Hoe omgaan met een toxische manager?

Dogo Argentino

Well-known member
Hallo,

Ik wil even de situatie van mijn vrouw schetsen. Ze werkt momenteel als communicatiemanager in het hoofdkantoor voor een Belgische multinational.
Ze is oa verantwoordelijk voor annual reporting, social media, website, communicatiemateriaal voor het management board, newsletters, webinars, presentaties etc.

Ze is enorm tevreden met de inhoud van haar job, de mensen in haar team en de visie/missie van het bedrijf. Dit wordt echter verbrot door haar manager, en de enorme werkdruk die zij legt op mijn vrouw.

Mijn vrouw is in deze functie terecht gekomen na een korte stint bij een Big Four bedrijf. Daar is ze vertrokken voor 1) de werkdruk en 2) de inhoud (audit lag haar echt niet). Toen ze voor haar huidig bedrijf solliciteerde heeft ze het ook dan heel duidelijk gemaakt dat ze absoluut op zoek is naar een bedrijf en functie die een gezonde work/life balans heeft. Ze heeft ook duidelijk gemaakt dat ze een mama is, en dat ze nog een kind wou hebben in de nabije toekomst (we hadden er toen 1, nu 2).
Haar manager zei dat ze daar bij bedrijf xxx heel veel respect voor hebben, en dat bedrijf xxx al meerdere malen werkgever van het jaar is geweest.
Mijn vrouw was bijna overtuigd dat ze de job niet ging krijgen omdat ze zo transparant is geweest over haar situatie en haar wensen ivm work/life balans. Toch heeft ze een aanbieding gekregen en heeft ze die geaccepteerd.

Ok, ze was nog geen maand aan het werk en daar was de eerste red flag al. Haar manager (die zelf een vrouw is met 2 kinderen en een stay at home husband) zegt tegen mijn vrouw dat ze niet zwanger mag worden tijdens de eerste jaren. Nu, het was onze wens om onze 2 kinderen zo dicht mogelijk bij 1 te hebben, dus die opmerking hebben we uiteraard gewoon genegeerd. Een maand later was ze zwanger. Haar manager feliciteerde haar toen ze het aankondigde, maar ze merkte toch dat er een behoorlijke frustratie was.

Tot haar zwangerschapsverlof ging het voor de rest relatief oké, alhoewel er richting het annual report wel een grote werkdruk was. Weken van 60+ uren waren geen uitzondering. Dit was echter nu beter te verdragen omdat ze wel voldoening haalt uit haar job (itt audit in haar vorige job).

Wanneer ze terugkwam van zwangerschapsverlof was het team serieus uitgebreid en had het team meer verantwoordelijkheden. Haar manager was nu verantwoordelijk voor 10+ mensen, en voorheen slechts 3.

De vibe die mijn vrouw van haar manager krijgt sinds haar terugkomst is op zijn zachtst uitgedrukt heel anders dan voordien. En de werkdruk blijft maar toenemen.

Enkele highlights:

