Terreur van de tijdsregistratie

Wizard of midian

Active member
Misschien een interessant topic voor het "werk topic" op dit forum?

Ik zelf werk in een boekhoudkantoor, vroeger voor we overgenomen waren, hadden we vaste prijzen voor de klanten.
De klanten moesten 200 betalen per kwartaal (fictieve bedragen ofc), en of we daar nu 3 uur werk of 5 uur werk aan deden, was om het even... .
De tijdsregistratie was meer een methode om te controleren wat deden onder de dag en wat overzicht te krijgen vr werk per dossier.

Voor de klant is dit eenvoudig, hij weet hoeveel hij moet betalen en moet geen angst hebben om iets te vragen.
Voor personeel is dit ook eenvoudig.

Maar sedert we overgenomen zijn door grote groep aantal jaar geleden, is dit veranderd.
Nu moeten de klanten betalen voor "gepresteerde tijd".... .
Die wij als personeel moeten ingeven... .

Probleem:
plots is er de tijdsdruk, we worden verwacht bepaalde taken binnen zeer korte tijd uit te voeren.
30 min voor iets dat al vlug 1u45 min duurt... .
Als je daadwerkelijk 1u45 in je tijdsregistratie invult: roept de baas ons op het matje dat we te traag werken... .
En dat dit erg duur is voor de klant.
Daarom gaan sommige nu 1 uur invullen in hun tijdsregistratie en werken dan 45min onbetaald...
Dus werken we eigenlijk onbetaalde tijd (zodanig we niet ontslagen worden omdat we te traag werken... .)

Ander probleem is wat vaak voorkomt: internetpanne, haperende website, je moet iets opzoeken in een wetboek, .... alles kost tijd.
Persoonlijk vind ik soms moeilijk om voor bepaalde kleine vragen veel tijd te zetten op bepaalde klanten, wetende dat ze hiervoor zwaar aangerekend worden.
Aan andere kant moet ik ook mijn 7u30 dagelijks verantwoorden.

Heb al collega's gehoord die tegen klanten zeggen, tja die attesten die u vergeten heeft mee te geven gaan we niet meer ingeven mevrouw, als we die nog moeten ingeven is de kost van onze factuur groter dan de belastingaftrek die u hiermee doet...

Nog een probleem is dat een werkdag niet altijd zo volgens structuur verloopt: klanten bellen, teamleader stuurt mails, de stagair komt nr mij met vragen...
Soms ben ik met tig zaken tegelijk bezig en ik moet dat allemaal beetje geloofwaardig in de tijdsregistratie stoppen.
Erg moeilijk vind ik dat allemaal.

Het lijkt wel of iedereen een andere strategie hiervoor heeft, een collega schrijft alles op kladbladjes vr de volledige week en begint dan beetje te rekenen wat geloofwaardig is. De andere schrijft de echte uren op (deze personen worden redelijk snel ontslagen of verliezen dossiers want zijn te duur)... .

Wat is jullie ervaring hiermee?
 
Dat je het terreur noemt zegt genoeg denk ik. Rechtvaardigt je verloning dat je onbetaalde overuren doet, of is je verloning maar gewoontjes? Indien de verloning er niet naar is, kaart het aan, of doe waar je je goed bij voelt. Als je daar commentaar op krijgt, ga ergens werken waar ze hier wel redelijk in zijn.
Anderzijds, dat sommige zaken niet gedaan worden voor klanten omdat het minder opbrengt dan het kost, lijkt me niet zo abnormaal. Voor niets gaat enkel de zon op.
 
Ik ben blij dat ik mijn tijd daar niet aan moet verschijten op mijn werk. Af en toe wordt er van hogerhand wel eens gevraagd om onze dagtaken te registreren in hoeveelheid minuten, maar dat is een absurde opdracht. We moeten zo vaak van de hak op de tak springen dat dit onmogelijk adequaat te registreren is. Op die manier wordt het meten van de dagtaak een dagtaak op zich. De keren dat we eens tijd moeten registreren is zeldzaam, zoals bijvoorbeeld de opstart voor een exportvergunning voor een van onze partners. Maar dat is ook nattevingerwerk, eerder dan een precisietaak.
 
