Ontslag en toch uitkering?

helaba

Member
Dag allen,
Ik werk nu al vijf jaar als ICT consultant (4,5 jaar bij bedrijf A, en enkele maanden nu bij bedrijf !) en voel me al maanden uitgeblust, oververmoeid en gefrustreerd. Er is enorm veel werk, we zijn zwaar onderbemand en ik kan het privé en werk niet meer met elkaar combineren. Dat is zo in mijn huidige functie maar ook bij mijn vorige WG

Daarom de beslissing genomen om voor een andere job te gaan waar meer vrije tijd is voor familie/privé. Geen consultancy meer, ook niet in de prive sector. De job start in September pas maar ik heb het gevoel dat ik het niet zal uithouden tegen dan.
Elke dag is een kwelling, ik heb enorm veel stress en loop gefrustreerd rond (zowel thuis als opt werk). Management kent de problemen maar kunnen op korte termijn niets doen.

Ik zou graag asap ontlag indienen maar zit dan zonder uitkering voor 1-2 maanden.. is dat altijd zo? Zijn er uitzonderingen mogelijk voor iemand in mijn situatie? Ik ben nooit werkloos geweest en werk sinds mijn 17e. Ben zeker geen “profiteur” maar kan me spijtig genoeg geen 2 maanden veroorloven zonder inkomen (net huis gekocht)
2 maanden lijkt peanuts.. maar als ik naar mijn mentale gezondheid kijk, gaat die echt met de dag achteruit.

Wat denken jullie? Toch mogelijk om een uitkering te krijgen voor 1 maand of 2? Of zolang je zelf ontslag indient, krijg je nada

Dank!
 

Staat gewoon onderaan.

Maar als je niet meer in privé gaat werken, ga je dus naar de overheid. Heb je dan geen verlof dat op moet?

Besides als je consultant bent gewoon uw uren doen en als uw werk op die tijd niet klaar is u niets van aantrekken. Wat kan er wordt case gebeuren: dat ze u contract daar stopzetten?
En wat kan uw werkgever dan wordt case doen: u ontslagen? Dan moet hem u opzeg laten doen (gewoon vingers draaien) of die opzeg uitbetalen...
 
Dag allen,
Ik werk nu al vijf jaar als ICT consultant (4,5 jaar bij bedrijf A, en enkele maanden nu bij bedrijf !) en voel me al maanden uitgeblust, oververmoeid en gefrustreerd. Er is enorm veel werk, we zijn zwaar onderbemand en ik kan het privé en werk niet meer met elkaar combineren. Dat is zo in mijn huidige functie maar ook bij mijn vorige WG

Daarom de beslissing genomen om voor een andere job te gaan waar meer vrije tijd is voor familie/privé. Geen consultancy meer, ook niet in de prive sector. De job start in September pas maar ik heb het gevoel dat ik het niet zal uithouden tegen dan.
Elke dag is een kwelling, ik heb enorm veel stress en loop gefrustreerd rond (zowel thuis als opt werk). Management kent de problemen maar kunnen op korte termijn niets doen.

Ik zou graag asap ontlag indienen maar zit dan zonder uitkering voor 1-2 maanden.. is dat altijd zo? Zijn er uitzonderingen mogelijk voor iemand in mijn situatie? Ik ben nooit werkloos geweest en werk sinds mijn 17e. Ben zeker geen “profiteur” maar kan me spijtig genoeg geen 2 maanden veroorloven zonder inkomen (net huis gekocht)
2 maanden lijkt peanuts.. maar als ik naar mijn mentale gezondheid kijk, gaat die echt met de dag achteruit.

Wat denken jullie? Toch mogelijk om een uitkering te krijgen voor 1 maand of 2? Of zolang je zelf ontslag indient, krijg je nada

Dank!
Eventueel via dokter je thuis zetten vanwege burn-out
 
Ik heb inderdaad nog verlofdagen.. maar ik “mag ze niet nemen” aangezien andere teamleden al op verlof zijn in juli en augustus.. ik mag pas in september. Toen ik aankwam in het team, waren alle verlofdagen al ingepland bij de collegas

Dokter geeft me telkens 2-3 dagen ‘rust’. Ik heb ook een afspraak bij de stresskliniek maar dat is pas eind augustus
 
