De wereld draait door.. wat doen we ertegen?

Straf dat tegenwoordig zelfs een herijking van de wereldorde al gesponsord moet worden. :unsure: ( Het ontploft, het is niet voor meer smaak :p )

Dat gezegd zijnde, over het algemeen is de wereld er constant beter op geworden. Maar nu met het hele klimaat gegeven is er een negatief element bij gekomen dat er vroeger niet was. En dat is een negatief element dat nog heel lang veel negatiever zal worden. Dus het zou wel eens kunnen dat die gestage opmars van de voorbije duizenden jaren een serieuze knauw gaat krijgen.
Maar we hebben ook al heel wat problemen gehad die nu in hindsight doenbaar lijken maar waar er algemene stemming ook was dat het de uitdaging van de moderne wereld ging zijn zoals zure regen, de koude oorlog, uitputting van fossiele brandstoffen, overbevolking en het ozongat. We hebben nogal de neiging om de ernst van de huidige problemen altijd uit te vergroten en dan daarna wat te vergeten hoe dramatisch we het vonden. Da's ergens ook wel logisch, achteraf zien we dat we het allemaal overleefd hebben en dat het beter meeviel dan wat er gecommuniceerd werd maar hoe het huidige probleem gaat aflopen weet je natuurlijk nog niet, en het is niet omdat de vorige allemaal ok afgelopen zijn dat elk probleem zo gaat aflopen.

Het lijkt me gewoon extreem moeilijk om de ernst van huidige problemen in te schatten en op een schaal te zetten vergeleken met uitdagingen en problemen in het verleden. Veel ligt ook waarschijnlijk aan hoe zaken in de media gecommuniceerd worden, we horen graag spectaculaire verhalen en de media is niet terughoudend om ons die te geven. Ik heb ook de indruk dat we als maatschappij altijd een aantal problemen hebben waar we enorm op focussen en ik vermoed dat dat niet altijd even rationeel is. Zo hebben we Decennialang in een existentiële crisis geleefd met de constante dreiging van een maatschappij-eindigende kernoorlog boven ons hoofd. Het is niet dat dat risico nu minder is dan toen, misschien is het nu zelfs hoger dan het ooit geweest is maar het is geen probleem dat echt leeft.
 
Laatst bewerkt:
geschiedenis herhaalt zich gewoon, denk ik. Das een beetje een golfbeweging. Tijden van relatieve vrede worden opgevolgd door oorlogen, tijden van relatieve welvaart door armoede, tijden van (religieuze) vrijheid door een strikte wereld, ... en visa versa. Wij hebben gewoon geluk gehad om in Belgie geboren te zijn en tussen '50 - '90 toch relatieve vrede en welvaart gekend te hebben in onze contreien.
Afspraken in verband met oorlog zijn dikwijls genomen in nasleep van een grote oorlog. natuurlijk dacht men toen 'dit doen we nooit meer', maar als puntje bij paaltje komt gaat men zich er weinig van aantrekken he. Als ge u al niks aantrekt van al het leed dat ge gaat veroorzaken vanwege uw gedachtegoed en bereid zijt bloed te vergieten, waarom u dan iets van afspraken aantrekken?

Beschaafd zijn is algemeen gezien imo maar een klein laagje dat in stand wordt gehouden door welvaart en kans op straffen. Ge hebt natuurlijk nog genoeg mensen die van nature goed zijn (gelukkiglijk), maar ik wil niet weten hoeveel mensen juist maar in de lijn lopen vanwege kans op straf of te veel te verliezen. Kijk bijv. maar hoeveel mensen zijn beginnen looten in bepaalde staten in Amerika vanwege een aanpassing op de wet waardoor ze eigenlijk een vrijgeleide krijgen om het te doen. Zonder schaamte gewoon buiten wandelen met gestolen goed.
 
Ik denk niet dat er nu meer conflicten/oorlogen zijn, na WO II had je ook al de Koude Oorlog, Vietnam, de oorlog in Korea, Golfoorlog , oorlog in Joegoslavië (dat was in de jaren '90 en voor ons nog dichterbij dan Oekraïne), ...
Met social media komt het allemaal gewoon meer in beeld, vroeger kon men vanalles uitsteken en kwam het niet in de media. Nu zal het direct online staan. En oorlog in Israël en in het Midden-Oosten is ook van alle tijden.
 
Ik heb ook niet echt de indruk dat er nu zoveel meer problemen zijn als vroeger.

