Review: F1 Manager 2023

Het Formule 1-circus heeft op dit moment drie weken dik verdiende zomerpauze. Dit seizoen dat met 23 races normaal het langste ooit zou moeten zijn, heeft al - op heel eigen en zeer te bediscussiëren manier - voor een aantal ‘momenten’ gezorgd. Eerst was er natuurlijk Monza, de bijna mythische Italiaanse race, dat door hevig regenweer werd afgelast. En dan is er natuurlijk ook FIA dat met pijltjes naar een willekeurig bord mikt en zo wekelijks wel íets aanpast om het ‘spannend’ te houden. Het is zo verleidelijk, zo mákkelijk om vanuit de comfortabele sofa meningen te verkondigen. Ik ben er zeker van dat ik zelf een schitterende team manager zou zijn. Misschien geen Toto maar toch Squido! Sinds kort is er F1 Manager 2023, waarmee ik voorgaande hypothese ook ga bewijzen!

F1 Manager 2023, van ontwikkelaar Frontier Developments, die tevens de game ook zelf uitgeeft, is nu beschikbaar voor PlayStation 4, PlayStation 5, pc, Xbox One en Xbox X|S.

1691940001010.jpeg

G U E N T H E R !!! G U E N T H E R !!!

Laten we duidelijk zijn: op de cover van de game staan Toto, Christian en Guenther maar er is er slechts eentje de breakout-ster van de laatste jaren en dat is Guenther Steiner. Een man van klare taal, een (relatief) goed humeur en optimisme. Ook al staat het hart van een Formule 1-fan in brand voor één team, kuch Mercedes kuch, toch is er niemand die geen sympathie voelt voor Haas. Ik heb zitten twijfelen of ik dan toch voor dit team zou kiezen, of blijven bij mijn helden. Uiteindelijk heb ik het boek van de man al aangeschaft, wat een grotere financiële bijdrage was dan ik ooit al voor Mercedes heb gedaan, dus met gesust geweten wip ik toch maar Toto uit zijn stoel en word ik manager van Mercedes AMG Petronas Formula One Team.

F1 als racegame is al lang een gevestigde waarde. Het is - net als de Gran Turismo’s en Rally spellen - een geheel eigen techniek en manier van spelen. Gewoon omdat je steengoed bent in de ene, wil niks zeggen over een andere. Maar een goede chauffeur is slechts een onderdeel van een goed geoliede F1-campagne. Het circus - en dat is het ook echt als het naar je toe komt, maar in de allerbeste zin van het woord - draait buiten race days ook aan driehonderd per uur. Het is een niet aflatende stroom aan onderzoek en vernieuwing, waar men miljoenen moet uitgeven om luttele seconden af te scheren. Hoogtepunten van technisch vernuft waar ook onze alledaagse auto’s voordeel uit halen. Een teambaas is veel meer dan de man die met een hoofdtelefoontje op vraagt om even af te remmen voor je los door de muur gaat. Het is een aartsmoeilijke job, met rivaliteit waar je vaak niet vrolijker van wordt, en dat is wat we met F1 Manager zelf kunnen gaan meemaken. Kan jij de seizoensresultaten beïnvloeden? Ben jij slimmer dan een officiële Formula One-manager?

1691940071884.jpeg

I feel the need, the need for … tactical decisions?

Laat ik met de deur in huis vallen: neen, ik zou nooit kunnen doen wat een Toto Wolff of een Mike Krack (geen grap) doet. F1 Manager 2023 is geen sinecure. We zijn nochtans nog maar aan de tweede incarnatie van dit concept. Je zou dus kunnen uitgaan dat er nog veel te tweaken is en dat de speelervaring over de komende jaren zeker nog veel zou kunnen veranderen. Toch heeft de game voor zijn sophomore uitgave een heleboel in de aanbieding en is het een ervaring op zich. Geen spek voor elke bek, maar wie tactiek en denken op prijs stelt en technische stats voor jou geen geheimen hebben (of je wil bijleren), deze kant op!

Toch heeft de game voor zijn sophomore uitgave een heleboel in de aanbieding.


Zoals de naam al doet vermoeden, springen we hier in het race seizoen van 2023. Dat wil zeggen dat er nog niets beslist is (ja ja, Red Bull fans mogen zich van de grond oprapen en stoppen met bulderlachen), op dit moment is er zomerreces en dus kan je enkel tot en met de race van Spa-Francorchamps aan de slag. De keuze is om ofwel een team te kiezen - ze zijn er allemaal, van McLaren over Ferrari en Alpine tot Alpha Tauri - en daarmee van start te gaan, via Racereplay modus bepaalde uitdagingen aan te gaan of exclusieve scenario’s te gaan spelen. Hoofduitdaging is natuurlijk het zelf managen. Wie racing volgt, weet dat goed personeel bij het kostbaarste bezit is. Bij sommige teams zit dat (grotendeels) prima, bij anderen mag er toch wat gesleuteld worden. Of je wil gewoon je eigen zin doen. Als nieuwe baas ga je op zoek naar een technisch directeur, een hoofd aërodynamica, een sportdirecteur en twee race ingenieurs. Per persoon die in aanmerking komt, krijg je een overzicht van wat hen nu net geschikt maakt, hun niveau van tevredenheid en motivatie en natuurlijk ook de kosten. Want FIA heeft een cost cap en daar blijf je toch best onder. (En weer horen we RB luidop lachen).

