat me toch hard denken aan deze klassieker uit Meulenberg.

Het begint inderdaad waanzinnig kinderachtig te worden allemaal. In de zin van "jij hebt mij pijn gedaan dus nu ga ik jou ook pijn doen".

Maar bon, ik kruip terug onder mijn steen, want het leven is best mooi als je het dagelijkse nieuws zoveel mogelijk negeert.
 
Het waren militaire officiers die rechtstreeks betrokken waren bij Hezbollah etc, die momenteel raketten schieten op Israël.

Dat het op een consulaat is, is inderdaad niet de afspraak.
Ik heb een zotte oplossing: misschien uw consulaat niet laten gebruiken door uw leger om Hezbollah aan te sturen, maar dat vanuit een militair gebouw doen?

Het lijkt mij voor de hand liggend dat Iran die diplomatieke mantel gebruikte omdat ze dachten dat ze daarin veilig zaten, ook al was het militair gebruik.
Ik denk dat je niet wil weten hoe vaak consulaten en andere "beschermde" plaatsen worden gebruikt om minder vriendelijke plannen te smeden en niet alleen door de "bad guys". Het gaat mij er vooral om dat dit een schending is van het internationaal recht, al zal dat in dovemansoren vallen bij Israël dat een existentiële oorlog aan het uitvechten is met Hamas. Wat niet wegneemt dat dit gedocumenteerd moet worden, net als alle andere schendingen die het land momenteel begaat. Dat geldt uiteraard ook voor de tegenpartij.
Dat ballonnetje is doorprikt.
Idem Hamas die ziekenhuizen gebruikte, alsook Oekraïne die soms wapenopslagplaatsen naast scholen/ziekenhuizen had waarna outrage volgde (LOS van het feit dat de plegers daar in beide gevallen buitensporig geweld gebruikten en ik uiteraard vol pro-Oekraïne ben!).

Als het echt oorlog is, is het nogal een typisch Europees bureaucratisch idee dat de opgestelde regels naar de letter gevolgd zullen worden.

Ik zie ze nog denken dat Russische tanks onmogelijk de grens met Litouwen kunnen oversteken want 'Ah ja dat kan niet, want ze voldoen niet aan de co2 uitstoot regels dus we zijn veilig want het is gewoonweg verboden om over de grens rijden volgens artikel 23a van de klimaatwet!"
Zonder beschermheer in Washington zal de EU wel snel buigen en terug handel voeren met Rusland. We zien wel wie er in november wordt verkozen.
 
Extra sancties. Daar gaat het regime in Iran ongetwijfeld van beven.
Vooral omdat de belangrijkste huidige sanctie (op olie export) al sinds aantreden van Biden niet afgedwongen wordt, maar men gedoogt dat Iran het meest produceert sinds 2017.

Want schurkenstaat of klimaat blablabla worden snel vergeten als de prijzen aan de pomp stijgen.
 
Vooral omdat de belangrijkste huidige sanctie (op olie export) al sinds aantreden van Biden niet afgedwongen wordt, maar men gedoogt dat Iran het meest produceert sinds 2017.

Want schurkenstaat of klimaat blablabla worden snel vergeten als de prijzen aan de pomp stijgen.
Die sancties versterken het regime dan nog eens vaker dan dat ze het ondermijnen. Er bestaan wel doelgerichte sancties om bepaalde sectoren te treffen (bvb. productiecapaciteit treffen door export van chips te blokkeren) - maar zoals we bij Rusland hebben gezien heeft dat niet altijd het gewenste effect. Je moet wel sancties treffen, alleen al als symbolische handeling dat je er "iets" aan wil doen, maar zijn er al regimes die in elkaar gestuikt zijn omwille van een sanctiebeleid?
 
't Is toch ene grote cinema eigenlijk. Israël mogen daar dan wel de kuis houden in Gaza en de ambassade van een ander land bombarderen zonder sancties. Als Iran hier gesanctioneerd voor wordt moet Israël ook sancties krijgen.

Als er landen zijn die Israël veroordelen, zijn het bijna altijd dezelfde landen, idem als het over Iran gaat.
't Is altijd de westerse kliek tegenover de kliek China - Rusland - Iran
 
't Is toch ene grote cinema eigenlijk. Israël mogen daar dan wel de kuis houden in Gaza en de ambassade van een ander land bombarderen zonder sancties. Als Iran hier gesanctioneerd voor wordt moet Israël ook sancties krijgen.

Als er landen zijn die Israël veroordelen, zijn het bijna altijd dezelfde landen, idem als het over Iran gaat.
't Is altijd de westerse kliek tegenover de kliek China - Rusland - Iran
Goh, Gennez probeerde wel een invoerverbod op Israëlische producten in te voeren, maar een erkenning van Palestina en inderdaad een doortastend sanctiebeleid tegen Israël zou al veel zijn.
 
