Onterecht ontslagen?

Niet echt fair om iemands postgeschiedenis door te spitten en zo zwart te maken. Dat gaat duidelijk over een vorige job en dan nog lijkt het me niet echt relevant.
maar zoals steeds is het een kwestie van "dit is mijn kant van het verhaal", en ontbreekt er toch wel informatie die belangrijk is, imo. die dan uit zijn vorige posts hier (het zijn er maar een stuk of 10 hoor) gehaald kunnen worden.

allez, heeft deze firma inschattingsfouten gemaakt bij aanwerving/ontslag: ja, op het eerste zicht wel.
maar je voelt toch ergens dat er problemen waren ook? ik ben nu niet technisch aangelegd, maar als die vragen die hem gesteld werden echt "de basis" zijn, en hij vindt het een prestatie om "op een paar vragen te antwoorden", dan is dat imo ergens een probleem.

is dat reden om hem te ontslaan na 2 weken, terwijl je 3 maand zelfstudie hebt, waarschijnlijk niet.
maar misschien is het niet enkel dàt wat gespeeld heeft, he. hij heeft ook geen feedback gevraagd, hij gaat er van uit dat het door die gesprekken met zijn collega's komt.
 
Opzich wel belachelijk.
2023, ge hebt nen telefoon waar ge alles op 2 seconden kunt opzoeken.
Zolang ge weet op wat ge allemaal moet letten, lijkt mij da toch belangrijker dan effectief de waardes uit u hoofd weten. Al zijn sommige dingen basiskennis.
Ik begrijp dat dit wel kan aanvoelen als niet eens een deftige kans krijgen.
Ik ga in zekere zin wel akkoord met het feit dat ik het ook belangrijker vind dat iemand weet waar en hoe bepaalde info snel terug te vinden is dan alles vanbuiten te leren. Maar draadsecties... dat zijn er letterlijk 4 á 5 die je moet kennen hé. 16A: 1,5mm², 20A: 2,5mm², 25A: 4mm², 32-40A: 6mm² en eventueel 50-63A: 10mm² klaar. Je neemt de volgende grootte automaat en je neemt de volgende grote draadsectie, zo moeilijk is het eigenlijk maar.
Dit zijn eigenlijk de enige secties die je residentieel gaat tegen komen. Grotere secties is iets wat eigenlijk enkel industrieël gaat voor komen en daar moeten er toch kabelberekeningen gemaakt worden (door de installateur) en is er geen tabel om vanbuiten te leren.

Again basis van basis van basis kennis... dat is één van de eerste dingen die je leert op school als je elektriciteit krijgt, 3de jaar. Enfin 20 jaar geleden toch want als je ziet wat het niveau van de bachelor studenten tegenwoordig is... dan komt nog niet aan de enkels van wat wij 15 jaar geleden in een 6de middelbaar moesten kennen. Opzoeken is één ding maar je kan echt niet zonder basiskennis.
 
Niet echt fair om iemands postgeschiedenis door te spitten en zo zwart te maken. Dat gaat duidelijk over een vorige job en dan nog lijkt het me niet echt relevant.
Het lijkt me zeker relevant als dat over zijn werk ging. Vlot toegeven dat je liegt en bedriegt, zorgt ervoor dat we de verklaring met een korreltje zout moeten nemen, zeker omdat in die verklaring, zonder dat hij het beseft miss, ook wel wat vreemde dingen langs zijn kant staan.
 
Denk ook dat we het hele verhaal erachter niet weten .
Ben ook werkzaam als keurder maar dan op een ander gebied en heb ook al een paar keer “opleiding” en begeleiding mogen geven aan nieuwe collega’s en ja iemand die niet gemotiveerd is haal je er zo uit na een paar basis vraagjes te stellen .
Ook al meegemaakt dat ik een collega mocht begeleiden die al een paar jaar gewerkt had bij een ander organisme en die zelfs niet wist wat aanslag factoren waren . ;)

