Escalatie in het Midden-Oosten (Houthis, Iran,...)

Een "tegenaanval" zegt em, ze zijn gvd actief een heel volk aan het uitmoorden. En dan zwijgen we nog over de illegale nederzettingen, dat is een parallelle genocide in slow motion...
Hamas =/= de Palestijnen, tja sommigen zullen het nooit begrijpen...
Het uitmoorden (dit zijn uw woorden) komt er na de aanval van hamas en had meer dan 1000 doden als gevolg. Ah ja, maar daar had hamas wellicht het recht om dit te doen na de 'illegale nederzettingen, etc..'

Niet vergeten, meerdere buurlanden willen al jaren geleden de vernietiging van Israël

zoals de Russen ook het recht hebben om Oekraïne aan te vallen omdat de oekrainers de Russen in Oekraïne benadeelden?
 
Het is geen kwestie van "moeten", maar van "willen". Als je elkaar niet kan erkennen en vrede sluiten met elkaar, dan blijft alleen de optie van een gewapend conflict over. Ik vind dat persoonlijk geen prettige situatie, maar misschien zijn daar ook andere visies op.
Er zijn in totaal een 30-tal landen die Israël niet erkennen. De wereld zit helaas niet zo in elkaar dat we allemaal vriendjes zijn.
Het zou een hoop helpen mocht Israël de illegale bezettingen opgeven, stoppen met de Palestijnen uit te moorden en open staan voor een billijke tweestatenoplossing. Dan zou ook Iran zich niet langer roeren.
 
Het uitmoorden (dit zijn uw woorden) komt er na de aanval van hamas en had meer dan 1000 doden als gevolg. Ah ja, maar daar had hamas wellicht het recht om dit te doen na de 'illegale nederzettingen, etc..'

Niet vergeten, meerdere buurlanden willen al jaren geleden de vernietiging van Israël

zoals de Russen ook het recht hebben om Oekraïne aan te vallen omdat de oekrainers de Russen in Oekraïne benadeelden?
Dat is een veel te simplistische voorstelling van de zaken... Het conflict gaat terug tot 1948...
 
Er zijn in totaal een 30-tal landen die Israël niet erkennen. De wereld zit helaas niet zo in elkaar dat we allemaal vriendjes zijn.
Het zou een hoop helpen mocht Israël de illegale bezettingen opgeven, stoppen met de Palestijnen uit te moorden en open staan voor een billijke tweestatenoplossing. Dan zou ook Iran zich niet langer roeren.
En als jij achter die beslissing van die 30 landen staat, dan moet je ook accepteren dat er geen vrede komt en dat het geweld blijft voortduren. Ik sta daar niet achter, in ieder geval. Ze moeten daarom geen vriendjes zijn, maar alles begint met te erkennen dat de ander bestaat en het recht heeft om gewoon te bestaan.

Hetzelfde geldt ook voor het conflict tussen Israël en de Palestijnen. De Palestijnen weigeren Israël ook te erkennen, en beide partijen laten het conflict al decennia lang aanslepen. Ook de Palestijnen hebben al vredespogingen gesaboteerd. Dit is een conflict waar beide partijen in fout gaan en het zal niet opgelost geraken tot beide partijen elkaars bestaansrecht kunnen erkennen.
 
Ik sta ook niet achter geweld maar ik sta wel achter het recht van landen om Israël als zelf uitgeroepen staat niet te erkennen wanneer er een genocide wordt gepleegd op hun geloofsgenoten. Er is een reden dat Hamas er is gekomen en dat ze de dingen doen die ze doen. Met een eigen Palestijnse staat en zelfbeschikkingsrecht zou er van Hamas geen sprake zijn. Zolang de extreem-rechtse hardliners de dienst uitmaken in Israël gaat er niets veranderen en zal deze spiraal van geweld blijven duren. Daar moet niemand zich illusies over maken.
 
Ik sta ook niet achter geweld maar ik sta wel achter het recht van landen om Israël als zelf uitgeroepen staat niet te erkennen wanneer er een genocide wordt gepleegd op hun geloofsgenoten. Er is een reden dat Hamas er is gekomen en dat ze de dingen doen die ze doen. Met een eigen Palestijnse staat en zelfbeschikkingsrecht zou er van Hamas geen sprake zijn. Zolang de extreem-rechtse hardliners de dienst uitmaken in Israël gaat er niets veranderen en zal deze spiraal van geweld blijven duren. Daar moet niemand zich illusies over maken.
Dat landen dergelijke belangrijke beslissingen nemen op basis van iets achterlijks als geloof is natuurlijk één van de grote redenen waarom er zoveel geweldadige conflicten zijn. Dus nee, ik sta absoluut niet achter de beslissing van die 30 landen.

Verder kan je je uitspraken ook perfect omkeren. Er is ook een reden dat Israël handelt zoals het doet. Dit is een conflict van beide partijen en beide partijen moeten een inspanning doen om het op te lossen. Israël is niet de schuldige in dit conflict, dat zijn beide partijen. De verantwoordelijkheid van Iran en de Palestijnen minimaliseren, helpt echt niet om tot een oplossing te komen.
 
Dat landen dergelijke belangrijke beslissingen nemen op basis van iets achterlijks als geloof is natuurlijk één van de grote redenen waarom er zoveel geweldadige conflicten zijn. Dus nee, ik sta absoluut niet achter de beslissing van die 30 landen.

Verder kan je je uitspraken ook perfect omkeren. Er is ook een reden dat Israël handelt zoals het doet. Dit is een conflict van beide partijen en beide partijen moeten een inspanning doen om het op te lossen. Israël is niet de schuldige in dit conflict, dat zijn beide partijen. De verantwoordelijkheid van Iran en de Palestijnen minimaliseren, helpt echt niet om tot een oplossing te komen.
Het is ook niet alleen maar op basis van geloof. Niet de schoothond willen spelen van de VS is een ander. En tal van andere (geo)politieke redenen.
Verder minimaliseer ik helemaal niets.
Het is niet mijn taak om tot een oplossing te komen. Dat is way above my pay grade. Ik geef alleen mijn visie op de feiten. Het staat u uiteraard vrij daar al dan niet akkoord mee te gaan.
Ik ben al heel blij dat we hier rustig argumenten kunnen uitwisselen zonder dat er gescholden wordt :) .
 
Ik sta ook niet achter geweld maar ik sta wel achter het recht van landen om Israël als zelf uitgeroepen staat niet te erkennen wanneer er een genocide wordt gepleegd op hun geloofsgenoten. Er is een reden dat Hamas er is gekomen en dat ze de dingen doen die ze doen. Met een eigen Palestijnse staat en zelfbeschikkingsrecht zou er van Hamas geen sprake zijn. Zolang de extreem-rechtse hardliners de dienst uitmaken in Israël gaat er niets veranderen en zal deze spiraal van geweld blijven duren. Daar moet niemand zich illusies over maken.

Belangrijke nuance in deze is wel dat Israël geen zelf uitgeroepen staat is.
Het ontstaan van Israël is wel iets complexer dan dat. De vergissingen uit het verleden kan je niet meer omkeren nu, het is momenteel wat het is.
Maar doen alsof Israël de enige is die in de fout gaat in heel dit conflict is echt wel de waarheid zwaar oneer aandoen. Het is hamas die gestart met de laatste geweldontplooing, dat staat vast.

En het is trouwens heel erg naïef om te denken dat heel dit conflict tussen Israël en de omliggende landen niet religieus gestuurd is.
Veel van de aanslagen die Israël al heeft ondergaan in het verleden zijn religieus gestuurd.
En die extremen waarover je spreekt in Israël, die zijn er ook langs de andere kant van het conflict. En vooral niet te vergeten dat Israël een democratie is, en Iran nog altijd een republiek is met als hoogste macht een ayatollah.
Leuk zo een president, als de echte macht bij de religieuze leider ligt die noch democratisch verkozen is noch democratische beslissingen neemt.
 
