wetsvoorstel: ontslag nemen met behoud van uitkering

In ons geval zou het in ieder geval wel handig geweest zijn. Vader kan niet meer gaan werken vanwege de zorg voor mijn moeder. Ziekenzorg is niet mogelijk want zelf is hij niet ziek. Stempelen eveneens vanwege de RVA die je dan constant op sollicitatie stuurt. Oplossing? Enkele jaren loopbaanonderbreking aan een 700 euro/maand tot aan zijn pensioen. Gelukkig is alles hier afbetaald, anders had ik het nog wel eens willen zien.
En dus niet om ander werk te zoeken...
Er bestaan oplossingen genoeg voor uw soort situaties (tijdskrediet bvb)...
 
In ons geval zou het in ieder geval wel handig geweest zijn. Vader kan niet meer gaan werken vanwege de zorg voor mijn moeder. Ziekenzorg is niet mogelijk want zelf is hij niet ziek. Stempelen eveneens vanwege de RVA die je dan constant op sollicitatie stuurt. Oplossing? Enkele jaren loopbaanonderbreking aan een 700 euro/maand tot aan zijn pensioen. Gelukkig is alles hier afbetaald, anders had ik het nog wel eens willen zien.
Dat is dan een oplossing voor het verkeerde probleem. Het probleem is dat uw vader zou moeten thuis blijven om voor uw moeder te zorgen. Niet dat hij niet betaald kan thuis blijven. Wat was er gebeurd moest uw moeder alleen geweest zijn?
 
In ons geval zou het in ieder geval wel handig geweest zijn. Vader kan niet meer gaan werken vanwege de zorg voor mijn moeder. Ziekenzorg is niet mogelijk want zelf is hij niet ziek. Stempelen eveneens vanwege de RVA die je dan constant op sollicitatie stuurt. Oplossing? Enkele jaren loopbaanonderbreking aan een 700 euro/maand tot aan zijn pensioen. Gelukkig is alles hier afbetaald, anders had ik het nog wel eens willen zien.
@JPV gaat dat beter weten maar normaal kunt ge vrijgesteld worden van RVA/VDAB-begeleiding omwille van mantelzorg, toch zeker op latere leeftijd. Mijn moeder had dat ook toen ze voor haar (inwonende) grootouders zorgde. Wel werkloos maar moest niet meer solliciteren, opleiding volgen,...
Niet-werkzoekende werkloze met behoud van rechten noemde dat geloof ik.

Tenzij dat statuut natuurlijk niet meer bestaat, ik spreek nu over +-10j geleden.
 
@JPV gaat dat beter weten maar normaal kunt ge vrijgesteld worden van RVA/VDAB-begeleiding omwille van mantelzorg, toch zeker op latere leeftijd. Mijn moeder had dat ook toen ze voor haar (inwonende) grootouders zorgde. Wel werkloos maar moest niet meer solliciteren, opleiding volgen,...
Niet-werkzoekende werkloze met behoud van rechten noemde dat geloof ik.

Tenzij dat statuut natuurlijk niet meer bestaat, ik spreek nu over +-10j geleden.
Is afgeschaft (bedrag van uitkering was ook lager dan tijdskrediet)
 
En dus niet om ander werk te zoeken...
Er bestaan oplossingen genoeg voor uw soort situaties (tijdskrediet bvb)...
Dat zeg ik toch ook? Die oplossing hebben we dan ook gebruikt. Ik vermeld er enkel bij dat zoiets me ruim onvoldoende lijkt als je net in een afbetaling zit.
Dat is dan een oplossing voor het verkeerde probleem. Het probleem is dat uw vader zou moeten thuis blijven om voor uw moeder te zorgen. Niet dat hij niet betaald kan thuis blijven. Wat was er gebeurd moest uw moeder alleen geweest zijn?
Naar een WZC waarvan de kosten dan op mij zouden verhaald worden vermoed ik. Of ik zou mijn job opzeggen en er zelf voor zorgen.
 
