Review: Ten Dates

Valentijn, mogelijks betekent het een extra eenzaam moment voor een single die het wel wil, maar het geluk in de liefde nog steeds niet vond of dit voor heel even weer kwijt is. Gelukkig kunnen videogames op zo’n dagen de pijn van ons solitaire bestaan wat helpen te verzachten. Bijvoorbeeld een potje Doom Eternal kan soelaas bieden dan. Ernstiger nu, wat als ik je vertelde dat er ook games bestaan die je eigen dating skills in real life naar een hoger niveau kunnen tillen? En hiermee doel ik echt niet op de veelal goedkope visual novels en hentai-spellen met overdaad aan naakt, welke tegenwoordig schering en inslag zijn op de platformen waar games digitaal aangekocht kunnen worden. Ik heb het hier specifiek over de veel zeldzamere dating simulators waarin er echt geacteerd wordt, door mensen van vlees en bloed. Tot die FMV-categorie behoort Ten Dates bijvoorbeeld, niet toevallig uitgebracht op Valentijnsdag jongstleden. Ook al gaat het hier dan om het assisteren van twee buitenstaanders in de zoektocht naar hun ware soul mate, toch kan het de speler een paar leerrijke avonden vol entertainment, verwondering tot zelfs hilariteit opleveren.

Het klinkt misschien niet helemaal logisch, maar Ten Dates is de opvolger van Five Dates. Deze romcom werd eveneens ontwikkeld door Good Gate Media en eind 2020 uitgegeven door Wales Interactive, allesbehalve een onbekende in de interactieve movie scène. Aangezien ik het wel leuk vind om af en toe eens een FMV uit te proberen, heb ik Five Dates toentertijd uitgetest en herinner me dat het spel, naast kort, best wel oké was. De diverse acteurs kwamen zeker voldoende overtuigend over, er zaten erg gekke wendingen in de verschillende plots (iets waar ik van hou) en tegelijkertijd kreeg ik ergens het gevoel dat mijn keuzes echt wel impact hadden. Of het gloednieuwe Ten Dates nu minstens even hoog mag ingeschat worden, verneem je bij deze hier!

Ten Dates Screenshot 2023.02.16 - 22.55.49.84.png


Relaxed speed dating

Na het spel op te starten dien je eerst te kiezen of je de playthrough van Ryan, een vlot ogende jongeman, ofwel deze van Misha, een eveneens spontane dame met roodgekleurde haren, wenst aan te vatten. Beide zijn echt de opperbeste maatjes, maar verban meteen die gedachte dat er ooit romantiek tussen henzelf in de lucht zal hangen. Tijdens het instellen van een online profiel op de fictieve Daters app via de smartphone wordt er al snel een hippe tune opgezet die je, samen met de overgang vol knappe plaatjes van lekkere cocktails en vooral van Londen, onderdompelt in een superrelaxed sfeer. Niet dat er ondertussen veel prijs te geven is. De sector waarin je werkzaam bent, jouw drie voornaamste interesses en jouw sterrenbeeld: hier moet wie met jou online wil flirten, het maar mee doen.

Luttele momenten later echter begint de stress toch ietwat op te borrelen, zeker wanneer blijkt dat zowel Ryan en Misha ingeschreven zijn voor een speed date event. Beiden dienen ze achtereenvolgens vijf gesprekken te voeren, telkens met een wildvreemd persoon. Natuurlijk om te achterhalen of er voldoende chemie tussen henzelf en hun gesprekspartner zou kunnen ontstaan als voedingsbodem voor een volgende date. Tijdens elke relevante dialoog krijgt de speler meerdere opties voorgeschoteld die aangeven hoe te reageren op het gezegde, op de variabele situaties die zich ondertussen voordoen, of gewoonweg waarover te praten als eerstvolgende, hopelijk interessante onderwerp. Veel tijd om de beste keuze te maken is er echter nooit, want tegelijkertijd is er telkens weer die timer welke vliegensvlug het nulpunt nadert.

Ten Dates Screenshot 2023.02.16 - 22.56.42.85.png


Uitgebreide content, boeiende personages

De personages met wie ze beiden praten, blijken ook al op zijn minst divers te noemen. Zo ontmoet je bijvoorbeeld een veel te leergierige studente die het lastig heeft om haar saaie, wetenschappelijke boek voor even aan de kant te schuiven, een wellustige motorfreak die maar al te graag duidelijk maakt waarom hij deelneemt aan het speeddaten en een goth girl die houdt van vodka maar wel zakenvrouw werd door haar eigen kledij te ontwerpen. Ja, zelfs de braaf ogende presentator van het evenement lijkt op een gegeven ogenblik wel open te staan voor een ondeugende flirt. Na elke date bellen Ryan en Misha met elkaar, over de gebeurtenissen in het volledig voltooide verleden, maar ook reflecterend over de toekomstig te maken keuzes.

Nagenoeg alle mogelijke karikaturen passeren de revue.


Nagenoeg alle mogelijke karikaturen passeren de revue in Ten Dates en de in te slaan paden tijdens deze dialogen kennen ook nog eens veel aftakkingen. Net dit maakt de manier hoe de gesprekken zich verder evolueren erg boeiend, want vaak leiden deze uiteindelijk tot shockerende, grappige of gewoonweg bijzondere taferelen. Misschien het meest veelzeggende in dit verband is dat er hierdoor maar liefst een totaal van twaalf uur aan uniek beeldmateriaal te ontdekken valt, terwijl een positief verlopende playthrough al binnen het uur tot het gewenste (lees: perfect romantische) einde kan leiden.