Geen enkele verloning rechtvaardigt structureel onbetaalde overuren, zeker niet als het om een uitvoerende functie gaat. We draven in het onderwijs ook wel eens op op info-avonden, wetenschapsdag en infodagen op zaterdag en zondag, maar dat wordt dan door mezelf gecompenseerd in rustigere periodes.

Ligt dit kantoor in West-Vlaanderen misschien?
 
Dat een bedrijf zo'n registratie wil doen om betere inzichten te krijgen of correct klanten te factureren voor het geleverde werk, kan ik volgen.

Maar dat het een excuus is om grote tijdsdruk te zetten of te eisen dat een bepaalde taak rond is op hele korte tijd, dat is gewoon niet OK. Het gaat niet om bandwerk zoals producten in dozen steken, boekhouding is toch complexer dan dat...

Onbetaalde tijd lijkt me wel de slechtste oplossing voor jou - ik zou uitkijken naar een andere job als alternatief, want hier ga je niet gelukkig van worden. En het lijkt me een job waar er wel genoeg mogelijkheden zijn, in boekhoudkantoren of andere bedrijven.
En in tussentijd zou ik doen zoals een aantal van je collega's, wat los uit de pols rekenen wat geloofwaardig is en zoveel mogelijk het gat dicht rekenen tussen werkelijk gewerkte uren en waar je het aan kan toewijzen.
 
Misschien een interessant topic voor het "werk topic" op dit forum?

Ik zelf werk in een boekhoudkantoor, vroeger voor we overgenomen waren, hadden we vaste prijzen voor de klanten.
De klanten moesten 200 betalen per kwartaal (fictieve bedragen ofc), en of we daar nu 3 uur werk of 5 uur werk aan deden, was om het even... .
De tijdsregistratie was meer een methode om te controleren wat deden onder de dag en wat overzicht te krijgen vr werk per dossier.

Voor de klant is dit eenvoudig, hij weet hoeveel hij moet betalen en moet geen angst hebben om iets te vragen.
Voor personeel is dit ook eenvoudig.

Maar sedert we overgenomen zijn door grote groep aantal jaar geleden, is dit veranderd.
Nu moeten de klanten betalen voor "gepresteerde tijd".... .
Die wij als personeel moeten ingeven... .

Probleem:
plots is er de tijdsdruk, we worden verwacht bepaalde taken binnen zeer korte tijd uit te voeren.
30 min voor iets dat al vlug 1u45 min duurt... .
Als je daadwerkelijk 1u45 in je tijdsregistratie invult: roept de baas ons op het matje dat we te traag werken... .
En dat dit erg duur is voor de klant.
Daarom gaan sommige nu 1 uur invullen in hun tijdsregistratie en werken dan 45min onbetaald...
Dus werken we eigenlijk onbetaalde tijd (zodanig we niet ontslagen worden omdat we te traag werken... .)

Ander probleem is wat vaak voorkomt: internetpanne, haperende website, je moet iets opzoeken in een wetboek, .... alles kost tijd.
Persoonlijk vind ik soms moeilijk om voor bepaalde kleine vragen veel tijd te zetten op bepaalde klanten, wetende dat ze hiervoor zwaar aangerekend worden.
Aan andere kant moet ik ook mijn 7u30 dagelijks verantwoorden.

Heb al collega's gehoord die tegen klanten zeggen, tja die attesten die u vergeten heeft mee te geven gaan we niet meer ingeven mevrouw, als we die nog moeten ingeven is de kost van onze factuur groter dan de belastingaftrek die u hiermee doet...

Nog een probleem is dat een werkdag niet altijd zo volgens structuur verloopt: klanten bellen, teamleader stuurt mails, de stagair komt nr mij met vragen...
Soms ben ik met tig zaken tegelijk bezig en ik moet dat allemaal beetje geloofwaardig in de tijdsregistratie stoppen.
Erg moeilijk vind ik dat allemaal.

Het lijkt wel of iedereen een andere strategie hiervoor heeft, een collega schrijft alles op kladbladjes vr de volledige week en begint dan beetje te rekenen wat geloofwaardig is. De andere schrijft de echte uren op (deze personen worden redelijk snel ontslagen of verliezen dossiers want zijn te duur)... .

Wat is jullie ervaring hiermee?
Het antwoord is heel duidelijk. Je kaart dit aan bij uw baas en zegt dat u ontevreden bent.
Aangezien je blijkbaar deel uitmaakt van een "grotere" groep gaat hij hier waarschijnlijk geen fuck om geven.

Geen probleem, jij geeft je ontslag en je gaat weer bij iemand werken die het eerste systeem hanteert ipv in een slavenmolen te werken.
 
Daarom gaan sommige nu 1 uur invullen in hun tijdsregistratie en werken dan 45min onbetaald...
Dus werken we eigenlijk onbetaalde tijd (zodanig we niet ontslagen worden omdat we te traag werken... .)

Dit snap ik wel niet. Krijg jij zelf dan ook 45 minuten niet betaald? Ik veronderstel van niet. Moet jij die 45 minuten dan niet verantwoorden aan je baas? Of doe je die 45 minuten na je uren nog als effectief onbetaalde overuren?

Ik zou het alleszins niet lang volhouden.
 
Misschien een interessant topic voor het "werk topic" op dit forum?

Ik zelf werk in een boekhoudkantoor, vroeger voor we overgenomen waren, hadden we vaste prijzen voor de klanten.
De klanten moesten 200 betalen per kwartaal (fictieve bedragen ofc), en of we daar nu 3 uur werk of 5 uur werk aan deden, was om het even... .
De tijdsregistratie was meer een methode om te controleren wat deden onder de dag en wat overzicht te krijgen vr werk per dossier.

Voor de klant is dit eenvoudig, hij weet hoeveel hij moet betalen en moet geen angst hebben om iets te vragen.
Voor personeel is dit ook eenvoudig.

Maar sedert we overgenomen zijn door grote groep aantal jaar geleden, is dit veranderd.
Nu moeten de klanten betalen voor "gepresteerde tijd".... .
Die wij als personeel moeten ingeven... .

Probleem:
plots is er de tijdsdruk, we worden verwacht bepaalde taken binnen zeer korte tijd uit te voeren.
30 min voor iets dat al vlug 1u45 min duurt... .
Als je daadwerkelijk 1u45 in je tijdsregistratie invult: roept de baas ons op het matje dat we te traag werken... .
En dat dit erg duur is voor de klant.
Daarom gaan sommige nu 1 uur invullen in hun tijdsregistratie en werken dan 45min onbetaald...
Dus werken we eigenlijk onbetaalde tijd (zodanig we niet ontslagen worden omdat we te traag werken... .)

Ander probleem is wat vaak voorkomt: internetpanne, haperende website, je moet iets opzoeken in een wetboek, .... alles kost tijd.
Persoonlijk vind ik soms moeilijk om voor bepaalde kleine vragen veel tijd te zetten op bepaalde klanten, wetende dat ze hiervoor zwaar aangerekend worden.
Aan andere kant moet ik ook mijn 7u30 dagelijks verantwoorden.

Heb al collega's gehoord die tegen klanten zeggen, tja die attesten die u vergeten heeft mee te geven gaan we niet meer ingeven mevrouw, als we die nog moeten ingeven is de kost van onze factuur groter dan de belastingaftrek die u hiermee doet...