Alles draait en er zijn zelfs lange termijn visies van 2050/2100 waar we naar toe werken op heel veel vlakken in Europa. Zolang regeringen rondom ons stabiel blijven en we genoeg naar de wetenschap blijven luisteren gaan we die richting blijven uitgaan.

En problemen lossen we dan onderweg op. Voor veel van de klimaatissues zijn we ook actief vanalles aan het doen (eg waterproblematiek, migranten beter buitenhouden, onze energie voorraad verzekeren, ...). Het is niet perfect en we zullen soms relatief een beetje verarmen, maar apokaliptisch zie ik het niet in.

Kijk hoe goed we uiteindelijk over wegkonden met iets extreems als rusland dat de gaskraan toedraait. 2 jaar geleden leek dat onmogelijk om te doorstaan, en kijk de wereld heeft zich gewoon aangepast en blijft draaien.

In het verleden (zelfs al reken je enkel post WO II) zijn er al ergere periodes geweest van inflate/verarming/oorlog/... en dat hebben we ook allemaal doorstaan min of meer heelhuids.
 
En problemen lossen we dan onderweg op. Voor veel van de klimaatissues zijn we ook actief vanalles aan het doen (eg waterproblematiek, migranten beter buitenhouden, onze energie voorraad verzekeren, ...). Het is niet perfect en we zullen soms relatief een beetje verarmen, maar apokaliptisch zie ik het niet in.

Een ongeoorloofd optimistische blik vrees ik. Ik zie geen manier om het catastrofale falen van de planeet nog af te wenden. Corona was voor mij op dat vlak een echte wake-up call. En dat ging dan over een relatief ongevaarlijke pandemie die amper 6.9 miljoen doden heeft veroorzaakt.

De algemene mensheid heeft niet de mogelijkheid om de globale problemen naar ernst in te schatten. Dat zit ook niet in onze evolutie. Niet biologisch of maatschappelijk. We zijn op 2000 jaar tijd van (geschat) 200 miljoen mensen naar 7,000 miljoen mensen gegaan. Dat is een aberratie in de natuur die gewoon niet compatibel is met de planeet.

Op dat vlak gaan we een scheet in een fles zijn. Als je erover nadenkt zullen we als soort qua overleven nog niet aan de tenen komen van de gemiddelde dinosaurus. 190 miljoen jaar tegen onze hoop-en-al 200,000.
 
Een ongeoorloofd optimistische blik vrees ik. Ik zie geen manier om het catastrofale falen van de planeet nog af te wenden. Corona was voor mij op dat vlak een echte wake-up call. En dat ging dan over een relatief ongevaarlijke pandemie die amper 6.9 miljoen doden heeft veroorzaakt.

De algemene mensheid heeft niet de mogelijkheid om de globale problemen naar ernst in te schatten. Dat zit ook niet in onze evolutie. Niet biologisch of maatschappelijk. We zijn op 2000 jaar tijd van (geschat) 200 miljoen mensen naar 7,000 miljoen mensen gegaan. Dat is een aberratie in de natuur die gewoon niet compatibel is met de planeet.

Op dat vlak gaan we een scheet in een fles zijn. Als je erover nadenkt zullen we als soort qua overleven nog niet aan de tenen komen van de gemiddelde dinosaurus. 190 miljoen jaar tegen onze hoop-en-al 200,000.

Maar wat hebben we dan zo slecht gedaan tijdens Corona ? Toont dat niet net hoe resilient we zijn ?

Ik zie niet hoe dan wat meer natuurrampen door global warming dan inneens de mensheid zou uitroeien.

Maar misschien ben ik te optimistisch :p. Ik denk dat er bijna nog nooit zoveel welvaart was als nu.
 
Maar wat hebben we dan zo slecht gedaan tijdens Corona ? Toont dat niet net hoe resilient we zijn ?

Ik zie niet hoe dan wat meer natuurrampen door global warming dan inneens de mensheid zou uitroeien.

Maar misschien ben ik te optimistisch :p. Ik denk dat er bijna nog nooit zoveel welvaart was als nu.
De mens past zich nog vrij goed aan aan de klimaatverandering , maar dat blijft natuurlijk niet duren wanneer hele gebieden opdrogen of geconfronteerd worden met wekenlange hittegolven van 45-50°C.
Bovendien is het niet enkel de mens die er onder lijdt, dieren en planten nog meer.
 
Op dat vlak gaan we een scheet in een fles zijn. Als je erover nadenkt zullen we als soort qua overleven nog niet aan de tenen komen van de gemiddelde dinosaurus. 190 miljoen jaar tegen onze hoop-en-al 200,000.