-Weken van 60-70 uur zijn de norm
-Sommige projecten worden gemicromanaged tot ieder detail, andere projecten is het van "trekt uw plan en stop met advies vragen"
-Haar manager heeft om de 2 seconden een nieuw idee dat meteen prioriteit heeft.
-Mijn vrouw zegt dan dat dit er echt niet meer bijkan in haar agenda
-Vervolgens bekijkt de manager haar agenda en schuift dan een paar items op naar de week erna. Volgende week hetzelfde verhaal.
-Mijn vrouw heeft al een aantal keer aan de alarmbel getrokken, om dan opmerkingen te krijgen zoals "maybe you should work on your project management and organizational skills", "maybe you're just not cut out for this" (lol, ik ken echt niemand in mijn directe omgeving die zo hard werkt en goed georganiseerd is als mijn vrouw)
-Er zijn nog tal van passieve agressieve opmerkingen die worden gemaakt
-Dit blijft niet altijd binnen de grenzen van een 1-op-1. Het is al een aantal keer gebeurd dat mijn vrouw voor haar team vernederd wordt door haar manager.
-Dit gebeurt allemaal vanwege mijn vrouw haar "lef" om zich te uiten over haar work/life balans, niet over de kwaliteit voor haar werk (daar krijgt ze continu positieve feedback over van de mensen rond haar en zelf van haar N+2, lid van het management board)
-Uiteindelijk heeft ze dit bij HR gaan melden. HR contact opgenomen met haar manager. Manager gezegd dat alles onder controle is en er wellicht een of andere draai aan gegeven. Want nu komt HR terug met de boodschap "dat dit een periode is waar alle ambitieuze jonge moeders door moeten".
-Dit was allemaal via calls gebeurd. Mijn vrouw heeft alles nog eens samengevat op mail richting HR om een paper trail te hebben, en de ernst van de situatie te onderlijnen. Hopelijk volgende week een serieuzere reactie.
-Op de werkvloer had mijn vrouw geruchten opgevangen over haar voorganger. Deze had volgens haar manager ontslag genomen omdat de jobinhoud haar niet lag.
-Mijn vrouw heeft contact opgenomen met deze persoon. Dezelfde manager had deze persoon tijdens de annual reporting periode zo onder druk gezet, waardoor ze uiteindelijk in burn-out is geraakt. Deze persoon heeft ook een aantal keer aan de alarmbel getrokken, maar hier ook hetzelfde: de manager negeerde dit en draaide dit onmiddelijk om naar een conversatie over organisatie en project management skills. Deze persoon is dan uiteindelijk ontslagen tijdens haar burn-out.


Het is duidelijk dat deze situatie zo niet verder kan, maar mijn vrouw zit wel al met het imago van een jobhopper (3 jobs op 4 jaar) op haar CV.
Ik denk dat dit voor andere werkgevers al duidelijk is. Ze heeft zich al geregistreerd op een aantal vacatures die een perfecte match zijn met haar ervaring en achtergrond, maar haar applications worden genegeerd of niet-geselecteerd. We blijven proberen uiteraard.

Ze houdt ook haar ogen open voor interne mogelijkheden, maar die zijn er niet meteen. In andere teams is de werkdruk en sfeer gewoon wel normaal, en zelf zeer aangenaam. Zo jammer dat zij weer het ongeluk heeft om bij zo'n manager terecht te komen.

Zijn er mensen die in een dergelijke situatie hebben gezeten en niet meteen weg geraakten? Enig advies? Andere stappen die we kunnen/moeten ondernemen?
Onze last resort is arbeidongeschiktheid vanwege burn-out, maar blijkbaar vindt deze werkgever toch argumenten om mensen tijdens deze periode te ontslaan.
 
Laatst bewerkt:
De enige oplossing in mijn ogen is vertrekken. Zelf 2x voor een toxische manager gewerkt, ook eens met een toxische ondergeschikte opgezadeld. Het is wel binnen de overheid, daar worden zo'n gevallen niet aangepakt.
2x ander werk gaan doen en nu komt de 3e keer eraan.
 
Gewoon vertrekken. En sorry maar vervals uw CV, niemand kijkt dit na. Laat tenminste 1 korte job-ervaring weg.

Over welke periode gaat dit? Is er zo geen wet dat men niemand mag ontslaan het eerste jaar na de zwangerschap?

Ps: geen enkele werkgever kan iemand ontslaan tijdens ziekte
 
Gewoon vertrekken. En sorry maar vervals uw CV, niemand kijkt dit na. Laat tenminste 1 korte job-ervaring weg.

Over welke periode gaat dit? Is er zo geen wet dat men niemand mag ontslaan het eerste jaar na de zwangerschap?

Ps: geen enkele werkgever kan iemand ontslaan tijdens ziekte
Je bent beschermd tot een maand nadat je terug bent uit zwangerschapsverlof, da's geen absolute bescherming, enkel de periode waarin de werkgever moet kunnen aantonen dat het niet omwille van de zwangerschap is.

