Voor welke Belgische ploeg supporter je?

exCite

Supermoderator
Crowdfunder FE
De vraag is simpel, voor welke Belgische ploeg supporter je? Misschien wel 2 (hogere en lagere regionen?
En misschien nog belangrijker, waarom net die ploeg?

Ik zal starten bij mezelf, ik supporterde vroeger heel fanatiek voor Lierse, ik denk vooral door al van op jonge leeftijd mee te gaan kijken met ons vader, mijn nonkel, mijn neven, ... Eigenlijk is een groot deel van onze familie altijd Lierse supporter geweest, ik ging dan vanaf een bepaalde leeftijd bijna elke week kijken, thuis en uit.
Ik heb zo op zeer jonge leeftijd het kampioenschap meegemaakt, de bekerwinst op de Heizel met mijn ouders en daarna ook het afglijden naar 2de klasse en uiteindelijk het faillissement in 2018.
Dat doet nog altijd pijn en elk jaar opnieuw is die 9 mei toch een beetje een trieste dag al probeer ik vooral de goede herinneringen op te halen en terug te denken aan het zonnetje op onze kop op "Den Berg" toen het Lisp weer eens helemaal vol liep voor onze titelviering in 2de klasse.

💛🖤
 
SK Roeselare - 3de amateur. Abonneehouder en zoveel mogelijk uitmatchen ook.

Soms eens mee met vrienden naar Standard dus wel wat sympathie voor.
 
Club. Al sinds 1995-96 ongeveer (toen ik 7-8 jaar was). Toen zat Genk nog in 2e klasse (of kwam net piepen in 1e). Als ik een paar jaar jonger was, was de kans denk ik groot geweest dat ik voor Genk zou geweest zijn als Limburger.

Toen ik er zelf nog voetbalde bij de jeugd supporterde ik ook voor Heusden-Zolder zo rond de periode 2000 tot hun faillissement (toen ze in eerste, tweede en derde klasse actief waren).
 
Laatst bewerkt:
KVK.. opgegroeid in Kortrijk. Als klein manneke dacht ik dan ook dat je naast de zebra's, kanaries ook 'de rode lantaarn' had, als bijnaam voor KV Kortrijk..

Na al die jaren is er niks veranderd dus.

Intensiever beginnen volgen en gaan kijken toen ze in de lagere divisies zaten. Dus op dat vlak vind ik het nog niet zo erg mochten ze zakken. Helaas in het huidig voetbal en met een club die te koop staat zie ik het op het financiële vlak somber in.

Sinds een 10 jaar woon in het Brugse en heb ik nog enkele jaren abo gehad op KVK. Maar de laatste jaren kon ik te weinig gaan en kan ik het niet meer opbrengen om een volledig weekend te blokkeren in de agenda. Maar nu en dan pik ik wel eens een match mee.
 
Club Brugge. En dat is als Gentenaar een last om te dragen.

Toen voetbal mij begon te interesseren én toen ik zelf begon te voetballen eind jaren 80 speelde Gent kort in 2de klasse. Ik ben in die periode eens met mijn pa mee naar RC Heirnis Gent gaan kijken, hij sponsorde die ploeg, maar die speelden toen in 3de of 4de nationale, dus heel speciaal was dat niet. In het seizoen van de degradatie ook eens naar AA Gent gaan kijken tegen Club Luik. Een triestige 0-0 in een regenachtig, donker en half leeg Ottenstadion. Nee, heel erg begeesterd werd ik toen niet.

Ik had toen een vriendje in de klas die voor Club Brugge was en die speelden dat seizoen net kampioen. Dus op die leeftijd is de keuze makkelijk gemaakt.

AA Gent was toen ook bijlange niet zo populair in de regio groot Gent als nu. Ik speelde zelf net buiten Gent en op training zag je vooral spelertjes met truitjes van Brugge, Anderlecht, Standard of buitenlandse clubs. Maar zelden spelers met een tenue van Gent. Nu zie je bijna enkel dat en leeft het veel meer bij de jeugd.