Als je bij ons begint krijg je ook 3 maanden opleiding maar ga je wel iedere dag mee de baan op met een keurder die u al doende zal opleiden en uitleg geven en u de punten uitleggen waar je moet opletten aan de hand van een technische fiche die je dan ook zelf moet invullen (dus jij doet zelf een keuring met behulp van die fiche en de begeleider staat naast u )
De theorie moet je zelf wel eens doorgenomen hebben natuurlijk maar ergens kan dat wel verwacht worden en nee je moet niet alles weten van den eerste keer maar na een tijdje moet je toch wel ergens een deftige basis hebben opgebouwd .
Dan mag je nog eens examen doen en je moet maar 70 % halen om te slagen en nog zijn er die dan niet slagen na 3 of 4 keer voor wat wij noemen “het klein materiaal” …en dan kan ik best aannemen dat er ergens besloten wordt dat het zo niet verder gaat .


En ja vroeger op mijn vorig werk ook meegemaakt dat een nieuwe collega al direkt de vraag stelde hoe we foefelden met ons uren ……die is den dag erop ook nietmeer moeten beginnen . ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Vega
Ik ga in zekere zin wel akkoord met het feit dat ik het ook belangrijker vind dat iemand weet waar en hoe bepaalde info snel terug te vinden is dan alles vanbuiten te leren. Maar draadsecties... dat zijn er letterlijk 4 á 5 die je moet kennen hé. 16A: 1,5mm², 20A: 2,5mm², 25A: 4mm², 32-40A: 6mm² en eventueel 50-63A: 10mm² klaar. Je neemt de volgende grootte automaat en je neemt de volgende grote draadsectie, zo moeilijk is het eigenlijk maar.
Dit zijn eigenlijk de enige secties die je residentieel gaat tegen komen. Grotere secties is iets wat eigenlijk enkel industrieël gaat voor komen en daar moeten er toch kabelberekeningen gemaakt worden (door de installateur) en is er geen tabel om vanbuiten te leren.

Again basis van basis van basis kennis... dat is één van de eerste dingen die je leert op school als je elektriciteit krijgt, 3de jaar. Enfin 20 jaar geleden toch want als je ziet wat het niveau van de bachelor studenten tegenwoordig is... dan komt nog niet aan de enkels van wat wij 15 jaar geleden in een 6de middelbaar moesten kennen. Opzoeken is één ding maar je kan echt niet zonder basiskennis.
Ik ken niks van niks van niks van de basis. Maar goed, ik heb dan ook geen elektriciteit gestudeerd.

Ik ben goed in veel zaken, maar ik ben gewoon 'ne piet de lul de sukkel' betreffende elektriciteit. Iedereen die ik ken lacht ermee - allé Makila dat is toch gemakkelijk! Maar elektriek is echt niks voor mij.

Het feit dat Sylverscythe een 'frown' op deze post doet. OK! Geef mij eens uw addres door en ik zal een lamp vervangen in de living van u. :tongue:
Ik wens u véél geluk ! :rofl:
 
Laatst bewerkt:
Ik ken niks van niks van niks van de basis. Maar goed, ik heb dan ook geen elektriciteit gestudeerd.

Ik ben goed in veel zaken, maar ik ben gewoon 'ne piet de lul de sukkel' betreffende elektriciteit. Iedereen die ik ken lacht ermee - allé Makila dat is toch gemakkelijk! Maar elektriek is echt niks voor mij.

Het feit dat Sylverscythe een 'frown' op deze post doet. OK! Geef mij eens uw addres door en ik zal een lamp vervangen in de living van u. :tongue:
Ik wens u véél geluk ! :rofl:
Ik ken dan niks van basis van programmeren maar dat wil dan ook zeggen dat ik niet ga solliciteren voor een job in den it als software ontwikkelaar …..dus kan de frons wel begrijpend . ;)
Ik kan wel veel andere dingen en ben best wel handig met mijn handen en kan een pc samenstellen en Windows erop zetten maar ik ken ook mijn beperkingen . ;)
 
Ik ken niks van niks van niks van de basis. Maar goed, ik heb dan ook geen elektriciteit gestudeerd.

Ik ben goed in veel zaken, maar ik ben gewoon 'ne piet de lul de sukkel' betreffende elektriciteit. Iedereen die ik ken lacht ermee - allé Makila dat is toch gemakkelijk! Maar elektriek is echt niks voor mij.

Het feit dat Sylverscythe een 'frown' op deze post doet. OK! Geef mij eens uw addres door en ik zal een lamp vervangen in de living van u. :tongue:
Ik wens u véél geluk ! :rofl:
Denk nu ook dat wat Reverz zei niet gericht was naar u maar naar de persoon die aan de slag wilde als keurder van elektriciteitsinstallaties... Ik volg zijn post volledig, ik ken ook niets van elektriciteit maar zal dan ook nooit solliciteren voor zo'n job. Ik kan perfect begrijpen dat als je er écht niets van kent ze nog kunnen zeggen "kom, hij is leergierig, wilt zich graag inzetten, hij zal het wel snel leren". Maar als je de indruk geeft dat het u allemaal niet interesseert, je er ook geen tijd/moeite in wil steken en bovendien vooral wilt leren hoe je uw werkgever in't zak moet zetten...

Geen medelijden dan, op basis van die info (zonder dat ik er het fijne van weet) zeg ik good riddance van die werkgever.
 
Ik ken niks van niks van niks van de basis. Maar goed, ik heb dan ook geen elektriciteit gestudeerd.

Ik ben goed in veel zaken, maar ik ben gewoon 'ne piet de lul de sukkel' betreffende elektriciteit. Iedereen die ik ken lacht ermee - allé Makila dat is toch gemakkelijk! Maar elektriek is echt niks voor mij.

Het feit dat Sylverscythe een 'frown' op deze post doet. OK! Geef mij eens uw addres door en ik zal een lamp vervangen in de living van u. :tongue:
Ik wens u véél geluk ! :rofl:
Ik bedoelde dat zoals @Vega correct aangeeft niet in de zin "allé, da weet iedereen toch?" maar eigenlijk zuiver in de zin van dat dit zaken zijn die je logischerwijs vanbuiten moet kennen als je elektrische installaties gaat keuren.
 
De vraag is hoe je als keurder kunt aangeworven worden zonder een of ander officieel examen gedaan te hebben....

"Doe wat zelfstudie op de laptop om keurder te worden", in onze sector zijn de audits en keuringen toch iets strenger...
 
De vraag is hoe je als keurder kunt aangeworven worden zonder een of ander officieel examen gedaan te hebben....

"Doe wat zelfstudie op de laptop om keurder te worden", in onze sector zijn de audits en keuringen toch iets strenger...
Die eerste week zal wel het examen zijn ;). Ik vermoed dat het de bedoeling is dat je na een week een keuring uitvoert en dat de echte keurder nakijkt of je het juist doet.
Maar het is wel vreemd dat je aangenomen geraakt zonder de basiskennis. Ik ben verre van een elektricien, en ik ken die zelfs. Laat staan dat hij zou weten hoe ver elke stopcontact van een waterbron moet staan, of hoeveel volt er in een lamp in een douche gebruikt mag worden...
 
Je hebt getekend voor ontslag dus case closed
Niet direct, er zijn mogelijkheden om een handtekening te betwisten.

En zoals anderen zeggen: als je de basiskennis niet hebt, na 1 jaar lifttechnieker te zijn, van welke carrés voor wat dienen, dan heb je toch echt weinig kennis. Vind het een beetje dubbel ivm het bedrijf: als je écht 1 jaar ervaring hebt als lifttechnieker, kunnen ze er wel vanuitgaan, zonder examen, dat je al iets kent.
 
Goh, los van het feit dat je onstlagen bent...
Als je als keurder, ookal is het beginnend, nog niet eens weet welke secties bij welke automaat horen... Zoveel is dat niet om te onthouden.
Als je achtergrond elektriciteit is weet je dit.

Even over het lift technieker gedoe. Weet dat dit 90% mechanica is en 10% elektriciteit.
De moderne lift is letterlijk plug & play.

Wel benieuwd nu bij welke liftfirma je hebt gewerkt en waarom je het al na 1 jaar hebt opgegeven/bent onslagen.

Edit: vorige posts gelezen. Beter als installatie technieker gewerkt. Nieuwe liften bouwen van lege schacht tot werkende lift is veel leuker dan onderhoud aan (meestal) vuile vettige liften 🙃
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan