Escalatie in het Midden-Oosten (Houthis, Iran,...)

Als je denkt dat Afrika 'afstand neemt' van Europa en meer naar China trekt omwille van mensenrechten (dat lees ik toch goed?), dan heb ik daar niets meer aan toe te voegen :)
Dat lees je goed maar je interpretatie/assumptie van mijn post is niet correct. Namelijk dat Europa vaak politieke voorwaarden inzake hervorming/mensenrechten etc. vastkoppelt aan leningen en investeringen in Afrikaanse landen. Wat bij China niet het geval is.

Die morele autoriteit/superioriteit die Europa zich toe-eigent, gooi je volledig te grabbel nu blijkt dat internationaal recht niet van toepassing is voor landen behorende tot onze alliantie/invloedssfeer.
 
Dat lees je goed maar je interpretatie/assumptie van mijn post is niet correct. Namelijk dat Europa vaak politieke voorwaarden inzake hervorming/mensenrechten etc. vastkoppelt aan leningen en investeringen in Afrikaanse landen. Wat bij China niet het geval is.

Die morele autoriteit/superioriteit die Europa zich toe-eigent, gooi je volledig te grabbel nu blijkt dat internationaal recht niet van toepassing is voor landen behorende tot onze alliantie/invloedssfeer.
Israël vraagt toch geen ontwikkelingssamenwerking aan Europa?
En het is oorlog, dan geldt het internationaal recht van de sterkste. Dat zal na 10000 jaar niet op korte termijn veranderen.

Los daarvan, dat sommige Afrikaanse landen voor Chinese investeringen zouden kiezen omwille van ethische twijfels bij Europa is gewoon lachwekkend.
Als de ene partij voorwaarden stelt voor een lening en de andere kant niet (met nog wat omkoping bij), is het nogal logisch dat veel van die Afrikaanse leiders voor optie 2 kiezen.

Daarbij, om het dan toch bureaucratisch te houden: er is nog geen veroordeling van Israël voor het strafhof, dus ook reacties van andere landen daarop kan je nog niet beoordelen.

En nog eens voor de 100ste keer in dit topic: je gaat dit probleem niet kunnen oplossen met wat onderhandelingen volgens internationale normen zonder dat 1 van de 2 zich (terecht) benadeeld/bedreigd zal voelen.

Of Palestijnen worden benadeeld, of Israël heeft een soevereine staat naast zich met Iran als dichtste bondgenoot, en waar ze dan geen enkele controle meer over kunnen uitoefenen, zelfs al zou het weer uit de hand lopen in de toekomst.
 
Israël vraagt toch geen ontwikkelingssamenwerking aan Europa?
En het is oorlog, dan geldt het internationaal recht van de sterkste. Dat zal na 10000 jaar niet op korte termijn veranderen.

Los daarvan, dat sommige Afrikaanse landen voor Chinese investeringen zouden kiezen omwille van ethische twijfels bij Europa is gewoon lachwekkend.
Als de ene partij voorwaarden stelt voor een lening en de andere kant niet (met nog wat omkoping bij), is het nogal logisch dat veel van die Afrikaanse leiders voor optie 2 kiezen.

Daarbij, om het dan toch bureaucratisch te houden: er is nog geen veroordeling van Israël voor het strafhof, dus ook reacties van andere landen daarop kan je nog niet beoordelen.

En nog eens voor de 100ste keer in dit topic: je gaat dit probleem niet kunnen oplossen met wat onderhandelingen volgens internationale normen zonder dat 1 van de 2 zich (terecht) benadeeld/bedreigd zal voelen.

Of Palestijnen worden benadeeld, of Israël heeft een soevereine staat naast zich met Iran als dichtste bondgenoot, en waar ze dan geen enkele controle meer over kunnen uitoefenen, zelfs al zou het weer uit de hand lopen in de toekomst.
Natuurljk heeft dat ermee te maken want zij zien ook dat de EU geen betrouwbare partner is op zulke zaken. Enerzijds eisen stellen aan Afrikaanse landen m.b.t. democratische hervormingen en het respecteren van mensenrechten en anderzijds een oogje toeknijpen voor de genocide van een bondgenoot.

De energie-crisis, de CBAM, de exploitatie van gas in Afrika voor Europese export maar niet voor Afrikaanse energievoorziening etc. heeft die hypocrisie ook blootgelegd.



Dus ik betwijfel of Israel blind steunen in haar oorlogsmisdaden geopolitiek een goed idee is. Niet alleen zie je nu een verdere destabilisatie van de regio, je beschadigt ook je eigen geloofwaardigheid en ondermijnt je banden met heel wat andere landen en drijft hen naar andere invloedssferen. En waarom? Zodat Israel wraak kan nemen op tienduizenden kinderen en onschuldige burgers? Daar pas ik toch voor.
 