Tijdens ziekte ben je niet beschermd, je mag ontslaan worden alleen niet omwille van je ziekte (maar bvb wel omwille van de organisatie problemen die een werkgever ervaart door lange of veelvuldige afwezigheden tengevolge de ziekte), dus een werkgever zorgt best , nog meer dan anders, dat hij een gedocumenteerde reden heeft om iemand die ziek is te ontslaan, om discussie te vermijden maar een echte bescherming is dat niet en al zeker geen verbod.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon vertrekken. En sorry maar vervals uw CV, niemand kijkt dit na. Laat tenminste 1 korte job-ervaring weg.

Over welke periode gaat dit? Is er zo geen wet dat men niemand mag ontslaan het eerste jaar na de zwangerschap?

Ps: geen enkele werkgever kan iemand ontslaan tijdens ziekte
Zie Beryl + je kan zelfs iemand ontslaan omwille van het feit dat die kanker heeft of terminaal is, alleen zal je een verbrekingsvergoeding én beschermingsvergoeding moeten betalen. Er is in België NIEMAND die niet ontslaan kan worden als werknemer.

@Dogo Argentino : hier bestaat geen perfecte oplossing voor, ofwel:

1) Neemt je vrouw ontslag en zoekt ander werk. Ze kan perfect aangeven dat ze een job gekozen heeft met 60 uur per week, maar dat dit niet combineerbaar is met het gezin en dat ze dus een job zoekt met een normaler uurrooster. Je kan niet verwachten dat je én een topjob én een gezin draaiende kan houden. Dat lukt enkele maanden, geen jaren. Tenzij jij ook veel meer tijd in het gezin steekt.

2) Neemt je vrouw geen ontslag, maar stuurt ze een duidelijke mail waarop ze aangeeft wat ze de afgelopen maanden gepresteerd heeft, dat ze vanaf nu haar grenzen respecteert (bvb 40-urenweek met beschikbaarheid ENKEL via mail voor dringende zaken in het weekend (ze beslist dan zelf of ze belt), behalve 1 maand per jaar (bvb die annual-report periode). Dat is al een serieuze toegift, want tenzij ze een leidinggevende functie mét bijhorende verloning heeft, is dat véél over wat ze moet. Ze kan eventueel ook verwijzen naar persoon die ze vervangen heeft, als die daar geen problemen mee heeft.

3) ofwel werkt ze door en gaat ze, als het écht niet meer gaat, in arbeidsongeschiktheid wegens burn-out en stuurt ze dezelfde mail. Ja, ze kan ontslagen worden, maar dit kan in de praktijk veel moeilijker gemaakt worden door eerst nog een evaluatiegesprek met bewijs van het resultaat te hebben. Dan staat ze sterker als ze ontslagen wordt (de bewijslast zal dan bij de werkgever liggen dat er toch na het evaluatiegesprek een probleem stelde).

Allez, de vierde optie is de manager ontslagen krijgen, maar dat kunnen we hier natuurlijk onmogelijk inschatten of dat haalbaar is. In ieder geval is het
 
Ik denk dat naast de logische suggesties hier je vrouw best ook meteen gewoon 40u begint te presteren. Deadlines niet halen is voor niemand leuk maar wel broodnodig als de oorzaak is dat er gewoon te veel werk is voor 1 persoon en je mentaal welzijn er de dupe van is.

Extra moeilijk als je van nature een people pleaser bent (wat ik wel vermoed, anders doe je geen 60+ uren in loondienst).
 
Ik herken veel van de punten die OP aanhaalt, inclusief de major res flag "wacht nog maar een paar jaar met kinderen": dat is gewoon totaal van het padje om als manager (of gelijk wie in welke omstandigheden buiten erg dichte familie/vrienden/partner die dat zeggen uit bezorgdheid) zoiets te zeggen. Dat toont onmacht en controledrang van de persoon die zoiets zegt.

