Iemand van je domicilie verwijderen

D

Deleted member 451

Guest
Goede Belgische vriend van mij heeft een goede Thaïse vriendin, die al 10 jaar bij hem woont.

Zij had 2 kinderen van een eerdere (Thais)e man .

Mijn vriend heeft dus een wettelijke samenwoonst aangegaan met die Thaise vrouw 10 jaar terug. Ook hebben ze haar kinderen (jongen en meisje) naar België gebracht, een jaar of 6 terug.

Met het dochtertje geen enkel probleem.

Met die zoon daarentegen wel.
Enorm veel spijbelen, 3 keer zijn 4e middelbaar moeten overdoen, uiteindelijk op 18jarige leeftijd volledig gestopt met school. Wou gaan werken..
Is nu al 9 maand op de dool. Elke job die we hem geven, veegt hij zijn voeten aan. Blijft thuis (onwettig afwezig), of overslaapt zich keer op keer...

Voor mijn goede kameraad is het welletjes geweest. Bovendien is hij bang dat hij schulden maakt, of abonnementen aan gaat gelijk waar, en dat mijn kameraad voor alles mag opdraaien. Hij wil dat hij het huis verlaat, want is meerderjarig.

Hoe pakt hij dit best aan?

Er is een reële kans dat hij op 20 jarige leeftijd word opgeroepen voor zijn Thaise legerdienst, dus dan moet hij zowiezo terug naar land van herkomst.
Hij heeft trouwens nog niet de Belgische nationaliteit aangevraagd, dus is nog Thais.

Gewoon naar het gemeentehuis gaan samen met hem en de domicilie stoppen zal wellicht niet gaan, gezien hij geen nieuw adres heeft?

Begeleid wonen lijkt wel wat, maar daarvoor moet hij een inkomen hebben nemen we aan? Hij heeft dus nog maar enkele dagen effectief gewerkt.... Dus duurt zeker nog 2 jaar eer hij ook maar enige werkloosheids uitkering kan krijgen.

Aankloppen bij het OCMW dan maar?

Eigenlijk zouden ze liefst van al hebben dat hij terug naar zijn wettelijke vader gaat in Thailand, dan komt hij hier zeker ook niet op de kap van de werkenden terecht. Maar kan dit zomaar? Ik neem aan dat de verantwoordelijkheid van die jongen zijn toekomst toch in de eerste plaats bij zijn echte vader en moeder ligt. Maar aangezien zijn echte moeder het ook niet meer "verkocht krijgt" om hem nog langer gratis in te wonen en de luierik uit te hangen, zijn ook daar geen opties meer.

Enige tips bij wie ze te rade moeten gaan? Vrederechter, politie, gemeentehuis....
 
Met dat de zoon zijn domicilie daar staat moet dit sowieso via de vrederechter. Best eerst via een verzoeningsprocedure. Eventueel eerst eens informeren bij het OCMW of commissie voor juridische bijstand.
 
het feit dat het de zoon is van de vriendin is ook niet onbelangrijk, denk ik. als ouder heb je wel bepaalde verplichtingen tov je kind
Enorm veel spijbelen, 3 keer zijn 4e middelbaar moeten overdoen, uiteindelijk op 18jarige leeftijd volledig gestopt met school. Wou gaan werken..
Is nu al 9 maand op de dool. Elke job die we hem geven, veegt hij zijn voeten aan. Blijft thuis (onwettig afwezig), of overslaapt zich keer op keer...
misschien hem zelf eens achter een job laten zoeken? geen zakgeld? inschrijven bij vdab (dan volgen ze dat op, en hangen er gevolgen aan als hij niks doet, etc).

Begeleid wonen lijkt wel wat, maar daarvoor moet hij een inkomen hebben nemen we aan? Hij heeft dus nog maar enkele dagen effectief gewerkt.... Dus duurt zeker nog 2 jaar eer hij ook maar enige werkloosheids uitkering kan krijgen.

Aankloppen bij het OCMW dan maar?
dit zijn opties die hem gewoon gratis in een opvangnet gooien. als je dat aan dat "elke job die we hem geven" koppelt, lijkt het mij dat als die jongen ondertussen verwacht dat alles hem in de schoot geworpen wordt, het een beetje terecht is. allez, die jongen heeft sinds zijn 15 geen klop gedaan, en nu wil je dat hij ineens financieel ondersteund wordt ("het duurt zeker 2 jaar voor hij dop krijgt").
zo kwéék je gewoon een beroepsdopper, imo.