@SomeDude je hebt gelijk, maar in mijn job werk ik voor honderden klanten.. mijn planning staat al vol voor komende maanden en als ik na 8 uur werken zou stoppen loop ik enorm veel vertraging, krijg ik de dag daarna tientallen boze telefoons en mails, wat voor nog meer druk zal zorge. Ik kan het niet laten dat er veel klanten op mij rekenen, ik werk door maar verlies mezelf hierin
 
Ik heb inderdaad nog verlofdagen.. maar ik “mag ze niet nemen” aangezien andere teamleden al op verlof zijn in juli en augustus.. ik mag pas in september. Toen ik aankwam in het team, waren alle verlofdagen al ingepland bij de collegas

Dokter geeft me telkens 2-3 dagen ‘rust’. Ik heb ook een afspraak bij de stresskliniek maar dat is pas eind augustus
1) hoe zit dat bij uw volgende werk? Heb je daar vakantie adhv tewerkstelling jaar ervoor of heb je gewoon zoveel vakantiedagen ongeacht of je ervoor werkte? Want in dat laatste geval kan je maar beter zien dat ze op zijn.

2) heb je ontslag al gegeven? Dan heb je recht op 1 vrije dag per week tot einde van opzegtermijn: sollicitatieverlof

3) ben je nu consultant of niet?

4) indien voorgaande negatief: wat staat er in arbeidsvoorwaarden omtrent verlofregeling?
Indien positief: @JPV wat zijn de regels dan want klant is niet uw werkgever :p
 
@SomeDude je hebt gelijk, maar in mijn job werk ik voor honderden klanten.. mijn planning staat al vol voor komende maanden en als ik na 8 uur werken zou stoppen loop ik enorm veel vertraging, krijg ik de dag daarna tientallen boze telefoons en mails, wat voor nog meer druk zal zorge. Ik kan het niet laten dat er veel klanten op mij rekenen, ik werk door maar verlies mezelf hierin
Honderden?

Anyway gewoon negeren. Jij bent gewoon in dienst en het is uw probleem niet dat uw werkgever / klant (want is me nog altijd niet duidelijk) meer klanten aanneemt dan hij kan bedienen
 
Als je al een ander contract vasthebt zou ik gewoon rustig de rit uitdoen nu.
Werk aan een haalbaar tempo, trek u niet te veel meer aan van "dit is dringend, blabla". Je hebt niks meer te verliezen nu. Worst case wordt je nu ontslagen en dan krijg je wel een uitkering....

In het alternatief scenario: ziek vallen of zelf ontslag nemen zijn je klanten ook niet geholpen to h?
 
@SomeDude
1) Volgende job is in het onderwijs (niet leerkracht) en heb recht op schoolvakanties. Idealiter zou ik ze nu dus allemaal opnemen, 20 dagen ongeveer. Maar wordt niet approved door manager
2) Nog geen ontslag ingediend
3) Ik ben vandaag consultant. Gestationeerd bij een een bedrijf die zelf services verleent aan klanten. In totaal 300 klanten voor 3 consultants. Ik ben verantwoordelijk van ongeveer 100 klanten die bij mij terechtkomen voor issues/aanpassingen aan hun bestaande config. Wekelijks ook ongeveer 2-3 nieuwe klanten. Ik zit ongeveer aan 30 uur meeting per week, en honderden mails per dag die verwerkt moeten worden
4) Wel mijn manager bij de klant is één van de drie consultants en is ook mijn manager bij consultancy kant.. fixed price project waar klant voor 5 mensen heeft betaald maar ons bureau het probeert met 3 :)

@saartje om het rustig te doen zou ik echt moeten beginnen met cancellen van meetings, niet antwoorden aan klanten etc.. ik zou graag op een propere manier vertrekken. maar bon, je hebt wss gelijk
 
@SomeDude
1) Volgende job is in het onderwijs (niet leerkracht) en heb recht op schoolvakanties. Idealiter zou ik ze nu dus allemaal opnemen, 20 dagen ongeveer. Maar wordt niet approved door manager
2) Nog geen ontslag ingediend
3) Ik ben vandaag consultant. Gestationeerd bij een een bedrijf die zelf services verleent aan klanten. In totaal 300 klanten voor 3 consultants. Ik ben verantwoordelijk van ongeveer 100 klanten die bij mij terechtkomen voor issues/aanpassingen aan hun bestaande config. Wekelijks ook ongeveer 2-3 nieuwe klanten. Ik zit ongeveer aan 30 uur meeting per week, en honderden mails per dag die verwerkt moeten worden
4) Wel mijn manager bij de klant is één van de drie consultants en is ook mijn manager bij consultancy kant.. fixed price project waar klant voor 5 mensen heeft betaald maar ons bureau het probeert met 3 :)

