Pensioen traject + feitelijke samenwoning + erfrecht

sfxdumbo

Member
goedeavond iedereen,

Zit met een situatie in de omgeving waar ik graag wat duidelijkheid zou willen over krijgen,

Het gaat om een koppel man en vrouw, waar er geen wettelijke samenwoning of huwelijksverbintenis aanwezig is - enkel een feitelijke samenwoning.
Man is reeds met pensioen (politieman), en klust zoveel bij als hij wettelijk mag. Heeft ook 2 blitse bakken gekocht (zware leningen) waar hij graag mee rondrijdt.
Man is voor 1/3 eigenaar van het woonhuis, de vrouw is voor 2/3 eigenaar.
Zij zijn al 25 jaar samen (feitelijke samenwoning).
Hieruit zijn 1 zoon en 1 dochter voortgekomen, welke beide meerderjarig zijn, Zoon gaat werken, dochter studeert nog (2 jaar).

Nu zijn mijn vragen als volgt
=> wat gebeurt er indien de man zijn leningen voor die 2 auto's niet kan aflossen (wat voor reden dan ook), kan schuldeiser dan het hele huis aanslaan of hoe werkt dit ?
=> zal akte onbeschikbaarheid dit kunnen verhinderen (indien op tijd afgesloten uiteraard)

=> man overlijdt vroegtijdig, wat gebeurt er dan met het huis waar hij 1/3 eigenaar van is ? kan familie van de man (zus, moeder, dochter/zoon) dan vrouw laten uitzetten ?
=> hoe kan vrouw zich hiertegen beveiligen ? indien dit via testament kan, hoe ? welke clausule is belangrijk zodat die zus en moeder uitgesloten worden ?
Het doel is dat de vrouw er gerust in kan zijn, dat , zelfs als ze voor 2/3 eigenaar is, de andere 1/3 helft onder geen beding verkocht kan worden.


=> ivm pensioen vrouw , is ze nu nog zelfstandige in hoofd beroep maar met klein inkomen, < 600€ per maand
=> hoeveel zal haar pensioen bedragen na 40 jaar gewerkt te hebben als zelfstandige in hoofdberoep ? Ze heeft altijd haar sociale bijdragen op tijd betaald en zoveel als moest.
=> bestaan hier eventueel tabellen van om zo eea op te kunnen zoeken/berekenen ?

Voor mij is dit toch even een hele boterham, maar ik hoop dat hier zeker goede mensen op zitten die goed advies kunnen geven wat mogelijk is.

dank u alvast,
 
Tijd voor een (gratis en vrijblijvende) afspraak bij de notaris. Die gaat perfect een antwoord kunnen formuleren op al die vragen. Dat was 25 jaar geleden al handig, maar beter laat dan nooit :)

Voor het pensioen: mypension.be
 
Nu zijn mijn vragen als volgt
1. => wat gebeurt er indien de man zijn leningen voor die 2 auto's niet kan aflossen (wat voor reden dan ook), kan schuldeiser dan het hele huis aanslaan of hoe werkt dit ?
2.=> zal akte onbeschikbaarheid dit kunnen verhinderen (indien op tijd afgesloten uiteraard)

3. => man overlijdt vroegtijdig, wat gebeurt er dan met het huis waar hij 1/3 eigenaar van is ? kan familie van de man (zus, moeder, dochter/zoon) dan vrouw laten uitzetten ?
4. => hoe kan vrouw zich hiertegen beveiligen ? indien dit via testament kan, hoe ? welke clausule is belangrijk zodat die zus en moeder uitgesloten worden ?
Het doel is dat de vrouw er gerust in kan zijn, dat , zelfs als ze voor 2/3 eigenaar is, de andere 1/3 helft onder geen beding verkocht kan worden.


=> ivm pensioen vrouw , is ze nu nog zelfstandige in hoofd beroep maar met klein inkomen, < 600€ per maand
5. => hoeveel zal haar pensioen bedragen na 40 jaar gewerkt te hebben als zelfstandige in hoofdberoep ? Ze heeft altijd haar sociale bijdragen op tijd betaald en zoveel als moest.
6. => bestaan hier eventueel tabellen van om zo eea op te kunnen zoeken/berekenen ?
1. In extreme gevallen zal de woning effectief verkocht kunnen worden. Daar is echter een ganse procedure vooraf + indien er nog een hypotheek is op de woning, heeft de bank voorrang (zelfs al is er geen lening meer af te betalen, is er waarschijnlijk nog een hypotheek in het spel).
2. de term "akte onbeschikbaarheid" is me onbekend. Bedoel je de "akte onbeslagbaarheid"? Dat is voor zelfstandigen en slaat niet op privé-schulden.
3. een openbare verkoop kan uiteindelijk geforceerd wordt als er geen akkoord bestaat tussen de eigenaars. Uitzetten op zich kan niet, want ze is ook eigenaar, tot het aflopen van de openbare verkoop.
4. Notaris contacteren, ook voor alle nuances op de andere vragen hier.
5&6. onmogelijk te zeggen zonder al haar loon te kennen, maar zoals de persoon hierboven zegt: ga naar MyPension, daar staat het bedrag.
 