Ik heb veel sympathie voor Gent en ga af en toe gaan kijken en dan supporter ik ook voor hen, maar ik ga, itt wat mijn zoontje die wel Buffalo is zou willen, nooit overstappen. Ik blijf Club trouw.
 
KSK Beveren, 1e provinciale.
Abbonnee, uitsupporter, VZW-lid en vrijwilliger.

Supporter sinds mijn 6-7 jaar, toen met mijn vader en grootvader mee. Daarna meer en meer alleen beginnen gaan. De Ivorianen weten groot worden rond de Freethiel, de bekerfinale, het Europees avontuur en daarna ook het verval en, uiteindelijk, de gedwongen overname door Red Star Waasland.
Na die "fusie" heb ik mij nooit meer thuis gevoeld in mijn eigen stadion en, na een jaar voetbalwees te zijn, ben ik mee opnieuw begonnen in 4e provinciale. Toen met Yellow-Blue Beveren, als eerste Belgische club die volledig fan-owned is. Sinds 2 jaar hebben we terug stamnummer 2300 en zijn we dus, eindelijk, terug KSK.
Ondertussen spelen we dus in 1e provinciale, hebben we vorige week de rechstreekse promotie verloren tegen Drongen en spelen we volgende week eindronde. Ik hoop dat we nog een jaar in 1e blijven. Ze zijn namelijk begonnen met de bouw van ons eigen stadion en ik zou liever naar amateur gaan als we daar spelen ipv op een jeugdveld van de Freethiel.

Met mijn ex enkele jaren af en toe een match meegepikt op "den 2" op den Bosuil dus als ik persé een ploeg moet kiezen in 1A zal het Antwerp zijn. Maar om eerlijk te zijn kon het me zelfs op die tribune geen hol schelen of die punten pakten of niet. Eender welke reeks we spelen, ik heb maar 1 ploeg in België.
 
Club Brugge. En dat is als Gentenaar een last om te dragen.

Toen voetbal mij begon te interesseren én toen ik zelf begon te voetballen eind jaren 80 speelde Gent kort in 2de klasse. Ik ben in die periode eens met mijn pa mee naar RC Heirnis Gent gaan kijken, hij sponsorde die ploeg, maar die speelden toen in 3de of 4de nationale, dus heel speciaal was dat niet. In het seizoen van de degradatie ook eens naar AA Gent gaan kijken tegen Club Luik. Een triestige 0-0 in een regenachtig, donker en half leeg Ottenstadion. Nee, heel erg begeesterd werd ik toen niet.

Ik had toen een vriendje in de klas die voor Club Brugge was en die speelden dat seizoen net kampioen. Dus op die leeftijd is de keuze makkelijk gemaakt.

AA Gent was toen ook bijlange niet zo populair in de regio groot Gent als nu. Ik speelde zelf net buiten Gent en op training zag je vooral spelertjes met truitjes van Brugge, Anderlecht, Standard of buitenlandse clubs. Maar zelden spelers met een tenue van Gent. Nu zie je bijna enkel dat en leeft het veel meer bij de jeugd.

Ik heb veel sympathie voor Gent en ga af en toe gaan kijken en dan supporter ik ook voor hen, maar ik ga, itt wat mijn zoontje die wel Buffalo is zou willen, nooit overstappen. Ik blijf Club trouw.
Zo als vader en zoon voor verschillende clubs zijn is denk ik niet altijd makkelijk, de geweldige momenten die ik met mijn pa op 't Lisp heb beleefd pakken ze mij nooit meer af en da's toch iets wat enkel kon omdat we beiden dezelfde passie hadden voor die club.

KSK Beveren, 1e provinciale.
Abbonnee, uitsupporter, VZW-lid en vrijwilliger.