@saartje om het rustig te doen zou ik echt moeten beginnen met cancellen van meetings, niet antwoorden aan klanten etc.. ik zou graag op een propere manier vertrekken. maar bon, je hebt wss gelijk
En hoe lang is je opzeg?
Worst case gebruik je die 20 dagen om augustus door te komen. Ze moeten u die uitbetalen (+ vakantiegeld voor een deel van volgend jaar) dus dat geld heb je.

En tijdens uw opzeg heb je recht op 1 dag per week Sollicitatieverlof

Dus dan heb je worst case nog 5-6 weken van 4 dagen te werken :p

Ze buiten u gewoon uit dus stop daarmee.
Als je 30u meetings hebt kan je nog maar 10 uur (neem aan dat je 40u moet werken volgens uw contract en anders nog minder) om de rest te doen.
En met 32u (4 dagen) nog maar 2u :p
Lukt dat niet in die tijd dan is dat niet uw probleem
 
Kan je eens exact zeggen wanneer je begint te werken op je nieuwe job (wanneer start je contract, exact 1 september)?

Wanneer ben je daar in dienst gekomen exact?
 
De oplossing lijkt me simpel: u wat minder aantrekken van uw baas zijn problemen... Er is 8u op een dag, als je daarop niet alle mails verwerkt krijgt, so be it.
De dag nadien boze telefoons... Doorverwijzen naar uw manager, dat die maar extra volk zoekt.
 
Als je al uw ontslag hebt ingediend, moet je nu vooral aan jezelf denken.
Doe gewoon rustig verder en laat uw klantgerichtheid wat minder bovendrijven (geloof me, ik weet waarover ik het heb… dat is niet gemakkelijk).

Indien dit niet kan voor uw eigen waarden, zou ik toch een ziekteverlof overwegen…

Al die meetings en mails: ben je dan enkel manager of moet je ook nog zelf aan bugfixing doen ook?
 
@SomeDude klopt, is zeker ook een optie. Nu zie ik dat zeker niet zitten, ben echt leeg. Maar moet me proberen herpakken.
@JPV mijn startdatum is 1 september.
Waar ik nu werk ben ik gestart op 22 februari. Opzeg is dus 2 weken momenteel als ik met niet vergis
 
@anders. @Slyke bedankt voor jullie reacties!
Als “integrator” ben ik van A tot Z verantwoordelijk van mijn klanten. Kan een simpele bug fix zijn, kan ook een volledig aanpassing zijn van een config die uren/dagen kan duren.
Die meetings zijn vooral aanpassingen die klanten vragen en die ze moeilijk per mail uitgelegd krijgen en weekly meetings met andere teams binnen de organisatie (+- 6 uur per week). Nieuwe klanten moeten we ook onboarden, +- 2 uur per week per klant
 
@saartje om het rustig te doen zou ik echt moeten beginnen met cancellen van meetings, niet antwoorden aan klanten etc.. ik zou graag op een propere manier vertrekken. maar bon, je hebt wss gelijk
Ik begrijp je frustratie daar maar je moet ook aan je eigen gezondheid denken.
Probeer je job nog tot op het einde correct en goed te doen maar verwacht van jezelf niet het onmogelijke zoals je nu doet... Als je 8 uur erop zitten dan is het OK. Zijn er dan boze klanten, so be it. Dat is dan aan je baas om meer mensen te voorzien...
 
@SomeDude klopt, is zeker ook een optie. Nu zie ik dat zeker niet zitten, ben echt leeg. Maar moet me proberen herpakken.
@JPV mijn startdatum is 1 september.
Waar ik nu werk ben ik gestart op 22 februari. Opzeg is dus 2 weken momenteel als ik met niet vergis
Zal idd 2 weken zijn.


Je kan niet verwachten dat je een uitkering mag krijgen als je probleem deels komt omdat je je eigen grenzen niet bewaakt. Anders zou iedereen kunnenmaken dat zijn werklastig wordt en dan ontslag nemen.