Ondanks dat de job inhoud (zolang de manager niet afkwam met stuff die niets met mijn job te maken had maar waar ik de enige was met de juiste skill set, anderzijds zelf moest ik niets aanbrengen dat goed was voor het bedrijf maar niet binnen mijn taken pakket lag ..), team, verloning, ... allemaal top waren, werd ik letterlijk soms ziek van de werkomstandigheden. Vertrokken, dat was de juiste beslissing. Nu weer helemaal mijn draai gevonden.
 
Anderzijds moet ge ook geen managerjob ambiëren als ge deftige work/life balance wilt. Een deftige managersfunctie (ik spreek dus niet over accountmanagers en dergelijke fake titels) vereist altijd flexibiliteit en overuren, da's inherent aan de functie en verloning. Geef haar het advies om elders voor een iets lagere functie te solliciteren zou ik zeggen.

Haar manager blijft natuurlijk wel incompetent als ik dit lees, maar daar valt voor uw vriendin weinig aan te veranderen.
 
Gewoon vertrekken. En sorry maar vervals uw CV, niemand kijkt dit na. Laat tenminste 1 korte job-ervaring weg.

Over welke periode gaat dit? Is er zo geen wet dat men niemand mag ontslaan het eerste jaar na de zwangerschap?

Ps: geen enkele werkgever kan iemand ontslaan tijdens ziekte

Uhm, is uw cv vervalsen niet heel tricky?
Ik had toen ik solliciteerde voor mijn (huidige) eerste (tijdelijke) job - omdat ik uiteraard nog geen 'echte' werkervaring had - een aantal referenties doorgegeven van PhD-studenten/professors waar ik al enkele studentenjobs bij had gedaan (in onderzoek), en ze hebben die allemaal gecontacteerd met de vraag 'hoe' ik was. En ook voor mijn tweede (tijdelijke) job (die ik midden volgende maand begin) heeft die werkgever mijn werkgever gecontacteerd met de vraag of ik goed presteer, of ik goed functioneer in team, etc.
Zijn natuurlijk wel allebei soort van onderzoeksfuncties (waar ze het liefst van al een PhD en/of ervaring voor wilden terwijl ik maar een master met heel weinig ervaring heb). Als ik 'creatief' had geweest op m'n cv hadden ze dat direct geweten hebben. Maar bon, weet totaal niet of dat nauwgezet controleren van cv's heel common practice is (@JPV?).
 
Uhm, is uw cv vervalsen niet heel tricky?
Ik had toen ik solliciteerde voor mijn (huidige) eerste (tijdelijke) job - omdat ik uiteraard nog geen 'echte' werkervaring had - een aantal referenties doorgegeven van PhD-studenten/professors waar ik al enkele studentenjobs bij had gedaan (in onderzoek), en ze hebben die allemaal gecontacteerd met de vraag 'hoe' ik was. En ook voor mijn tweede (tijdelijke) job (die ik midden volgende maand begin) heeft die werkgever mijn werkgever gecontacteerd met de vraag of ik goed presteer, of ik goed functioneer in team, etc.
Zijn natuurlijk wel allebei soort van onderzoeksfuncties (waar ze het liefst van al een PhD en/of ervaring voor wilden terwijl ik maar een master met heel weinig ervaring heb). Als ik gelogen zou hebben op m'n cv hadden ze dat direct geweten. Maar bon, weet totaal niet of dat nauwgezet controleren van cv's heel common practice is (@JPV?).
hangt af van de job. Ik heb het zelf nog maar 1 keer gehad (toch dat ik het weet) en dat was dan nog bij een verschuiving van lokaal kantoor naar een hoofdkantoor. Maar het is zeker iets dat gebeurt, vooral bij hogere functies denk ik.

Echt liegen met je CV door dingen toe te voegen vind ik persoonlijk not done, gewoon al doordat je ongeloofwaardig bent als het uitkomt (los van het liegen zelf). Iets eruit halen kan je nog gemakkelijk verklaren als "vereenvoudiging" van je CV en daar kan je dan wat zonder te liegen de zaken wat mooier voorstellen dan ze zijn (bvb gewerkt van december-januari bij een bedrijf, da's van jaar X tot jaar X+1). Zo'n CV kan je dan mondeling nog verduidelijken en dat komt dan minder grof over.

