Special: in gesprek met G2A.com

G2A.com kent zo goed als iedereen wel. Is het niet omdat ze gamecodes kopen via de website, dan is het wel omdat het bedrijf in het verleden al een paar keer kritiek te slikken kreeg. Normaal zou ik afgelopen gamescom in gesprek gaan met het team van G2A.com, maar een drukke agenda stak daar een stokje voor. Gelukkig konden beide partijen zich vrijmaken om een online meeting te houden, vergezeld door het Belgische PR-bureau.

Oké, ik weet ook wel dat niet iedereen staat te springen voor G2A.com, vanaf nu gewoon G2A genoemd. Ook binnen onze redactie werden er (terecht) vragen gesteld. Maar we zijn bij BeyondGaming van mening dat we alles een kans moeten geven, en dus ook G2A. Dat er nu een Belgisch PR-bureau mee aan tafel zat, gaf ons alvast een beter gevoel. En waarom werden er dan vragen gesteld? Wel, het kwam al in de inleiding ter sprake. In het verleden verliep niet alles erg koosjer op G2A, maar dan spreken we al van enkele jaren geleden. Ondertussen heeft het bedrijf enkele stappen gezet en deze bespreek ik hier graag in deze special. Het gesprek duurde zo'n veertig minuten, dus vat ik het geheel beknopt samen. Een paar zaken worden weggelaten, andere vat ik samen in (eventueel) andere bewoordingen. Weet ook dat we hiervoor niks in ruil kregen, wat wel een belangrijk gegeven is om dit gesprek te kaderen.

G2A werd in 2010 opgericht in Polen, maar is ondertussen ook een internationaal bedrijf geworden met haar hoofdkantoor in Nederland. Ook in Hong Kong en in Polen zelf heeft het bedrijf ondertussen kantoren. Ik sprak onder andere met Bartłomiej Woźniak (Head of Category Management) en Daria Sulgostowska (Head of Corporate Comms & ESG) met mijn English with hair on en stelde wat vragen. Bart, laat me hem voor het gemak zo noemen, stelde eerst G2A voor. Zo is het momenteel de grootste online marktplaats om onder andere gamecodes, cadeaukaarten en sinds kort ook software (zoals antivirus of operating systems) te kopen. Daarbij vertelde Bart ook dat G2A de most trusted marktplaats is. Daarop komen we later terug, maar eerst wilde ik weten wat de toekomst van g2A is als game-ontwikkelaar. Ze maakten, meestal in samenwerking met andere partijen, voornamelijk VR-games, waaronder Gotham VR. G2A ontwikkelt momenteel geen games meer, want G2A Dev Studio ging in 2018 als onafhankelijke studio verder onder de naam Monad Rock. Op dit moment werken ze als een normale marktplaats die verkopers en kopers op hun platform aan elkaar koppelt.

g2a logo.jpg

De controverse​

Dan kwam de olifant in de porseleinwinkel ter sprake, want ik vroeg naar de bewoording 'most trusted website'. In het verleden kwam het bedrijf meermaals in opspraak, omdat er dingen werden verkocht die met gestolen kredietkaarten werden aangekocht. Bart ging met plezier op de kwestie in, en lichtte toe dat G2A niks verkoopt, maar een platform biedt aan externe verkopers. Hij legde uit dat alle digitale items op G2A afkomstig zijn van officiële bronnen zoals uitgevers, ontwikkelaars of groothandelaren. Ze moeten dus allemaal zakelijk zijn. Vroeger, een paar jaar eerder dus, toen de controverses ontstonden, kon iedereen z'n spullen kwijt op de website. Toen besloot het bedrijf dat ze, vanwege de veiligheid en de gebruikerservaring, alleen nog zakelijke verkopers wilden die strikt geverifieerd waren voordat ze hun spullen mochten verkopen op G2A.