Israël toont nochtans aan dat ook een democratisch land zich zwaar kan misdragen (cfr. illegale nederzettingen). Daarvoor heb je geen dictator nodig. Het moslimfundamentalisme na WOII kan je niet loskoppelen van het dekolonisatieproces en het ontstaan van Israël. Maar zomaar stellen dat Israël gelijk staat aan Westers post-kolonialisme is ook niet juist. Dan vergeten we Joodse extremistische terreurbrigades die het hadden gemunt op de Britse bezetter. Om maar te zeggen: het zit complex in elkaar en hoe feller de polarisatie, hoe simplistischer de verklaringsmodellen worden voorgesteld.

Als we het dan toch over een simplistische boeg gooien: Israël bestaat, deal with it, en de Palestijnen leven daar al eeuwenlang, deal with it. De tragedie is dat er weinig bruggen zullen worden gebouwd tussen een verdeeld Palestijns volk onder Hamas en een Israël dat wordt geleid door extremistische crackpots die deel uitmaken van de regering van Bibi.
 
Belangrijke nuance in deze is wel dat Israël geen zelf uitgeroepen staat is.
Het ontstaan van Israël is wel iets complexer dan dat. De vergissingen uit het verleden kan je niet meer omkeren nu, het is momenteel wat het is.
Maar doen alsof Israël de enige is die in de fout gaat in heel dit conflict is echt wel de waarheid zwaar oneer aandoen. Het is hamas die gestart met de laatste geweldontplooing, dat staat vast.

Vreemde opmerking. @StevenFM gaf op de vorige pagina al aan dat 2023 een topjaar was qua Palestijnse slachtoffers, met meer dan 500 Palestijnse dodelijke slachtoffers op de Westbank alleen al van Januari tot Oktober.

Met andere woorden, elke dag paar Palestijnen afschieten of bombarderen, is een fait-divers.
 
Israël toont nochtans aan dat ook een democratisch land zich zwaar kan misdragen (cfr. illegale nederzettingen). Daarvoor heb je geen dictator nodig. Het moslimfundamentalisme na WOII kan je niet loskoppelen van het dekolonisatieproces en het ontstaan van Israël. Maar zomaar stellen dat Israël gelijk staat aan Westers post-kolonialisme is ook niet juist. Dan vergeten we Joodse extremistische terreurbrigades die het hadden gemunt op de Britse bezetter. Om maar te zeggen: het zit complex in elkaar en hoe feller de polarisatie, hoe simplistischer de verklaringsmodellen worden voorgesteld.
Vrije meningsuiting is toch ook soms een illusie, kijk naar mensen die worden gecanceld of hun werk verliezen omdat ze kritiek durven uit te spreken tegenover Israël. Dat in zogenaamde democratische landen zoals Duitsland en Groot-Brittannië.
 
Dat gaat idd. niet gebeuren, omgekeerd trouwens ook niet...
Onder geen enkel regime. Elke dag wordt het gebed afgesloten met de leuze "Dood aan de US, dood aan Israel". Die woorden zitten ondertussen net zo ingebijteld als "In de naam van Allah".

Iran heeft bewust de aanval beperkt gehouden om de verantwoordelijkheid voor verdere escalatie bij Israel te leggen. Zij hopen imo dat Israel reageert. En doen ze dat, dan zal t weer niet tussen Iran en Israel gaan, maar eerder tussen Israel en de proxies (vooral Hezbollah). Een directe confrontatie tussen Iran en Israel is bijna onmogelijk gezien hun strategische ligging, dan moet Israel al met hun 6 onderzeeërs de Perzische golf in.

Ik vrees ALS Israel de boel verder doet escaleren door nu te reageren dat ze echt hun doodsvonnis optekenen.
 
Vreemde opmerking. @StevenFM gaf op de vorige pagina al aan dat 2023 een topjaar was qua Palestijnse slachtoffers, met meer dan 500 Palestijnse dodelijke slachtoffers op de Westbank alleen al van Januari tot Oktober.