Er waren wel EU landen die Israël veroordeeld hebben voor hun recente acties, Spanje bijvoorbeeld. Die hebben zich al geregeld tegen Israël uitgelaten. Hier durft men nog geen standpunt in te nemen.
 
maar zoals we bij Rusland hebben gezien heeft dat niet altijd het gewenste effect. Je moet wel sancties treffen, alleen al als symbolische handeling dat je er "iets" aan wil doen, maar zijn er al regimes die in elkaar gestuikt zijn omwille van een sanctiebeleid?
Dat is louter omdat de sancties niet afgedwongen worden door oa. Duitsland en Oostenrijk (waar heel veel Russische invloed zit), én door ons als kiezers want niemand wil hier meer betalen om Rusland te straffen.

De export vanuit de EU naar bv Turkije en Kazachstan etc is bijvoorbeeld +100% sinds de start van de oorlog.
Een klein kind weet dat dat komt omdat die gesanctioneerde exportproducten daar gewoon doorverkocht worden aan Rusland.
Maar men wil de eigen industrie niet te hard treffen. (Terecht of onterecht)

Vandaar de huidige situatie.

En lol @ uw enige democratische bondgenoot in het middenoosten officieel sanctioneren tijdens een oorlog.
Een paar cursussen historische en toekomstige geopolitiek nodig precies.
 
Lijkt me vanzelfsprekend dat je sancties treft tegen een land dat met de vleet oorlogsmisdaden begaat en op flagrante wijze haar voeten veegt aan het internationaal recht. Onafhankelijk of dat nu een bondgenoot is of niet.
De realiteit is niet akkoord, zowel historisch niet als vandaag.

Oekraïne sanctioneert in het midden van de strijd ook het Azov regiment niet nadat ze een paar Russen hun testikels afgesneden hadden.
Wij sanctioneren ook de US niet toen er een aantal soldaten zich totaal misdragen hadden in Afghanistan, of agent orange Vietnam, of een soeverijn land binnenvallen (Irak).
Wij sanctioneren ook Rusland niet toen ze Polen 'bevrijdden' in de tweede wereldoorlog.

Er is een verschil tussen lange termijn geopolitiek, oorlog, en 'ethisch of volgens bepaalde regels zouden we x moeten doen'.
 
De realiteit is niet akkoord, zowel historisch niet als vandaag.

Oekraïne sanctioneert in het midden van de strijd ook het Azov regiment niet nadat ze een paar Russen hun testikels afgesneden hadden.
Wij sanctioneren ook de US niet toen er een aantal soldaten zich totaal misdragen hadden in Afghanistan, of agent orange Vietnam, of een soeverijn land binnenvallen (Irak).
Wij sanctioneren ook Rusland niet toen ze Polen 'bevrijdden' in de tweede wereldoorlog.

Er is een verschil tussen lange termijn geopolitiek, oorlog, en 'ethisch of volgens bepaalde regels zouden we x moeten doen'.
Dit is helaas dan ook een van de redenen waarom Europa en de V.S. niet serieus worden genomen door niet-Westerse landen wanneer we praten over het belang van mensenrechten. Wat ook samenhangt met de groeiende geopolitieke afstand tussen Europa en Afrika en de groeiende invloed van bv. China.

Dus zelfs als je cynisch de situatie beoordeelt zonder oog voor de mensenrechten, is het voor mij allesbehalve duidelijk dat Israel steunen een geopolitiek goede zet is.
 
Dit is helaas dan ook een van de redenen waarom Europa en de V.S. niet serieus worden genomen door niet-Westerse landen wanneer we praten over het belang van mensenrechten. Wat ook samenhangt met de groeiende geopolitieke afstand tussen Europa en Afrika en de groeiende invloed van bv. China.

Dus zelfs als je cynisch de situatie beoordeelt zonder oog voor de mensenrechten, is het voor mij allesbehalve duidelijk dat Israel steunen een geopolitiek goede zet is.
Als je denkt dat Afrika 'afstand neemt' van Europa en meer naar China trekt omwille van mensenrechten (dat lees ik toch goed?), dan heb ik daar niets meer aan toe te voegen :)
 
Als het een troost mag zijn, zelfs Duitsland is op vlak van militaire power allesbehalve een grootmacht de dag van vandaag.
Wat ik me dan afvraag (ken er echt niets van allemaal)...

We zijn wel lid van de NAVO, vinden de andere navo landen het dan eigenlijk geen probleem dat België in geval van nood amper iets kan bijdragen? We zijn uiteraard niet het grootste land, maar toch...
 
Wat ik me dan afvraag (ken er echt niets van allemaal)...

We zijn wel lid van de NAVO, vinden de andere navo landen het dan eigenlijk geen probleem dat België in geval van nood amper iets kan bijdragen? We zijn uiteraard niet het grootste land, maar toch...

Financiëel moeten de kleintjes van de NAVO een steentje bijdragen. Vandaar dat Trump's 'dreigement' om uit de NAVO beangstigend is want VS > Europa op militair vlak.
 
Terug
Bovenaan