Dus ik betwijfel of Israel blind steunen in haar oorlogsmisdaden geopolitiek een goed idee is.
Hoe blinde steun?
De kranten staan hele dagen vol van kritiek van zowel de US als van Europa.
Idem met de reactie op de Iraanse raketten.
Moest Israël niet onder druk staan, hadden ze al lang gereageerd.

je beschadigt ook je eigen geloofwaardigheid en ondermijnt je banden met heel wat andere landen en drijft hen naar andere invloedssferen.
Ik blijf erbij dat het werkelijk te gek voor woorden is om te denken dat Afrikaanse overheden beslissen over investeringen op basis van het ethisch track record van die investeerders.

Dus ze drijven weg van Europa, uit ethische en democratische overwegingen (omdat Europa deze niet genoeg respecteert, cfr Gaza), en omarmen daarom **checks notes** Rusland en China?

Echt? :)
 
Dus ik betwijfel of Israel blind steunen in haar oorlogsmisdaden geopolitiek een goed idee is. Niet alleen zie je nu een verdere destabilisatie van de regio, je beschadigt ook je eigen geloofwaardigheid en ondermijnt je banden met heel wat andere landen en drijft hen naar andere invloedssferen. En waarom? Zodat Israel wraak kan nemen op tienduizenden kinderen en onschuldige burgers? Daar pas ik toch voor.

Men steunt Israël niet blind, men oefent wel degelijk een zekere druk uit.
Maar het blijft wel een bondgenoot die los van de conventies ook in het nauw wordt gedreven en langs alle kanten bedreigd wordt.

De agenda die Iran in deze heeft daar mag je niet omheen fietsen. En Iran is geen bondgenoot van Europa, in de verste verte niet.
Strategisch heeft Israël ook gewoon een waarde voor Europa en de VS.
 
Ik zeg niet dat we Iran als bondgenoot moeten beschouwen, maar ik zou als EU toch afstand nemen van het huidige Israël en op zijn minst geen wapens meer uitvoeren naar daar. Israël is niet mijn bondgenoot.

Hopelijk kan Bibi zich inhouden:

Iran waarschuwt Israël voor aanval op nucleaire sites​

Een commandant van de Iraanse Revolutionaire Garde heeft Israël donderdag gewaarschuwd voor de gevolgen van een eventuele aanval op nucleaire sites in Iran. In dat geval is Iran bereid om als vergelding "krachtige raketten" op nucleaire faciliteiten in Israël af te sturen, zo meldt het Iraanse nieuwsagentschap Irna.

"Als het zionistische regime (een verwijzing naar Israël, red) maatregelen wil nemen tegen onze nucleaire centra en installaties, dan zal het zeker het hoofd moeten bieden aan onze reactie. Voor de tegenaanval zullen de nucleaire installaties van het regime geviseerd worden met geavanceerde wapens", zegt generaal Ahmad Haghtalab, die binnen de Revolutionaire Garde aan het hoofd staat van de divisie nucleaire veiligheid.

Na de Iraanse aanval van het voorbije weekend, waarbij honderden drones en raketten op Israël werden afgestuurd, heeft Israël gedreigd met een nieuwe vergeldingsaanval. Israël heeft wel nog geen verdere duidelijkheid gegeven over de aard van de reactie.

Generaal Haghtalab beklemtoont in elk geval dat "de nucleaire centra van de zionistische vijand" geïdentificeerd werden. Teheran beschikt over "alle nodige informatie over alle doelwitten", klinkt het. "De handen staan op de trekker om krachtige raketten af te vuren voor de totale vernietiging van de vastgestelde doelen." De generaal benadrukt ook dat Iran zijn 'nucleaire beleid' zou kunnen herzien wegens de Israëlische dreiging. Momenteel stelt Teheran nog dat zijn nucleaire programma enkel voor civiele doeleinden is bestemd en dat het dus niet de bedoeling is om een kernwapen te ontwikkelen.

Israël beschuldigt Iran er al langer van een atoombom te willen maken. Israël wordt zelf ook als een kernmacht beschouwd, ook al heeft het land nooit bevestigd of ontkend dat het een atoom voor militaire doeleinden kan inzetten. (belga)
 
Het frappante is dat Iran nog altijd blijft volhouden geen kernwapens te bezitten.
Nu ook weer momenteel enkel puur civiel, MAAR als ze ons uitdagen dan ontwikkelen we kernwapens hoor!
Ja goed echt geloofwaardig is dat niet.

Idem met Israël. Speel gewoon open kaart en geef nu eindelijk eens toe dat je de wapens en de mogelijkheden hebt om ze te gebruiken.
Als Iran de faculteiten aanvalt dan is het kot daar echt te klein.
 
Voorlopig nog niet zoveel info, maar dat lijkt me toch geen forse wraakactie van Israël ... volgens Iran weinig schade, slechts drie mini-drones en Israël zwijgt voorlopig. Amerikaanse media zouden van een hogere functionaris hebben gehoord dat dit een Israëlische aanval is, die niet werd gesteund door de VS. Misschien een lokale verzetsgroep dat een statement wou maken?