Ook worden de bedrijven gecontroleerd op zo'n honderd punten, zoals zakelijke documenten, facturen, bronnen voor het verkrijgen van hun spellen, enzovoort. Verder vertelde Bartłomiej dat G2A een lage fraudewaarde heeft van 0,39%. Globaal gezien is het gemiddelde 3,6%. Ook hebben ontwikkelaars nu de mogelijkheid gekregen om mee te werken, door bijvoorbeeld aan te geven welke keys niet verkocht mogen worden. En ook AI speelt nu een rol in het controleren van gegevens ... Ik bracht dan nogmaals naar boven dat ook ontwikkelaars in het verleden kritiek uitten op het bedrijf, en Bart meldde dat mede daardoor niet geverifieerde personen, de modale mens dus, niks meer kunnen aanbieden. G2A heeft nu dus een pak minder aanbieders, maar die zijn wel een stuk betrouwbaarder.

g2a1.png

Uitbreiding​

Even geleden kreeg ik via het Belgische PR-bureau ook een uitnodiging om deel te nemen aan Drift Masters, maar ik kon helaas niet gaan. G2A ging een partnership aan met de organisatie van Drift Masters, nadat ze eerder al enkele partnerships aangingen met e-sportteams. Meer dan zeventig teams konden op hun steun rekenen, waarbij G2A maar liefst met twaalf miljoen dollar over de brug kwam. G2A zoekt telkens nieuwe manieren op uit te breiden met een nieuwe business strategy, en Drift Masters is daar dus één van. Dit jaar vonden er zes races plaats in zes Europese steden, terwijl er volgend jaar meer op de planning staan. G2A is wereldwijd actief en zoekt wereldwijd nieuwe partners om zaken mee te doen, al gaat het dus meestal om amusement, al moet het niet altijd om gaming gaan. Wel hebben ze nu de slogan 'Gate 2 Adventure', al moet de toekomst nog uitwijzen hoever ze daarin zullen gaan.

Het bedrijf groeit dus nog altijd en hoewel het coronavirus voor niemand goed was, is het ondanks die epidemie dat G2A wat sneller groeide. G2A merkte als geen ander dat mensen meer tijd online doorbrengen, dus zag het bedrijf de kans om de website uit te breiden met categorieën die niet gebaseerd zijn op gaming. Gaming zit echter in het DNA van het bedrijf, maar ze proberen nu een balans te zoeken tussen de twee. Met 75.000 beschikbare producten is het aanbod groot, al is een groot deel daarvan uiteraard nog gaming gerelateerd. Dingen zoals e-learning werden pas vorig kwartaal toegevoegd en zijn nog niet erg populair. De tijd moet uitwijzen of daar verandering in komt. Ook daarom is het bedrijf aanwezig op events zoals Drift Masters. G2A is daardoor zichtbaar en wint aan bekendheid, zo vertelde Daria.

g2a2.png

Groei​

Tegenwoordig heeft elk bedrijf, gaande van PlayStation en Xbox tot NVIDIA en Electronic Arts z'n eigen abonnementsdienst, vergelijkbaar met een Disney+ of een Netflix. Zelf koop ik amper games door die diensten, want je krijgt alles digitaal op je schoot zonder er al te veel voor te moeten betalen. Ik was dus benieuwd naar de invloed daarvan, want gamecodes zouden in mijn ogen amper nog verkocht worden. Bart was gerustgesteld, want G2A biedt natuurlijk ook tegoed aan voor PlayStation Plus, Xbox LIVE en meer. Gamers kopen dan misschien minder games, maar vinden wel hun weg naar de website voor de digitale game-abonnementen en kaarten om hun online tegoed aan te vullen.

We hadden het dan ook nog even over gamescom, maar daar kwam weinig relevante informatie uit voort. Normaal zou ik hen op gamescom hebben ontmoet, maar door hun drukke agenda kwam het er uiteindelijk niet van. Ook de liefde voor bordspellen van Bartłomiej en mezelf kwam aan bod, al ging het snel weer over G2A zelf. Zo werd nog eens verteld dat ze blijven groeien, want het bedrijf startte in 2010 met zes werknemers en ondertussen is dat uitgegroeid naar meer dan 400 personeelsleden, verdeeld over kantoren in Nederland, Hong Kong en Polen. Oprichter Bartosz Skwarczek leidt sinds het begin het bedrijf en kent het bedrijf dus als z'n broekzak en weet ondertussen meer dan wie ook wat de websitebezoekers willen. Dat de aantallen jaar na jaar stijgen, ondertussen zijn er meer dan 25 miljoen gebruikers, bewijst dat. Een heel divers, wereldwijd publiek, dat zich ook vertaalt naar het personeel. Diversiteit is belangrijk voor G2A. Het personeelsbestand bestaat voor veertig procent uit vrouwen, het internationaal bestuur voor de helft. Bij spelontwikkelaars zou het aandeel 70-30% zijn, dus G2A is blij dat het toch een beetje het verschil kan betekenen in de wereld der videogames en digitaal entertainment.

Over

 
Terug
Bovenaan