To be fair: de gemiddelde dinosaurussoort heeft ook echt geen 190 miljoen jaar overleefd hoor. Nog geen fractie ervan.
Als je het hebt over succesvolle genera (een niveau) hoger dan soort, dan heb je mogelijks gelijk, maar dan moet je toch al eerder "ons" afkloppen op intussen ook enkele miljoenen jaren.
 
De mens past zich nog vrij goed aan aan de klimaatverandering , maar dat blijft natuurlijk niet duren wanneer hele gebieden opdrogen of geconfronteerd worden met wekenlange hittegolven van 45-50°C.
Dan nog lijkt het me sterk dat de mensheid helemaal zou uitsterven. Je hebt altijd van die extreme survivors die erg sterk zijn in overleven in extreme omstandigheden. Zelfs al sterft 99,9% van de mensheid uit, die enkele tien/honderdduizend overlevenden zie ik nog wel in staat onze soort te redden, zelfs al moeten ze dan nog honderden (mogelijk duizenden ?) jaren rond de poolgebieden leven waar de temperaturen nog gematigd zullen zijn.
 
Dan nog lijkt het me sterk dat de mensheid helemaal zou uitsterven. Je hebt altijd van die extreme survivors die erg sterk zijn in overleven in extreme omstandigheden. Zelfs al sterft 99,9% van de mensheid uit, die enkele tien/honderdduizend overlevenden zie ik nog wel in staat onze soort te redden, zelfs al moeten ze dan nog honderden (mogelijk duizenden ?) jaren rond de poolgebieden leven waar de temperaturen nog gematigd zullen zijn.
Uitroeien is al extreem, met aanpassen bedoel ik ook eerder, tot er echt slachtoffers beginnen te vallen op grote schaal.
In de tijd van de dinosauriërs bijvoorbeeld was het nog veel warmer dan nu. Er zat toen tot 5 keer meer CO2 in de lucht. Maar een dergelijke opwarming zou bepaalde gebieden kunnen onleefbaar maken en grote volksverhuizingen veroorzaken.
 
De mens past zich nog vrij goed aan aan de klimaatverandering , maar dat blijft natuurlijk niet duren wanneer hele gebieden opdrogen of geconfronteerd worden met wekenlange hittegolven van 45-50°C.
Bovendien is het niet enkel de mens die er onder lijdt, dieren en planten nog meer.

Maar die extremen zijn toch niet voorspeld op zoveel plaatsen ? België zou bv wat een meer zuid Europees klimaat krijgen, en potentieel betere dammen nodig aan de zee zoals in Nederland.

En kwa 'gewoon' continu 35-40 graden. Las Vegas leven nu ook mensen en daar is het wreed warm vaak.

Lijkt een beetje doemdenken dat dat tot apocalyptische dingen zal leiden.

Bepaalde diersoorten zullen inderdaad wel uitsterven. Maar dat is toch niet hetzelfde als zeggen dat de mensheid onderuit gaat.

Klimaatverandering is een probleem zoals een ander om op te lossen en mee te copen.
 
  • Unsure
Waarderingen: asmo
Maar die extremen zijn toch niet voorspeld op zoveel plaatsen ? België zou bv wat een meer zuid Europees klimaat krijgen, en potentieel betere dammen nodig aan de zee zoals in Nederland.

Niemand kan de toekomst voorspellen. Maar als je ziet dat er vorig jaar in meerdere Europese rivieren hongerstenen boven water kwamen, en dat de Alpengletsjers die de rivieren 's zomers voeden jaar na jaar slinken, kan je je wel afvragen hoe snel het kan misgaan.

Eén warme winter en droge zomer en we zitten aan waterniveaus die vroeger hongersnood inleidden.
Wat als we er zo 5 op rij hebben?
En het is niet dat het lokaal droog is in één enkel land, Bv. deze kaart van 2 dagen geleden.
chrome_MezCupvzzj.png

In theorie hebben we de kennis en technologie om veranderingen te maken, maar dan zie je dingen zoals België en Duitsland die van kernenergie op kolen en gas overstappen, nieuwe emissienormen die afgezwakt worden, oude klimaatakkoorden die niet gehaald worden, Bedrijven die vervuiling outsourcen naar arme landen enz.

Voelt niet aan alsof de wil er is om veel te veranderen en dan spreken we enkel over Europa.
Daarom gaat de mensheid nog niet op 10 jaar verdwijnen, maar er zijn toch zaken die we best niet negeren tot je ineens met nijpend watertekort zit.
 