Nog een probleem is dat een werkdag niet altijd zo volgens structuur verloopt: klanten bellen, teamleader stuurt mails, de stagair komt nr mij met vragen...
Soms ben ik met tig zaken tegelijk bezig en ik moet dat allemaal beetje geloofwaardig in de tijdsregistratie stoppen.
Erg moeilijk vind ik dat allemaal.

Het lijkt wel of iedereen een andere strategie hiervoor heeft, een collega schrijft alles op kladbladjes vr de volledige week en begint dan beetje te rekenen wat geloofwaardig is. De andere schrijft de echte uren op (deze personen worden redelijk snel ontslagen of verliezen dossiers want zijn te duur)... .

Wat is jullie ervaring hiermee?
Mijn vorige boekhoudkantoor werkte zo. Zoals je kan lezen in de vorige zin zit ik nu ergens anders en wel om exact de redenen die jij nu aangeeft.

Ik begon me blauw te betalen voor alles en soms zelfs voor dingen waar ik me oprecht afvroeg waarom het zo lang moest duren. Nu zit ik gelukkig bij één die vooral met vaste bedragen per kwartaal werkt. Ik vraag me niet af waar al die tijd naar toe gaat, en ik heb ook geen schrik meer om iets te vragen.

Ik heb gelukkig zelf nooit echt tijdsregistratie moeten doen waarbij er ook effectief gevolg gegeven werd aan wat ik boekte (Yippie, Clarity).
 
Laatst bewerkt:
Ik moet ook tijdsregistraties doen maar dat is met minimale blokken van 30 minuten en is ook eerder voor intern te kijken hoeveel tijd projecten kosten, dus dat valt wel mee. De klant betaalt een vast bedrag maar kan wel een extra factuur krijgen als er echt veel meer werk bijkomt dan initieel gepland, dat is dan ook in overleg met de klant.

Die tijdsregistratie is hier dus eerder een tool voor management: er wordt bv wel gekeken of je % utilization hoog genoeg is. Het personeel hier zit dus eigenlijk met twee tegengestelde motivaties: we proberen zo veel mogelijk op de klant te boeken zodat onze utilization % hoog genoeg is (belangrijk voor evaluaties) maar ook niet te veel dat men niet gaat denken dat we traag werken of de klant extra gaat mogen betalen. Eigenlijk zouden ze die utilization beter gewoon afschaffen.

Op een ander verdiep zitten wel accountants en juristen en als ik het goed heb moeten die hun timesheet wel veel gedetailleerder invullen dan wij (in blokken van 5 minuten???) omdat dat dan zo inderdaad via een gedetailleerde factuur naar de klant gaat. Dat vind ik echt niet normaal.
 
soms zelfs voor dingen waar ik me oprecht afvroeg waarom het zo lang moest duren.
^dit dus.

Je factureert de klant op basis van correcte geleverde service, niet op basis van aantal uren die erin gestoken zijn. Output factureren en niet input. De klant heeft er in 99% van de gevallen geen boodschap aan dat zijn facturen op 5 uur en 15 minuten geboekt zijn terwijl dat de vorige keer op 3 uur en 24 minuten gelukt is, de klant wil gewoon weten dat zijn facturen geboekt zijn. En liefst - op een indexering na - voor diezelfde taak, dezelfde prijs betalen.
 
Tijdsregistratie in boekhoudkantoor lijkt me best aanvaardbaar hoor.


Wij werken ook met een boekhoudkantoor, en zij rekenen maandelijks een forfaitair bedrag aan.
Maar alle telefoontjes, emails die ze voor ons moeten doen, komen daar dan nog eens "en plus" bovenop.
Op de detailpagina van factuur zie ik dan bv:
15 minuten email verkeer zaak X
10 minuten telefoonverkeer zaak Y.


Dat maakt het voor mij makkelijk om dat te controleren, dus die tijdsregistratie werkt in 2 richtingen: zowel voor het boekhoudkantoor (personeel), als voor hun klanten.

Maar dat je zegt dat je niet durft die tijd te registreren, wijst op een toxische werk omgeving. Tijd om aan te kaarten of te vertrekken.
 
