Onterecht ontslagen?

Rasheed36ER

New member
Hoi allemaal,

Ik wil toch wel even mijn verhaal kwijt aangezien de vakbond mij niet kan helpen.
Ik ben op 5 juni gestart bij een werkgever onder een vast contract. Ze hadden mij aangenomen onder onbepaalde duur.
ik ga geen bedrijf noemen, want dat kan tegen mij gebruikt worden en dan zit ik in de sht.
Dus de functie was dat ik als keurder elektriciteit ging starten, maar dat er een opleidingstraject aan vasthield van 3 maanden ongeveer. Alles netjes overhandigd gekregen, firmawagen en laptop van de zaak. Moest trouwens zelf een telefoon gaan kopen voor een maximaal bedrag van 250€, en op factuur zetten. Heb mijn geld terug gekregen de dag na het mailen van de factuur.
De bedoeling was dat ik zelfstudie moest doen en dat ik 2 à 3 keren in de week met iemand mee moest op de baan om de elektrische installaties te keuren. Meekijken wat de besten man doet met zijn dagdagelijkse taken. Stelde 2 keren niks voor.
Collega 1 waar ik een halve dag op een donderdag mee meeging was een leuke enthousiaste man van 59, boordevol ervaring. Dus ik dacht dat ik van deze beste man de kneepjes van de job kan leren. Ik heb wat vragen gekregen over het arei, ik ken niet alles. Maar ik heb wel wat vragen kunnen beantwoorden.
Niks aan de hand, weekend kwam er tussen. Afgelopen Maandag mocht ik met collega 2 een halve werkdag mee. Een man van 42. Werkt ook lang als keurder elektricien. Spontane gesprek mee gehad in den otto. Ik voelde geen argwaan, had er een goed gevoel bij. Hij heeft me ook wat vragen gesteld welke verschillende draad diktes wat bij welke automaat hoorden. Heb er mij in paar secties vergist. Wat natuurlijk kan. Ben ook maar ne mens.
Kreeg ik telefoon van de bazin vant bedrijf maandag avond dat mijn basis kennis erg zwak is?? En dat ik grondig de basis dingen moest leren op hunne laptop. Zij hebben op de server theorie over elektriciteit staan. Dus heb meteen mijn kladblok gepakt en wat samenvattingen zitten te maken zodat ik de dingen kan onthouden.
Dinsdag ook zelfstudie gedaan. En gisteren woensdag kreeg ik telefoon om 8u in de ochtend dat ik al het gerief en de auto moest komen terugbrengen? Omdat ze de beslissing hebben genomen dat ze niet met mij in zee willen gaan? Snapte da zoiets?
Ook ben ik fout geweest om een ontslag van onderling akkoord te tekenen. Maar na 2 keren naar m'n vakkbond te bellen, hebben ze 2 keren bevestigd dat ik de C4 niet moet binnen doen in de eerste maand dat ge nog werkt. De rva vraagt dat niet aan, pas als je langer dan een maand werkt, moet je je paperassen binnen doen voor een uitkering te vragen. Dus in totaal heb ik 8 werkdagen gewerkt bij dit bedrijf.
Moest ik meteen beschikken. En ook op mijn C4 vond ik dat ze er vaag in geweest zijn. Dat ze noteerde dat ik een gebrek aan motivatie had.
Iemand die hier ervaringen en soortgelijke situaties heeft gehad?
 
Op zich is het met die informatie nogal moeilijk om te antwoorden of het terecht is of niet. Jij vindt het allicht onterecht, en de werkgever vindt het allicht terecht.

Aangezien je een blad getekend hebt waarin staat dat je akkoord bent met een ontslag van onderling akkoord lijkt het me dat de zaak daarmee ook grotendeels afgehandeld is. Je gaat hier niks aan kunnen doen, en veel nut zou het ook niet hebben omdat het duidelijk lijkt dat de werkgever je liever toch niet in dienst heeft.

De beste vervolgstap lijkt me dan ook om een nieuwe job te zoeken, hoe moeilijk dat ook kan zijn.
 
Akkoord met @Hit Hard .
Je kan eventueel het bedrijf nog is contacteren met de vraag of ze het ontslag wat meer kunnen motiveren met voorbeelden zodat je er nog iets uit kan leren voor de toekomst.
Kan goed zijn dat je een aantal 'tics' hebt die voor de buitenwereld lui overkomen terwijl dat eigenlijk niet in je karakter zit.
 
Ik vermoed eerder als ik dat lees dat ze, na met 2 ervaren collega's, mee te rijden ze tot de beslissing zijn gekomen dat zijn technische kennis te zwak was om die functie uit te oefenen.
Allez ja, zeker als keurder moogt ge u bij secties/automaten toch niet meer "een paar keer vergissen".
Wat wel jammer (en eigenlijk vooral onbegrijpelijk) is, is dat dit niet is uitgekomen in de selectieprocedure.
En ook dat ze u eerst de aanmaning geven van toch uw kennis bij te timmeren maar daar dan niks mee doen.
 