Met andere woorden, elke dag paar Palestijnen afschieten of bombarderen, is een fait-divers.

Het ging zuiver over wat er op de Gazastrook aan het gebeuren is en de link met Iran.
Hamas is niet de westbank natuurlijk.

Ik zeg niet dat Israël de goeie is in dit conflict. Maar ook niet dat Hamas of PA de goeie zijn.
Historisch hebben beide kanten fouten gemaakt. Palestina is gewoon zwakker dan Israël. Maar de rol van de andere moslimlanden in dit conflict, dat is ook iets waar we ons vragen bij mogen stellen.
 
Het ging zuiver over wat er op de Gazastrook aan het gebeuren is en de link met Iran.
Hamas is niet de westbank natuurlijk.

Ik zeg niet dat Israël de goeie is in dit conflict. Maar ook niet dat Hamas of PA de goeie zijn.
Historisch hebben beide kanten fouten gemaakt. Palestina is gewoon zwakker dan Israël. Maar de rol van de andere moslimlanden in dit conflict, dat is ook iets waar we ons vragen bij mogen stellen.
De Arabische buren handelen niet altijd in het voordeel van de Palestijnen, die hebben ook een eigen agenda. Dat mag zeker gesteld worden. Als je de geschiedenis van die regio erop nagaat vanaf WOI tot en met vandaag is het duidelijk dat er heel wat is foutgelopen na de ontmanteling van het Ottomaanse Rijk, de kolonisatie van die gebieden door de Britten en de Fransen, de betwiste ontstaansgeschiedenis van Israël, het dekolonisatieproces waartegen het Westen zich verzette (cfr. Suez-crisis om maar één te noemen), de verschillende vormen van Arabisch nationalisme, ...

In een ideale wereld is er een VN-troepenmacht die scheidsrechter speelt en de regio veilig stelt voor onschuldige burgers. En dat er aan beide kanten hard wordt gewerkt om bruggen te bouwen en een toekomst te verzekeren waarbij wordt geanticipeerd op mogelijke breuklijnen en twistappels. Maar al is die ideale wereld morgen daar, er is enorm veel gebeurd waarvan je niet kan verwachten dat het zomaar wordt vergeven en vergeten en dat iedereen Kumbaya gaat zingen.
 
Nagel op de kop.
En dat stoort mij nog het meeste. Dat die extreme partijen en andere landen spelen met de levens van onschuldige burgers.

En dan zwijg ik nog over Amerika. Die toch ook altijd wel betrokken zijn en een prominente rol spelen.
Maar ze voeren nooit de oorlog op eigen grondgebied. Maar altijd op een ander of via een ander.
 

"Israël wil terugslaan na Iraanse aanval, zonder totale oorlog uit te lokken"​

Israël overweegt wel degelijk om een "pijnlijke" vergeldingsaanval uit te voeren op Iran, als antwoord op de aanval van Iran van afgelopen weekend. Dat is volgens de Israëlische zender Channel 12 vanmiddag besproken tijdens het oorlogskabinet. Maar Israël wil wel een totale oorlog in de regio vermijden.
Volgens Channel 12 wil Israël die aanval ook coördineren met de Verenigde Staten. De Amerikaanse president Biden liet eerder echter verstaan dat de VS Israël niet zal bijstaan in een nieuwe aanval op Iran.
Een officiële verklaring van de Israëlische regering is er nog niet. Maar de Israëlische minister van Defensie Gallant zou aan zijn Amerikaanse collega Austin een soortgelijke boodschap hebben gegeven, namelijk dat Israël geen andere keuze zou hebben dan te reageren op de Iraanse aanval. (VRT NWS)

Nen dzjoef geven, maar dan wel ne zachte dzjoef. Of hoe moet ik dat begrijpen? De Amerikanen springen gelukkig niet mee op de kar.
 
Eerst zelf beginnen en dan "willen terugslaan"
Uiteraard gaat Iran dat niet zo laten (tenzij misschien ze buiten Iran aanvallen). Dus ze zoeken wel degelijk een oorlog.
 
Terug
Bovenaan