1691940121840.jpeg

We win and lose together

Mijn game is automatisch in het Nederlands en ik geef toe: ik mis de Britse commentaar. Niet dat er iets mis is met hoe het nu is, maar het blijft ‘em nét niet. De graphics zijn ook niet wat ik zou gehoopt hebben. Alles ziet er mooi uit, maar op een manier zoals het tien jaar geleden ‘mooi’ was (en zelfs toen kon het al beter). De chauffeurs zijn duidelijk herkenbaar, maar zien er niettemin uit alsof ze elk moment in tranen kunnen uitbarsten of op moordraid gaan. Een geval van Polar Express ogen. We zijn er echter niet om op Charles Leclerc zijn lief snoetje te kijken, dus is het een vergeven zonde (gewoon wel ‘zonde’). Als teambaas is er een centrale hub met alles wat we moeten in de gaten houden … en dat is véél! Er is vanzelfsprekend je mailbox, die begint rustig maar kan heel snel vollopen. Een zaak waar ik bijvoorbeeld nooit bij stil had gestaan, al is het logisch, is dat er allerhande sponsorverplichtingen zijn. Buiten raceweekends om, komen mensen op bezoek in de fabrieken, moet er merchandising gebeuren … Dingen die bijvoorbeeld invloed hebben op de werking van je pit crew of fabriek. Bij hoog bezoek valt het maken van onderdelen stil en is de output van een crew ook lager. Dat kan frustrerend zijn als je enkel wil focussen op de best mogelijke auto, maar het geld is hard nodig.

Zo eenvoudig als ‘sneller dan de andere zijn’ is het helemaal niet.


Naast de sponsorverplichtingen zoals media-optredens van je coureurs, moeten ook je werkmannen up-to-date blijven. Je kan hen op allerhande trainingen en opleidingen sturen om ze scherper te stellen. Er is een overzicht met foutpercentages bij pitstops waar je kan zien wie eventueel wat zou nodig hebben. Een goede teammanager kan anticiperen, het is dus heel belangrijk om de stats in de gaten te houden. Is je crewlid uitgerust of vermoeid? Hoe is hun groeisnelheid in hun rol? Hoe zit het moreel? Je kan zelfs scouts uitsturen om te piepen naar personeel in andere teams en uit te vissen welke argumenten en bedragen bij een eventueel contract zouden kunnen komen. Neem dit allemaal niet licht op, er zijn behoorlijk wat mensen onder je en die moet je allemaal optimaal en tevreden houden. Dan ben je zelfs nog niet begonnen met het bedenken van je strategie per circuit en het zien wat je sponsor zou willen of of je auto op zijn best is. Want zo eenvoudig als ‘sneller dan de andere zijn’ is het helemaal niet.

1691940232339.jpeg

The only ones who remember you when you come second are your wife and your dog.

Elk raceweekend heeft drie vrije trainingen, drie kwalificatiesessies en de race. Er zijn dit jaar ook meerdere sprintweekends, maar dat is nog niet van toepassing aan het begin van je seizoen. Als manager kan je al direct beginnen met specs aan te passen of kiezen om je team zelf te laten instaan voor hoe het loopt. Gezien de enorme hoeveelheid details en specs is dat als start geen slecht idee. Aan de speler om te beslissen in hoeverre hij wil gaan micro-managen.

Het gevoel van triomf als het lukt is een mooie voldoening.


Racereplay is de gamemodus waar ik zelf het meest enthousiast over ben. Het komt vrij dicht in de buurt van echt puzzelwerk en de inzichten die je verwerft doorheen het spelen kunnen hier echt leiden tot ‘aha’-momenten. Je krijgt welbepaalde stukken van reeds gereden races uit dit seizoen en de mogelijkheid om het fortuin van jouw coureur te veranderen. Het zit hem soms in snel denken, soms in - nagelbijtend - geduld tonen. In kleine dingen. In talent hebben. Het gevoel van triomf als het lukt is een mooie voldoening. Idem met de speciaal uitgeschreven race scenario’s. Hoe ga je aan het werk met de enorme hitte van Qatar? Wat met een gebrek aan voorbereiding in Canada? Of de aanhoudende regen in Spa (ik weet het, hoe bedenken ze zoiets …)? Mits inzet en inzicht, met goed denkwerk en talent kan je met F1 Manager 2023 je gekozen team alle kansen op succes geven. Maar wees gewaarschuwd: er komt heel erg veel bij kijken en je verantwoordelijkheden zijn gigantisch. Dit is géén racegame, dit is een managementgame en daarmee ook zeker niet voor iedereen. Maar wie de interesse heeft, zal hier echt heel erg blij van worden.

Conclusie

Het is meer niche dan veel games, dat is een feit. Maar F1 Manager 2023 is in zijn niche zeker een ster. Alles wat een manager nodig heeft om de volledige ervaring te krijgen is hier aanwezig, de details zijn indrukwekkend. Het goed laten lopen van een high pressure environment als een Formule 1 team is een bijzonder veel-vragende baan: is je team gemotiveerd en gezond, zijn je sponsors tevreden, is er beter personeel voor wat jij nodig hebt, hoe zit het met je budget, hoe stuur je mee je coureurs naar hun absolute beste resultaten en hoe krijg je een auto die iedereen anders in het stof laat? Er is hier veel, heel veel om mee aan de slag te gaan en wat een kluif om je tanden in te zetten. Grafisch kan het sterker, maar we zitten hier niet echt daarvoor, we zitten hier voor de finesses en voor inspirerend denkwerk. Des te fijner is het wanneer alles begint te klikken en je resultaten begint te zien. F1 Manager 2023 is een sterk staaltje en een prima promotie voor de sport.

Pro

  • Erg volledig en gedetailleerd
  • Leerzaam en informatief

Con

  • Grafisch mocht het sterker
  • Zeker niet voor iedereen
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

31 juli 2023

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Genre

  1. Racing
  2. Simulator

Ontwikkelaar

  1. Frontier Developments

Uitgever

  1. Frontier Developments
 
Terug
Bovenaan