wetsvoorstel: ontslag nemen met behoud van uitkering

alléé en gij denkt weer de grote life hack van de eeuw te weten , en wil die niet delen met de rest van het forum. zielig !

maar goed, ik weet uw "hack" ook, en ga hem hier meteen uit de doeken doen zie.

stel : werkgever en werknemer willen uit elkaar gaan. maar werknemer wil uitkering.:

werkgever zoekt een vervanger. werknemer werkt ondertussen nog verder.
werkgever heeft vervanger gevonden.
werkgever en werknemer beslissen bijgevolg om datum voor uit elkaar te gaan: 1 oktober .
werkgever becijfert hoeveel opzeg die moet doen. (bijvoorbeeld 2 maanden).
werkgever maakt ontslagbrief op, in 2 exemplaren, op datum van 1 augustus. werknemer ontvangt die ontslagbrief op 1 oktober, maar tekent voor ontvangst op 1 augustus.
ziezo. de opzeg is doorlopen; werkgever en werknemer hebben het goed opgelost, beide geen last, en werknemer kan stempelen.
Werknemer klaagt dan werkgever aan voor de rechtbank voor betaling van een opzeggingsvzrgoeding wegens onregelmatig ontslag. Werkgever kan geen ontslag geven met een door de werknemer voor ontvangst ondertekende brief.
 
Daar moet het publieke gezonheidssysteem niet op voorzien zijn he. Zo zal het nog al snel ontsporen in een onbetaalbaar vehikel.
Tja ik zou het persoonlijk niet kunnen aanzien denk ik, en zelf met een burn-out thuiszitten. Dan lijkt iemand me een minimumloon uitkeren die voltijds zorgt voor een zwaar invalide gezinslid zo slecht nog niet. Dan wordt het misschien ook eens wat leefbaarder in de wzc, en moet je niet bang zijn dat ze er sterven van uitdroging zoals vorig jaar gebeurd is.
 
400 dagen lijkt me nochtans niet zo weinig. Puur voor ziekte dan toch, niet voor de situaties die JPV opgesomd heeft.
Als je aan je 21e zou gestart zijn, zou je aan een goeie 11 ziektedagen per jaar zitten. De meeste die ik ken zitten daar niet aan.
En waarom zou je er meer nodig hebben als je ouder wordt? Van mijn ouders of bij de oudere collega's merk ik totaal niet dat ze vaker ziek zijn.
Eens je boven de 50 bent heb je toch al veel mensen die last hebben van slijtage van gewrichten, hartproblemen, kanker,.. De risico's op sérieuse ziektes met lange afwezigheid nemen dan met een heel pak toe.

Ik heb mijn heup gebroken en 6 maand thuis geweest. Ik zou al een mooi pak kwijt zijn van mijn dagen.
 
Eens je boven de 50 bent heb je toch al veel mensen die last hebben van slijtage van gewrichten, hartproblemen, kanker,.. De risico's op sérieuse ziektes met lange afwezigheid nemen dan met een heel pak toe.

Ik heb mijn heup gebroken en 6 maand thuis geweest. Ik zou al een mooi pak kwijt zijn van mijn dagen.
Ik vermoed dat in zo een ( theoretisch) systeem veel zou afhangen van het hoe en waarom. Zat tegen een boom gereden of al skiënde een steen tegen gekomen? Spijtig, zit maar op de blaren. Knieën kapot van 30 jaar vloeren leggen dat is een ander verhaal.
 
Ik vermoed dat in zo een ( theoretisch) systeem veel zou afhangen van het hoe en waarom. Zat tegen een boom gereden of al skiënde een steen tegen gekomen? Spijtig, zit maar op de blaren. Knieën kapot van 30 jaar vloeren leggen dat is een ander verhaal.
Slaat op niks. Ik zou eens willen zien als jij de zondag met je fiets op weg zou zijn naar een terrasje en je valt doordat je wiel ergens in een goot blokkeert en je breekt je knie waardoor je een jaar thuis bent.

Zou je het dan nog een goed idee vinden? Want dan komt het ook niet door te werken. Een mens zou bang zijn om nog iets te doen in dat geval.
 
Slaat op niks. Ik zou eens willen zien als jij de zondag met je fiets op weg zou zijn naar een terrasje en je valt doordat je wiel ergens in een goot blokkeert en je breekt je knie waardoor je een jaar thuis bent.

