Seriereview: FUBAR

Arnold Schwarzenegger is terug van nooit echt weggeweest. De voormalig gouverneur van Californië brak in 1982 door met zijn rol als Conan in Conan the Barbarian, waarna twee jaar later een vervolg uitgebracht werd. In datzelfde jaar volgde een nieuwe hoofdrol en volgens mij kennen de meesten hem als The Terminator in de gelijknamige film. Nadien volgden nog vele rollen, de ene al wat groter dan de andere, maar nu staat Arnie terug in de schijnwerpers in een nieuwe Netflix-serie. Schwarzenegger vertolkt niet enkel de hoofdrol, maar is ook uitvoerend producent. De oude knar kan het nog altijd! Ik neem je mee in mijn review van FUBAR, waarin Arnie voor de eerste keer de hoofdrol speelt in een serie.

Wie aan Arnold Schwarzenegger denkt, denkt ook direct aan een pak actie. Hij is met name een actieheld en hoewel de man de gezegende leeftijd van 75 jaar heeft bereikt, schuwt hij het geweld niet. Ook in FUBAR, de Netflix-serie die vanaf vandaag te zien is op de streamingdienst, zal hij te maken krijgen met dat gegeven. Hij heeft voor zijn gezin namelijk één groot geheim: hij werkt voor het Central Intelligence Agency, kortweg CIA. Zijn volwassen zoon, volwassen dochter en ex-vrouw weten er dus niets van. Laatstgenoemde vroeg vijftien jaar geleden zelfs de scheiding aan omdat hij, Luke Brunner, altijd 'op zakenreis' was en zijn gezin in de steek liet. Hoewel de scheiding al anderhalf decennium in het verleden ligt, is Luke nog altijd stapelzot van zijn ex-vrouw, die ondertussen al een nieuwe vriend heeft.

FUBAR 1.jpg

Pensioengerechtigde leeftijd​

Luke is 65 jaar, mag bijgevolg met pensioen en is daar dolgelukkig mee. Einde. Nee, nee. Nu hij veel tijd zal hebben, ziet hij mogelijkheden om de banden terug aan te halen met zijn ex-vrouw. Maar het plezier is van korte duur. De CIA-agent moet voor dé laatste missie voor de zoveelste keer het land verlaten en neemt dus afscheid van zijn naasten, maar vooral van zijn perfecte dochter. Emma Brunner (Monica Barbaro) haalde altijd perfecte scores op school, speelt viool en is papa's kindje. De zoon daarentegen doet maar wat. In de nieuwe buitenlandse missie moet Luke de zoon van een groot crimineel doden. De vader werd enkele jaren geleden al het ravijn ingeduwd door meneer Brunner. De CIA-agent wou wel dat de zoon, Boro genaamd (Gabriel Luna), toen een jaar of tien, op zijn pootjes terecht zou komen. Luke voorzag onder andere een dure schoolopleiding, maar het heeft niet mogen baten. Boro is uit op wraak, nam het imperium van zijn vader over en leidt nu dus een grote, criminele organisatie.

Gedurende acht afleveringen worden geweld en drama afgewisseld met humor en meer.


Luke zijn wereld wordt echter op zijn kop gezet als hij op de buitenlandse missie aankomt, waar hij zijn dochter tegen het lijf loopt. Al snel blijkt dat ook Emma voor de CIA werkt en daarvan was hij hoegenaamd niet op de hoogte. De verwijten vliegen al snel in het rond en de relatie tussen beiden verzuurt. Het zal je niet verwonderen dat ze samen moeten werken om de missie tot een goed einde te brengen, al lijkt dat op het eerste gezicht eenvoudiger dan het werkelijk is. FUBAR draait dan ook om het opnieuw aanhalen van de familiebanden, terwijl het gevaar altijd op de loer ligt. Gedurende acht afleveringen worden geweld en drama afgewisseld met humor en meer.

FUBAR 2.jpg

Bloedvergieten​

Al vanaf de eerste minuten wordt duidelijk dat je FUBAR niet al te serieus moet nemen. Ikzelf had totaal geen verwachtingen en wist bijgevolg ook niet wat te verwachten. De serie sprak me puur aan doordat Arnold Schwarzenegger meespeelt en voor de rest tastte ik in het duister. Ik kan dan ook vertellen dat de verwachtingen voor mij persoonlijk ingelost werden. Oké, je merkt wel dat meneer Schwarzenegger een dagje ouder wordt. De actiescènes verlopen niet allemaal even vlot, maar dat heeft z'n charmes. Evenals het zinnetje Nederlands (of wat ervoor moet doorgaan) dat over z'n lippen rolt. De start van FUBAR vindt namelijk plaats in Antwerpen, waar in de diamantwijk een roof wordt gepleegd. Helaas keert de Belgische stad niet meer terug in de serie.

Hoewel geweld niet geschuwd wordt, er af en toe wat bloed vergoten wordt en er regelmatig doden zullen vallen, moet FUBAR het vooral hebben van de humor die tussen en zelfs in de actiescènes zit verwerkt. Daar zorgt onder andere Ruth aka Roo (Fortune Feimster) voor. Ze heeft een nogal directe manier van communiceren, terwijl Aldon (Travis Van Winkle) de typische macho speelt. De wisselwerking tussen de personages is bij momenten geniaal, maar helaas worden er soms te dwaze dingen in beeld gebracht. Zo rolden mijn ogen bij bepaalde scènes nogal chaotisch naar achter, maar laat dat een klein minpunt zijn. Je zult het wel zelf ontdekken in FUBAR!

Conclusie

FUBAR is een Netflix-serie waarin actie, drama en humor belangrijke rollen spelen. Het drama bevindt zich voornamelijk in gezinsverband, terwijl de actie met het CIA-gebeuren en de geheime missies te maken heeft. De humor mengt zich overal een beetje, al zijn er soms echt wel dwaze momenten aanwezig. Arnold Schwarzenegger wordt oud en dat begin je te merken, al zorgt dat voor enige charme. Verwacht van FUBAR acht afleveringen lang zo'n 55 minuten aan televisieplezier. FUBAR is entertainend zonder meer.

Pro

  • Humor
  • Boordevol actie
  • Arnie

Con

  • Soms beetje te dwaas
8

Over deze serie

Beschikbaar vanaf

25 mei 2023

Genre

  1. Actie
  2. Avontuur
  3. Komedie

Speelduur

55 minuten

Cast

Arnold Schwarzenegger, Monica Barbaro, Jay Baruchel, Aparna Brielle, Andy Buckley, ...

Uitgever

Netflix
 
Terug
Bovenaan