1. In extreme gevallen zal de woning effectief verkocht kunnen worden. Daar is echter een ganse procedure vooraf + indien er nog een hypotheek is op de woning, heeft de bank voorrang (zelfs al is er geen lening meer af te betalen, is er waarschijnlijk nog een hypotheek in het spel).
2. de term "akte onbeschikbaarheid" is me onbekend. Bedoel je de "akte onbeslagbaarheid"? Dat is voor zelfstandigen en slaat niet op privé-schulden.
3. een openbare verkoop kan uiteindelijk geforceerd wordt als er geen akkoord bestaat tussen de eigenaars. Uitzetten op zich kan niet, want ze is ook eigenaar, tot het aflopen van de openbare verkoop.
4. Notaris contacteren, ook voor alle nuances op de andere vragen hier.
5&6. onmogelijk te zeggen zonder al haar loon te kennen, maar zoals de persoon hierboven zegt: ga naar MyPension, daar staat het bedrag.
2. de term "akte onbeschikbaarheid" is me onbekend. Bedoel je de "akte onbeslagbaarheid"? Dat is voor zelfstandigen en slaat niet op privé-schulden.
=> klopt inderdaad, zijn schulden voor financiering van sjieke bakken voor zijn bijberoep, dus zakelijk aangegaan (met btw nr, niet ten persoonlijken titel)

3. een openbare verkoop kan uiteindelijk geforceerd wordt als er geen akkoord bestaat tussen de eigenaars. Uitzetten op zich kan niet, want ze is ook eigenaar, tot het aflopen van de openbare verkoop.

=> het is de bedoeling van de moeder van de man en diens zus, "schoon"-familie, te verhinderen van hun rechten te laten gelden, ook al zijn er 2 meerderjarige kinderen.
=> wat is er nodig om die schoonmoeder en schoonzus erbuiten te houden, is het feit van 2 meerderjarige kinderen hiervoor voldoende ?
 
2. de term "akte onbeschikbaarheid" is me onbekend. Bedoel je de "akte onbeslagbaarheid"? Dat is voor zelfstandigen en slaat niet op privé-schulden.
=> klopt inderdaad, zijn schulden voor financiering van sjieke bakken voor zijn bijberoep, dus zakelijk aangegaan (met btw nr, niet ten persoonlijken titel)

3. een openbare verkoop kan uiteindelijk geforceerd wordt als er geen akkoord bestaat tussen de eigenaars. Uitzetten op zich kan niet, want ze is ook eigenaar, tot het aflopen van de openbare verkoop.

=> het is de bedoeling van de moeder van de man en diens zus, "schoon"-familie, te verhinderen van hun rechten te laten gelden, ook al zijn er 2 meerderjarige kinderen.
=> wat is er nodig om die schoonmoeder en schoonzus erbuiten te houden, is het feit van 2 meerderjarige kinderen hiervoor voldoende ?
Enkel de kinderen zijn erfgenamen. Als er kinderen zijn erven de ouders en broers/zussen normaal gezien niets meer.
 
2. de term "akte onbeschikbaarheid" is me onbekend. Bedoel je de "akte onbeslagbaarheid"? Dat is voor zelfstandigen en slaat niet op privé-schulden.
=> klopt inderdaad, zijn schulden voor financiering van sjieke bakken voor zijn bijberoep, dus zakelijk aangegaan (met btw nr, niet ten persoonlijken titel)
Onbeslagbaarheid geldt niet voor eerdere schulden, dus nu is het te laat om dat nog te doen. Je kan dat enkel opstellen voor toekomstige schulden.

Als hij al van vroeger zo'n akte had, kan dat de gezinswoning inderdaad beschermen tegen beslag door de autolener.
 
Onbeslagbaarheid geldt niet voor eerdere schulden, dus nu is het te laat om dat nog te doen. Je kan dat enkel opstellen voor toekomstige schulden.

Als hij al van vroeger zo'n akte had, kan dat de gezinswoning inderdaad beschermen tegen beslag door de autolener.
s###, is dat pech hebben voor die vrouw.
Hopelijk komt het niet zo ver.

PS : dank u ...
 
Terug
Bovenaan