Ik versta wel dat je er onder lijdt, maar dan zal je je rechten moeten gebruiken:

Ik zou het als volgt aanpakken: je gaat, zonder iets op papier te zetten of te reageren op mails, naar je leidinggevende (geen teams, zoom,...) en zegt dat je van plan bent om ontslag te geven in de zomervakantie, omdat je nu aan het solliciteren bent. Je geeft aan dat je dit op doktersadvies doet en dat je vanaf nu 8 uur per dag (of 38 per week) zal werken, maar deconnectiveren na de uren (recht 1).

Je gaat naar de dokter als je gezondheid er onder lijdt. Is die van oordeel dat je te zwaar tekenen van stress hebt, kan hij je voor je mentale gezondheid thuiszetten (recht 2). Gezien je werkgever een project voor 5 op 3 man zet, zou dit niet vreemd zijn, dus denk niet dat je daarmee direct een profiteur bent. Vraag aan je arts om eerlijk te oordelen. In extreme gevallen kan je zo zelfs je contract stopzetten en toch een uitkering krijgen.

Je neemt ook je verlof waar je recht op hebt (recht 3). Je hebt recht op 2 weken verlof tussen mei en september. Als je nog geen verlof hebt genomen, dan zeg je tegen je werkgever dat je dit verlof nog zal gebruiken, ten laatste tijdens je opzeg. Tenzij je werkgever kan bewijzen dat je tussen begin mei en eind juni verlof aangeboden kreeg, heb je er nog recht op om die te nemen.

Je neemt je ontslag en gebruikt je sollicitatieverlof indien je er recht op hebt (als je nog naar ander werk zoekt eventueel, recht 4).

Tenslotte, als je er echt weg wil, maar medisch niet te er er onder lijdt volgens de dokter, kan je altijd nog ontslag nemen en tijdelijk een andere job uitoefenen (recht 5). Als attractiebediende zal je meer verdienen dan als werkloze. Ga wel eerst eens na bij een interimkantoor als ze je kunnen gebruiken (het is studentenjob seizoen), maar gezien de krapte op de arbeidsmarkt wss wel.
 
Zal idd 2 weken zijn.
Het is mij niet duidelijk of hij al 5 jaar bij dezelfde consultancy firma werkt en 2 projecten (A: 4,5 jaar, B: tot nu) heeft gedaan, of op 22 februari van werkgever veranderd is. In het eerste geval zal de opzeg natuurlijk langer zijn.
 
@SomeDude klopt, is zeker ook een optie. Nu zie ik dat zeker niet zitten, ben echt leeg. Maar moet me proberen herpakken.
Alles wat je hier zegt schreeuwt voor mij burnout maar je bent duidelijk niet ver genoeg als je denkt dat je je gewoon "moet herpakken".
Het feit dat je zelf aan geeft dat je "echt leeg" bent zegt genoeg... je gaat dit niet oplossen door gewoon te blijven gaan. Je gaat hiervan moeten herstellen. Het minste dat je dus zeker moet doen is u grenzen afbakenen en duidelijk zeggen tegen uwen baas: "ik werk 8u per dag en gedaan, want meer lukt gewoon niet".

Daarnaast is het voor u eigen waarden duidelijk ook belangrijk dat je de klanten die je hebt correct kan helpen. Daarom denk ik dat het ook belangrijk is dat je aan u leidinggevende duidelijk maakt dat het geen zin heeft van wekelijks 30u meetings te doen incl. intakes van bijkomende klanten als je u huidige klanten niet eens voldoende kan begeleiden. Als je weet dat je maar 50 klanten aan kan heeft het geen zin om te blijven jongleren met 100 klanten maar dit zijn zaken die JIJ moet duidelijk maken aan uw leidinggevende. Daarna is het u verantwoordelijkheid niet meer, maar zolang jij u mond niet open doet kan is het mogelijk dat u manager niet eens merkt dat er een echt probleem is (of minstens doen alsof hij het niet ziet).
 
Het is mij niet duidelijk of hij al 5 jaar bij dezelfde consultancy firma werkt en 2 projecten (A: 4,5 jaar, B: tot nu) heeft, of op 22 februari van werkgever veranderd is.
het leek me dat hij effectief op 22 februari een nieuwe werkgever had. Indien niet, zal de opzeg natuurlijk een stuk langer zijn (9 a 10 weken)
 
Terug
Bovenaan