Gewoon al het feit dat je als keurder vragen moet stellen over arei. Dat is letterlijk het handboek voor die job...
Dus lijkt me dat uw 2 collega's gewoon gemeld hebben dat uw kennis niet voldoende is.
 
Ik vermoed eerder als ik dat lees dat ze, na met 2 ervaren collega's, mee te rijden ze tot de beslissing zijn gekomen dat zijn technische kennis te zwak was om die functie uit te oefenen.
Allez ja, zeker als keurder moogt ge u bij secties/automaten toch niet meer "een paar keer vergissen".
Wat wel jammer (en eigenlijk vooral onbegrijpelijk) is, is dat dit niet is uitgekomen in de selectieprocedure.
En ook dat ze u eerst de aanmaning geven van toch uw kennis bij te timmeren maar daar dan niks mee doen.
Welke secties bij welke automaten passen is echt wel basis van basis van basis. Met alle respect maar als je je daar in al "vergist", dan vermoed ik dat ook de rest van de kennis beneden alle peil is. Dat je het AREI niet tot op de letter kent... obviously, de meeste keurders kennen niet het volledig AREI vanbuiten volgens mij. Wij bellen in ontwerpfase soms naar keurders met bepaalde keuringtechnische vragen waar die keurders af en toe ook niet zomaar alla minuut op kan antwoorden. Maar dat zijn vaak zeer specifieke zaken in industriële context die ver buiten het huisje, tuintje, boompje type keuringen vallen.

Het lijkt mij inderdaad gewoon een zaak dat het keuringsorganisme tot de constatie is gekomen dat u kennis te beperkt is en dat dit totaal geen zin heeft. Maar feit blijft dan wel: als u basiskennis zó beperkt is dan is het eigenlijk een onvergeefelijke fout van de mensen verantwoordelijk voor de recrutering dat ze u er daar al niet van tussen halen.

Ik hoop alleszins dat ze op het C4 de reden tot ontslag duidelijk motiveren zodat de RVA niet moeilijk doet over de reden voor ontslag maar belangrijker nog: dat OP snel ander werk vindt.
 
Opzich wel belachelijk.
2023, ge hebt nen telefoon waar ge alles op 2 seconden kunt opzoeken.
Zolang ge weet op wat ge allemaal moet letten, lijkt mij da toch belangrijker dan effectief de waardes uit u hoofd weten. Al zijn sommige dingen basiskennis.
Ik begrijp dat dit wel kan aanvoelen als niet eens een deftige kans krijgen.
 
Opzich wel belachelijk.
2023, ge hebt nen telefoon waar ge alles op 2 seconden kunt opzoeken.
Zolang ge weet op wat ge allemaal moet letten, lijkt mij da toch belangrijker dan effectief de waardes uit u hoofd weten. Al zijn sommige dingen basiskennis.
Ik begrijp dat dit wel kan aanvoelen als niet eens een deftige kans krijgen.
Goh, als ge continu alles moet opzoeken, dan gaat zo'n keuring 10x zo lang duren he...
 
Goh, als ge continu alles moet opzoeken, dan gaat zo'n keuring 10x zo lang duren he...
Ik weet nu niet de achtergrond van de situatie, maar ik veronderstel da je na 2 of 3 xopzoeken zulke dingen wel onthoud?

Maar hij is 2 halve dagen mogen meelopen?

Stel dat thread starter vb een professionele bachelor heeft en 3 jaar een job uitgevoerd heeft die niets met het arei te maken had.

Dan denk ik wel dat hij bijvoorbeeld capabel is om binnen acceptabel tijdspanne in zijn job te groeien? Of weet iedereen hier alles nog van tijdens zijn opleiding?

Er zijn veel onbekwame mensen, maar veel bedrijven staan gewoon niet open voor mensen een kans te geven, en verwachten kant en klare techniekers met 10 jaar ervaring.

Denk dat we voor dit geval gewoon kunnen besluiten dat het sollicitatie gesprek een grote fail is geweest. (Toch met de info die we hebben)

een paar vragen tijdens een autorit door een collega, en daar een oordeel op vellen, zo kan ik ook snel iemand afbreken of ophemelen.
 
Laatst bewerkt:
Beetje nare en ongelukkige ervaring van topic starter, gewoon de koe bij de horens vatten, leer het AREI compleet en solliciteer gewoon terug als je dergelijke job ziet zitten, wat kennis is nu eenmaal noodzakelijk en gezien een deftige basis van het AREI leren nu echt geen maanden werk is is het niet ondenkbaar dat de 2 ervaren mensen dat mss als een gebrek aan inzet zagen.

Niet wakker van liggen, gewoon wat bijsturen en opnieuw proberen - ik neem aan dat er ook bij andere bedrijven dergelijke vacatures openstaan.
 
Als ik het goed begrijp was de afspraak bij aanwerving zelfstudie en 2 à 3 keer per week meelopen met een keurder. Maar uit jouw verhaal leid ik af dat je pas na die opmerking dat jouw basiskennis onvoldoende was in gang bent geschoten en die eerste week dus niks hebt gestudeerd? Als dat naar boven is gekomen in jouw gesprekken met de keurders dan kan ik de beslissing wel enigsinds volgen eerlijk gezegd...