Explosies in Iran na mogelijke Israëlische luchtaanval​

Een Israëlisch 'projectiel' is vrijdagochtend vroeg neergekomen in Iran. Dat melden internationale media op basis van twee Amerikaanse functionarissen. In de buurt van de stad Isfahan werden meerdere explosies gehoord, meldt de BBC. Volgens het Iraanse perbureau Fars zou daar de luchtafweer geactiveerd zijn.

De Iraanse luchtafweer heeft "met succes" meerdere drones uit de lucht gehaald. Dat meldt de woordvoerder van het Iraanse Ruimtevaartagentschap, Hossein Dalirian, op X. Volgens hem is er geen informatie die zou wijzen op een raketaanval op Isfahan.

De Iraanse staatstelevisie meldt dat er drie 'mini-drones' uit de lucht zouden zijn geschoten. Over de herkomst van de drones meldt de zender niets.

In de buurt van Isfahan staan een grote luchtmachtbasis, een complex waar raketten gemaakt worden en verschillende nucleaire locaties. (liveblog ds)
 
Voorlopig nog niet zoveel info, maar dat lijkt me toch geen forse wraakactie van Israël ... volgens Iran weinig schade, slechts drie mini-drones en Israël zwijgt voorlopig. Amerikaanse media zouden van een hogere functionaris hebben gehoord dat dit een Israëlische aanval is, die niet werd gesteund door de VS. Misschien een lokale verzetsgroep dat een statement wou maken?

Zoals je zegt: geen full blown wraakactie, op een legerdoelwit -> meer als waarschuwing? Nu hopen dat Iran niet reageert met wat raketten of we zijn weer vertrokken. Beetje a -typisch (kleinschalig) voor Israël of zie ik dat verkeerd?
 
Laatst bewerkt:
Zoals je zegt: geen full blown wraakactie, op een legerdoelwit -> meer als waarschuwing? Nu hopen dat Iran niet reageert met wat raketten of we zijn weer vertrokken. Beetje a -typisch (kleinschalig) voor Israël of zie ik dat verkeerd?
Als het van de Israëlische minister van Nationale Veiligheid Itamar Ben-Gvir zou afhangen zou Israël een meer dan buitenproportionele actie op Iran moeten uitvoeren, zodat niemand er nog maar aan denkt om het land aan te vallen. Maar gelukkig heeft hij het niet voor het zeggen.
 
Zoals je zegt: geen full blown wraakactie, op een legerdoelwit -> meer als waarschuwing? Nu hopen dat Iran niet reageert met wat raketten of we zijn weer vertrokken. Beetje a -typisch (kleinschalig) voor Israël of zie ik dat verkeerd?
Iran lijkt deze aanval inderdaad (voorlopig) te minimaliseren en door de kleinschalige aanval gaat dit ook lukken.
Ze wijzen voorlopig ook niet naar Israël.

Ik denk dat ze het hier bij laten. Niemand heeft enig baat bij een verdere escalatie en beide landen hebben hun 'punt' gemaakt.
 
Allez dat oorlogje is precies nog niet gedaan...
"oorlogje", ze zijn in Irak al sinds 2003 bezig en dat is nog altijd aan de gang. Syrië is ook nog altijd bezig, al meer dan 10 jaar. Turkije zit met troepen in Syrië bijvoorbeeld. Yemen is ook al 10+ jaar bezig.
 
Ik ben benieuwd hoe het Midden Oosten eruit had gezien mocht Saddam Hussein nog op zijn troon zitten. Niet dat hij een verlichte despoot was, maar het ontstaan van de IS kan je niet loskoppelen van een ernstig verzwakte Iraakse staat na de illegitieme inval van de VS. En zou er sprake geweest zijn van een Arabische lente in Irak? De relatie tussen beide Baath-partijen waren niet bepaald erg goed, maar misschien had dat onder Bashar wel een andere richting uitgegaan.
 
Ik ben benieuwd hoe het Midden Oosten eruit had gezien mocht Saddam Hussein nog op zijn troon zitten. Niet dat hij een verlichte despoot was, maar het ontstaan van de IS kan je niet loskoppelen van een ernstig verzwakte Iraakse staat na de illegitieme inval van de VS. En zou er sprake geweest zijn van een Arabische lente in Irak? De relatie tussen beide Baath-partijen waren niet bepaald erg goed, maar misschien had dat onder Bashar wel een andere richting uitgegaan.
Saddam bood tegengewicht tegen de Iranezen. Sinds het instorten van zijn regime heeft Iran vrij spel/heel veel invloed in gebieden waar dat toen onmogelijk was.
 
"Reclame" op youtube: sanction Irans ballistic missile program.

Niet te zien wie de advertentie betaalt dus geklikt op ga naar adverteerder. Blijkt @IsraelMFA - Israel's foreign affairs ministry te zijn.
:puke:
 
Terug
Bovenaan