wetsvoorstel: ontslag nemen met behoud van uitkering

Voor mijn part mogen ze zo'n uitkering organiseren maar dan wil ik die uitkering ook.
Zelfs wanneer ik geen onslag neem en aan het werk blijf.
 
Of we kunnen er een soort van private verzekering van maken.
Wie ervan wil genieten betaalt elke maand xx eur en je moet minstens x aantal jaren betalen alvorens je er recht op hebt.
Kan perfect van het loon gehouden worden en doorgestort naar de staat.

Zo komt het niet weer op de schouders terecht van diegenen die er geen gebruik van willen maken.

opting-out zou echt ingang moeten vinden in onze sociale zekerheid.
 
Hoezo. Als je nu perfect uitrekent, wat wij steeds doen, hoeveel weken de werknemer moet uitdoen. En je trekt die af van de huidige datum dat je persoon effectief laat gaan.... Dan is alles toch correct.

Verbrekingsvergoeding? Bij onze arbeiders is die er helemaal niet. Gewoon de weken opzeg uit doen.
Ik heb trouwens nooit die hetze gesnapt van dure ontslagen. Bij ons kost ons dat niets, als de arbeider z'n opzeg presteert tenminste.
Elk ontslag dat jij zo al gedaan hebt is onregelmatig. Iedereen die jij zo ontslagen hebt moet gewoon naar de rechter stappen om een opzegvergoeding te krijgen en zal die ook krijgen. Hoe je in HR kan werken en dat niet kan weten is hemeltergend.

Een opzeg kost idd niets als de opzeg gepresteerd wordt. Alleen wordt er bij jou nooit een regelmatig ontslag gegeven en dus ook geen opzeg gepresteerd, dusja
 
en wat zou de rechter dan uitspreken volgens jouw? om de opzeg nogmaals te laten geschieden? :D
denk niet dat veel werknemers dat zouden zien zitten.
werkgever en werknemer blij = case closed.
Iemand die "in de HR" werkt (in jouw geval: de personeelsadministratie van een bedrijf doet, het verschil is gemakkelijk te merken), zou moeten weten dat een opzeg altijd definitief is. Echter, bij een onregelmatige opzeg moet, zoals Conradus je al uitgelegd had, de opzeg-/verbrekingsvergoeding betaald worden. De periode tewerkstelling die jij als opzeg definieert, is dan een gewone periode van tewerkstelling.
 
uiteraard, volgens de letter van de wet heb je gelijk. maar nogmaals: als de vraag uitkomt van een werknemer, uit een klein bedrijf, waar je elkaar door en door kent... dan is dit toch iets anders dan een multinational. daar zou ik ook deze manier niet hanteren, en ten stelligste afraden.

De vraag om ontslagen te worden komt ook uit van de werknemer hé , niet vergeten.
als hij naar de rechter zou stappen om dat alsnog aan te vechten, zou dit toch wel heel straf zijn, wij zouden de werknemer een plezier doen met die methode hé.

nogmaals, met die methode, is zowel de werkgever als werknemer gebaat. een soort van wederzijdse vriendendienst. Vergeet ook niet dat wij dan ook vaak nog opgebeld worden als werkgever voor referenties over die ex werknemer.... moest hij zo'n loer draaien, zouden wij dan ook niet meer positieve feedback geven.

Dus jij noemt sociale fraude en schriftvervalsing een vriendendienst, want dat is het uiteindelijk gewoon.
 
ach laat maar, gaat te veel off topic anyway.

graag toch nog eens terugkomend op mijn oorspronkelijke post.
waarom @JPV zouden mijn voorbeelden geen correcte weergave kunnen zijn?
het is toch wel degelijk zo dat iemand jarenlang op ziekenbond kan zitten, en dat het de werkgever niets kost?

waarom zou de werkgever die persoon dan enigzins "willen" ontslaan. zoals je zelf aangaf, moet die opzeg dan effectief gepresteerd worden. in mijn voorbeelden kosten ze niets.



EDIT: mijn voorstel zou zijn om iets zoals het tijdskrediet principe. deze is ook beperkt tot 1 keer in je loopbaan toch?
dus voor elk persoon eventueel 2, of maximaal 3 keer deze regeling toe te staan: (zelf opstappen met behoud van uitkering).
 
ach laat maar, gaat te veel off topic anyway.
Van "ik ken uw hack ook" (fout) , "ik zit in de HR en ik ken het" , "alles is correct" naar "je hebt gelijk dat ik volgens de wet fout ben". Gemakkelijk om dan gewoon naar "ah, maar 't is off topic aan het gaan".
TRUMP zei:
graag toch nog eens terugkomend op mijn oorspronkelijke post.
waarom @JPV zouden mijn voorbeelden geen correcte weergave kunnen zijn?
het is toch wel degelijk zo dat iemand jarenlang op ziekenbond kan zitten, en dat het de werkgever niets kost?
Dat hangt af van zijn paritair comité. Er zijn soms aanvullende toeslagen die de werkgever wél iets kosten. Meestal wel niks.

Maar waar je in je post o.a. de fout in ging is dat het ontslaan van een zieke werknemer je sowieso een opzegvergoeding zou kosten.
TRUMP zei:
waarom zou de werkgever die persoon dan enigzins "willen" ontslaan. zoals je zelf aangaf, moet die opzeg dan effectief gepresteerd worden. in mijn voorbeelden kosten ze niets.
In jouw voorbeelden riskeer je de werkgever duizenden euro's te moeten laten betalen, dus die "niets" is relatief.
TRUMP zei:
EDIT: mijn voorstel zou zijn om iets zoals het tijdskrediet principe. deze is ook beperkt tot 1 keer in je loopbaan toch?
dus voor elk persoon eventueel 2, of maximaal 3 keer deze regeling toe te staan: (zelf opstappen met behoud van uitkering).
Tijdskrediet is niet beperkt tot 1 keer in je (privé)loopbaan, je kan:
ongeacht het percentage (voltijds, halftijds of 4/5e) :
- 51 maand tijdskrediet zorg
- 36 maand tijdskrediet opleiding
nemen
(op te nemen in periodes van meestal enkele maanden)

Ouderschapsverlof kan per kind 4 maand (te vermenigvuldigen met 2 indien haltijds of 5 indien 4/5e), Thematisch verlof medische bijstand kan PER zieke patiënt 1 jaar (ook te vermenigvuldigen, maar max 2 jaar) (behalve voor enkele speciale categorieën), palliatief verlof kan 2 maand per palliatieve persoon, daarnaast ook nog mantelzorg. (ruwweg, er zitten uitzonderingen)

Allemaal zaken die iemand in de HR zou moeten weten.
 
Mijn punt was dus gewoon dat tijdskrediet beperkt was per loopbaan (ok niet in 1 keer dan, maar x aantal maanden).

Dus waarom zou het voorstel van deze hele thread, nl. ontslag met behoud van uitkering, ook niet kunnen x aantal keer per loopbaan?
tijdskrediet is toch ook met behoud van een vervangings inkomen?
 
Ik zie bv al 1 heel groot misbruik. Waarom zou je als 18 jarige direct verderstuderen, als je een jaar of zelfs minder kan werken, ontslag nemen met uitkering en dan betaald gaan studeren.
 
Ik zie bv al 1 heel groot misbruik. Waarom zou je als 18 jarige direct verderstuderen, als je een jaar of zelfs minder kan werken, ontslag nemen met uitkering en dan betaald gaan studeren.
Hangt allemaal af van de minimale lengte die je moet gewerkt hebben voor er in aanmerking voor te komen. Als men dit minimum op 10 j legt vb, dan gaat dat dus niet. En ja dat kan gerust zijn 10j werken op een termijn van 12 of 14j of zo.

En in de uitleg stond wel dat er een langere termijn moest gewerkt zijn. 1j noem ik geen lange termijn.
 
Mijn punt was dus gewoon dat tijdskrediet beperkt was per loopbaan (ok niet in 1 keer dan, maar x aantal maanden).