Ten Dates Screenshot 2023.02.16 - 22.57.54.87.png


It's a Long Way to Tipperary

Je las het misschien al ergens tussen de voorgaande paragrafen door, maar net zoals in de vorige game vond ik de acteurs in Ten Dates zeker slagen in hun opzet. De interactie tussen Ryan en Misha mag dan wel op bepaalde momenten eens over-the-top gaan, toch kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat het evengoed een realistische weerspiegeling zou kunnen zijn van de oprechte dynamiek tussen twee boezemvrienden van het tegengestelde geslacht. Hetzelfde geldt trouwens voor de andere figuranten in de game. Iedere gesprekspartner (en later al dan niet tijdelijke match) heeft zijn positieve en minder leuke kantjes, of om het nu eens behavioristisch te verwoorden: zijn of haar black box.

De inzet van een romantisch geïnspireerde date en al wat ermee gepaard gaat stelt natuurlijk zijn hoge eisen. Het is sowieso niet evident om je eigen ziel bloot te geven aan een wildvreemde, zeker niet wanneer je een zeker problematisch verleden achter je aansleept. Wanneer je dan ook nog eens hoopt dat het echt zal klikken met deze persoon, waardoor die misschien ooit je partner kan worden, legt dit alleen maar meer gewicht op de al zo zware opdracht. Hierdoor moet je namelijk constant alert blijven gedurende het ganse gesprek om niet de verkeerde dingen te zeggen, maar evenzeer om de gevoelens van je gesprekpartner correct aan te voelen en op de gepaste momenten jouw emotionele intelligentie aan te wenden. Blijven luisteren, openstaan voor een nieuw soort humor, een extreem galant gebaar stellen of gewoon tijdig overschakelen naar een veel minder gevoelig onderwerp: in alle andere gevallen zou je de date wel eens voorgoed kunnen verknallen. Anders gezegd, een aantal dates in Ten Dates heb ik compleet vergald door te vaak of te diep door te vragen, of door de verkeerde opmerkingen te maken. Flagrante blunders, waardoor mijn gesprekspartner het niet meer zag zitten om verder tijd in mij te investeren, of was het toch al voorbestemd om te mislukken tussen ons? De onbeantwoorde vraag verhult de uitkomst van elk afspraakje in Ten Dates in een soort van mysterieuze waas waar ik eigenlijk wel van hou.

Ten Dates Screenshot 2023.02.16 - 23.36.08.73.png


Over rozengeur en maneschijn, en minder erge dingen

Het voornoemde impliceert dat mensen op tijd en stond creatief gaan omspringen met middelen om de soms wel penibele situatie van zo'n face-to-face date te ontmantelen. Een hier toepasselijke optie is de spanning even afleiden naar iets of iemand uit de naaste omgeving. Zoals kort lachen met die kerel met dat gek uitziende shirt een paar meters verderop aan de toog bijvoorbeeld. Ofwel gaat men de toer van de mini-games op. Ook in Ten Dates is dit niet anders. En het zijn dan ook nog eens best leuke spelletjes, waaronder het gekende Truth or Dare tot zelfs het Hoger Lager van wijlen Walter Capiau. Het is net door deze levensechte details dat Ten Dates met glans in zijn doel slaagt. Het spel waakt er namelijk over om de speler zowel het broodnodige, nuchtere realisme tijdens het daten te blijven presenteren, zonder de absurditeiten en de onverwachte verademing te schuwen die men in het dagdagelijkse leven eveneens soms mag verwachten.

Net door de levensechte details slaagt Ten Dates met glans in zijn doel.


Toch is niet alles, ondanks de vele romantiek, rozengeur en maneschijn in Ten Dates. Het gaat zeker om een minderheid van de dialogen, maar toch voelt niet elk gesprek even authentiek aan. Besturing van het spel via het toetsenbord of de controller blijkt daarnaast totaal geen probleem, maar een configuratie doorvoeren op maat van de eigen voorkeur kan helaas nog niet. Ook viel het me op dat bepaalde videocontent er sporadisch op 4K een pak bleker eruitzag dan gebruikelijk het geval was, precies alsof er ongewenst HDR geforceerd op toegepast werd. Je kunt daarenboven slechts één enkele progressie in het verhaal van Ryan of Misha opslaan, en elke verhaallijn is betrekkelijk kort op zich, net als in de voorganger. Tenslotte blijken er nog enkele typfoutjes te zitten in de ondertiteling. Toch blijven dit slechts details waarop men misschien wel terecht kan vitten, maar die totaal geen afbreuk doen aan de ervaring en plezier welke het virtuele daten oplevert. Het spel laat trouwens toe om zowel cutscenes als gesprekspartners over te slaan nadat je er voor de eerste keer in slaagt om een relatie aan te knopen met één van je dates, dus dit is dan alweer een dikke plus.

Conclusie

Ten Dates is er zeker in geslaagd om de voorganger Five Dates te overtreffen. Als er één manier niet beter kan samenvatten wat deze game te bieden heeft, is het wel de simpele terminologie "pure ontspanning". Het is gewoon keileuk om vast te stellen hoe nagenoeg elke keuze of elk detail in dit spel zijn eigen impact kan hebben en zo steeds weer nieuwe wendingen en dito beeldmateriaal introduceert. Het kleine aantal technische foutjes, overdreven momentjes en andere beperkingen bederven allerminst de pret die het daten met zich mee kan brengen. Ikzelf ben in ieder geval nog lang niet klaar hiermee.

Pro

  • Prima acteurs
  • Gevarieerde dialogen en veel verhaallijnen mogelijk
  • Relaxed gameplay
  • Voelt soms erg realistisch aan

Con

  • Aantal technische foutjes
  • Soms dan weer nogal awkward of over-the-top
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

14 februari 2023

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. FMV
  2. Simulator

Ontwikkelaar

  1. Good Gate Media
  2. Wales Interactive

Uitgever

  1. Wales Interactive
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan