Je traan van vandaag

Booka

CEO
Crowdfunder FE
Soms gaat het leven verder dan een glimlach of een ergernis en word je geraakt in het diepste van je ziel.
Hier dus de kans om je tranen van je af te schrijven. Zowel de tranen van geluk, als die van verdriet.

En helaas moet ik de spits afbijten.

9,5 jaar geleden (april 2015), mijn vrouw en ik woonden net anderhalf jaar alleen, kwam ze binnen met een verrassing: een kitten waar ik nooit achter gevraagd had, integendeel.

We doopte hem tot Jules en voortaan gingen we met 3 door het leven. Jules kwam van een boerderij waar hij gevonden was door een kennis van ons en was de eerste weken enorm schuchter. Als we hem gedurende die eerste weken 1x/dag zagen, dan was het al veel. Voor de rest was het beetje bij beetje zijn vertrouwen winnen. Mondjesmaat begon dit te lukken en begon de band te groeien. Als "vreemde" mensen (voor hem dan toch) naar ons thuis kwamen, dan zorgde Jules ervoor dat hij boven ging en geen contact moest zoeken bij deze mensen. Maar eenmaal die weg waren, dan kwam hij naar beneden en was hij een heel aanhankelijke kat.

Oké, ik wou geen huisdieren (omdat ik mezelf ken en ik mij te hard hecht aan dieren), maar Jules en ik waren onafscheidelijk. Ging ik naar boven, dan kwam hij mee. Ging ik naar beneden, dan mocht je erop tellen dat hij er ook stond. Elke morgen moest hij nog maar horen dat ik de eerste trede naar beneden nam en hij spurtte mij voorbij om te miauwen voor eten. Hij was de koning van het huis en kwam nooit buiten, een echte binnenhuiskat i.t.t. zijn jonge leven op de boerderij;

De komst van onze dochter was even aanpassen voor hem. Een mens erbij die mogelijks nog meer lawaai kon maken dan zijn vrouwelijk baasje, maar hij liet het wel snel genoeg merken als het teveel was voor hem. Al wist hij, eens de dochter de leeftijd van 4 had, bij wie hij moest vragen voor snoepjes en ze ook altijd in overvloed kreeg.

Waar ik mij ook even neerlegde, in de zetel of op het bed, dan moest ik maar tot 10 tellen of hij sprong op mij en begon hij te spinnen. En ik genoot er minstens zoveel van.

En nu, 9,5 jaar later dan die eerste keer, zit ik hier met enorm veel verdriet. Jules is er niet meer. Vorige week nog niets aan de hand, dan woensdag tekenen dat hij zich niet goed voelde. Naar de dierenarts gegaan, wat onderzoeken gedaan, medicatie gekregen en terug naar huis. Denkende dat alles nu wel snel terug beter ging gaan.
Helaas niet, dag na dag merkte we dat hij meer moeite kreeg met ademen en zijn lichaam enorme trekken maakte door het ademen. Video's doorgestuurd hiervan naar de DA die als raad gaf de medicatie nog even verder te zetten en indien geen verbetering maandag terug naar haar voor foto's.

Zaterdagnacht ging het van kwaad naar erger en begon hij met open mond naar adem te zoeken. Niet getwijfeld en meteen naar de dierenkliniek gereden. Eerste beelden toonden vocht rond de longen en het hart en er bleek ook iets mis te zijn met zijn hart. We hebben hem daar gelaten, in een zuurstofkooi en dat was meteen de laatste keer dat ik Jules, al hijgend naar lucht, in leven heb gezien. Zondag telefoon gekregen van de cardioloog dat Jules zijn hart enorm slecht was, ze hadden zelden zo'n slecht hart gezien en het advies om hem te laten inslapen. Overleg gepleegd en de keuze genomen om hem te laten euthanaseren, en toen de fout gemaakt om er zelf niet bij te willen zijn. Ik kon dat emotioneel gewoon niet aan.

Maandag hem gaan ophalen en hier in de tuin onder de boom begraven (samen met de vrouw en dochter) en achtergebleven met een enorm schuldgevoel dat ik hem die laatste 12/14 uur alleen heb gelaten en er in zijn laatste momenten niet was. Als ik de klok kon terugdraaien, ik deed het meteen anders.

En nu zit ik hier, 2 dagen na zijn overlijden nog altijd in zak en as. Verslagen, verdrietig,.. Door het huis lopen en geen kat voelen die tegen mij komt strelen of die op mij springt als ik in bed lig. Geen geritsel meer in de kattenbak of gemiauw in de ochtend voor zijn eten. Gewoon leegte en verdriet en een zielsgenoot minder.

1732019175921.png

Pijnlijk verhaal, en helaas o zo herkenbaar...

Hier is onze kat ook koning ten huize, en we doen er alles voor. Maar laat emotioneel verdriet, nooit een reden zijn om geen huisdieren te houden.