Gewoon naar het gemeentehuis gaan samen met hem en de domicilie stoppen zal wellicht niet gaan, gezien hij geen nieuw adres heeft?
nee, dat kan dus niet. je kan hem niet van je domicilie halen, en hem laten inwonen.
 
het feit dat het de zoon is van de vriendin is ook niet onbelangrijk, denk ik. als ouder heb je wel bepaalde verplichtingen tov je kind

Wat moet zij dan doen? Ze gaat dagelijks werken. Zij kan er ook moeilijk op toezien als hij niet naar zijn werk gaat, maar naar stad cafe etc...
misschien hem zelf eens achter een job laten zoeken? geen zakgeld? inschrijven bij vdab (dan volgen ze dat op, en hangen er gevolgen aan als hij niks doet, etc).

Nee. Vdab doet niets. Geen sanctie want krijgt toch geen uitkering.
dit zijn opties die hem gewoon gratis in een opvangnet gooien. als je dat aan dat "elke job die we hem geven" koppelt, lijkt het mij dat als die jongen ondertussen verwacht dat alles hem in de schoot geworpen wordt, het een beetje terecht is. allez, die jongen heeft sinds zijn 15 geen klop gedaan, en nu wil je dat hij ineens financieel ondersteund wordt ("het duurt zeker 2 jaar voor hij dop krijgt").
zo kwéék je gewoon een beroepsdopper, imo.
Weet ik. Vandaar dat we andere opties prefereren. Mij lijkt het ook best terug naar zijn echte vader in thailand. Maar kunnen we hem dwingen?

Die mensen zitten echt met hun handen in het haar, moest dit nog niet duidelijk zijn.
 
Wat moet zij dan doen? Ze gaat dagelijks werken. Zij kan er ook moeilijk op toezien als hij niet naar zijn werk gaat, maar naar stad cafe etc...
maar ge kunt toch méér doen dan hem "jobs geven, en proberen zorgen dat hij gaat werken"? want als hij er dan mee weg komt dat hij dat effectief niet doet, ontslagen wordt, en dan weer via zijn ouders en u een jobke krijgt, dan gaat hij dat zo leren he: dat er geen gevolg aan komt, en dat hij kan doen wat hij wilt.

allez, probeer hem gewoon te leren dat hij enige zelfstandigheid moet kweken. ipv hem een job te geven, laat hem die zélf zoeken. zeg dat hij thuis geld moet afdragen. zorg dat alles wat hij wilt wat niet onder eten of onderdak valt, zelf zal moeten bekostigen.

Nee. Vdab doet niets. Geen sanctie want krijgt toch geen uitkering.
ja maar, wat wilt ge dan doen? hem een uitkering geven, zodat ze hem die kunnen afpakken? da's een extra stap naar niks he.

Weet ik. Vandaar dat we andere opties prefereren. Mij lijkt het ook best terug naar zijn echte vader in thailand. Maar kunnen we hem dwingen?
ik vrees van niet. niet omdat hij "zich overslaapt, en thuisblijft van zijn werk"
 
Hoezo meer doen?

Hem zelf jobs laten zoeken hebben we geprobeerd
Resultaat 0 in eerste 4 maand.

En alles laten betalen buiten zijn eten? Hoe dan, hij heeft geen inkomen.


Dus concreet: aan hem overlaten maakt het juist nog erger.

Zelfs als we dreigen om hem buiten te gooien, wat we niet eens zo makkelijk kunnen en dat weet hij wellicht wel, brengt geen zoden aan de dijk. Hij logeert dan enkele dagen bij zijn vrienden en komt terug als hij honger heeft.
 
Hoezo meer doen?

Hem zelf jobs laten zoeken hebben we geprobeerd
Resultaat 0 in eerste 4 maand.

En alles laten betalen buiten zijn eten? Hoe dan, hij heeft geen inkomen.
maar hij woont thuis? hij heeft kleren die hem passen? voedsel? wat meer heeft hij dan nog nodig?

dat is de opzet van het plan he: als hij méér wilt, zal hij er voor moeten werken. simpel.

allez, mijn persoonlijk indruk hier is, dat ze dingen willen proberen als "hem op straat zetten, het land uitzetten", maar iets als hem zelf voor alles behalve basisbehoeften doen opdraaien: dat is een brug te ver.
 