Persoonlijk zou ik als werkgever nooit bellen behalve om te controleren of iemand liegt op zijn CV. Want wat er dan concreet gezegd wordt (positief spreken/negatief spreken), daar kan je toch niet op vertrouwen.
 
Anderzijds moet ge ook geen managerjob ambiëren als ge deftige work/life balance wilt. Een deftige managersfunctie (ik spreek dus niet over accountmanagers en dergelijke fake titels) vereist altijd flexibiliteit en overuren, da's inherent aan de functie en verloning. Geef haar het advies om elders voor een iets lagere functie te solliciteren zou ik zeggen.

Haar manager blijft natuurlijk wel incompetent als ik dit lees, maar daar valt voor uw vriendin weinig aan te veranderen.
Imho moet een échte manager job ook kunnen samengaan met een deftige work/life balance. Dat wil dan wel zeggen dat je nog altijd met pieken van 60-80 uur werken per week moet kunnen omgaan, maar dan je dan ook je uren tijdens "normale" weken volledig zelf kan plannen. Waardoor je de balans kan vinden door bvb te werken van 8u30 tot 5, zodat je je kinderen kan afzetten op school én mss zelfs ophalen, maar dat je om 20 uur nog verderwerkt tot 23 uur, zolang je partner dat maar ok vindt. Als je dan nog 2,5 uur per dag in het weekend werkt (wat dan echt wel meevalt voor een topjob) zit je ook aan 60 uur per week.

(voor alle duidelijkheid, ik pleit niet voor de normale managersjob die 60 uur per week normaal moet vinden, maar in piekperiodes moet je er wel kunnen staan).
 
Imho moet een échte manager job ook kunnen samengaan met een deftige work/life balance. Dat wil dan wel zeggen dat je nog altijd met pieken van 60-80 uur werken per week moet kunnen omgaan, maar dan je dan ook je uren tijdens "normale" weken volledig zelf kan plannen. Waardoor je de balans kan vinden door bvb te werken van 8u30 tot 5, zodat je je kinderen kan afzetten op school én mss zelfs ophalen, maar dat je om 20 uur nog verderwerkt tot 23 uur, zolang je partner dat maar ok vindt. Als je dan nog 2,5 uur per dag in het weekend werkt (wat dan echt wel meevalt voor een topjob) zit je ook aan 60 uur per week.

(voor alle duidelijkheid, ik pleit niet voor de normale managersjob die 60 uur per week normaal moet vinden, maar in piekperiodes moet je er wel kunnen staan).

Akkoord, maar in jouw scenario is er enkel een work-life balance in de zin van dat je je kinderen van school kan halen, samen kunt eten, slapen, opstaan en terug werken.

Een echt leven hebt ge niet hoor met regelmatige pieken tot 60u/week. Ik kan het weten want been there done that. Nu assistentpositie en is verademing. Ik raad het iedereen aan.
 
Imho moet een échte manager job ook kunnen samengaan met een deftige work/life balance. Dat wil dan wel zeggen dat je nog altijd met pieken van 60-80 uur werken per week moet kunnen omgaan, maar dan je dan ook je uren tijdens "normale" weken volledig zelf kan plannen. Waardoor je de balans kan vinden door bvb te werken van 8u30 tot 5, zodat je je kinderen kan afzetten op school én mss zelfs ophalen, maar dat je om 20 uur nog verderwerkt tot 23 uur, zolang je partner dat maar ok vindt. Als je dan nog 2,5 uur per dag in het weekend werkt (wat dan echt wel meevalt voor een topjob) zit je ook aan 60 uur per week.

(voor alle duidelijkheid, ik pleit niet voor de normale managersjob die 60 uur per week normaal moet vinden, maar in piekperiodes moet je er wel kunnen staan).
Deftige work/life balance en 60 uur per week werken (laat staan 80) in 1 paragraaf vind ik echt insane.
 