400 ziektedagen. Ik ben eens benieuwd als je daar ook nog zo over zou denken als je 50 bent. Aan mijn 38ste zou de helft al weg zijn en dan moet de ergste periode eigenlijk nog komen binnen een jaar of 10.
400 dagen lijkt me nochtans niet zo weinig. Puur voor ziekte dan toch, niet voor de situaties die JPV opgesomd heeft.
Als je aan je 21e zou gestart zijn, zou je aan een goeie 11 ziektedagen per jaar zitten. De meeste die ik ken zitten daar niet aan.
En waarom zou je er meer nodig hebben als je ouder wordt? Van mijn ouders of bij de oudere collega's merk ik totaal niet dat ze vaker ziek zijn.
 
400 dagen lijkt me nochtans niet zo weinig. Puur voor ziekte dan toch, niet voor de situaties die JPV opgesomd heeft.
Als je aan je 21e zou gestart zijn, zou je aan een goeie 11 ziektedagen per jaar zitten. De meeste die ik ken zitten daar niet aan.
En waarom zou je er meer nodig hebben als je ouder wordt? Van mijn ouders of bij de oudere collega's merk ik totaal niet dat ze vaker ziek zijn.
Ze worden niet vaker ziek, maar wel langduriger. Meer kans op burn-outs en kanker bvb, ook en dat zijn dingen waarbij je niet na een maandje terug bent. 400 dagen is trouwens veel te weinig, aangezien velen met bvb kanker al een jaar moeten revalideren...

Maar dus, er zit hier in de thread dus al 1 iemand die misbruik maakt van het huidige systeem (steeds maand thuis en dan FF terug werken, om toch maar niet op ziekenkas te vallen) en 1 iemand die het nieuwe systeem wil misbruiken (ontslag nemen om voor iemand anders te zorgen). Laat het dus duidelijk zijn dat we met een stevig probleem qua misbruik zitten in België.
 
En waarom zou je er meer nodig hebben als je ouder wordt? Van mijn ouders of bij de oudere collega's merk ik totaal niet dat ze vaker ziek zijn.
Aantal eindes primaire arbeidsongeschiktheid in 2018 versus het aantal mensen die er recht op hebben:
(einde primaire arbeidsongeschiktheid: aangiftes van arbeidsongeschiktheid >1 maand, maar <1 jaar die in 2018 stopten)
(zelfstandigen zitten hier niet bij, even te lui om die ook nog op te zoeken)
Code:
          Arbeiders     Bedienden Totaal
        Man   Vrouw   Man   Vrouw Totaal

  <20  9,54% 10,11%  4,58% 11,23%  9,32%
20-24 10,83% 14,22%  4,91%  7,43%  9,46%
25-29 11,82% 17,25%  3,81%  7,66%  9,33%
30-34 12,61% 17,07%  4,14%  9,05% 10,30%
35-39 13,53% 16,49%  4,84%  9,18% 10,87%
40-44 14,31% 16,98%  5,34%  9,81% 11,68%
45-49 15,02% 18,65%  5,82% 10,25% 12,60%
50-54 16,86% 21,30%  6,65% 11,33% 14,13%
55-59 18,19% 21,24%  7,46% 11,61% 14,65%
60-64 12,44% 14,38%  6,65%  9,29% 10,53%
  >64  6,73%  9,47%  7,15%  9,62%  8,09%
Bron: bewerkt op basis van https://www.inami.fgov.be/nl/statis...tistieken-primaire-arbeidsongeschiktheid.aspx
en

Zo zie je dat:
- hoe ouder je wordt, hoe vaker je een ziekte hebt.
- wie een écht oudere werknemer is (>60 jaar), is veel minder vaak ziek. Lijkt contradictorisch, maar is dat niet: wie vaak ziek is, stopt vroeger met werken, wordt werkloos (zonder algemene verplichting van ziekteaangifte), is langdurig ziek (telt niet mee in deze cijfers), is overleden of gaat halftijds werken.
- wie arbeider is véél vaker ziek is dan wie bediende is. Toont mooi aan dat die 400 dagen voor alle Belgen gelijk, een enorm probleem zou geven voor wie arbeider is en een enorme luxe zou zijn voor bedienden. Vandaar wss dat bvb Nineshots die 400 dagen overdreven vindt, omdat zijn kennissenkring mss bestaat uit mensen die minder vaak door hun job ziek worden.
- wie vrouw is véél vaker ziek is dan wie man is. Ook hier duidelijke discrepantie. Nineshots is mss een man of werkt tussen eerder mannelijke collega's?
Code:
AANTAL AANGIFTES ZIEKTE
     Arbeider Bediende
  Man 165.051  41.992
Vrouw 121.830 109.956
  
