wetsvoorstel: ontslag nemen met behoud van uitkering

D

Deleted member 451

Guest
vlaamse kant staat precies op z'n kop bij dit voorstel van de PS.


ik vind het eigenlijk nog zo slecht niet. wees eens eerlijk, de meesten die hun job beu zijn, en per se even van die uitkering willen genieten, doen toch hun job niet meer goed, paar extra ziektes, de kantjes er af lopen zonder echte grote fouten te maken, tot de baas hen buiten gooit.

voor de baas, en ook de werknemer, een lastige periode. maar uiteindelijk, het doel heiligt de middelen.


meer zelfs; ik ken 2 mensen hier in het dorp:

de éne is al 6 jaar niet meer op zijn werk geweest. zit thuis met zijn "rug". zijn baas weigert hem te ontslaan, want dat kost dan weer een opzeg vergoeding. ondertussen kost hij de baas toch niets, hij zit aan de ziekenbond. maar vult die wel lekker aan met cannabis te verkopen aan iedereen die het wil (al jaren aan de gang ook). kans dat hij ooit nog terug gaat werken is nihil


de andere is al 4 jaar niet meer op zijn werk geweest. zit thuis omdat hij "gepest" wordt op zijn werk. zit nu ook al 4 jaar aan de ziekenbond. Ook hij gaat nooit meer terug, maar het kost hen ook te veel om hem buiten te gooien. maar klust ondertussen al al die jaren bij in het bedrijf van zijn vader. alles staat op naam van zijn vader , maar eigenlijk heeft hij wel de touwtjes in handen. één grote schijn boel als je het mij vraagt.

Ik ga nu niet zeggen dat laatste 2 gevallen zouden verholpen zijn, als dit wetsvoorstel van de PS er komt. maar als werknemer en werkgever elkaar niet meer liggen, en er een soortgelijke ontslag regeling kan ontstaan met behoud van uitkering, zal de VDAB wel kort op de bal spelen neem ik aan, en hen rap aan nieuw werk helpen.

Nu is er echt niemand die bovenstaande gevallen stimuleert. ziekenbond nodigt hen misschien 2 keer per jaar uit, en die blijven hetzelfde verhaaltje vertellen, en zitten wellicht gebeiteld tot hun (onverdiend) pensioen.

Volgens mij kan het een win win situatie zijn voor zowel de uitgebluste werknemer, als de werkgever die niet moet zitten wachten tot het te ver gaat.
 
Tuurlijk is het een win-win voor werkgever en werknemer, het is echter de maatschappij die de kost betaalt.

Ik snap perfect waar het voorstel vandaan komt én er is een logica achter te vinden (is echter politiek, ga ik hier niet over discussieren). Helaas is echter onbetaalbaar in de praktijk.

Er bestaan imho reeds voldoende oplossingen om 2 partijen die elkaar beu zijn uit elkaar te laten gaan zonder dat het iets kost aan één van beide partijen. Echter ervoor zorgen dat die persoon dan ook nog een uitkering krijgt d'office, gaat er bij mij niet in omdat de kans op misbruik gigantisch zou zijn.

Voor de rest klopt er aan je 2 verhalen veel niet of ga je uit van zaken die je niet kan weten.


[topic wordt verplaatst als deze teveel over politiek gaat en niet over het nut van zo'n maatregel zelf]
 
Er bestaan imho reeds voldoende oplossingen om 2 partijen die elkaar beu zijn uit elkaar te laten gaan zonder dat het iets kost aan één van beide partijen.

"voldoende oplossingen".... wederzijds akkoord bedoel je dan. ik zou niet weten welke je nog voor ogen ziet.
maar voor iemand die een opleiding wil volgen aan de vdab of waar dan ook, is dit niet doenbaar zonder ook maar enig inkomen. Of is het recht studeren dan enkel voor de rijken weg gelegd?
Voor de rest klopt er aan je 2 verhalen veel niet of ga je uit van zaken die je niet kan weten.
nogtans bij persoon 1 ken ik zijn vrouw, en die heeft mij het zelf gezegd.
en persoon 2 is een ex klasgenoot. die mij ook alles vertelt.
[topic wordt verplaatst als deze teveel over politiek gaat en niet over het nut van zo'n maatregel zelf]
dat wil ik liever niet, aangezien ik daar niet kan en wil lid van worden.
mods moeten maar zorgen dat het niet over politiek gaat.
 
voor iemand die een opleiding wil volgen aan de vdab of waar dan ook, is dit niet doenbaar zonder ook maar enig inkomen. Of is het recht studeren dan enkel voor de rijken weg gelegd?
Ons onderwijs is ongeloofelijk goedkoop voor de gebruiker, iedereen kan voor wat internationaal een peulschil is hogeschool of universiteit volgen. Maar het idee is ook dat dit achteraf wordt terugverdiend door de belasting op arbeid. Je kan toch niet goedpraten dat je een job opzegt om dan terug op kosten van de maatschappij te gaan studeren?