Er wordt hier gesproken over hem te dwingen om terug te gaan naar Thailand. Dat is uiteraard geen optie hè. Die jongen is meerderjarig en kiest zelf waar zijn toekomst ligt (mits geldige papieren enzo). Je kan hem niet met boeien aan het vliegtuig opzetten.
Daarnaast lijken juridische procedures zoals schrappen van domicilie ook totaal naast de kwestie. Daar verander je niets mee aan de situatie, gezien de jongen geen andere plaats heeft om naartoe te gaan.
Ik ga ervan uit, los van de problemen, dat ze de zoon ook niet letterlijk op straat willen zetten zonder een dak boven zijn hoofd?

Dan kom je dus uit bij alle mogelijke instanties. Laat het los dat dit op de kap van iemand anders is of niet. Het is aan die instanties om te zoeken wat de mogelijkheden allemaal zijn en welke verplichtingen hieraan vast hangen.
Ik zou beginnen met langs te gaan bij het CAW in je regio. Liefst met de jongen erbij natuurlijk. Zoek een neutrale partner die kan bemiddelen en op zoek kan gaan naar mogelijkheden richting zelfstandigheid. Daar kan dan eventueel ook de piste leefloon besproken worden, maar ik vermoed dat dit qua nationaliteit misschien moeilijk kan zijn? Het CAW kan je ook bijstaan indien er toch gedacht wordt aan juridische stappen.
Het CAW kan vanuit hun werking ook concreet met de jongen aan de slag gaan, als hij dat wenst. Er zal, gezien de legerdienst, sowieso moeten nagedacht worden over zijn toekomst. Ze kunnen daar binnen hun JAC-werking bijvoorbeeld mee aan de slag. Je hebt ook de TEJO huizen waar je als jongere terecht kan bij een therapeut.

Begeleid wonen lijkt wel wat, maar daarvoor moet hij een inkomen hebben nemen we aan? Hij heeft dus nog maar enkele dagen effectief gewerkt.... Dus duurt zeker
nog 2 jaar eer hij ook maar enige werkloosheids uitkering kan krijgen.

Voor een opstart binnen begeleid wonen (Contextbegeleiding in functie van autonoom wonen) is een inkomen niet nodig. Dit is uiteraard wel een thema waar meteen mee aan de slag zal gegaan worden.
Hou hierbij wel rekening met lange wachtlijsten. Het CAW kan het gezin ook hier in bij staan.
 
En alles laten betalen buiten zijn eten? Hoe dan, hij heeft geen inkomen.
Ah dan moet hij toch gaan werken, tiens.
Hij logeert dan enkele dagen bij zijn vrienden en komt terug als hij honger heeft.
Hoe kan die dan nog binnen zelfs?
Sleutel afnemen.
Sloten veranderen.

Ik ken iemand bij wie het zo ver gekomen is. Maar dan moet ge ook wel optreden en niet voor alles een excuus zoeken he.
 
Hoe kan die dan nog binnen zelfs?
Sleutel afnemen.
Sloten veranderen.
Zo werkt dat natuurlijk niet. Hij mag ongestraft de deur forceren, een slotenmaker bellen of desnoods zelfs de politie erbij halen want het is en blijft zijn hoofdverblijfplaats.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Als je iemand toestaat om zich in je woning te laten domiciliëren dan kan je later niet naar eigen goeddunken dat zomaar intrekken.
 
Zo werkt dat natuurlijk niet. Hij mag ongestraft de deur forceren, een slotenmaker bellen of desnoods zelfs de politie erbij halen want het is en blijft zijn hoofdverblijfplaats.
Dit was inderdaad wel met politie en gerechtelijk bevel.
Er waren al heel wat stappen aan vooraf gegaan.
Idd niet zomaar de sloten vervangen 😅
 
Eens deftig klappen en uitleggen dat het zo niet kan, als het dan echt niet meer gaat, bespreken hoe je "uit elkaar gaat" en allerlaatste stap Vrederechter...

Maarja, kans is natuurlijk dat die kerel niet van de ene dag op de andere zijn eigen boontjes zal kunnen doppen, lijkt me gewoon een zeer ambetant iets.
 
Als je iemand toestaat om zich in je woning te laten domiciliëren dan kan je later niet naar eigen goeddunken dat zomaar intrekken.
Tja als 13 jarig manneke was dat natuurlijk een heel ander persoon dan nu...

Het kan toch niet zijn dat je zomaar een gouden jail free card krijgt en dan levenslang je goesting kan doen.