Zou je het dan nog een goed idee vinden? Want dan komt het ook niet door te werken. Een mens zou bang zijn om nog iets te doen in dat geval.
Ik ben geen voorstander van het idee eh. Maar als je zoiets zou hebben dan is dat wel logisch. Waarom zou uw medemens zou moeten betalen omdat jij (of ik) iets lomps doet in zijn vrije tijd? Kijk maar naar het corona gedoe, genoeg mensen die voorstander zijn dat de idioten die zich niet laten vaccineren de gevolgen mogen dragen
 
Als bediende vind ik van niet. Er zijn genoeg recruitmentbureau's die je verder willen helpen. Daarnaast kan je via telewerken heel eenvoudig een tijdstip plakken voor een eerste gesprek.
Maar dan is er nog altijd geen oplossing voor een opzeg die je niet wilt doen omwille van een kut-sfeer of conflict. Ik voel mij nog altijd slecht over het feit dat ik mijn ex werkgever nog 30K rijker gemaakt heb gedurende die kut-opzeg en ondanks het feit dat ik mij nog serieus ingespannen heb werd ik toch overal zwart gemaakt, alsof ik een crimineel was. Dit was overigens de grootste kut-opzeg van mijn leven. Moest ik van uit mijn velux niet in zijn hof kunnen kijken, ik had een briefje gehaald en geen dag opzeg gedaan.
 
Werknemer klaagt dan werkgever aan voor de rechtbank voor betaling van een opzeggingsvzrgoeding wegens onregelmatig ontslag. Werkgever kan geen ontslag geven met een door de werknemer voor ontvangst ondertekende brief.
dat is ook geen waar hé,
in mijn voorbeeld had de werknemer 2maand tijd om zijn of haar ontslag te betwisten, en dat is niet gebeurd.
nadat die opzeg termijn voorbij is, en dan zo'n stappen ondernemen om ontslag aan te vechten is ridicuul.

dit kan perfect zo worden gedaan zonder heibel.
waarom kosten maken door aangetekend te versturen, als het perfect zo kan gaan.

werknemer gaat dan naar hun vakbond gegaan voor hun uitkering, en geeft gewoon zijn C4 daar af.
, want vakbond vraagt die 'ontslagbrief ' niet, enkel het C4 attest. en daar staat niet op of die nu aangetekend is verzonden, of "voor ontvangst" getekend.
 
Maar dan is er nog altijd geen oplossing voor een opzeg die je niet wilt doen omwille van een kut-sfeer of conflict. Ik voel mij nog altijd slecht over het feit dat ik mijn ex werkgever nog 30K rijker gemaakt heb gedurende die kut-opzeg en ondanks het feit dat ik mij nog serieus ingespannen heb werd ik toch overal zwart gemaakt, alsof ik een crimineel was. Dit was overigens de grootste kut-opzeg van mijn leven. Moest ik van uit mijn velux niet in zijn hof kunnen kijken, ik had een briefje gehaald en geen dag opzeg gedaan.
Beetje zoals gij nu uw ex werk gever overal zwart maakt. Splinter, oog, balk.
 
Er zijn
poetsvrouw kapotgewerkt? Ah, gebruik maar je spaargeld. Welk spaargeld?

Bouwvakker krijgt een muur op zijn rug/hoofd/...? Ah, meneer, na 400 dagen terug komen werken, he.

Asbestslachtoffers door Eternit? Maak maar dat je binnen de 400 dagen dood bent, anders zal het je geld kosten, he!
er zijn MASSA’S jobs die letterlijk iedereen kan uitvoeren

als ik ga zwemmen zit er daar iemand die controleert of ik gereserveerd heb en moet aan haar betalen via mijn zwemkaart

en zo zijn er belachelijk veel jobs die iedereen kan uitoefenen

maar ja, op de ziekenkas is het ook plezant natuurlijk
 
Er zijn

er zijn MASSA’S jobs die letterlijk iedereen kan uitvoeren

als ik ga zwemmen zit er daar iemand die controleert of ik gereserveerd heb en moet aan haar betalen via mijn zwemkaart

en zo zijn er belachelijk veel jobs die iedereen kan uitoefenen

maar ja, op de ziekenkas is het ook plezant natuurlijk
Amai nog niet, pijn hebben en thuis zitten terwijl de rest gaat werken, is dikke pret natuurlijk! Alleen jammer dat het zo slecht schuift natuurlijk... Voel je je totaal niet geïsoleerd of "minder" door.. :unsure:
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Tenzij jij onder de binnenscheepvaart valt

Art. 37.(§ 1.) Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan heeft ieder der partijen het recht om die te beëindigen door opzegging aan de andere.
(Op straffe van nietigheid dient de kennisgeving van de opzegging het begin en de duur van de opzeggingstermijn te vermelden.
Indien de opzegging uitgaat van de werknemer, geschiedt de kennisgeving van de opzegging, op straffe van nietigheid, door afgifte aan de werkgever van een geschrift. De handtekening van de werkgever op het duplicaat van dit geschrift geldt enkel als bericht van ontvangst van de kennisgeving. De kennisgeving kan ook geschieden hetzij bij een ter post aangetekende brief die uitwerking heeft de derde werkdag na de datum van verzending, hetzij bij gerechtsdeurwaardersexploot.
Indien de opzegging uitgaat van de werkgever, kan de kennisgeving van de opzegging, op straffe van nietigheid enkel geschieden hetzij bij een ter post aangetekende brief die uitwerking heeft de derde werkdag na de datum van verzending, hetzij bij gerechtsdeurwaardersexploot, met dien verstande dat de werknemer die nietigheid niet kan dekken en dat ze door de rechter van ambtswege wordt vastgesteld.