Ook het voorstel op zich, moeten we ons mooi sociaal systeem nu compleet onbetaalbaar maken en mensen een uitkering gaan geven wanneer ze zelf hun job verlaten? Je kan ook gewoon solicitieren, je opzeg uitdoen of overeenkomen dit niet te doen, en aan je andere job beginnen toch? Die mensen die jij opnoemt doen iets illegaal, wat die verdienen is een straf, geen uitkering om het ze makkelijker te maken.
 
"voldoende oplossingen".... wederzijds akkoord bedoel je dan. ik zou niet weten welke je nog voor ogen ziet.
in beide gevallen die je geeft kan een beëindiging van de arbeidsovereenkomst wegens medische overmacht, waarbij géén opzegvergoeding moet betaald worden en ook geen opzegtermijn van tel is. Daarnaast zijn er ook andere mogelijkheden, maar ik ga je ze niet allemaal aan je neus hangen.
TRUMP zei:
maar voor iemand die een opleiding wil volgen aan de vdab of waar dan ook, is dit niet doenbaar zonder ook maar enig inkomen. Of is het recht studeren dan enkel voor de rijken weg gelegd?
het recht om te studeren is er voor iedereen. Dat recht wordt niet geschaad door het feit dat je niet zomaar ontslag kan nemen. Ik heb een bachelor begonnen en afgewerkt terwijl ik werkte. Erna ook nog een postuniversitaire opleiding gedaan op 2 uur rijden van mij thuis.

het is vérre van gemakkelijk en het vereist veel extra opoffering, maar in bijna alle gevallen is het voor iedereen ooit mogelijk geweest. Dat je dit niet altijd kan (bvb alleenstaande met kleine kinderen) is wél een feit, maar voor die personen zijn er ook oplossingen, al is daar vaak de werkloosheidsuitkering nog niet voldoende.
TRUMP zei:
nogtans bij persoon 1 ken ik zijn vrouw, en die heeft mij het zelf gezegd.
en persoon 2 is een ex klasgenoot. die mij ook alles vertelt.
en er zijn geen 2 kanten aan het verhaal? En jij gelooft zomaar 1 kant van het verhaal volledig?

De andere kant aan het verhaal, die je hier niet vermeldt, is bvb mijn eerste zin van mijn reactie hier die tegenspreekt wat je zegt.
TRUMP zei:
dat wil ik liever niet, aangezien ik daar niet kan en wil lid van worden.
mods moeten maar zorgen dat het niet over politiek gaat.
als het over politiek gaat, verplaatsen we het. Je bent zelf begonnen met "vlaamse kant staat precies op z'n kop bij dit voorstel van de PS."
 
Goed voorstel. Hoeveel zijn er niet (ik incl bij mijn vorige werkgever) die jaren ongelukkig daar rondlopen tot ze iets anders vinden? En doen alsof je ziek bent gaat ook niet zo gemakkelijk. En heb ik ook nooit willen doen eigenlijk.
 
Goed voorstel. Hoeveel zijn er niet (ik incl bij mijn vorige werkgever) die jaren ongelukkig daar rondlopen tot ze iets anders vinden? En doen alsof je ziek bent gaat ook niet zo gemakkelijk. En heb ik ook nooit willen doen eigenlijk.
Ik wil best geloven dat dit menselijk een goede oplossing is voor enkelen. Maar ik vraag mij wel af of we een ongeloofelijk dure maatregel moeten invoeren, die een hoop misbruik mogelijk maakt, voor die enkelingen.
 
als het over politiek gaat, verplaatsen we het. Je bent zelf begonnen met "vlaamse kant staat precies op z'n kop bij dit voorstel van de PS."
Het gaat hier over werken en studie (en uitkering).

als jij niet wil modereren, dan moet je misschien maar je functie afstaan aan iemand die dat wel wil doen. baasmaker. lees jij eigenlijk uw eigen posts na? hoe hautain kan je doen zeg.
 
wat ben jij toch een ontzettend informatieve persoon om mee te discussieren zeg.
Mag hautain klinken, maar ik beschouw mezelf als een van de mensen die hier het méést informatie geef. als ik dan zwijg over truukjes van de foor tegen mensen waarvan ik vermoed dat deze misbruik ervan zouden maken volgens mij, komt zo'n reactie nogal lachwekkend over.
 
