Wizard of midian
Active member
Misschien een interessant topic voor het "werk topic" op dit forum?
Ik zelf werk in een boekhoudkantoor, vroeger voor we overgenomen waren, hadden we vaste prijzen voor de klanten.
De klanten moesten 200 betalen per kwartaal (fictieve bedragen ofc), en of we daar nu 3 uur werk of 5 uur werk aan deden, was om het even... .
De tijdsregistratie was meer een methode om te controleren wat deden onder de dag en wat overzicht te krijgen vr werk per dossier.
Voor de klant is dit eenvoudig, hij weet hoeveel hij moet betalen en moet geen angst hebben om iets te vragen.
Voor personeel is dit ook eenvoudig.
Maar sedert we overgenomen zijn door grote groep aantal jaar geleden, is dit veranderd.
Nu moeten de klanten betalen voor "gepresteerde tijd".... .
Die wij als personeel moeten ingeven... .
Probleem:
plots is er de tijdsdruk, we worden verwacht bepaalde taken binnen zeer korte tijd uit te voeren.
30 min voor iets dat al vlug 1u45 min duurt... .
Als je daadwerkelijk 1u45 in je tijdsregistratie invult: roept de baas ons op het matje dat we te traag werken... .
En dat dit erg duur is voor de klant.
Daarom gaan sommige nu 1 uur invullen in hun tijdsregistratie en werken dan 45min onbetaald...
Dus werken we eigenlijk onbetaalde tijd (zodanig we niet ontslagen worden omdat we te traag werken... .)
Ander probleem is wat vaak voorkomt: internetpanne, haperende website, je moet iets opzoeken in een wetboek, .... alles kost tijd.
Persoonlijk vind ik soms moeilijk om voor bepaalde kleine vragen veel tijd te zetten op bepaalde klanten, wetende dat ze hiervoor zwaar aangerekend worden.
Aan andere kant moet ik ook mijn 7u30 dagelijks verantwoorden.
Heb al collega's gehoord die tegen klanten zeggen, tja die attesten die u vergeten heeft mee te geven gaan we niet meer ingeven mevrouw, als we die nog moeten ingeven is de kost van onze factuur groter dan de belastingaftrek die u hiermee doet...
Nog een probleem is dat een werkdag niet altijd zo volgens structuur verloopt: klanten bellen, teamleader stuurt mails, de stagair komt nr mij met vragen...
Soms ben ik met tig zaken tegelijk bezig en ik moet dat allemaal beetje geloofwaardig in de tijdsregistratie stoppen.
Erg moeilijk vind ik dat allemaal.
Het lijkt wel of iedereen een andere strategie hiervoor heeft, een collega schrijft alles op kladbladjes vr de volledige week en begint dan beetje te rekenen wat geloofwaardig is. De andere schrijft de echte uren op (deze personen worden redelijk snel ontslagen of verliezen dossiers want zijn te duur)... .
Wat is jullie ervaring hiermee?
Ik zelf werk in een boekhoudkantoor, vroeger voor we overgenomen waren, hadden we vaste prijzen voor de klanten.
De klanten moesten 200 betalen per kwartaal (fictieve bedragen ofc), en of we daar nu 3 uur werk of 5 uur werk aan deden, was om het even... .
De tijdsregistratie was meer een methode om te controleren wat deden onder de dag en wat overzicht te krijgen vr werk per dossier.
Voor de klant is dit eenvoudig, hij weet hoeveel hij moet betalen en moet geen angst hebben om iets te vragen.
Voor personeel is dit ook eenvoudig.
Maar sedert we overgenomen zijn door grote groep aantal jaar geleden, is dit veranderd.
Nu moeten de klanten betalen voor "gepresteerde tijd".... .
Die wij als personeel moeten ingeven... .
Probleem:
plots is er de tijdsdruk, we worden verwacht bepaalde taken binnen zeer korte tijd uit te voeren.
30 min voor iets dat al vlug 1u45 min duurt... .
Als je daadwerkelijk 1u45 in je tijdsregistratie invult: roept de baas ons op het matje dat we te traag werken... .
En dat dit erg duur is voor de klant.
Daarom gaan sommige nu 1 uur invullen in hun tijdsregistratie en werken dan 45min onbetaald...
Dus werken we eigenlijk onbetaalde tijd (zodanig we niet ontslagen worden omdat we te traag werken... .)
Ander probleem is wat vaak voorkomt: internetpanne, haperende website, je moet iets opzoeken in een wetboek, .... alles kost tijd.
Persoonlijk vind ik soms moeilijk om voor bepaalde kleine vragen veel tijd te zetten op bepaalde klanten, wetende dat ze hiervoor zwaar aangerekend worden.
Aan andere kant moet ik ook mijn 7u30 dagelijks verantwoorden.
Heb al collega's gehoord die tegen klanten zeggen, tja die attesten die u vergeten heeft mee te geven gaan we niet meer ingeven mevrouw, als we die nog moeten ingeven is de kost van onze factuur groter dan de belastingaftrek die u hiermee doet...
Nog een probleem is dat een werkdag niet altijd zo volgens structuur verloopt: klanten bellen, teamleader stuurt mails, de stagair komt nr mij met vragen...
Soms ben ik met tig zaken tegelijk bezig en ik moet dat allemaal beetje geloofwaardig in de tijdsregistratie stoppen.
Erg moeilijk vind ik dat allemaal.
Het lijkt wel of iedereen een andere strategie hiervoor heeft, een collega schrijft alles op kladbladjes vr de volledige week en begint dan beetje te rekenen wat geloofwaardig is. De andere schrijft de echte uren op (deze personen worden redelijk snel ontslagen of verliezen dossiers want zijn te duur)... .
Wat is jullie ervaring hiermee?