Ik moet terugdenken aan Pinker's boek; The Better Angels of Our Nature alsook Hans Rosling's (RIP) presentaties over hoe het nieuws een verkeerd beeld schept en de wereld in feite in bijna alle metrieken er al decennia op vooruit gaat. Beiden in de spotlight rond 2010-2015.

...

Het was een leuk idee, dat vooruitgang praktisch gegarandeerd was, dat de wereld alsmaar beter zou worden. Het is echter vrij duidelijk dat de 20's tegen die trend ingaan. Er zijn wel degelijk afgelopen 3 jaar veel meer slachtoffers gevallen in conflicten dan in de voorbije 30 jaar. Jammer genoeg gaan ook andere metrieken stilaan de verkeerde richting uit. Het aantal democratien is aan het krimpen, Persvrijheid staat onder veel grotere druk en er worden meer journalisten vermoord. Ook persoonlijke vrijheden, zeker die van minderheden, staan terug harder onder druk. Ook armoede zit terug in de lift. De UN trackt vooral levensbedreigende armoede maar ook in onze contreien zie je dat het leven een stuk duurder geworden is tov de jaren 80. Waar men vroeger ervan uitging dat de komende generatie het altijd beter zou hebben is ook dat contract met de toekomst gesneuveld.

Je ziet ook in internationale betrekkingen veel meer spanningen dan afgelopen decennia. Zelfs globalisme lijkt achterhaald omdat we vele landen terug op zichzelf plooien, soms om zichzelf te isoleren, soms om een ander te isoleren. Ook onze kijk op defensie is volledig gekeerd met zowat de hele wereld die militair materiaal opkoopt zodra het van de band rolt. Men is volop productie chains aan het uitbouwen en niet enkel met oog op Ukraine. Hell, wereldoorlog 3 staat precies al gepland in de agenda alsof het een onvermijdbare afspraak is.

Om nog maar te zwijgen van de problemen waarvan we al jaren wisten dat ze op ons afkwamen; vergrijzing, krimpende bevolking, klimaatverandering, een alsmaar heviger wordende storm van nieuwe technologie, ...

Nee ik hoop dat de jaren 20 een uitzondering worden maar ik vrees dat de roze bril waarmee we zijn opgegroeid serieuze barsten begint te vertonenen.
 
Ik moet terugdenken aan Pinker's boek; The Better Angels of Our Nature alsook Hans Rosling's (RIP) presentaties over hoe het nieuws een verkeerd beeld schept en de wereld in feite in bijna alle metrieken er al decennia op vooruit gaat. Beiden in de spotlight rond 2010-2015.

...

Het was een leuk idee, dat vooruitgang praktisch gegarandeerd was, dat de wereld alsmaar beter zou worden. Het is echter vrij duidelijk dat de 20's tegen die trend ingaan. Er zijn wel degelijk afgelopen 3 jaar veel meer slachtoffers gevallen in conflicten dan in de voorbije 30 jaar. Jammer genoeg gaan ook andere metrieken stilaan de verkeerde richting uit. Het aantal democratien is aan het krimpen, Persvrijheid staat onder veel grotere druk en er worden meer journalisten vermoord. Ook persoonlijke vrijheden, zeker die van minderheden, staan terug harder onder druk. Ook armoede zit terug in de lift. De UN trackt vooral levensbedreigende armoede maar ook in onze contreien zie je dat het leven een stuk duurder geworden is tov de jaren 80. Waar men vroeger ervan uitging dat de komende generatie het altijd beter zou hebben is ook dat contract met de toekomst gesneuveld.

Je ziet ook in internationale betrekkingen veel meer spanningen dan afgelopen decennia. Zelfs globalisme lijkt achterhaald omdat we vele landen terug op zichzelf plooien, soms om zichzelf te isoleren, soms om een ander te isoleren. Ook onze kijk op defensie is volledig gekeerd met zowat de hele wereld die militair materiaal opkoopt zodra het van de band rolt. Men is volop productie chains aan het uitbouwen en niet enkel met oog op Ukraine. Hell, wereldoorlog 3 staat precies al gepland in de agenda alsof het een onvermijdbare afspraak is.

Om nog maar te zwijgen van de problemen waarvan we al jaren wisten dat ze op ons afkwamen; vergrijzing, krimpende bevolking, klimaatverandering, een alsmaar heviger wordende storm van nieuwe technologie, ...