Laatst bewerkt:
Deftige work/life balance en 60 uur per week werken (laat staan 80) in 1 paragraaf vind echt insane.
Ik heb me MSS niet goed uitgedrukt, maar die 60 uur per week gaat dan ook samen met andere momenten waar je niet aan de 40 uur komt, he. 80 uur per week is natuurlijk extreem.
 
Akkoord, maar in jouw scenario is er enkel een work-life balance in de zin van dat je je kinderen van school kan halen, samen kunt eten, slapen, opstaan en terug werken.

Een echt leven hebt ge niet hoor met regelmatige pieken tot 60u/week.
Misschien heb je die ervaring niet maar zelf heb ik heus wel dat een managersjob geen 60u per week vereiste heeft...

Zowel mijn vrouw als ik hebben een leidinggevende functie aan +10 mensen (beiden werk delegeren, opvolgen of anderen hun job doen, ondersteuning/kennis geven aan collega's, gesprekken over werktevredenheid/evaluaties en met het upper management mee de toekomst van de onderneming uittekenen). Ik zelf werk officieel 40u waarvan in de praktijk allicht dichter bij de 50u, mijn vrouw werkt 4/5e 32u en zal ook zeker niet meer dan 34u per week werken. De enige reden dat ik "zoveel extra" werk is omdat ik ook aandeelhouder ben en ik het een beetje mijn verplichting vind om niet zomaar na 40u af te klokken. Was ik geen aandeelhouder dan zou ik zeker niet (veel) meer dan 40u werken.

Het klopt dat je flexibeler moet zijn en dat je meer bereikbaar moet zijn dan andere collega's in geval van nood wanneer je net niet aan het werken bent, buiten dat geloof ik niet in structurele overuren. Dit hangt allemaal natuurlijk sterk af van in welke sector/activiteit je werkt.
 
Ik heb me MSS niet goed uitgedrukt, maar die 60 uur per week gaat dan ook samen met andere momenten waar je niet aan de 40 uur komt, he. 80 uur per week is natuurlijk extreem.
Mijn vrouw heeft geen problemen met piekweken, maar ze zit nu al aan 60 uren per week, en ze zijn nog niet eens begonnen met het annual report. Haar manager is director en wil dat haar team groeit en meer verantwoordelijkheid krijgt, zodat er een VP positie voor gemaakt wordt en zij die kan innemen. Dingen niet doen is dus geen optie. Zo heeft het team dus de taak gekregen om vanaf nu een weekly newsletter uit te sturen. Ik zeg het team, maar mijn vrouw is de enige communicatiemanager in dat team, dus zij draagt de verantwoordelijkheid hiervoor. Een weekly newsletter betekent een heel aantal mensen interviewen voor content, een newsletter schrijven adhv deze content en deze dan sturen naar haar manager (die nog nooit meteen haar akkoord heeft gegeven, er moet altijd iets aangepast worden). Reken maar uit hoeveel uren dit extra in beslag neemt... en dat iedere week. En nogmaals, de drukke annual report periode is er nog niet.

Mijn vrouw heeft geen reports, dus ik veronderstel dat dit een van die fake manager titels is. Ze verdient zeker niet slecht voor haar leeftijd en ervaring, maar als ik zie wat zij allemaal doet zou 50% meer nog steeds verantwoord zijn.
 
Ik heb me MSS niet goed uitgedrukt, maar die 60 uur per week gaat dan ook samen met andere momenten waar je niet aan de 40 uur komt, he. 80 uur per week is natuurlijk extreem.
Persoonlijk vind ik af en toe 60 uur per week ook geen goede work-life balance. Maar dat zijn uiteraard persoonlijke voorkeuren.
 
Ik ging indertijd nog maar voor hotelreceptie en ze vroegen al - open en bloot - wat de kinderwens was en of die een paar jaar in de koelkast ging. Het blijft enorm grof hoe ze al jaren hameren dat we het ‘allemaal moeten willen (en kunnen)’ maar nog altijd eisen dat het op hún voorwaarden is.
 
Terug
Bovenaan