Wij werken ook met tijdregistratie, klant betaalt eveneens maandelijks wat er op zijn/haar dossier gepresteerd werd. Echter komen er nooit opmerkingen op de gepresteerde uren van hogeraf. Er is simpelweg geen tijd om dat in detail te gaan bekijken ;). Enkel als de klant vragen heeft wordt het eens onder de loep genomen. Er zit in de dossiers wel de nodige optimalisatie en digitalisatie dat er vlotter kan gewerkt worden dan vroeger.

Die timesheet zet druk, nekeer tussendoor een koffiepauze nemen met een collega zal resulteren in het feit dat je nooit echt standaard 8u per dag zal presteren. Maar ik zie ook geen overdreven prestaties.
Effectieve overuren worden bij ons wel uitbetaald. En dat hoeven niet factureerbare uren zijn, interne uren zoals intern overleg/offertes/opleiding mogen allemaal opgeschreven worden. Indien interesse in een overstap (wij hebben meer dan 10 kantoren over heel vlaanderen) mag je altijd een pm sturen! ;)
 
Onbetaalde overuren. Mja ik ken minstens 2 andere kantoren waar overuren niet betaald worden.
Bij ons zijn geregistreerde overuren wel betaald, maar je moet ze wel kunnen verantwoorden. En die worden wel degelijk onder de loep genomen.

Ik registreer meer overuren tijdens de BTW periode aangezien ik dan gemakkelijker kan aantonen ik heb nu x tal facturen en aangiftes ingediend. Bij ander werk, vooral nr advies toe, is dit soms nogal moeilijk.
Advies over zaken dat je perfect beheerst: no problem.
Advies over iets waar nog nooit v gehoord heb, maar je baas denkt dat je kent: big problem.
Ik zit niet in dezelfde sector, maar als technieker werkte ik ook per uur gefactureerd aan de eindklanten, vaak fabrieken, aan pakweg 140 euro per uur toen, ondertussen zou dat misschien ook meer zijn. En als ik mijn vaste netto loon omrekende voor als ik pakweg 40u de week werkte, kwam dat zeker onder de 25 euro/u uit. Moeilijk te zeggen als daar ne firmawagen inzit, dermee. Maar ge snapt de picture. En daar was ook druk: lijn ligt stil bij probleem en kost pakken geld per uur, of project moet tegen bepaalde dag echt draaien, of we kregen maar x dagen voor een ombouw, enz...

En daar heb ik na enkele jaren voor mezelf besloten: "ik geef mezelf maar zoveel stress als dat ik netto verdien". Wat de klant moet leggen of wat een stilstand hen kost is mijn probleem niet. Het klinkt dwaas, maar het is ne mental riddle die je iets stressbestendiger maakt, en de situatie relativeert. Zolang ge geen fouten maakt en uw job goed doet en de baas kan gewoon zijn factuur sturen zonder klachten achteraf is alles prima. Ik probeerde mijn planning steeds zo licht mogelijk te houden en met de planners over de jaren die steeds minder technisch werden lukte dat prima. Collega's die teveel in hun boot lieten duwen of dachten dat ze manager gingen worden door veel uren te kloppen kregen burnouts of liepen aldoor te klagen. In deze tijden ga je enkel vooruit in die sector door voor betere posities te soliciteren intern of extern, niet door cijfers te draaien, service is toch een noodzakelijk kwaad in een sales firma. Die collega's schoten dus echt in hun eigen voet voor een extra overuur hier of daar, en hadden beter hun focus om te groeien elders gelegd.

