Filmreview: Talk to Me

Je krijgt niet elke dag de kans om geesten op te roepen via een gebalsemde hand die ooit van een helderziende was. Maar in de wereld van horror en spanning zijn het juist deze bijzondere vondsten die de verbeelding prikkelen en de moedigen verleiden om een stap verder te gaan. In de horrorfilm Talk to Me – het regiedebuut van de broers Philippou – worden Mia en haar vrienden uitgenodigd om contact te leggen met geesten, een beslissing die hun leven voorgoed zal veranderen.

De Australische tweeling Danny en Michael Philippou hebben met hun YouTube-kanaal RackaRacka een trouwe fanbasis van 6,7 miljoen abonnees opgebouwd. Omdat ik nog nooit van hen had gehoord, heb ik enkele van hun video's bekeken. Ze volgen een draaiboek waarmee ze korte video’s met een provocerende en chaotische inhoud maken – voornamelijk gericht op horror. Gezien deze kenmerken lijkt een carrièrestap naar het maken van een horrorfilm goed bij dit duo te passen.

talktome-00.jpg

Met de doden praten

Er is twee jaar verstreken sinds de dood van Mia's moeder Rhea en gedurende die tijd is er een emotionele afstand ontstaan tussen Mia en haar vader. Mia kan altijd terecht bij haar beste vriendin Jade, diens jongere broer Riley en hun moeder Sue. Het grootste deel van haar tijd brengt ze dan ook door in hun huis. Sue werkt 's nachts, waardoor ze de gelegenheid hebben om onopgemerkt het huis te verlaten. Mia, Jade en Riley besluiten op een avond een bijeenkomst bij te wonen waar geesten worden opgeroepen.

Op sociale media hebben ze filmpjes gezien waarin enkele van hun vrienden, met behulp van een gipsen hand, worden overgenomen door geesten. De jongeren raken verslaafd aan het zien van geesten en staan zelfs toe dat die hun lichaam overnemen. Volgens de legende mogen ze de geesten slechts negentig seconden bezit van hen laten nemen, nadat de zin "praat met mij”, gevolgd door “ik laat je binnen” uitgesproken wordt.

De jongeren staan toe dat geesten hun lichaam overnemen.


Als de tijdslimiet wordt overschreden, is het een uitnodiging voor de bovennatuurlijke entiteit om voor altijd te blijven. Natuurlijk is het onvermijdelijk dat iemand het lot tart door deze limiet te overschrijden. De situatie wordt nog gevaarlijker wanneer een van de tieners communiceert met wat lijkt op de geest van Mia’s moeder, maar de geesten blijken manipulatieve bedriegers te zijn.

talktome.jpg

Gebalsemde lichaamsdelen

Het basisconcept is niet bijzonder vernieuwend: een groep jongeren voelt de drang om een portaal naar het geestenrijk te openen en wordt vervolgens achtervolgd door destructieve krachten. Het scenario probeert echter diepgang toe te voegen door het benadrukken van het verdriet van Mia, die wanhopig op zoek is naar antwoorden over de dood van haar moeder, en de worsteling van Ryan, een veertienjarige jongen die erg onzeker is en erbij wil horen. Het regisseursduo Philippou neemt de tijd om een band met de hoofdpersonages op te bouwen, in plaats van onmiddellijk naar schrikreacties te grijpen. Dit maakt het tot een degelijk debuut, met voldoende intrigerende elementen om kijkers geboeid te houden.

Het blijft een mysterie wat het verhaal achter de hand is. Hoewel er enkele vage antwoorden worden gegeven, blijft de herkomst van de hand – wie ze heeft gebalsemd en waarom de specifieke tijdsduur wordt gehanteerd – onbekend. Het verhaal zou mogelijk meer impact hebben gehad als er meer aandacht was besteed aan de achtergrond van de hand.

Conclusie

Talk to Me is een degelijke debuutfilm van het regisseursduo Philippou. Hoewel het verhaal niet baanbrekend is, weet de film toch te boeien dankzij overtuigende acteerprestaties en een gewelddadige, maar evenwichtige weergave van het kwaadaardige. Hoewel de verhaallijn soms wat slordig is en er geen echte scarejumps zijn, wist Talk to Me mij toch een solide horrorervaring te bieden.

Pro

  • Korte speelduur zorgt voor een goed tempo
  • Horroreffecten en -geluiden prima uitgewerkt
  • Acteerprestatie Sophie Wilde

Con

  • Flinterdunne logica
  • Niet het meest originele uitgangspunt
6.5

Over deze film

Beschikbaar vanaf

30 augustus 2023

Genre

  1. Horror

Speelduur

94 minuten

Regie

Danny Philippou, Michael Philippou

Cast

Sophie Wilde, Joe Bird, Alexandra Jensen, Miranda Otto ...

Uitgever

O'Brother Distribution
 
Terug
Bovenaan