Oorlog tussen Hamas en Israël

Het toont wel mooi aan hoe een corrupte extreemrechtse overheid zoals dat van Israël (en bijvoorbeeld ook Rusland) uw staat zo verzwakt dat je deze inval niet meer ziet aankomen.

IDF stond bekend als een van de sterkste legers van de wereld en MOSSAD had de reputatie van een van de beste intelligentie diensten te zijn van de wereld. Nu compleet belachelijk gemaakt door HAMAS.

Ik vind wel dat er in dit conflict geen slechte en goeie kant is. Beide partijen zijn gewoon fanatieke zotten geleid door haatdragende leiders.
 
Ook terzijde: ik was naar die documentaire over The Troubles in Ierland aan het kijken.
Je ziet de gelijkenissen: religie A versus religie B, op hetzelfde grondgebied. Men bouwt muren om de boel gescheiden te houden. Maar er komen steeds maar escalaties. Uiteindelijk zuiver terrorisme waarbij het niet eens meer gaat over militaire of politieke doelwitten, maar gewoon onschuldige burgers in het andere kamp. An eye for an eye leaves the whole world blind.
 
Met alle respect, hoewel ik zeker ben dat Hamas verre van onschuldig is, moet je oppassen met dergelijke verhalen omdat zeker in oorlogstijden er langs alle kanten propaganda verteld wordt. Dus is het zeker al belangrijk om erbij te vermelden wat je bron is en vanuit welke hoek die verteld wordt.

Ware het niet dat ik met mijn eigen ogen beelden gezien heb van een schuilplaats (met bedden) bezaaid met lijken. Ik kan geen bronvermelding doen want dat beeld hier posten is volgens mij niet verantwoord.
 
Ware het niet dat ik met mijn eigen ogen beelden gezien heb van een schuilplaats (met bedden) bezaaid met lijken. Ik kan geen bronvermelding doen want dat beeld hier posten is volgens mij niet verantwoord.
De vraag: is het incidenteel en anekdotisch of systematisch en wijdverspreid?
 
De vraag: is het incidenteel en anekdotisch of systematisch en wijdverspreid?

In een oorlog is dat altijd moeilijk om te weten. Grote kans als het op één plaats gebeurt en gefilmd wordt dat het elders nog gebeurt en het niet geweten is … Als de beelden echt zijn.
 
De "internationale gemeenschap" heeft dat conflict niet jarenlang genegeerd zoals sommigen hier denken.

De VS (en bij uitbreiding het hele Westen) steunen bv. al jarenlang Israël. Iran (en bij uitbreiding het hele Midden-Oosten) steunt Palestina.
Er is gewoon geen internationale consensus. Als de grote landen het niet eens geraken, dan krijg je dat niet opgelost.
Onder impuls van de V.S. hebben wij in Europa met veel plezier een oogje dichtgeknepen voor de kolonisatie van de Gazastrook, dat is wat ik bedoelde met negeren.


Schrijnende kaart. En ook een van de redenen waarom Israel zo blijft doorduwen en Hamas de bevolking verder blijft polarizeren.
 
IDF stond bekend als een van de sterkste legers van de wereld en MOSSAD had de reputatie van een van de beste intelligentie diensten te zijn van de wereld. Nu compleet belachelijk gemaakt door HAMAS.

Ik vind wel dat er in dit conflict geen slechte en goeie kant is. Beide partijen zijn gewoon fanatieke zotten geleid door haatdragende leiders.

"Had"? Israël heeft als onderdeel van de IDF een onderdeel genaamd Unit 8200. Dat is wereldwijd de allerbeste. Stuxnet? Unit 8200. Duqu? Unit 8200. Amerikaanse NSA opleiding geven? Unit 8200. De opleiding tot militair in Unit 8200 is zo sterk dat de mensen die daar uiteindelijk vertekken de allergrootste IT bedrijven ooit opgericht hebben: Check Point, CyberArk, NSO Group, Palo Alto, Viber,...

Als je u er wat in zou willen verdiepen dan is het boek Sandworm een enorme aanrader: https://www.amazon.com/Sandworm-Cyberwar-Kremlins-Dangerous-Hackers/dp/0385544405 Die staat in mijn top 5 beste boeken aller tijden omdat het mij beroepshalve interesseert, maar ook gewoon een heel mooie link legt tussen actualiteiten op wereldniveau en IT.

Ik ben het wel met u eens dat hier geen duidelijke kant gekozen kan worden als in de Rusland - Oekraiïne oorlog. Maar zeggen dat het IDF helemaal uitgehold is is totale onzin.
 
Laatst bewerkt:
At least 160 Palestinians have been killed, medical sources in Gaza told Al Jazeera.

There are over 1,000 people wounded, Al Jazeera reported.
 
Hamas en de Israelische regering zijn regelrechte idioten die hun bevolking polariseren en brainwashen. Dat ze het onder elkaar uitvechten en de burgers met rust laten
 
Ik ben altijd tegen Israël geweest. Want die onderdrukken gewoon de Palestijnen al jaren met harde hand en pikken systematisch land met hun nederzettingen. De emmer is overgelopen en shit hit the fan.
Weerzinwekkend wat die fanatieke maften nu aan het uitsteken zijn en ze verdienen al de vergeldingsacties die hun nu te wachten staan.
Maar Israël moet nu ook niet doen alsof een onschuldig volkje zijn die zonder provocatie wordt aangevallen..
 
De expliciete beelden die je nu ziet (herkomst en juistheid is natuurlijk altijd een vraag), maar de gruwel, de brutaliteit en het volledig ontmenselijken van krijgsgevangenen, vrouwen, kinderen, ... ik krijg er koude rillingen van.
 
Zo een Merkava moet ook niet veel hebben om uitgeschakeld te zijn... https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1710593710671405301?s=20
De motor en brandstoftanks zitten vooraan bij de Merkava dus net op de plek waar die tank geraakt werd dus het lijkt mij nu niet abnormaal dat die tank geïmmobiliseerd is. Ook het projectiel dat afgeworpen wordt door die drone lijkt mij nu precies wel van een iets groter kaliber te zijn dan gewoonlijk. Lijkt mij een soort tandem RPG te zijn maar zie het niet goed.
 
De expliciete beelden die je nu ziet (herkomst en juistheid is natuurlijk altijd een vraag), maar de gruwel, de brutaliteit en het volledig ontmenselijken van krijgsgevangenen, vrouwen, kinderen, ... ik krijg er koude rillingen van.
Tja, die brutaliteit en het ontmenselijken is jammer genoeg eigen aan de mens. Onder de juiste omstandigheden komt dat naar boven. Niets nieuw onder de zon.
Zie je in bijna elke oorlog en soms zelfs in landen die niet in conflict zijn.
In sommige delen van Afrika zie je bvb. op wekelijkse basis tal van vergelijkbare (doch meer kleinschalige) taferelen.
Geen (westerse) haan die daarnaar kraait.
 
De motor en brandstoftanks zitten vooraan bij de Merkava dus net op de plek waar die tank geraakt werd dus het lijkt mij nu niet abnormaal dat die tank geïmmobiliseerd is. Ook het projectiel dat afgeworpen wordt door die drone lijkt mij nu precies wel van een iets groter kaliber te zijn dan gewoonlijk. Lijkt mij een soort tandem RPG te zijn maar zie het niet goed.
MBT's zijn ook gewoon grote schietschijven in bepaalde situaties. In Oekraïne zien we dat dat de droneoorlog het leven van een tankbemanning precair maakt.
 
Terug
Bovenaan