Al lijkt me dat ook wel een groot gebrek van begeleiding van hun kant. En ook een beetje stom dat ze bellen hierover en u dan niet meer de kans geven om te corrigeren...
 
Laatst bewerkt:
Uiteindelijk is het wel de bedoeling dat je jouw stiel kent en de draadsecties per automaat of smeltveiligheid kent. Dat leren ze in 3 BEI en is eigenlijk iets wat de meeste DHZ-ers zelf weten.

Je kan toch niet gaan keuren zonder die basiskennis? Het is maar dat vakgebied dat je moet kennen, het gaat niet om zware elektrische kennis, gewoons basic residentiële kennis.

Werk aan die kennis en herpak je, leg de lat voor jezelf niet te laag! Veel succes!
 
Ze hadden je beter laten opstarten na een grondige test van de basiskennis en het AREI als je als keurder op de baan zou gaan. Dit lijkt me toch niet iets dat je zomaar eventjes "on the go" leert door middel van zelfstudie.
 
Jammere zaak, en het tijdverlies dat je leed is naar mijn mening 100% de schuld van de werkgever die onvoldoende inspanningen leverde om duidelijk te vragen/testen welke competenties belangrijk zijn. Op maandag te horen krijgen dat je aan je theorie moet werken om woensdag ontslagen te werken is zeer amateuristische communicatie van dat bedrijf.

Maar als je niet geschikt bent voor de job door gebrek aan de juiste kennis, dan is dat gewoon zo, natuurlijk.

Ik snap alleen niet waarom er een zelfstudietraject van 3 maand aan vasthangt als het al de bedoeling is dat je bij het begin van het traject over de kennis moet beschikken. Je hebt ook weinig neergeschreven over waarover dat 'gebrek aan motivatie' dan zou kunnen gaan, natuurlijk.
 
Ik vermoed eerder als ik dat lees dat ze, na met 2 ervaren collega's, mee te rijden ze tot de beslissing zijn gekomen dat zijn technische kennis te zwak was om die functie uit te oefenen.
Allez ja, zeker als keurder moogt ge u bij secties/automaten toch niet meer "een paar keer vergissen".
Wat wel jammer (en eigenlijk vooral onbegrijpelijk) is, is dat dit niet is uitgekomen in de selectieprocedure.
En ook dat ze u eerst de aanmaning geven van toch uw kennis bij te timmeren maar daar dan niks mee doen.
Inderdaad. Op basis van dit verhaal verwacht je in de selectieprocedure ofwel dat ze kandidaten:
- een simpel kennistestje laten invullen (ofwel deze 2 collega's in kwestie laten aanschuiven om tijdens de selectie eens wat vragen te stellen) als ze verwachten iemand aan te werven die op korte termijn zelfstandig kan werken
- 1 of 2 weken op cursus sturen en vervolgens een paar weken laten meevolgen met iemand, als ze besloten hebben om iemand met weinig ervaring aan te nemen

Iemand aannemen zonder ervaring en dan in het diepe smijten met wat zelfstudie vind ik wel zwak. 't is het één of het ander.

Ik weet ook niet hoe keuringsorganismes zoeken. Ik zou verwachten dat die mensen zoeken met minstens een (professionele) ervaring in elektrotechniek.
 
Sowieso lijkt het ontslag wettelijk in orde. Ja, als je merkt dat iemand écht de basiskennis niet heeft die je verwachtte, mag je die onmiddellijk ontslaan. En door de korte terwerkstelling, kan je beslissen om de C4 niet in te dienen, waardoor de ontslagreden door de RVA niet onderzocht zal worden, dus ook hier geen probleem.

Maar ik denk dat we toch wel wat voorzichtig moeten zijn met de versie van de OP, gezien deze stukken uit zijn vorige 12 berichten:

"Ik ben meestal iemand die al om 16u15 al rond zit te slenteren zodat ik die laatste 15min nie hoef te werken en om 16u31 al in de auto zit en weg rijd. Effe een piske of kakske doen die laatste kwartier van uw dag. En uittikken."

"Ik ben zeker geen heilige werknemer. Er zijn bepaalde dingen gebeurd wat mijn fout waren. Of leugentjes om bestwil gebruikt heb."
 
bijkt dan ook dat hij wél technische ervaring heeft, want een jaar als lift-technieker gewerkt :thinking:
 
Wat @JPV zegt, kan ik beamen: Wij hebben hier ook een oudere man, net nog niet pensioen gerechtigd, en wij schakelen die in, als het erg druk is:
dan maken wij een dagcontract op, of contract voor een paar dagen.

Bij uit dienst gaan hiervan, zegt hij steeds "je moet geen C4 opmaken hoor, ze vragen daar toch niet achter bij de RVA/vakbond".

Dus op dat gebied mag je gerust zijn, tenminste als je voordien al stempelgerechtigd was, ga je dit nu ook (nog) zijn.
En bovendien, lijkt me niet dat die relatie nog kan verbeterd worden.
 
Terug
Bovenaan