Voor welke Belgische ploeg supporter je?

Als jonge snaak mid/eind jaren 90 was ik Club Brugge-fan. Stanić, Špehar, Vermant, Verheyen, De Cock. Allemaal fan van.

Tot de zomer van 2001. Mijn ouders verhuisden van Wilrijk naar het Kiel. En waar op het Kiel? De Atletenstraat, nummerke 87. De ijverige Google Mapper zal snel zien dat dit specifieke huis zich quasi recht tegenover het Olympisch Stadion bevindt.
Als voetbalminnende tiener was het onvermijdelijke gevolg natuurlijk dat ik mijn hart verloor aan de club die daar toen speelde. Zeker toen ik in mijn eerste match op het Kiel ooit, gelijk een weergaloze wedstrijd voorgeschoteld kreeg: 12 Augustus 2001 - GBA vs La Louviere 8-2. Sonck en Dagano waren dan wel net weggeplukt, met Paul Kpaka was er een nieuwe held gearriveerd op het Kiel. Daarnaast nog ronkende namen als Luciano (ohooohooo), de Monteyne broertjes, Degreyse en Dirkske Huysmans. Amai, dat was een plezant jaar seg.
Eerste hoogtepunt was Mei 2005 met de Bekerfinale tegen Club, en ik was erbij op de Heysel. Heerlijk. Maandag erop met Beerschot sjaal en muts (eind Mei) naar school zo fier als een gieter.

Naderhand wat mindere momentjes zoals misschien wel geweten met faillissement en heropstart etc en zelf verhuisd naar het buitenland, maar Beerschot altijd blijven volgen natuurlijk en enkele keren per jaar gaan kijken tijdens de doortocht in provinciaal en de amateur reeksen. Leuke tijden gehad daar.

Nu helaas weer gegijzeld door slechte eigenaars. L'histoire se repétè...
Ja man, Spehar en Stanic, geweldige spelers toen.
De grootouders van mijn vrouw hebben vroeger altijd in de Speerstraat gewoond, mede daardoor heb ik wel wat sympathie gekregen voor "den Beerschot".

Als kind was dat geweldig he, toen Lierse de titel pakte en daarna de beker ook zo fier als iets met mijn Lierse sjaaltje naar 't school, fantastisch, ik voel mij plots terug een jaar of 10 :biglaugh: .
 
Als klein manneke vooral gesupporterd voor onze Rode Duivels, ten tijde van Euro 2000 en het WK in 2002. Daarna naar het middelbaar gegaan en was mijn beste vriend daar supporter voor Anderlecht en het zo wat meer beginnen volgen. Toen eens een wedstrijd gekeken met o.a. Aruna Dindane en Christian Wilhelmsson en vanaf toen was ik volledig verkocht. Wel gewoon zetelsupporter, dat geef ik gerust toe.
 
M'n vader pakte mij voor de eerste keer mee naar de Bosuil in 1999 en als 6-jarig manneke liet dat wel een indruk na. Sindsdien elk jaar een abonnement gehad. Veel leuke maar ook minder leuke momenten meegemaakt: Cristiano Ronaldo en Wayne Rooney zien spelen, de emotionele afscheidsmatch van RAEC Mons, de mislukte titelmatch tegen Eupen en het jaar nadien toch de promotie. Laatste jaren helaas meer en meer matchen moeten missen.
 
  • Leuk
Waarderingen: DBK
M'n vader pakte mij voor de eerste keer mee naar de Bosuil in 1999 en als 6-jarig manneke liet dat wel een indruk na. Sindsdien elk jaar een abonnement gehad. Veel leuke maar ook minder leuke momenten meegemaakt: Cristiano Ronaldo en Wayne Rooney zien spelen, de emotionele afscheidsmatch van RAEC Mons, de mislukte titelmatch tegen Eupen en het jaar nadien toch de promotie. Laatste jaren helaas meer en meer matchen moeten missen.
En wanneer zijt ge voor Brugge gaan supporteren?
 
Ik moest ineens terugdenken aan dat geweldige seizoen met Huysegems en Koné in de voorlinie :love:. En in datzelfde seizoen het uitvak op Westerlo dat helemaal ontplofte toen De Wilde in minuut 89 de winning goal maakte, om dan een week later de derby tegen Kv Mechelen droog met 3-0 te winnen. Ik krijg spontaan terug kippenvel.
 
Laatst bewerkt:
Racing Genk. Mijn eerste match was in 2002 tegen AA Gent. Genk kwam 0-1 achter, maar met goals van Chatelle en Sonck werd het toch nog 2-1. Dat jaar werd Genk kampioen. In die tijd had Genk ook nog een helse sfeer. Prachtige tijden. Het jaar daarna had ik een abonnement samen met mijn ouders en broer. Dat heeft denk ik geduurd tot ongeveer 2012 ofzo. Daarna ging ik veel naar discotheken en fuiven en toen keek ik gewoon op voorhand de match om daarna op stap te gaan.

