Preview: War Hospital

Een optelling van games over de Eerste Wereldoorlog waarin je als een soldaat speelt die de soldaten aan de andere kant van de oorlog neerschiet, dat is haast onmogelijk. Maar in War Hospital doe je het omgekeerde: soldaten helen. Zelfs als je een raster aan medische experts tot je beschikking hebt, blijken de beslissingen die je als coördinator van dit gebeuren moet maken, nog steeds allesbehalve simpel.

War Hospital is de voorbije drie jaar een van de focuspunten van ontwikkelaar Brave Lamb Studio. Hun andere game, een top-down noir shooter genaamd Enemy of the State, speelt zich maar een paar jaar later af dan War Hospital. Ze hebben dus duidelijk een tijdperk waar ze graag over uitweiden. Ik mocht op gamescom een deel van het eerste hoofdstuk van War Hospital spelen, alsook wat met de ontwikkelaar praten. De drukte bij de Nacon-booth (dat is namelijk de uitgever van War Hospital) was nog niks vergeleken met de hectische procedures in War Hospital. Deze strategy game komt uit voor de pc, de PlayStation en de Xbox Series X|S op 26 oktober dit jaar.


Verweven lotgevallen​

War Hospital dompelt spelers onder in de wereld van een veldhospitaal tijdens de Eerste Wereldoorlog. Met aandacht voor elk detail, van benamingen tot gebruiken, ademt de game leven in het verleden. Binnen de muren van elk gebouw kunnen spelers een persoonlijk perspectief krijgen op de aangrijpende gebeurtenissen die zich afspelen, waardoor een diepgaande en emotionele verbinding ontstaat met deze turbulente periode. In War Hospital draait alles om de menselijke verhalen die zich afspelen in het midden van het conflict. Elke patiënt wordt weergegeven met een individueel dossier, waarvan sommige gegevens van invloed kunnen zijn op andere systemen en morele beslissingen bemoeilijken.

Maar jouw rol gaat verder dan alleen medische procedures. Het is aan jou om artsen te selecteren voor specifieke behandelingen, een zorgvuldig samengestelde helingssequentie op te bouwen en rekening te houden met de persoonlijke voorkeuren, talenten en problemen van elk lid van je medisch team. War Hospital brengt een complexe, realistische simulatie van een veldhospitaal tot leven. Tijdens het beheren van de overvloed aan patiënten kunnen moeilijke beslissingen, zoals het wegsturen van patiënten omwille van ruimtegebrek, de morele vezels van spelers op de proef stellen. De mogelijkheid om de tijd te manipuleren biedt flexibiliteit in het beheer van deze hectische omstandigheden. Upgradebomen voor verschillende aspecten, zoals genezing, bouwen en productie, dragen bij aan de diepte van het spel en versterken de tastbare ervaring van het nemen van verantwoordelijkheid voor de levens van degenen die aan jou zijn toevertrouwd.

In War Hospital draait alles om de menselijke verhalen die zich afspelen in het midden van het conflict.

De finale game zal drie hoofdstukken bevatten. Ik heb tijdens mijn preview delen van het eerste hoofdstuk kunnen spelen. Het woord dat het best typeert hoe ik me tijdens die segmenten voelde, is "geïntimideerd". Er zijn zoveel aspecten aan War Hospital. Elk hebben ze niet enkel individuele diepte, maar ook effecten op externe systemen. En dan is het aan jou om die vele flarden aan informatie te gebruiken om dingen zoals moraal, overleving en groei te balanceren. Zoals de trailers al zeggen, er zijn geen juiste of foute keuzes, enkel de keuzes zelf en de consequenties waar je mee zal moeten omgaan door nog moeilijkere beslissingen te maken. Zowel de scope en diepte van het spel, als de zwaarte van zijn thema's en inzet, maken het managen van dit oorlogsziekenhuis een stressvolle en ja, intimiderende ervaring. Aangezien dat ook de bedoeling van de ervaring is, denk ik dat War Hospital goed in de smaak zal vallen bij strategy-fans die houden van impactvolle beslissingen onder veel druk.

Conclusie

In mijn preview van het eerste hoofdstuk van War Hospital, kreeg ik een indruk van een intimiderend complexe, maar ook respectabel gegronde game over het helen van gewonden doorheen de Eerste Wereldoorlog. Met een combinatie van gebalanceerde gamesystemen, geschreven verhaalvertelling en schrijnend gedetailleerde presentatie, slaagt War Hospital erin om de gravitas van elke beslissing te doen inzinken. Daarnaast offert de focus op historische accuraatheid en de nadruk op het helen van mensen tijdens de hel van oorlog, een strategy - simulatiegame zoals geen ander.

Over

Beschikbaar vanaf

26 oktober 2023

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S

Genre

  1. Simulator
  2. Strategy

Ontwikkelaar

  1. Brave Lamb Studio

Uitgever

  1. Nacon
 
Terug
Bovenaan