Dus waarom zou het voorstel van deze hele thread, nl. ontslag met behoud van uitkering, ook niet kunnen x aantal keer per loopbaan?
tijdskrediet is toch ook met behoud van een vervangings inkomen?
Kan je even de redenen geven die in de huidige conjunctuur aanleiding zouden geven tot de noodzaak voor deze wetgeving én die niet opgelost zijn met het huidig arsenaal van maatregelen?

Ik zie slechts 1 mogelijke reden die nu nog niet gecoverd is: een werknemer wil van zijn werkgever af en heeft geen inkomen eens hij ontslag nam. Maar dan:
- ga je er vanuit dat die persoon niet de mogelijkheid heeft om werk te zoeken tijdens zijn opzeg (nochtans bestaat er recht op sollicitatieverlof)
- schreeuwt men, alvast in Vlaanderen, overal naar werknemers (en gezien de persoon momenteel een job heeft, ga ik er vanuit dat hij fysiek/mentaal geschikt is), dus als je zegt dat de VDAB er intensief zou moeten opzitten gaat, dan heeft, behalve bij héél korte tewerkstellingen, iemand wel direct een job via de VDAB (mss niet wat hij wil, maar dat recht heeft hij als werkloze ook niet noodzakelijk)

Voor het volgen van een opleiding bestaat er nu al tijdskrediet met motief opleiding (met uitkeringen die niet altijd vaak verschillen van de wlh-uitkering, soms zelfs hoger, zie hierboven), ziekte/mantelzorg is niet het doel van wat je vraagt gezien je beschikbaar voor de VDAB moet zijn (en er ook daar een tijdskrediet/thematisch verlof voor bestaat).
 
Ik zie bv al 1 heel groot misbruik. Waarom zou je als 18 jarige direct verderstuderen, als je een jaar of zelfs minder kan werken, ontslag nemen met uitkering en dan betaald gaan studeren.
Dat gebeurt nu al die worden gewoon ontslagen omdat die bijna altijd met interim contracten werken. Een 18-25 jarige zonder diploma die langer dan een jaar ergens blijft is vrij uitzonderlijk wij worden bekeken als zeer disposable door werkgevers
 
Ik zie bv al 1 heel groot misbruik. Waarom zou je als 18 jarige direct verderstuderen, als je een jaar of zelfs minder kan werken, ontslag nemen met uitkering en dan betaald gaan studeren.

Ik heb verschillende vdab studenten in mijn klas. Ik ken er ook verschillende die dat gedaan hebben. Cru gezegd, wie het niet doet is dubbel gekloot. Studeren als reguliere student:

* Studiejaren tellen niet mee voor je pensioenloopbaan (dat hadden ze mij toch niet verteld als 18-jarige), dus je mag nadien nog eens je studiejaren langer gaan werken om aan een volwaardig pensioen te geraken, of je koopt ze af voor een hoger pensioen, maar dat heeft ook geen recht op een verkorting van je loopbaan.

* Tijdens je studies heb je geen inkomen, buiten wat studentenjobjes.


Wat zijn de voorwaarden om met een uitkering te gaan studeren? 1 jaar werken en ontslagen worden + knelpuntopleiding? Dit mogen blijkbaar ook universitaire opleidingen zijn? Ik heb iemand in mijn les van 50+, die meerdere eigendommen heeft, een Suv van 80K rijdt en via de vdab studeert.
 
Wat zijn de voorwaarden om met een uitkering te gaan studeren? 1 jaar werken en ontslagen worden + knelpuntopleiding? Dit mogen blijkbaar ook universitaire opleidingen zijn? Ik heb iemand in mijn les van 50+, die meerdere eigendommen heeft, een Suv van 80K rijdt en via de vdab studeert.
Ik ken geen (volledige) universitaire opleidingen die je met behulp van een uitkering mét vrijstelling kan volgen, zelfs het aantal hogeschoolopleidingen is beperkt. Een opleiding volgen zonder vrijstelling kan natuurlijk altijd.

 
Terug
Bovenaan