Sinds 2014 heb toch ik toch terug een abonnement genomen en dat heb ik nu nog steeds. Ik ga ook veel naar uitmatchen tegenwoordig. Dat is altijd mooi: bus op, pintje drinken en dan de ploeg aanmoedigen. Mooier wordt het niet. Ik denk dat ik meer dan ooit gepassioneerd ben door mijn club. Misschien ook door de akkefietjes de afgelopen jaren. Een soort wij tegen zij-gevoel.
 
Vanaf '96 naar Genk gaan kijken met mijn papa en daarna een vriendin.
Jarenlang abonnement gehad, regelmatig mee naar uitmatchen, naar de heizel, Duisburg, Praag, Mallorca, ...feesten in Genk Centrum tot in de vroege ochtend na winst in de beker of een landstitel... Zalige tijden en herinneringen.
Al enkele jaren geen abo meer wegens shiften werk en gezin maar paar keer seizoen probeer ik toch nog een wedstrijd mee te pikken. De ploeg zit nog steeds in mijn hart. 🥰
 
Anderlecht. Je kiest dat als 8-jarige en dan blijf je daarbij hé. Waarom heb ik eigenlijk het raden naar. In het gezin is er niemand geïnteresseerd in voetbal, het gros van mijn familie woont in de buurt van Brugge en zijn supporter van Club.
In de lagere school wel eens met een vriendje naar Anderlecht gaan kijken. Een bekermatch Anderlecht - Genk, moet ergens in 1996 geweest zijn gok ik. Dat is ook meteen de enige keer dat ik in het stadion van Anderlecht ben geweest :laugh:. In het middelbaar zat er een gast in mijn klas die mega fan was, met de supportersbus dan wel wat uitmatchen meegepikt. Oa Beerschot en Lierse meen ik me zo nog te herinneren. Was vooral een zuipfestijn op de bus, amai.

In die tijd kwam Anderlecht ook elk jaar een oefenmatch tegen Oud-Heverlee spelen, en daar dan 0-11 winnen. Sinds OHL ontstaan is ben ik daar enkele matchen gaan kijken, maar meer omdat het vlakbij is en als er wat volk gaat dat ik ken en er tickets over zijn. Na Anderlecht hoop ik dus wel dat OHL het goed doet.

Met de jaren is mijn interesse in voetbal wel sterk afgenomen. Het leukste vind ik de zomerperiode, alle roddels over transfers en clubs die denken de nieuwe Messi gevonden te hebben :laugh:. 90' voetbal kijken moet geleden zijn van het WK in Qatar denk ik.
 
Als kind was dat geweldig he, toen Lierse de titel pakte en daarna de beker ook zo fier als iets met mijn Lierse sjaaltje naar 't school, fantastisch, ik voel mij plots terug een jaar of 10 :biglaugh: .
Ik was toen met mijn ouders op bezoek bij vrienden in Koningshooikt en toen die avond nog naar Lier getrokken, wat een feest! Als 10 jarige had dat wel een indruk achtergelaten, heb toen enkele jaren nog een poster van Lierse van dat seizoen op mijn kamer gehad.
 
Mijn opa is oprichter van de Zwarte Duivels Oud-Heverlee. Mijn nonkel nog in de eerste ploeg gespeeld in eerste provinciale. Mijn pa trainer en manusje v alles (lijnen kalken etc 😅 ). Mijn opa was kassier & deed de transfers tot aan de fusie. Ik ging toen wel regelmatig kijken als kleine gast.

Maar na de fusie (eigenlijk overname vh failliete Stade Leuven door Oud-Heverlee) is dat allemaal fel fel verwaterd. Zeker omdat Stade Leuven toch wel een beetje de vijand was.

Ik heb toen als tiener wel nog een onvergetelijke match in de eindronde naar 2de klasse - of was het derde? - met het koningskoppel Sterchele (toen nog stersjel) & el toro Bjorn Ruytinckx meegemaakt. Maar dat was het dan.

Dan lang niets meer tot mijn verhuis naar Brussel in 2015. Dan mijn ploegje gevonden, via een paar maten ergens een matchke in 2016. Niakaté was al verkocht, maar Percy Tau speelde de pannen van het dak. Direct verkocht. Voornamelijk eerst voor de sfeer. Die paar seizoenen in 2de klasse waren echt wel lachen gewoon. Zeer klote dat de promotie naar eerste tijdens een lockdownperiode gebeurde.

Nu is het allemaal veel serieuzer en stress. Wie had dat toen gedacht 😅
 
Geboren in 1990 en tot 2010 nog geen 800m van het Ottenstadion gewoond.
Vanaf mijn 6 jaar ging ik maandelijks eens naar de voetbal.

Toen ik 12 jaar werd kreeg ik mijn 1ste abonnement in de jeugdvakken.
Op mijn 15e verhuisd naar de V-vakken.

Goeie tijden meegemaakt ondanks minder sportieve periodes.
Zware pandoeringen zoals tegen Roma, maar ook de 4-1 tegen Club zal altijd bijblijven.
Net zoals de 4-0 tegen Kortrijk voor de beker.
De titel meegemaakt live tegen Standard maar het seizoen erna geen abo genomen.
 
Terug
Bovenaan