AANTAL ARBEIDERS/BEDIENDEN
       Arbeider  Bediende
  Man 1.167.318   787.105
Vrouw   681.912 1.158.825
  
"ZIEKTERISICO"
      Arbeider Bediende
  Man 14,14% 5,33%
Vrouw 17,87% 9,49%

De reden waarom vrouwen hoger scoren, zeker bij bedienden, is te vinden in een aantal verschillende factoren:
- meer psychisch belastende jobs (zeker in combinatie met thuis). Arbeidsongeschiktheid is daardoor vaak langer en gaat daardoor langer dan 1 maand (cijfers gaan pas over ziektes >1 maand)
- zwangerschappen en complicaties
 
Om die 400 als basis te gebruiken: dan zou een arbeider vrouw recht moeten hebben op 618 dagen en een bediende man op 185 dagen (in de ietwat eenvoudige veronderstelling dat verder alle ziektes dezelfde duurtijd hebben en enkel het verschil in risico door bedienden/arbeiders/mannen/vrouwen van belang zou zijn).
 
Om die 400 als basis te gebruiken: dan zou een arbeider vrouw recht moeten hebben op 618 dagen en een bediende man op 185 dagen (in de ietwat eenvoudige veronderstelling dat verder alle ziektes dezelfde duurtijd hebben en enkel het verschil in risico door bedienden/arbeiders/mannen/vrouwen van belang zou zijn).
Ik wou eigenlijk niet echt een discussie ontketenen met als basis om die 400 (of een ander forfaitair getal) te gaan gebruiken hoor. Ik gaf gewoon even mee dat in mijn ogen die 400 niet zo veel leek.
Wat je mooi weerlegd hebt met je cijfers.
Maar bv zwangerschappen horen in mijn ogen wel niet in deze cijfers. Net zoals kanker. Ik kijk dan eerder naar reguliere ziekte, zoals griep bijvoorbeeld.
 
Ik wou eigenlijk niet echt een discussie ontketenen met als basis om die 400 (of een ander forfaitair getal) te gaan gebruiken hoor. Ik gaf gewoon even mee dat in mijn ogen die 400 niet zo veel leek.
Wat je mooi weerlegd hebt met je cijfers.
Maar bv zwangerschappen horen in mijn ogen wel niet in deze cijfers. Net zoals kanker. Ik kijk dan eerder naar reguliere ziekte, zoals griep bijvoorbeeld.
Dingen zoals griep komen zelfs niet in de cijfers voor, wegens < 1 maand ziekte (en dus betaald door de werkgever). Moet mezelf nu wel een stuk corrigeren: bij arbeiders zullen wat meer ziektes in de statistieken zitten gezien daar na 2 weken de werkgever niet meer alles betaalt en ze dus dan ook al erin komen, maar zelfs dan heb ik al cijfers gezien waarbij de ongeschiktheid bij bedienden een stuk lager is dan arbeiders.

En zwangerschap levert ziekte op tijdens de zwangerschap, maar zorgt ook voor complicaties daarna. Mag je niet onderschatten. Die complicaties zijn niet altijd direct te linken aan een zwangerschap.
 
In ons geval zou het in ieder geval wel handig geweest zijn. Vader kan niet meer gaan werken vanwege de zorg voor mijn moeder. Ziekenzorg is niet mogelijk want zelf is hij niet ziek.
Dat is wel een heel rare gedachtengang, waarom zou uw vader moeten stoppen met werken als uw moeder ziek valt? Zoiets kan ik nog begrijpen als er geen publieke gezondheidszorg is, maar in dit geval zie ik daar echt het nut niet van in.
 