Supporter sinds mijn 6-7 jaar, toen met mijn vader en grootvader mee. Daarna meer en meer alleen beginnen gaan. De Ivorianen weten groot worden rond de Freethiel, de bekerfinale, het Europees avontuur en daarna ook het verval en, uiteindelijk, de gedwongen overname door Red Star Waasland.
Na die "fusie" heb ik mij nooit meer thuis gevoeld in mijn eigen stadion en, na een jaar voetbalwees te zijn, ben ik mee opnieuw begonnen in 4e provinciale. Toen met Yellow-Blue Beveren, als eerste Belgische club die volledig fan-owned is. Sinds 2 jaar hebben we terug stamnummer 2300 en zijn we dus, eindelijk, terug KSK.
Ondertussen spelen we dus in 1e provinciale, hebben we vorige week de rechstreekse promotie verloren tegen Drongen en spelen we volgende week eindronde. Ik hoop dat we nog een jaar in 1e blijven. Ze zijn namelijk begonnen met de bouw van ons eigen stadion en ik zou liever naar amateur gaan als we daar spelen ipv op een jeugdveld van de Freethiel.

Met mijn ex enkele jaren af en toe een match meegepikt op "den 2" op den Bosuil dus als ik persé een ploeg moet kiezen in 1A zal het Antwerp zijn. Maar om eerlijk te zijn kon het me zelfs op die tribune geen hol schelen of die punten pakten of niet. Eender welke reeks we spelen, ik heb maar 1 ploeg in België.
Ik ken het gevoel al te goed, na het faillissement van Lierse zijn er 2 clubs in de plaats gekomen, Lierse Kempenzonen en Lyra-Lierse. Bij geen één van de twee voel ik mij echt thuis. Ik ga uit sympathie volgend seizoen wel eens een keertje met mijn neef (waar ik vroeger mee naar Lierse ging kijken) naar Lyra-Lierse mee, maar echt mijn hart verliezen daar, nee dat gaat niet gebeuren denk ik.
 
Sinds 1995-1996 voor Club Brugge. Mijn eerste spreekbeurt in het eerste leerjaar over Franky Van Der Elst en Gert Verheyen gedaan :love: Mijn hele familie is voor Anderlecht (en onze Pa voor KAA Gent) dus naar Club gaan kijken is niet zo evident voor mij. Ook niemand van mijn vrienden supportert voor Club 😅 Ik zie mijn ploeg dus meestal aan het werk als ze tegen Gent of Anderlecht spelen want dan krijg ik wel volk mee ^^
 
Begonnen met Lierse, als 9-10 jarige tijdens het kampioenenjaar '97 en toen ook regelmatig gaan kijken. In '00 - '01 de Champions League campagne van Anderlecht gevolgd en sindsdien ook Anderlecht beginnen volgen. Sinds de overname van Lierse de definitieve "overstap" gedaan naar alleen Anderlecht.
 
Zo als vader en zoon voor verschillende clubs zijn is denk ik niet altijd makkelijk, de geweldige momenten die ik met mijn pa op 't Lisp heb beleefd pakken ze mij nooit meer af en da's toch iets wat enkel kon omdat we beiden dezelfde passie hadden voor die club.
Klopt.
Mijn pa is wel meegegaan in het fusieverhaal en hoe leuk het ook is om mekaar wat te jennen (wij bellen op zondag om te vragen wat de ander gedaan heeft, maar enkel als we weten dat die verloren hebben 😅) vind ik de paar matchen op een jaar dat hij meegaat naar ons, en ook effenaf supportert dan, toch nog een pak leuker.
 