Facturatie is ook het probleem van de baas, niet van u. Als de baas vindt dat het dan te duur wordt voor de klant, dat hij er dan iets afdoet. Ik ben zo eens van een klant gekomen en 3 uur vast gezeten in de file door zware sneeuw. Ik heb die gewoon op mijnen bon gezet en ingegeven, want het was tussen klant en kantoor dat ik vaststond. Onze facturatiedienst die maakte daar zoals gewoonlijk blindelings een factuur van en stuurden dat uit. Die klant heeft toen mijn baas gemaild: "voor die verplaatsingskosten kan ne mens met den helicopter komen!" (140/u + 0.8 euro/km rekende die) Mijn baas heeft daar gewoon wat af gedaan en de kous was af. En de baas gaf mij zelfs gelijk: ge geeft tijd en km in van klant tot kantoor, ook al vertrekt ge van thuis, dat was de regel, en dat is gewoon het duidelijkst en eerlijkst, en ik deed daar niks mis. De facturatie had dat maar moeten zien. Ikzelf hem direct een mailtje sturen om dat te melden dat hij dat met de facturatie direct wat kon vermenselijken had misschien nog beter geweest, maar soit. Dat kan ook stress voorkomen: niet aarzelen om te communiceren als ge bij een dossier denkt dat iets heel tijdrovend zou zijn. Leg die vraag dan bij de manager en laat hen de knoop dan doorhakken wat er best gebeurt.

Als je je werk goed doet en je 8u per dag normaal werkt, laat je de baas maar razen. Dat is net hun job om te persen, sommigen zijn daar menselijker in dan anderen, maar trap daar niet in. Zeg gewoon jaja, en geef die gewoon gelijk, zeker als er andere mensen bijzijn, en als je zaken wil bespreken doe je dat persoonlijk. En voor de rest doe je gewoon voort, geef je gewoon in wat je doet en leer je zoveel mogelijk bij. Ontslaan ze je toch, so be it, mensen die deftig werken zijn overal welkom. Vooral ni stressen of zotte overuren doen als dat weegt op je prive of als die condities niet attractief zijn, gezondheid is veeele kostbaarder.

Na 5 of 10 jaar werken voor een baas is het toch de moment om eens na te denken of je genoeg kennis hebt om zelfstandige consultant ofzo te worden. De enige reden om dat niet te doen is enkel als je reele en lucratieve doorgroeimogelijkheden ziet in je bedrijf zelf of als je vooruit kan raken door te bedrijf-hoppen. Dus als je dit graag doet, leer zoveel mogelijk bij en leer zoveel mogelijk klanten kennen, altijd handig voor jezelf later of om als contact mee te nemen naar een ander bedrijf. En na 3 of 4 jaar altijd beginnen soliciteren om je misschien te kunnen verbeteren, dat staat heel goed op ne CV. 3 of 4 keer na mekaar om de 6 maand een andere werkgever is dan ni zo ideaal op ne CV, da snapt ge ook. Dus ik weet niet hoe lang je hier al zit.

Een totaal andere sector dus, maar ik hoop dat die algemene inzichten die ik kreeg over de jaren wat kunnen helpen.
 
Laatst bewerkt:
Door voor die taken veel minder minuten in te geven dan dat ze echt duren en gratis overuren te presteren bedot je vooral jezelf en je collega's natuurlijk. Zo geef je valse impressies over de echte kostprijs in uren van het werk, leg je jezelf nog extra tijdsdruk op en normaliseer je die gratis uren.
 