Art. 15. De rechtsvorderingen die uit de overeenkomst ontstaan, verjaren één jaar na het eindigen van deze overeenkomst of vijf jaar na het feit waaruit de vordering is ontstaan, zonder dat deze termijn één jaar na het eindigen van deze overeenkomst mag overschrijden.
 
Dat is allemaal naast de kwestie.
Wie zou dit nu nog willen aanvechten als je zelf uw ontslag vraagt? Wat win je daar mee?
Terug in dienst komen of wat?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is allemaal naast de kwestie.
Wie zou dit nu nog willen aanvechten als je zelf uw ontslag vraagt? Wat win je daar mee?
Terug in dienst komen of wat?
Je wint daarmee enkele weken/maanden verbrekingsvergoeding omdat "de HR" de wet niet kent. Er zal in jouw geval immers een onregelmatige opzeg zijn eind september/begin oktober.

En dat die persoon dan een onregelmatige opzegbrief afgetekend heeft in augustus, maakt niks uit, je zal zo niet onder die opzeg uitkomen.
 
Dit zou een enorme stap vooruit zijn.
Overheid speelt een belangrijke rol in het creëren van regulatie en frameworks voor innovatie/vooruitgang.

Met dit voorstel zou men een belangrijke stap vooruit zetten naar zowel UBI en een belangrijke flexibilisering naar arbeid toe, die veel beter aansluit op snellere verandering (door technologische veranderingen).
Dit zou veel beter passen bij de moderne wereld met veel meer arbeidsmobiliteit en een grotere nood aan creatieve/innovatieve werknemers (in alle lagen van bedrijven en in alle sectoren), ipv vast te houden aan fabrieksmaatschappij die gewoon gedateerd is.

Ik vrees wel dat België te conservatief is, en teveel wil vasthouden aan de status quo (de vorige eeuw) om voor dit voorstel te gaan. Vooruitgang is ongewenst in dit land omdat het verandering betekent. Ten koste van vooruitgang en innovatie.
Je kan geloven in heel die woke b*llshit maar op het einde van de rit zijn mensen gewoon liever lui dan moe en zal er hoe dan ook geprofiteerd worden van heel dit systeem terwijl de mensen die werken, ondernemen en sparen weer de klos zullen zijn en van ons lieve PS ministers extra belastingen mogen betalen.

Dergelijke ideeën zorgen ervoor dat werken nog minder loont en de ‘high potentials’ in de maatschappij andere oorden zullen opzoeken leidend tot een nog grotere verarming van dit land.

De beste oplossing in mijn ogen om onze sociale zekerheid op orde te stellen is de overstap naar een soort van basis inkomen voor iedereen dat budgettair haalbaar is. Dit zal mensen ruimte geven om te ondernemen of van hun oude dag te genieten (indien voldoende gespaard). Zonder enige vorm van profitariaat toe te laten en een serieuze kostenbesparing wat betreft controle op sociale fraude.
 
Ik ben voorstander.

Het zou een hoop bore outs, burn outs, depressies en frustratie voorkomen.

In mijn geval is er in de periode voor mijn ontslag 5 maand heen en weer gepest tussen mij, het bedrijf, de manager, HR en de vakbond.

5 maand die een enorme mentale schade zou kunnen hebben aangebracht en bij sommige mensen zou eindigen op de ziekenkas, een vlucht in verslavende middelen, antidepressiva, slaappillen, geweld enz.

Heb een collega gehad in dezelfde situatie die 6 maanden op de ziekenkas heeft gezeten.

Veel te veel mensen worden via hun private financiële verplichtingen gegijzeld door hun werkgever en raken hierdoor mentaal/fysiek mismeesterd.

Uiteindelijk kost dat de maatschappij ook allemaal veel geld.
 
Je wint daarmee enkele weken/maanden verbrekingsvergoeding omdat "de HR" de wet niet kent. Er zal in jouw geval immers een onregelmatige opzeg zijn eind september/begin oktober.

En dat die persoon dan een onregelmatige opzegbrief afgetekend heeft in augustus, maakt niks uit, je zal zo niet onder die opzeg uitkomen.
Hoezo. Als je nu perfect uitrekent, wat wij steeds doen, hoeveel weken de werknemer moet uitdoen. En je trekt die af van de huidige datum dat je persoon effectief laat gaan.... Dan is alles toch correct.

Verbrekingsvergoeding? Bij onze arbeiders is die er helemaal niet. Gewoon de weken opzeg uit doen.
Ik heb trouwens nooit die hetze gesnapt van dure ontslagen. Bij ons kost ons dat niets, als de arbeider z'n opzeg presteert tenminste.
 
Terug
Bovenaan