Review: War Hospital

Tegenstanders neerknallen is waar het bij de meeste games om draait die over oorlog handelen. Maar op tijd en stond eens stilstaan bij al dat leed dat veroorzaakt wordt bij andere mensen, dat wordt meestal over het hoofd gezien. Maar vergeet niet dat er heel wat slachtoffers vallen die moeten vechten voor hun leven. Achter de schermen zijn dan ook heel wat handen nodig om iedereen te kunnen verzorgen en een kans te bieden op herstel. Dokters en verpleegkundigen zijn broodnodig en van cruciaal belang. Het werd hoog tijd dat er meer aandacht kwam voor de moeilijke omstandigheden en beslissingen die genomen moeten worden in mensonterende omstandigheden.

Welkom dus aan de andere kant van al dat geweld. In War Hospital neem jij de leiding over van een ziekenhuis die vlakbij het front zoveel mogelijk mensenlevens tracht te redden. Bereid je maar voor op tal van moeilijke en harde beslissingen. Als je denkt dat dit een fluitje van een cent is, maak je borst dan al maar nat. Kan je moeilijke knopen doorhakken en beslissen wie er wel mag blijven leven en wie niet? Ga je gemakkelijk over tot amputatie of andere technieken, wetende dat je iemand zijn verdere leven daarmee bepaalt? De keuze is aan jou, maar je zal in elk geval snel moeten handelen.

WarHospital-01.jpg

Welkom Majoor!​

Beeld je maar in: het is de Eerste Wereldoorlog. Als Majoor neem je net de leiding over van het ziekenhuis. Het is een situatie waarbij de gevechten nog gevoerd worden van op korte afstand. Er zijn nog geen technologisch geavanceerde wapens, een echte ouderwetse oorlog dus. Aanvallen met drones is dus nog niet aan de orde. De aard van de verwondingen is dan ook meestal te wijten aan kogelschoten of gasaanvallen. Bij de start van het spel heb je zo goed als enkel een basisuitrusting. Denk maar aan een operatiekamer met een bed, een scalpel en wat eenvoudige medicijnen. Betere technieken en methodes moet je doorheen het spel zelf onderzoeken en beschikbaar maken.

Je start met een handvol aan personeel, opgedeeld in vijf categorieën: dokters, verplegers, ingenieurs, algemeen medisch personeel en verkenners. Wat dokters betreft kan je eerst enkel een chirurg aansturen, omdat er simpelweg nog geen plaats is voor andere specialisaties. Zij voeren de meeste operaties dus uit. De verpleging ondersteunt daarbij, zorgen voor het herstel van de patiënten nadien en dienen ook de eerste hulp toe aan nieuwe gewonden die vanuit de gevechtslinies aangevoerd worden. Dat ophalen is een taak van het algemeen medische personeel, die ook het intern vervoer verzorgen en nemen ook - na een mislukte operatie of door jouw weloverwogen beslissing - het begraven van de doden voor hun rekening.


Andere taken​

Los van de medische noden en het uitvoeren van de bovenstaande taken zijn er nog andere behoeften. Uiteraard kan je zonder het juiste medische materiaal geen operaties uitvoeren of patiënten verzorgen, maar er is bijvoorbeeld ook nood aan voldoende voedsel om zowel het personeel als de slachtoffers van eten te voorzien. Daarvoor zijn er ingenieurs nodig die in de apotheek of het depot kunnen werken. Daar maken ze dan onder andere verbanden of alcohol waarmee andere medicijnen geproduceerd worden. Maar ingenieurs worden ook ingezet om betere technologieën te onderzoeken en ze zijn ook noodzakelijk bij het plaatsen van nieuwe gebouwen. De verkenners kunnen locaties of gebeurtenissen in de ruime omgeving onderzoeken, waarbij je keuzes moet maken hoe zaken aan te pakken, zoals de tactiek om Duitse troepen aan te vallen of om al dan niet de lokale bevolking te helpen.

Beslissen over mensenlevens moet toch een emotionele impact blijven hebben.