Het gaat hier over werken en studie (en uitkering).

als jij niet wil modereren, dan moet je misschien maar je functie afstaan aan iemand die dat wel wil doen. baasmaker. lees jij eigenlijk uw eigen posts na? hoe hautain kan je doen zeg.
verplaatsen is ook modereren. Niet de moderatie die jij wil, pech.
 
in beide gevallen die je geeft kan een beëindiging van de arbeidsovereenkomst wegens medische overmacht, waarbij géén opzegvergoeding moet betaald worden en ook geen opzegtermijn van tel is. Daarnaast zijn er ook andere mogelijkheden, maar ik ga je ze niet allemaal aan je neus hangen. het recht om te studeren is er voor iedereen. Dat recht wordt niet geschaad door het feit dat je niet zomaar ontslag kan nemen. Ik heb een bachelor begonnen en afgewerkt terwijl ik werkte. Erna ook nog een postuniversitaire opleiding gedaan op 2 uur rijden van mij thuis.

het is vérre van gemakkelijk en het vereist veel extra opoffering, maar in bijna alle gevallen is het voor iedereen ooit mogelijk geweest. Dat je dit niet altijd kan (bvb alleenstaande met kleine kinderen) is wél een feit, maar voor die personen zijn er ook oplossingen, al is daar vaak de werkloosheidsuitkering nog niet voldoende. en er zijn geen 2 kanten aan het verhaal? En jij gelooft zomaar 1 kant van het verhaal volledig?

De andere kant aan het verhaal, die je hier niet vermeldt, is bvb mijn eerste zin van mijn reactie hier die tegenspreekt wat je zegt.
als het over politiek gaat, verplaatsen we het. Je bent zelf begonnen met "vlaamse kant staat precies op z'n kop bij dit voorstel van de PS."
Ik zou wel eens willen zien of een vrouw met kinderen er ook in zou slagen om een bachelor af te werken naast haar job en huishouden. Zoiets is gewoon onmogelijk.
 
Op de man spelen
Mag hautain klinken, maar ik beschouw mezelf als een van de mensen die hier het méést informatie geef. als ik dan zwijg over truukjes van de foor tegen mensen waarvan ik vermoed dat deze misbruik ervan zouden maken volgens mij, komt zo'n reactie nogal lachwekkend over.
zegt de man van de vakbond. dat zijn degene die de truukjes van de foor zoeken, en uitspelen tegen de werkgever.
JIJ komt pas lachwekkend over.


doe trouwens niet uit de hoogte alsof je meer weet dan een ander. iedereen kent google wel.
trouwens 1 telefoontje naar onze vakbond en we bespreken dit zelf wel, zonder jou. daarvoor betalen we toch ledenbijdrage?
(enfin ik niet, ik doe niet mee met dat circus).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ons onderwijs is ongeloofelijk goedkoop voor de gebruiker, iedereen kan voor wat internationaal een peulschil is hogeschool of universiteit volgen. Maar het idee is ook dat dit achteraf wordt terugverdiend door de belasting op arbeid. Je kan toch niet goedpraten dat je een job opzegt om dan terug op kosten van de maatschappij te gaan studeren?

Ook het voorstel op zich, moeten we ons mooi sociaal systeem nu compleet onbetaalbaar maken en mensen een uitkering gaan geven wanneer ze zelf hun job verlaten? Je kan ook gewoon solicitieren, je opzeg uitdoen of overeenkomen dit niet te doen, en aan je andere job beginnen toch? Die mensen die jij opnoemt doen iets illegaal, wat die verdienen is een straf, geen uitkering om het ze makkelijker te maken.
Dat studeren op kosten van de maatschappij zou ik eerder als een investering zien.. Knelpuntberoepen geraken ingevuld waardoor de gezondheidszorg vooruit gaat en het eventuele hogere brutoloon die verdient wordt gaat grotendeels naar de belastingen.
 
en het is niet dat je als werkloze een vrijgeleide krijgt maanden/jaren aan "den dop" te staan. integendeel. VDAB speelt veel korter op de bal,
dan ziekenbond (zie mijn 2 voorbeelden). die worden al jaren gerust gelaten!
 
Dat studeren op kosten van de maatschappij zou ik eerder als een investering zien.. Knelpuntberoepen geraken ingevuld waardoor de gezondheidszorg vooruit gaat en het eventuele hogere brutoloon die verdient wordt gaat grotendeels naar de belastingen.
Maar jij spreekt nu specifiek over studeren voor een knelpuntberoep, dat is niet wat Trump eerst zei toch? We zien studeren al als een investering, daarom dat het ook zo hard wordt gesubsidieerd, of denk jij dat hoger onderwijs enkel het inschrijvingsgeld kost?