Hoe hard het ook is: leven en sterven horen er nu eenmaal bij. Jules heeft het geluk gehad een mooie tijd bij jullie te hebben gehad, hij zal je daar eeuwig dankbaar voor zijn. Je hebt er goed aan gedaan, hem te laten inslapen zonder pijn.

Hoe hard het ook moge klinken: de beste manier om verder te gaan, is binnenkort een nieuwe kat te nemen. Jules zou het ook zo gewild hebben. Maak een ander diertje blij, met jullie warmte. Want vergeet niet, er zitten zovele katten te wachten op zo'n leventje zoals je net hebt beschreven...

Vandaag is dat eigenlijk al bijna een paar weken het overlijden van men vader 23/11/2022.. Dat surrealistisch gevoel dat ik die mens nooit meer zal spreken horen voelen..
Het leven is fantastisch als ge hard werkt en die input ook doet, er voor over hebt..
Maar deze kant van het leven is echt wel de minste.

Laatst bewerkt:
Zelf ook meegemaakt, mijn hond is in mijn armen gestorven, terwijl de dierenarts hem liet inslapen. Dat beest was mijn alles, letterlijk alles.
Ik heb altijd tegen mezelf gezegd, hoe moeilijk het ook is, ik wil erbij zijn als hij moet gaan. Maar ik snap je zeker, is één van de moeilijkste dingen die ik ooit gedaan heb, en zelfs jaren erna (is nu ondertussen 14 jaar geleden, en nog denk ik eraan) heb ik nog steeds geen andere hond.
Ik heb dus ook dat probleem dat ik mij belachelijk hard hecht aan zo een dier, en dat maakt het er niet makkelijker op.
Er loopt hier wel een kat rond nu, maar die begint ook te sukkelen met zijn gezondheid.

Veel sterkte @Booka. Altijd erg als het allemaal zo ineens en snel komt en je u quasi niet kan voorbereiden om deftig afscheid te nemen.

Een jaar en 2 maand geleden heb ik mijn kat ook moeten laten inslapen. Ongeveer 17,5 jaar oud was hij en bijna heel die tijd ook bij mij geweest. Van uiterlijk ongeveer hetzelfde als Jules en ook een kat die zich verstopte voor 'vreemden' maar voor de rest vrij aanhankelijk was, zij het met een eigen willetje. Misschien heb ik wel iets mer 'geluk' gehad dat ik mij kon voorbereiden. In maart vorig jaar ermee naar de dierenarts met een gezwel in de hoop dat het een abces of ontsteking was en terug thuisgekomen met het verdict tumor en nog 6 kwalitatieve maanden te leven. En inderdaad een dikke 6 maand later moeten laten inslapen omdat hij op was. Zijn enige beweging op het einde was zich nog voortslepen van plek 1 op de grond naar plek 2 op de grond om verder te slapen. Het verschil in die 2 ritten naar de dierenarts was immens. De eerste keer in maart in de reismand jankte hij alles bijeen in de wachtkamer en had hij van de zenuwen nog zijn gevoeg gedaan. De laatste keer lag hij heel erg stilletjes zonder een kik te geven precies alsof hij wist dat het einde naderde. Nadat hij zijn spuitje had gekregen, was hij heel snel weg.
Ik ben iemand die quasi nooit huilt maar toen zijn er toch veel tranen gevloeid.

Het went op den duur wel maar ik denk er toch nog regelmatig aan. Ik denk (en vermoed) niet dat ik nog een andere kat in huis ga nemen. Bijna 18 jaar lang dat beestje in huis. Nu ja, dat beestje. Het was meer dan dat: ook een persoonlijkheid, een karaktertje met zijn eigen manieren en gewoontes. Daar heb ik veel moeite mee om dat te vervangen met een nieuw huisdier.

Vandaag voel ik me enorm verdrietig.

Het ging al langer stilletjesaan bergaf met mijn oma, maar na nieuwjaar is dat in een stroomversnelling gekomen en vanaf de tweede week van januari zijn we bij haar beginnen waken. Ik ging toen iedere avond langs. Gisteren is de begrafenis geweest.

Het zijn twee heel hectische weken geweest, en vandaag komt dat precies allemaal los. En ik weet dat het niet alleen verdriet om haar is, er speelt ook stress, eenzaamheid, andere zorgen mee.

Vandaag heb ik het efkes moeilijk.

Mijn vader is 29/08/2024 overleden, nu bijna anderhalf jaar geleden.
Hij had zelf gekozen om gecremeerd en uitgestrooid te worden, wij hebben die wens gerespecteerd.
Maar de laatste maanden heb ik echt het gevoel dat er geen plek is waar ik terecht kan om hem "te bezoeken".
Bij mijn grootouders deed ik dat vroeger vaak, gewoon eens naar dat graf gaan en daar had ik veel aan op momenten dat ik het moeilijk had, maar dat kan nu niet...