Ik heb geen Belgische club. Altijd voor Ajax geweest en dat zal niet meer veranderen. Dankzij een goede vriend vroeger wel een lange periode ook voor Anderlecht geweest (in ons dorp is de meerderheid voor Anderlecht of Standard). Zijn nonkel was vaste klant op O-side en zo een paar keer mee geweest en fan geworden, maar toen ik ouder werd besefte ik dat je maar echt voor 1 ploeg kunt supporteren en nu heb ik 0,0 voorkeur in België. Er zijn wel ploegen waar ik het minder voor heb, maar hoop vooral dat het spannend wordt. Ik was dan wel fan in tijden van Radzinski, Koller, Aruna en Wilhelmsson, wat ik schitterende spelers vond, maar het Standard met Witsel, Fellaini en Jovanovic vond ik ook één van de geilste ploegen op de Belgische velden. Zulte-Waregem die mee deden voor de titel vond ik ook schitterend.
 
Club Brugge sinds ik een klein ventje was. Ik vond die wel cool met spelers als Spehar/Stanic en mooie truitjes hebben met hun blauw zwart. Van het één komt het ander, hoe gaat dat als kind. Ik kom uit een Gentse familie waar mijn grootvader grote supporter was van AA Gent (eigenlijk vooral Racing Gent). Mijn beste vriend uit mijn jeugd was dan nog eens voor Anderlecht. Plezant dus..

Wij hebben later enkele jaren ook nog in Deinze gewoond en toen volgde ik die ook wel, nu nog met een half oog. Kreeg vaak tickets omdat mijn moeder samen met de keeperstrainer van toen werkte. Maar eigenlijk woonde wij toen vlakbij het veld van Sparta Petegem en dat was ook wel een topploegje om eens te gaan kijken. Speelde destijds dan ook kampioen in 1e provinciale enzo.

In het buitenland was ik vroeger mega fan van Manchester United. Ferguson en spelers als Giggs, Scholes, Ferdinand, Keane, Beckham, Solksjaer, Schmeichel, Neville broertjes, Van Nistelrooy, de jonge Ronaldo en nog zoveel meer spelers vond ik echt wauw. De hele Ferguson periode was fenomenaal. Ook Newcastle met Shearer volgde ik in die periode.

Nu volg ik veel minder voetbal, omdat ik imo mooiere sporten heb ontdekt. Ik vind voetbal vaak echt degoutant met al die muiltrekkerij. Alleen Club volg ik nog en kijk ik de wedstrijden van. Buitenlands voetbal interesseert me nog nauwelijks. Sporadisch zal de CL hier eens opstaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben al mijn hele leven voor Anderlecht. Ingegeven van grootvader en vader. Ik heb ook 15 jaar een abonnement gehad en in die 15 jaar deed ik zowat elke wedstrijd ( Thuis, Uit, Europees en noem maar op). Ik ben dan ook 10 jaar bestuurslid geweest van een van de grootste supportersclubs van het land, waardoor ik tot in de bestuurskamers van Anderlecht ben geweest. Ik ben het jaar voor de laatste titel van Anderlecht gestopt om gaan te kijken. Dit omdat ik van de Kempen naar Limburg ben verhuisd. Vroeger kon ik te voet het dorp door en de bus op. Nu zou ik terug naar Limburg moeten rijden waardoor pinten drinken een probleem werd. Ik heb dan ook 2 kinderen gekregen waardoor de combinatie niet meer gemakkelijk werd om soms een volle dag van huis te zijn. Ook financieel kostte het toch bergen met geld. En uiteindelijk ook geen spijt gehad dat ik ermee gestopt ben. Zelfs nu ze meespelen bovenaan heb ik geen drang meer om live gaan te kijken.

Mijn wederhelft is hevige Genk fan, dus dat botst soms wel al eens thuis :biglaugh:
 
Was deze thread er ooit al eens niet?

In elk geval, Club hierzo. Vanaf ik een jaar of 6 was, denk ik.
Af en toe een match meepikken, maar vnl. op TV.
 