Enkel krijg je geen uitkering als je er later ontslag voor neemt, wat mij redelijk lijkt. Je kan dan misschien zien dat dit voor knelpuntberoepen niet zo is, maar toch niet om bv. filosofie te gaan studeren? Misschien is de winst voor de maatschappij groter, misschien ook niet hé.

Ik vind het eigenlijk wel sterk hoe dit voorstel, een duidelijk onbetaalbaar voorstel van de PS om te zorgen dat er niet teveel kiezers overlopen naar de PTB/PvdA, hier positief wordt onthaald.
 
Mag hautain klinken, maar ik beschouw mezelf als een van de mensen die hier het méést informatie geef. als ik dan zwijg over truukjes van de foor tegen mensen waarvan ik vermoed dat deze misbruik ervan zouden maken volgens mij, komt zo'n reactie nogal lachwekkend over.
alléé en gij denkt weer de grote life hack van de eeuw te weten , en wil die niet delen met de rest van het forum. zielig !

maar goed, ik weet uw "hack" ook, en ga hem hier meteen uit de doeken doen zie.

stel : werkgever en werknemer willen uit elkaar gaan. maar werknemer wil uitkering.:

werkgever zoekt een vervanger. werknemer werkt ondertussen nog verder.
werkgever heeft vervanger gevonden.
werkgever en werknemer beslissen bijgevolg om datum voor uit elkaar te gaan: 1 oktober .
werkgever becijfert hoeveel opzeg die moet doen. (bijvoorbeeld 2 maanden).
werkgever maakt ontslagbrief op, in 2 exemplaren, op datum van 1 augustus. werknemer ontvangt die ontslagbrief op 1 oktober, maar tekent voor ontvangst op 1 augustus.
ziezo. de opzeg is doorlopen; werkgever en werknemer hebben het goed opgelost, beide geen last, en werknemer kan stempelen.
 
Goed voorstel. Hoeveel zijn er niet (ik incl bij mijn vorige werkgever) die jaren ongelukkig daar rondlopen tot ze iets anders vinden? En doen alsof je ziek bent gaat ook niet zo gemakkelijk. En heb ik ook nooit willen doen eigenlijk.
En thuis zitten niksen is dan beter dan effectief werken tot je iets anders gevonden hebt?
Een gat op uw cv is dan ook nog eens veel nefaster dan effectieve ervaring...
Als ge iedereen een uitkering moet gaan geven omdat hij niet graag naar het werk gaat, dan moogt ge 3/4e van België een uitkering geven...
 
alléé en gij denkt weer de grote life hack van de eeuw te weten , en wil die niet delen met de rest van het forum. zielig !

maar goed, ik weet uw "hack" ook, en ga hem hier meteen uit de doeken doen zie.

stel : werkgever en werknemer willen uit elkaar gaan. maar werknemer wil uitkering.:

werkgever zoekt een vervanger. werknemer werkt ondertussen nog verder.
werkgever heeft vervanger gevonden.
werkgever en werknemer beslissen bijgevolg om datum voor uit elkaar te gaan: 1 oktober .
werkgever becijfert hoeveel opzeg die moet doen. (bijvoorbeeld 2 maanden).
werkgever maakt ontslagbrief op, in 2 exemplaren, op datum van 1 augustus. werknemer ontvangt die ontslagbrief op 1 oktober, maar tekent voor ontvangst op 1 augustus.
ziezo. de opzeg is doorlopen; werkgever en werknemer hebben het goed opgelost, beide geen last, en werknemer kan stempelen.
Mijn hacks bestaan niet uit strafbare feiten laat staan zaken waarbij de werkgever in het zak gezet kan worden door de werknemer. Nice try.

En nu terug on topic, discussieren over het al dan niet nut van dit voorstel.
 
En thuis zitten niksen is dan beter dan effectief werken tot je iets anders gevonden hebt?
Een gat op uw cv is dan ook nog eens veel nefaster dan effectieve ervaring...
Als ge iedereen een uitkering moet gaan geven omdat hij niet graag naar het werk gaat, dan moogt ge 3/4e van België een uitkering geven...
Het is van vele ook niet "gewoon niet graag naar het werk gaan" e. Er zijn er die iedere dag al wenen thuis komen van hun werk.

Als die zo een jaar moeten gaan werken dan zitten ze in no time in een depressie en dan gaan ze langer aan de ziekenbond zitten dan dat ze eens een maandje stempelen.

Op mijn vorig werk hebben er in een half jaar tijd zich 10 mensen laten ontslaan omwille van medische redenen en die waren allemaal de depressie nabij.
 
Terug
Bovenaan