Ik wil nog eventjes opmerken dat dat manneke de kans kreeg om ipv in een 3e wereld land hier een gouden kans kreeg om in een 38 uren week te kunnen werken aan veel betere condities en omstandighen als ginder.. Een kans waar velen om zouden smeken. En dan verprutst hij dat keer op keer.. Kan er bij mij niet in.

Nu, ik heb al heel veel waardevolle tips gekregen, en zal die doorspelen aan hen.
Waarvoor oprechte dank!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het kan toch niet zijn dat je zomaar een gouden jail free card krijgt en dan levenslang je goesting kan doen.
Nee, maar in België kan je ook niet zomaar het recht in eigen handen nemen, dus hebben we daar iets voor opgericht: de rechtbank. Vrederechter is dus the way to go.

En ondertussen niets extra's geven dan voeding en onderdak. De rest (nieuwe kledij, gsm abonnement, ...) moet hij zelf maar voor zorgen. Je kan hem dat wél aanbieden als hij wil meewerken met een traject dat jullie, best samen met CAW/OCMW, opstarten. Geen medewerking = geen gsm abo etc. In het begin is dat kinds en de kans op miserie is groot, maar een alternatief is er niet echt.
 
Moet je die zelfs voeding geven? Meerderjarig en geen opleiding meer aan het volgen is toch einde onderhoudsplicht als ouder.

Ik zou wel beginnen met een aangetekende brief met de vraag het huis te verlaten voor dat je naar de vrederechter stapt. Want anders sta je daar zonder bewijs dat je al stappen ondernomen hebt.
 
Moet je die zelfs voeding geven? Meerderjarig en geen opleiding meer aan het volgen is toch einde onderhoudsplicht als ouder.
redelijk lastig om al het eten te verbergen in huis, lijkt me. In theorie moet je het niet doen (allez, je kan er minstens geld voor vragen), maar in de praktijk is het héél moeilijk om diefstal van eten tussen ouders en kinderen te bewijzen, hé.
 
Ik wil nog eventjes opmerken dat dat manneke de kans kreeg om ipv in een 3e wereld land hier een gouden kans kreeg om in een 38 uren week te kunnen werken aan veel betere condities en omstandighen als ginder.. Een kans waar velen om zouden smeken. En dan verprutst hij dat keer op keer.. Kan er bij mij niet in.

dat snap ik wel. maar de (plus-)ouders verwachten van iemand die eigenlijk op zijn 15de gestopt is met moeite te doen, dat hij op zijn 18de ineens een volwassen werk-ethiek ontwikkeld heeft, en daar eigenlijk, nu dat niet zo is, niks van consequenties aan ondervindt. behalve dat hij om de zoveel tijd op straat gezet wordt bij zijn maten mag gaan logeren, en pas thuis moet komen als hij honger heeft. (allez, zo komt het nu toch over van hetgeen je neertypt. de volledige situatie hebben we niet, en 't is ook wat privé, imo).

maar zo werkt dat niet. je moet dat forceren.
 
Ik schrik wel van de harde lijn die hier naar boven komt. Dwingen, forceren, geen eten geven,...

Het gaat hier over mensen he. Over ingewikkelde patronen binnen een gezin, waar we slechts een beperkte inkijk in hebben door wat zinnen op een forum.

Dialoog, hulpverlening, enzovoorts zijn toch echt wel de eerste stappen wil je geen definitieve breuken creëren in een gezin dat onder hoogspanning staat.

Het gaat hier ook erg hard over wat we als volwassenen allemaal over de situatie vinden, maar de stem van die jongen lijkt bijna overbodig te worden. Hij wordt hier meteen afgeschilderd als een profiteurs. Misschien zit het allemaal wel iets ingewikkelder in elkaar dan dat?
 
Ik schrik wel van de harde lijn die hier naar boven komt. Dwingen, forceren, geen eten geven,...

ja, ik bedoel met forceren ook niet manu militari he.
gewoon wat ik eerder al zei: alle luxes en extra'tjes die hij wilt, zelf laten bekostigen. de meerwaarde laten inzitten van een eigen, stabiel, inkomen:
begin daar al mee.

allez, de ouders zitten al in de fase van radeloosheid, terwijl hem gewoon efkes een (spreekwoordelijk, maar fors) duwtje in de rug geven méér zal helpen, dan vrederechters, OCMW's, begeleidingstrajecten, en continentale verhuizingen.

denk ik.
 
Terug
Bovenaan