Nee ik hoop dat de jaren 20 een uitzondering worden maar ik vrees dat de roze bril waarmee we zijn opgegroeid serieuze barsten begint te vertonenen.
Het is een naïef idee dat de toekomst automatisch beter zal zijn. Het zal vooral anders zijn, met kansen voor de ene en tegenslagen voor de andere.
 
Er zijn wel degelijk afgelopen 3 jaar veel meer slachtoffers gevallen in conflicten dan in de voorbije 30 jaar.
Inderdaad, tot 2019 was er een relatieve afname om sindsdien alleen nog maar te stijgen.

Het is ook niet langer meer enkel een ver-van-ons-bedshow, het komt dichterbij met Oekraïne en de dreiging van Taiwan als westers conflict.

BAKVTc2.png
 
Ik denk eerlijk gezegd dat de jongere generatie, geboren eind jaren 90 of erna, minder het gevoel heeft gehad dat de wereld "in brand staat" omdat de bestaande conflicten toch vooral een ver van ons bed show waren de laatste 20 jaar.

Wie opgegroeid is in de jaren 70-80-90 heeft toch niks anders geweten dan conflicten vlakbij of in Europa (Noord-Ierland, Joegoslavische oorlog, Israël). In mijn jeugdherinneringen was het altijd wel ergens onrustig in Europa of op zijn minst vlakbij. Ook had je de Golfoorlog begin jaren 90 die heel wat mediaandacht kreeg, de koude oorlog die steeds als een dreiging bleef rondsluimeren én 9/11 wat een gigantische impact had op de Westerse wereld en de War on Terror startte waarna ook de Irakoorlog volgde.

Het enige wat zowat in de buurt lijkt te komen de laatste 20 jaar qua mediaandacht en nabijheid was de burgeroorlog in Syrië en ISIS dat daarbij betrokken raakte.

Ook kregen die generaties veel meer rechtstreekse verhalen van de grootouders mee uit WOII, we mogen toch niet vergeten dat die oorlog ook nog maar 80 jaar geleden hier in onze straten en dorpen plaatsvond, dat is slechts een vingerknip weg in de geschiedenis van de mensheid.

Ook de Vietnam oorlog domineerde het nieuws en het Westen tijdens het grootste deel van de 60's en begin de 70's. Er zijn daarover in de jaren 70, 80 en 90 ook onnoemelijk veel TV series en films gemaakt.

Nee, het leek mss vrij rustig omdat er weinig conflicten waren vlakbij huis, maar het is eigenlijk vrij abnormaal dat het bij ons al zo lang zo rustig is, wanneer we naar de geschiedenis kijken. Je zou dan denken dat zoiets nooit meer hier zou kunnen plaatsvinden, maar daar ben ik dus niet zo zeker van en zelfs bevreesd over. Ja, in West-Europa en zelfs de meeste delen van Oost-Europa beseffen we denk ik ondertussen wel dat oorlog alleen verliezers kent, maar ik ben er helemaal niet gerust in dat andere (wereld)leiders daar ook zo over denken. Getuige Rusland en Poetin, maar evengoed China, India (kortom de landen die evolueren tot of al een wereldmacht zijn) of schurkenstaten als Noord-Korea. Ook heb je altijd wel ergens regeringsleiders en volkeren die eerder de kant van de agressor kiezen, zoals er nu Poetin gezinde regeringen zijn, zelfs in Oost-Europa.

Waarbij het grote verschil met vroeger toch vnl is dat de meeste van die landen en wereldleiders vandaag met de spreekwoordelijke druk op de knop de ganse wereld en zijn bevolking kunnen wegvagen.
 
Als je het mij vraagt is de media op televisie en social media de hoofdoorzaak van alle gefrustreerde meningen hier in dit land.

Ben je tegen elektrische wagens? Dan krijg je honderden negatieve berichtgevingen die jouw mening versterken.
Ben je tegen allochtonen? Dan krijg je honderden negatieve berichtgevingen die jouw mening versterken.
Ben je tegen vapen? Dan krijg je honderden negatieve berichtgevingen die jouw mening versterken.

Ik kijk veel naar het nieuws op tv1 en vtm. Alleen al die eerste 3 minuten met de hoogtepunten, de manier waarop VTM altijd zo dramatisch moet doen is echt ENORM. En daar kijken dus miljoenen mensen naar hé... VTM is gewoon de televisie versie van HLN. Echt triestig. En dan nog die blik van Stef Wauters die geniet van al die negatieve sensatie.
 
Terug
Bovenaan