Ligt dit kantoor in West-Vlaanderen misschien?
Zijn we daarvoor gekend in W-VL misschien? :laugh:
Onbetaalde tijd lijkt me wel de slechtste oplossing voor jou - ik zou uitkijken naar een andere job als alternatief, want hier ga je niet gelukkig van worden. En het lijkt me een job waar er wel genoeg mogelijkheden zijn, in boekhoudkantoren of andere bedrijven.
En in tussentijd zou ik doen zoals een aantal van je collega's, wat los uit de pols rekenen wat geloofwaardig is en zoveel mogelijk het gat dicht rekenen tussen werkelijk gewerkte uren en waar je het aan kan toewijzen.
Probeer ik ook meer te doen, een aanvaardbare, realistische tijd op mijn taken te kleven, de tijden die daadwerkelijk gedaan zijn en waar ik zelf akkoord mee ben laat ik staan ofc.
Dit snap ik wel niet. Krijg jij zelf dan ook 45 minuten niet betaald? Ik veronderstel van niet. Moet jij die 45 minuten dan niet verantwoorden aan je baas? Of doe je die 45 minuten na je uren nog als effectief onbetaalde overuren?
Enkel de registreerde overuren worden we betaald, maar die moet je wel degelijk kunnen verantwoorden en ze worden wel onder de loep gehouden. In de BTW periode is dit voor mij geen probleem want het is gemakkelijk aan te tonen dat ik x-tal facturen heb verwerkt enz.
Bij puur advies waarbij soms opzoekwerk bij komt te kijken, vind ik dit al wat lastiger.
Sommige van die zaken kunnen vaak veel tijd kosten, vooral als je er weinig ervaring mee hebt en dat wil je niet echt uitleggen tegen je baas.
Dus dan werken we wat langer en schrijven die tijd niet op.
Ik ken minstens 3 kantoren in de buurt, waar nog collega's v me gewerkt hebben, waar uitbetaalde overuren gewoon niet bestonden. De baas zegt gewoon ik wil dit tegen vrijdag! En dan moet je maar zorgen dat je het afkrijgt tegen dan.
Ik moet ook tijdsregistraties doen maar dat is met minimale blokken van 30 minuten en is ook eerder voor intern te kijken hoeveel tijd projecten kosten, dus dat valt wel mee. De klant betaalt een vast bedrag maar kan wel een extra factuur krijgen als er echt veel meer werk bijkomt dan initieel gepland, dat is dan ook in overleg met de klant.

Op een ander verdiep zitten wel accountants en juristen en als ik het goed heb moeten die hun timesheet wel veel gedetailleerder invullen dan wij (in blokken van 5 minuten???) omdat dat dan zo inderdaad via een gedetailleerde factuur naar de klant gaat. Dat vind ik echt niet normaal.
Bij ons start het vanaf 10 min, vanaf dan veelvouden v 5 min. Dus 10, 15, 20 min ...
10 min is minimum vanaf een klant iets vraagt aan mij. Als dit nu 4 min of 9 min duurt => registratie 10 min.
^dit dus.

Je factureert de klant op basis van correcte geleverde service, niet op basis van aantal uren die erin gestoken zijn. Output factureren en niet input. De klant heeft er in 99% van de gevallen geen boodschap aan dat zijn facturen op 5 uur en 15 minuten geboekt zijn terwijl dat de vorige keer op 3 uur en 24 minuten gelukt is, de klant wil gewoon weten dat zijn facturen geboekt zijn. En liefst - op een indexering na - voor diezelfde taak, dezelfde prijs betalen.
Jij begrijpt het, en zo is idd hoe je het moet bekijken.
Helaas moelijk om die correct geleverde service binnen altijd binnen de normale tijd te krijgen.
Tijdsregistratie in boekhoudkantoor lijkt me best aanvaardbaar hoor.


Wij werken ook met een boekhoudkantoor, en zij rekenen maandelijks een forfaitair bedrag aan.
Maar alle telefoontjes, emails die ze voor ons moeten doen, komen daar dan nog eens "en plus" bovenop.
Op de detailpagina van factuur zie ik dan bv:
15 minuten email verkeer zaak X
10 minuten telefoonverkeer zaak Y.


Dat maakt het voor mij makkelijk om dat te controleren, dus die tijdsregistratie werkt in 2 richtingen: zowel voor het boekhoudkantoor (personeel), als voor hun klanten.
Tijdsregistratie is idd een goede manier om zaken te controleren.
Maar bij ons heerst er een sfeer van "tmag niet te lang duren". Waardoor we veel tijd niet registreren, hierdoor weet beleid eigenlijk v veel dingen niet hoelang het eigenlijk echt duurt. Bij ons gaat die tijdsregistratie eerst naar de bazen die dit controleren en aanpassen en daarna geven ze dit naar de afdeling facturatie.
Wij werken ook met tijdregistratie, klant betaalt eveneens maandelijks wat er op zijn/haar dossier gepresteerd werd. Echter komen er nooit opmerkingen op de gepresteerde uren van hogeraf. Er is simpelweg geen tijd om dat in detail te gaan bekijken ;). Enkel als de klant vragen heeft wordt het eens onder de loep genomen. Er zit in de dossiers wel de nodige optimalisatie en digitalisatie dat er vlotter kan gewerkt worden dan vroeger.

Die timesheet zet druk, nekeer tussendoor een koffiepauze nemen met een collega zal resulteren in het feit dat je nooit echt standaard 8u per dag zal presteren. Maar ik zie ook geen overdreven prestaties.
Effectieve overuren worden bij ons wel uitbetaald. En dat hoeven niet factureerbare uren zijn, interne uren zoals intern overleg/offertes/opleiding mogen allemaal opgeschreven worden. Indien interesse in een overstap (wij hebben meer dan 10 kantoren over heel vlaanderen) mag je altijd een pm sturen! ;)
Vriendelijk bedankt voor je aanbod. Maar ik ben voorlopig raar genoeg niet opzoek naar iets nieuws. Mijn bedoeling was meer om ervaring te delen hoe andere hiermee omgaan. Schrijven ze de daadwerkelijke tijd in. Nemen ze vast tijden per taak? (ik plak per BTW aangifte indiening 15 min, IC opgave 10 min.) Noteer je dit direct of op einde vd dag? ... enz.
 
Door voor die taken veel minder minuten in te geven dan dat ze echt duren en gratis overuren te presteren bedot je vooral jezelf en je collega's natuurlijk. Zo geef je valse impressies over de echte kostprijs in uren van het werk, leg je jezelf nog extra tijdsdruk op en normaliseer je die gratis uren.

Dat is inderdaad het toxische van zo'n tijdsregistratie systeem waarbij er niet verwacht wordt dat je de werkelijke uren invult maar een theoretisch ideaalbeeld dat van bovenaf opgelegd wordt. Op de duur krijg je een self-fulfilling prophecy.

Vaak genoeg gezien met bv. het inschatten van het aantal mensen / uren nodig voor een project. Om commerciële redenen werden de realistische inschattingen vaak verlaagd, het volgende project ging dan uit van die commercieel bijgewerkte cijfers als basis, etc.
Op de duur gaat iedereen dan uit van die lagere cijfers als realiteit...
 
Hier een tijdje ook alles moeten registreren, tot telefoons en mails toe.
Toen was het voor mij genoeg geweest en ben ik naar een andere functie gegaan waar dat niet meer moest.

Sindsdien echt een trauma van registreren, ze moeten er niet meer bij afkomen 😬
 
Bij mijn partner (accountancybedrijf) ook tijdsregistratie waar effectief ook amper naar gekeken wordt/amper controle op is tenzij een klant het expliciet vraagt. Wat bij dat bedrijf een "probleem" is, is dat het systeem op geen hol trekt doordat de collega's die een beetje gekend staan om al eens een dagje thuiswerk niet echt bijzonder veel (lees: niets) te presteren die dag gewoon op "interne uren" zetten (wat dan staat voor bvb. interne meetings, zelfstudie, etc...).

Dat tezamen met het feit dat er nogal veel BS meetings gehouden worden elke week zorgt ervoor dat het tijdsregistratiesysteem evengoed afgeschaft kan worden buiten de momenten dat je voor de klant werkt. Mooi voorbeeld van hoe ooit iets met goede intenties werd ingepland toen ze een nog aanzienlijk kleiner bedrijf waren maar met de tijd volledig het doel verloren heeft en nooit meer over is nagedacht om aan te passen want "goh, het is nu toch zo en wie moet dat eigenlijk beslissen?".
 
Terug
Bovenaan