Preview: Alan Wake 2

Mijn eerste dag gamescom als redacteur zit erop. Ondanks een bomvolle agenda kreeg ik lastminute van onze knappe hoofdredacteur de vraag of ik interesse had om Alan Wake 2 er nog tussen te proppen, aangezien ik de enige was die op dat uur, met enige verschuiving, nog een plaatsje vrij had. Plots waande ik mij in een nostalgische bui. De eerste Alan Wake speelde ik dertien jaar geleden in de zomer van 2010 met mijn beste vriend die bleef logeren. Samen speelden we om beurt een level om Alans mysterieus verdwenen vrouw Alice terug te vinden. Twee pubers die elkaar de stuipen op het lijf jaagden, good times. Mijn beste vriend woont ondertussen al twaalf jaar in Frankrijk, maar we hebben nog steeds wekelijks contact. Hij was dan ook de eerste die ik liet weten dat ik de hands-off preview te pakken had.

Ontwikkelaar Remedy Entertainment liet elf jaar op zich wachten om deze langverwachte sequel aan te kondigen. De reden hiervoor? Volgens creative director Sam Lake hebben ze elf jaar pogingen gedaan om met een vervolg op de proppen te komen, but it never worked out. Could not have made it earlier. Hun vorige, in mijn opinie fantastische game, Control heeft de studio enorm geholpen, zowel op vlak van technologie als storytelling. Fans van de games zullen weten dat er tal van easter eggs van Alan Wake verstopt zaten in Control en beide games deel uitmaken van het Remedy Connected Universe.

De presentatie van Alan Wake 2 ging off-site door. We werden met privévervoer overgebracht naar een kleine doch super sfeervolle lokale cinema. Daar begroetten creative director Sam Lake en game director Kyle Rowley ons, kregen we een zakje popcorn en een Fritz Cola aangereikt. We mochten in de rode zeteltjes naar het grote scherm kijken. Sit back, relax and try not te be scared. Want zij moesten instaan om het gemorste afval op te kuisen.

Crashed_train_v2_01.jpg

It’s not a lake, it’s an ocean

Remedy heeft altijd al een liefde gehad om liveaction beelden in-game te blenden. Vanaf de eerste seconde zuigen ze je mee in het twisted, atmosferisch en gelaagd verhaal. Alan Wake zit al dertien jaar vast in The Dark Place met enkel zijn eigen gedachten als gezelschap. The Dark Place wordt weergegeven als Alans onderbewustzijn. Na dertien jaar geestelijk gezond proberen te blijven, heeft hij eindelijk een manier gevonden om deze plek te verlaten. Hoe? Hij schrijft een boek over zichzelf waarin hij de hoofdrol speelt en schrijft zich als schrijver uit The Dark Place. Lekker meta, maar classic Remedy om met breintwisters te blijven komen. Het boek krijgt de naam Initiation. Plots blijkt dat Alan opnieuw lijdt aan geheugenverlies, en dat het boek eigenlijk al geschreven is. De game gaat erom om het verloren manuscript terug te vinden.

Na deze introductie kregen we 41 minuten aan gameplay te zien waarin het volledige tweede chapter werd blootgelegd. Voor de eerste keer in mijn leven twijfelde ik bij momenten of het om liveaction of gameplaybeelden ging. Alan Wake 2 ziet er met momenten levensecht uit, vooral door hoe gedetailleerd Alan zelf is. Echter wanneer er NPC’s aan te pas komen, kun je zien dat er daar minder werk in werd gestoken. Nu, de demo die we te zien kregen was nog steeds een work in progress. We zullen op 27 oktober zien of er hier nog wat verfijning aan te pas kwam.

Cult_of_the_word.jpg

Trying to shape the dark place around me

Doorheen het level vond Alan echo's. Deze echo's zijn herinneringen die Alan plots te binnen schieten en dienen als inspiratie om zijn boek te voltooien. Aan de hand van deze herinneringen kan Alan het verhaal telkens herschrijven en hiermee doorheen New York geraken. Het activeren van deze echo's doe je op het plotboard, wat je op elk moment van de game kunt openen. Als voorbeeld zagen we Alan in een verlaten metrostation waar een ontspoorde metro de weg blokkeerde. Aan de hand van eerder ontdekte inspiratie, kon Alan de scène herschrijven en zo een doorgang creëren. Er zijn meerdere echo's waar je uit kunt kiezen. Hierdoor krijg je verschillende scènes waar je dan weer informatie uit kan oppikken.

Deze vele opties zijn als het ware een puzzel. Leg je die in de juiste volgorde, dan geraak je verder in het spel. Het deed me wat denken aan het puzzelmechanisme in Deathloop: je krijgt veel vrijheid en kiest welke puzzelstukken je eerst legt, maar uiteindelijk is er slechts een oplossing. Aan de hand van dit mechanisme wilden de ontwikkelaars het aspect van Alan als schrijver implementeren in de gameplay. De combat met de zaklamp en het pistool is nagenoeg dezelfde gebleven, al zal deze game zich meer focussen op horror, interactieve storytelling en worldbuilding in tegenstelling tot de action driven eerste game. Met behulp van de zaklamp kan Alan de schimmen die hem aanvallen kwetsbaar maken. Licht is het ultieme wapen om te vechten in de duisternis.

Deze game zal meer focussen op horror, interactieve storytelling en worldbuilding in tegenstelling tot de action driven eerste game.


Naast het gebruik van inspiration om te vorderen in levels, zijn er ook nog puzzels aan de hand van licht te shiften. In The Dark Place is licht zeer belangrijk. Licht geeft de mogelijkheid paden op te lichten die anders niet zichtbaar zijn. Met een Angel Lamp is Alan in staat nabijgelegen lichtbronnen te absorberen en deze te ontladen in ongebruikte lichtbronnen. Hiermee verander je de omgeving en is er vooruitgang door de stad en het verhaal.

Alan Wake 2.png

Now there are two of them!

Tijdens deze demo kregen we enkel beelden met Alan Wake te zien. Echter is er nog een tweede speelbaar personage, Saga Anderson. Zij is een FBI-agente die seriemoorden onderzoekt en zo verweven geraakt met Alan. Er werd ons tijdens de Q&A verteld dat de speler zelf kan kiezen met welk personage hij/zij vordert. Echter zal het spel wel aangeven wanneer je enkel met bijvoorbeeld Alan speelt of dat het tijd is om met Saga in het verhaal te vorderen.

Conclusie

Alan Wake 2 wordt een brutale en angstaanjagende atmosferische survival horror game met quirky personages, humor en een gelagerd mysterie om te ontrafelen. Ditmaal zijn er door de twee protagonisten twee werelden te ontdekken. Sam Lake beloofde een standalone ervaring die ook voor nieuwkomers te genieten valt en waar oude fans zich kunnen amuseren met tal van easter eggs van afgelopen games.

Over

Beschikbaar vanaf

27 oktober 2023

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S

Genre

  1. Adventure
  2. Horror
  3. Puzzle
  4. Survival

Ontwikkelaar

  1. Remedy Entertainment

Uitgever

  1. Epic Games
 
Terug
Bovenaan