Dat is wel een heel rare gedachtengang, waarom zou uw vader moeten stoppen met werken als uw moeder ziek valt? Zoiets kan ik nog begrijpen als er geen publieke gezondheidszorg is, maar in dit geval zie ik daar echt het nut niet van in.
Omdat iemand van begin de 50 in een WZC moeten zetten meer kost dan het loonsverlies dat hij heeft met gewoon te stoppen met werken. En omdat we dat ook gewoon niet willen.
 
Dit zou een enorme stap vooruit zijn.
Overheid speelt een belangrijke rol in het creëren van regulatie en frameworks voor innovatie/vooruitgang.

Met dit voorstel zou men een belangrijke stap vooruit zetten naar zowel UBI en een belangrijke flexibilisering naar arbeid toe, die veel beter aansluit op snellere verandering (door technologische veranderingen).
Dit zou veel beter passen bij de moderne wereld met veel meer arbeidsmobiliteit en een grotere nood aan creatieve/innovatieve werknemers (in alle lagen van bedrijven en in alle sectoren), ipv vast te houden aan fabrieksmaatschappij die gewoon gedateerd is.

Ik vrees wel dat België te conservatief is, en teveel wil vasthouden aan de status quo (de vorige eeuw) om voor dit voorstel te gaan. Vooruitgang is ongewenst in dit land omdat het verandering betekent. Ten koste van vooruitgang en innovatie.
 
Dat is wel een heel rare gedachtengang, waarom zou uw vader moeten stoppen met werken als uw moeder ziek valt? Zoiets kan ik nog begrijpen als er geen publieke gezondheidszorg is, maar in dit geval zie ik daar echt het nut niet van in.
Omdat niet iedereen die ziek is uren alleen kan zijn én omdat er lange wachtlijsten zijn als je gespecialiseerde zorg nodig hebt? :Unsure:
Simpelste voorbeeld: dementie.
Te goed om al in een tehuis te droppen, te slecht om zonder controle alleen te kunnen blijven.

Mijn nonkel had bvba zware Parkinson en was rolstoelgebonden. Nog goed in zijn hoofd, goede en slechte dagen, maar meermaals gevallen uit de rolstoel terwijl zijn vrouw boodschappen was gaan doen....
 
Opzicht vind ik het maar een nutteloos voorstel.
Maar ik zit nu in een ambetante situatie waar ik er wel graag gebruik van zou gemaakt hebben.
Namelijk volledig verzuurde en om zeep geholpen situatie door de zaakvoerders e in verre onderhandelingen met 2 andere mogelijke werkgevers waarvan er sowieso 1 mijn volgende werkgever zal worden.

De paar weken die ik hier ondertussen al zit zijn zo nefast voor mijn gezondheid en die van mijn familie, laat staan als ik men 13 weken opzeg nog zou moeten doen. Maar nu al stoppen zonder al iets getekend te hebben doe ik liever ook niet.
 
Omdat iemand van begin de 50 in een WZC moeten zetten meer kost dan het loonsverlies dat hij heeft met gewoon te stoppen met werken. En omdat we dat ook gewoon niet willen.
Meer kost voor de staat/maatschappij of voor jullie? Want als het geld er is om een WZC te betalen dan is er niet echt een argument om het dan mogelijk te maken voor uw vader om te stoppen met bijdragen.
 
Meer kost voor de staat/maatschappij of voor jullie? Want als het geld er is om een WZC te betalen dan is er niet echt een argument om het dan mogelijk te maken voor uw vader om te stoppen met bijdragen.
Momenteel zou dat geld er zijn en is de kost voor ons. Maar als ze de gemiddelde levensverwachting haalt zou ze daar nog 30 jaar zitten en zal de maatschappij moeten inspringen. En buiten het feit dat ze mentaal nog 100% is, en daar doodongelukkig zou zijn.
 
Omdat iemand van begin de 50 in een WZC moeten zetten meer kost dan het loonsverlies dat hij heeft met gewoon te stoppen met werken. En omdat we dat ook gewoon niet willen.
Daar moet het publieke gezonheidssysteem niet op voorzien zijn he. Zo zal het nog al snel ontsporen in een onbetaalbaar vehikel.
 
Terug
Bovenaan