Ik noem mijzelf geen supporter, daarvoor bekijk ik te weinig matchen en leef ik ook te weinig echt mee met een club. Ik ben ook maar laat het voetbal beginnen volgen, pas tijdens mijn studententijd denk ik (en dat vooral door Football Manager). Ik heb het meest affiniteit en sympathie voor Club Brugge, vooral doordat als kind mijn buurjongens allemaal voor Club waren. Al denk ik dat de invloed van die buurjongens vooral een blijvende, lichte antipathie voor Anderlecht heeft teweeggebracht :unsure:. Ik woon nu ook in Brugge, en ben aangetrouwde familie van de Lamberts, dus dat versterkt de band met Club wel.

Maar ik heb ook lang sympathie gehad voor Standard, omdat ik fan ben van rode shirts en omdat ik daar een paar mooie seizoenen mee heb beleefd in Football Manager :laugh:. En ik root ook graag voor de underdogs, dus voor Gent enkele jaren terug en voor Union nu heb ik ook wel sympathie. Europees supporter ik voor elke Belgische ploeg.

Ook in het buitenland geen speciale affiniteit met clubs. Ik volg vooral de clubs met Belgen in.
 
Opgegroeid 2km van het stadion van Genk. Het laatste jaar in 2de klasse voor de eerste keer geweest en het seizoen daarna quasi elke match voor meer dan 2 decennia. Zeer veel familie ook die naar de voetbal ging.
Als jonge manneke achter de goal in vak E. Geweldige tijden die eerste jaren met Strulare. De matchen op de heizel (beker, europees, ..).
Mijn eerste uitmatch die ik meeging was de titelmatch op Harelbeke... mijn pa was duidelijk die kans konden we niet missen.

Helaas al een paar jaar geen abonnement meer. In 3x8 is dat soms een geprul om te regelen. Dit seizoen wel vaker een los ticket genomen en het kriebelt toch nu om weer een abonnement te nemen.
 
Laatst bewerkt:
  • Geweldig
Waarderingen: Nrt
Racing Genk, omdat mijn ouders voor Genk supporteren :unsure:. Bij de eerste titel in 98 was ik zelf ook nog klein, maar vond het feestgedruis leuk. In 2001 was ik 6 jaar en vond ik het geweldig, maar echt voetbal kijken doe je dan ook niet. Merendeel van m'n vriendjes toen waren oftewel voor Standard of Genk en wat verloren gelopen Anderlecht supporters.

Dit eigenlijk blijven doen.
 
Laatst bewerkt:
Club Brugge

Geboren als West-Vlaming met een groot deel van de familie ook daar nog steeds wonend, dus blauwzwart met de paplepel meekregen en altijd supporter gebleven ook al ben ik hier in Vlaams-Brabant omsingeld door de mauve supporters ;)
 
Vroeger Westerlo als jonge gast, nu Racing Genk.

Toen ik 12 was mocht ik met mijn pa meegaan naar Westerlo die toen net voor de 1ste keer gepromoveerd waren naar 1ste klasse. Die mooie jaren met de 5 en 6-0 tegen Anderlecht en de 5-5 tegen Genk toen (waar ik mijn inkomtickets nog steeds van heb!) met als hoogtepunt de Bekerfinale tegen Lommel in 2000 of 2001. Altijd veel sympathie gehad voor Genk, prachtige ploegen in die tijden met Aime en Sef Vergoosen als trainer. Die eerste Beker in 98 en titel in 99 weet ik ook nog goed. Altijd hun gevolgd op TV en krant. Mijn broer is dan in Genk gaan kijken en zo ben ik met hem uiteindelijk beginnen meegaan. Eerst eens af en toe een match en daarna als abonnee. Het is een paar jaar minder geweest en volgde ik vooral op TV maar sinds mijn eigen zonen oud genoeg zijn geworden zijn wij terug abonnee geworden.
 
Genk.

Een van mijn eerste herinneringen in het stadion was de 9-0 tegen een quasi-failliet KV Mechelen in 2002 (En Sonck met 6 goals toen) :)

Tegenwoordig volg ik voetbal eigenlijk een pak minder, maar blijf sympathisant.
 
Terug
Bovenaan