Wie wat doet is al snel duidelijk, maar het inzetten van al dat personeel is één van de grootste uitdagingen. Onderling kan er niet van functie gewisseld worden, ook niet om even bij te springen als de nood het hoogst is. Iedereen heeft ook een voorkeur waar ze werken, al heeft dat vooral invloed op de algemene moraal in het ziekenhuis en niet zozeer op hun prestaties. Het is ook nodig om de nodige rust in te bouwen voor elk lid, anders kamp je met oververmoeidheid en volgt er een langere rustperiode. Op tijd de nodige pauze inplannen is dus de boodschap. Voor sommige taken is het noodzakelijk om iemand actief aanwezig te hebben, anders is er geen vooruitgang. Patiënten zullen bijvoorbeeld totaal niet herstellen als er geen verpleegster aan het werk is. Operaties gaan wel verder, dankzij de chirurg, maar hoe meer verpleegsters er meehelpen hoe groter de slaagkans van de operatie.


Zware beslissingen​

Alles draait in dit spel om de mentale druk en zware beslissingen die genomen moeten worden. Toegegeven, de eerste paar uur voelt dat ook zo aan. Elke patiënt heeft een eigen dossier, waarin de huidige situatie en indicatie van slagen aangegeven is. Er staat ook een korte tekst in over zijn leven, dat mogelijk een impact heeft op je beslissing om al dan niet te opereren of amputeren. Jammer genoeg komen deze teksten al snel gewoon letterlijk terug bij andere mensen, waardoor de emotionele band niet aangeroepen wordt. Al snel hou je hier dus geen rekening meer mee en reduceer je het tot een wiskundige rekensom. Voor jezelf zet je dan een aantal factoren en neem je gewoon op die manier een beslissing. Slaagkansen, drukte, beschikbare materialen en duurtijd van de operatie zijn maar een aantal punten waarop je dus de moeilijkste beslissingen zal nemen. Eens je op dat punt zit, wordt het spel al snel beperkt tot het plannen van je personeel en zo goed mogelijk omgaan met de beschikbare middelen.

De juiste beslissingen nemen in het vrijspelen van verbeteringen en het onderzoeken van nieuwe methodes zijn uiteindelijk het belangrijkste. Zo krijg je bijvoorbeeld betere slaagkansen bij operaties, kan je meer mensen verzorgen, worden medicijnen sneller gemaakt, enzovoort ... Af en toe krijg je wel een VIP oftewel een belangrijk persoon in je ziekenhuis, waarbij je uiteraard ook de nodige instructies meekrijgt. Normaal kan je bij een herstelde patiënt kiezen wat zijn bestemming is. Terug naar de frontlinies, naar het hoofdkwartier of naar huis sturen. Afhankelijk daarvan krijg je bepaalde beloningen zoals extra mankracht op het front om de volgende veldslag aan te kunnen, extra militaire documenten om zaken aan te kopen of beter moraal om je ziekenhuis goede moed te geven en niet op te geven. Je personeel krijgt ook de nodige ervaring door het behandelen van iedereen en zo kunnen ze ook beter worden. Je kiest uit een lijst van wat mogelijkheden, op zich leuk, maar je kan niet controleren wat de voorgaande keuzes waren. Een klein minpunt maar zo kan je je personeel niet uitbouwen zoals je volledig wil en moet je maar wat gokken.

Conclusie

War Hospital slaagt er zeker de eerste uren in om je bij de keel te grijpen. Toch als je even meegaat in de mindere grafische kwaliteit en jezelf even laat onderdompelen in de sfeer van de Eerste Wereldoorlog. Jammer genoeg gooien de repetitieve teksten al snel roet in het eten, waardoor het emotionele deel van de moeilijke beslissingen wegvalt. In de plaats komt dan vooral het beheren van al je personeel, de dokters en de beschikbare middelen. Dat is op zich al uitdaging genoeg, al zijn er nog wat verbeterpunten. Vooral tijdens het kiezen van upgrades bij personeel kan je niets controleren, maar moet je direct een beslissing nemen. Hierdoor kan je niet volledig bepalen hoe ze evolueren en moet je gokken of onthouden hoe je het bij iedereen gekozen hebt. Gelukkig speel ik zelf graag dit soort spellen en brengt War Hospital wel een ander inzicht in een vreselijke tijd.

Pro

  • Algemene sfeer
  • Ander inzicht en verantwoordelijkheid
  • Beslissen over dood, leven en tussenin

Con

  • Emotionele band verdwijnt door repetitieve teksten
  • Doel schiet daardoor voorbij en er rest enkel nog het beheer
6.5

Over

Beschikbaar vanaf

11 januari 2024

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S

Genre

  1. Simulator
  2. Strategy

Ontwikkelaar

  1. Brave Lamb Studio

Uitgever

  1. Nacon
 
Terug
Bovenaan