Hij had zelf gekozen om gecremeerd en uitgestrooid te worden, wij hebben die wens gerespecteerd.
Maar de laatste maanden heb ik echt het gevoel dat er geen plek is waar ik terecht kan om hem "te bezoeken".
Bij mijn grootouders deed ik dat vroeger vaak, gewoon eens naar dat graf gaan en daar had ik veel aan op momenten dat ik het moeilijk had, maar dat kan nu niet...
Geen mogelijkheid om langs zijn oud huis te lopen, een plaats waar hij graag kwam,...

Mijn vader is 20 jaar geleden overleden, als ik het moeilijk had/heb ga ik naar plaatsen die betekenis voor hem hadden. Ik vond dat ik op die plaatsen meer zijn aanwezigheid voelde, dan bij het graf. Ik heb wel het geluk dat mijn mama nog altijd in hun woning woont, waar er nog genoeg aandenkens zijn aan hem.

kan de uitstrooiplaats bezoeken niet helpen?

uw eigen begrafenis regelen is 1 ding, maar ergens zou je toch ook rekening moeten houden met de wensen van je directe familie. Allez, als je er niet meer bent, maakt het eigenlijk weinig uit of ze u verbranden of in de put steken: je weet het toch niet meer. Maar voor degene die achterblijven kan het wel uitmaken.

Zelf heb ik niet direct die nood aan een graf of zo te bezoeken, maar ik ben wel blij dat ik de bidprentjes nog heb voor als ik de sporadische drang heb om hen nog eens te zien. Of ik ga naar streetview om hun huis te zien.
(Bij mijn oma haar huis is het wel speciaal, want op 1 foto zie je haar oude huis en als je dan klikt naar de volgende frame is het een totaal ander huis geworden met extra verdiep en een bezette gevel)

Voor sommigen helpt het ook om een soort van klein altaartje te maken. Maar ik kan dus wel begrijpen dat sommigen ook echt de laatste rustplaats willen bezoeken om even te praten met hen of zo. En dan is een strooiweide wel minder tastbaar dan een echt graf of een urne

Geen mogelijkheid om langs zijn oud huis te lopen, een plaats waar hij graag kwam,...

Mijn vader is 20 jaar geleden overleden, als ik het moeilijk had/heb ga ik naar plaatsen die betekenis voor hem hadden. Ik vond dat ik op die plaatsen meer zijn aanwezigheid voelde, dan bij het graf. Ik heb wel het geluk dat mijn mama nog altijd in hun woning woont, waar er nog genoeg aandenkens zijn aan hem.
Ik woon momenteel in dat huis, samen met mijn moeder.
Er is niet echt een plaats waar hij graag kwam of graag was, meer dingen die hij graag deed tot dat niet meer ging. Naar de koers gaan, hij was ook seingever, hij fietste zelf ook veel (zijn fiets staat hier nog altijd in de garage).
En dan zijnen tuin, moestuin (grond waar het huis op staat is 17 are).

Dat huis en die grond zij nu eigenlijk ook meer een last en een ergernis dan iets anders
Het huis is nooit deftig onderhouden geweest en er zijn nu dus veel te veel kosten aan en het onderhoud van de grond daar wil en kan ik mijnen tijd niet in steken, hoe spijtig ik dat ook vind.

kan de uitstrooiplaats bezoeken niet helpen?
Dat miserabel klein grasveldje weggestoken achter een mottige haag, niet echt nee.

uw eigen begrafenis regelen is 1 ding, maar ergens zou je toch ook rekening moeten houden met de wensen van je directe familie. Allez, als je er niet meer bent, maakt het eigenlijk weinig uit of ze u verbranden of in de put steken: je weet het toch niet meer. Maar voor degene die achterblijven kan het wel uitmaken.

Zelf heb ik niet direct die nood aan een graf of zo te bezoeken, maar ik ben wel blij dat ik de bidprentjes nog heb voor als ik de sporadische drang heb om hen nog eens te zien. Of ik ga naar streetview om hun huis te zien.
(Bij mijn oma haar huis is het wel speciaal, want op 1 foto zie je haar oude huis en als je dan klikt naar de volgende frame is het een totaal ander huis geworden met extra verdiep en een bezette gevel)

Voor sommigen helpt het ook om een soort van klein altaartje te maken. Maar ik kan dus wel begrijpen dat sommigen ook echt de laatste rustplaats willen bezoeken om even te praten met hen of zo. En dan is een strooiweide wel minder tastbaar dan een echt graf of een urne
Hij had zelf nog niks geregeld, maar het was zijn wens om gecremeerd en uitgestrooid te worden en dat hebben we gerespecteerd.
Op die moment had ik ook niet gedacht dat ik het daar achteraf toch wel moeilijk mee zou hebben.

Terug
Bovenaan