Werk Onderwijs - werkomstandigheden

Arbeidsreglement is geen algemene wetgeving
Arbeidsreglement strekt tot wet, staat gewoon lager in de rechtsorde.
Jij pakt enkel die regelgeving die algemeen bindend wordt beschouwd in vrij onderwijs.
Maar je hebt niet eens de link geopend of de tekst die er staat gelezen :rolleyes:
ik zie niet waar jij dat uit haalt... Ja, ik heb oorspronkelijk enkel het vrij onderwijs geciteerd, jij hebt nog nooit een tegenvoorbeeld geciteerd waar het 20 dagen + 38 uur zou zijn.
20 dagen vakantie en 38 werkweek is gewoon België
beide fout. Waar jij naar verwijst is de reglementering in de prive, niet in de openbare diensten of onderwijs. En gezien leerkrachten niet onder de CAO's van de NAR vallen noch onder de wetgeving voor de jaarlijkse vakantie, heeft dit er niks mee te maken.
 
Arbeidsreglement strekt tot wet, staat gewoon lager in de rechtsorde.
Uw quote is foutgelopen maar toon me dan eens de wetgeving die toont dat schoolvakanties ook van toepassing zijn op leerkrachten

En arbeidsreglement van vrije is niet algemeen
Anders kan iedereen arbeidsreglement van random werkgever nemen en die beginnen toepassen

onderwijzend personeel zijn ook geen ambtenaar (tenzij werkgever de overheid is wat in vrije niet is)
 
Dat lijkt nu wel te kloppen op uw werk als ik al die perikelen van u daar lees :p

Ondanks alle frivoliteit en gelach, zijn de dagen dat mensen geen meetings hebben in US timezones op paar vingers te tellen. Ja, de centen klutsen in het rond, maar het is wel hard/flexibel werken. Het is nu vb week na verlof week en dat is altijd druk wegens alles opschuiven tot er volk is om dingen te kunnen regelen en hectische week.

Maandag kreeg ik 17h bericht van mijn baas (die nota bene 1 dec buiten ligt) om om 20h te meeten. 20 tot 21 mogen discussieren om bonussen uit te delen en evaluaties te doen omdat alles plots binnen moest (ipv eind volgende week) voor de officiele aankondiging van de ontslag ronde van de collega's en HR shit te fixen omdat corporate het weer verkloot had. Je kunt dat vb niet doen, maar dan hebben je reports een 0 merit increase en 0 bonus. Dat kan ik niet verantwoorden.

Dinsdag om 7h45 vertrokken naar school om kids te droppen, 8 45 op kantoor tot 19 meetings. Kinderen s avonds niet gezien.

Gisteren om 16h gedaan en wat met de kinders gespeeld en eten gemaakt. 17 tot 19 moeten presenteren voor mgmt. Daarna nog meeting notes. Was 20.00 tegen ik in de zetel zat. Ik kan die meeting ook niet doen, maar dan is het tussen nu en mid volgend jaar elke paar dagen gezaag dat ze van niks weten.

Vandaag 18.30 thuis. Kids just nog gezien.

Morgen geen late meetings. Mijn collega takes the bullet om 18h s avonds op een vrijdag.

Volgende week is een rustigere week met praktisch geen late meetings.

Dat geld is de price of misery en flexibility. Of zoals mijn schoonmoeder zegt "al dat engels, daar moet je wel veel geld voor krijgen" :laugh:
 
Vakantiedagen kunnen kiezen buiten het seizoen. Must be nice.
Van onderwijs naar werken in een huisartsenpraktijk met slechts 20 dagen vrijaf, was voor mij het verschil in ziek zijn gigantisch! Van bijna elke vakantie al hoestend en snotterende doorbrengen, naar 1 of 2x per jaar ziek zijn. Simpelweg omdat ik kon zeggen: "Ik voel me niet zo goed, ik zou donderdag en vrijdag verlof willen nemen om te recupereren als dat okee is."

En sindsdien inderdaad vooral het verlof in mei en september opgenomen: mooi weer en lagere prijzen. 😁
(En meer rust want bijna nooit kinderen. 😬)
 
Uw quote is foutgelopen maar toon me dan eens de wetgeving die toont dat schoolvakanties ook van toepassing zijn op leerkrachten

En arbeidsreglement van vrije is niet algemeen
Anders kan iedereen arbeidsreglement van random werkgever nemen en die beginnen toepassen

onderwijzend personeel zijn ook geen ambtenaar (tenzij werkgever de overheid is wat in vrije niet is)
Voor het vrij onderwijs heb ik het al aangetoond, voor de GO staat alles in het KB van 15 januari 1974, aangezien art. 77 van de DRP nog niet van toepassing is. Zie art. 21 van een arbeidsreglement die dit expliciet maakt: https://www.sterkescholen.be/wp-content/uploads/2019/10/20170315BuBaOStatPers.pdf

Gemeenschapsonderwijs mag jij opzoeken, gezien jij niet met bewijzen afkomt dat de 38 urenregeling en 20 dagen verlof van toepassing zou zijn op leerplichtonderwijs indien er geen andere regeling is.
 
Even al de fluff verwijderen:
Maandag ... 20 tot 21 mogen discussieren om bonussen uit te delen en evaluaties te doen. Je kunt dat vb niet doen, maar dan hebben je reports een 0 merit increase en 0 bonus. Dat kan ik niet verantwoorden.
Als dat lijkt op de volgende dag heb je dus een ~9u tot 18u met een uur thuiswerk. Thuiswerk dat je ook niet kan doen, iets waar je altijd heel vocaal over bent wanneer het gaat over leerkrachten.
Dinsdag om 7h45 vertrokken naar school om kids te droppen, 8 45 op kantoor tot 19 meetings.
9 tot 19u.
Gisteren om 16h gedaan en wat met de kinders gespeeld en eten gemaakt. 17 tot 19 moeten presenteren voor mgmt. Daarna nog meeting notes. Was 20.00 tegen ik in de zetel zat. Ik kan die meeting ook niet doen, maar...
9 tot 16u, ongeveer 3u thuiswerk dat je ook niet kon doen.
Vandaag 18.30 thuis.
9 tot 17u30 ofzo rekening houdend met een uur reistijd.
Morgen geen late meetings.
Dus vandaag 9 tot 16 of 17u30?
Volgende week is een rustigere week met praktisch geen late meetings.
Zonder late meetings begint dat op een klassieke bureaujob te lijken.
Dat geld is de price of misery en flexibility. Of zoals mijn schoonmoeder zegt "al dat engels, daar moet je wel veel geld voor krijgen" :laugh:
Voor dit alles krijg je, wat, 10000 bruto+een wagen+aandelenopties? Zoiets? We zijn hiermee begonnen:
Kunnen we ook eens definitief stoppen met te zeggen dat onderwijs slecht betaalt.
Jonge kleuterjuf in het programma "Geld gezocht" had 2203 netto per maand..
Kan je nog eens zeggen wat je punt nu net is over een job in het onderwijs?
 
Basicallly kan je samenvatten dat er weinig punt is, bij geklaag over die oppervlakkige dingen en, kortweg, fabeltjes. Het is maar dat. Maar van de moment dat je ooit gekozen hebt voor die beroepsbranche moet je je de rest van je carrière verantwoorden daarvoor.
 
Basicallly kan je samenvatten dat er weinig punt is, bij geklaag over die oppervlakkige dingen en, kortweg, fabeltjes. Het is maar dat. Maar van de moment dat je ooit gekozen hebt voor die beroepsbranche moet je je de rest van je carrière verantwoorden daarvoor.
Ik vind mensen in het onderwijs gewoon niet zeer goed betaald. Het is te zeggen, ik heb een vriendin met een bachelor onderwijs die verzorging en PO mag geven, en vastbenoemd is naast haar deur. Mijn persoonlijke mening is dat ze te lomp is om te helpen donderen, ze zo weinig mogelijk doet, en zo iemand geen les zou mogen geven. Die heeft natuurlijk het groot lot gewonnen, maar dat lijkt me niet echt te verschillen van verhalen die ik hier soms lees over "mindere" collega's in andere sectoren.

Voor de profielen die we eigenlijk zouden willen (zie mijn eerdere post over een andere vriend), mensen met een grondige kennis van hun vak en de nodige motivatie om dat goed over te brengen, en zeker voor STEM-vakken, lijkt me het onderwijs eerder een "roeping". En roeping vind ik persoonlijk een eufemisme voor jezelf financieel of qua werklast tekort doen.

Voor mij is het wegzetten van leerkrachten als goedbetaald en niet te hard werkend kadert voor mij gewoon in de algemene maatschappelijke teneur van enerzijds het onderwijs stiefmoederlijk behandelen en anderzijds ons afvragen waarom de kwaliteit zakt.
 
Awel ik begrijp je punt uit het eerste alinea wel. Maar die mensen zijn heus niet de norm.

Ik denk dat mijn ouders, mijn vrouw en ik nooit geklaagd hebben over de verloning in onze 50 jaar spannende carrières. Maar ik heb gemerkt dat, in tegenstelling tot vroeger, voltijds voor een lange tijd aan de bak geraken een heel lang en pijnlijk proces is geweest. Ik heb omgerekend 4 jaar anciënniteit en tienduizenden euro's gemist doordat ik me plooide naar de wil van werkgevers. Die eisten dat ik me zoveel mogelijk vrij hield en altijd beschikbaar zou zijn voor die keer dat er een vacature zou vrijkomen.

Het plan van Weyts voor die extra verloning zou nog niet zo gek zijn, moest dat niet willekeurig kunnen toegekend worden aan slechts 4 op 100 personeelsleden. Moest dat een checklist zijn waaraan dat je zou moeten voldoen om meer te verdienen, ik zou mezelf erop gooien en mezelf eindelijk beloond voelen voor die jaarlijkse uren bijscholing die ik -uiteraard erbij- doe. Mijn 2 extra getuigschriften en een Banaba (bachelor na bachelor heette dat toen) brengen me geen cent extra op nu.
 
Laatst bewerkt:
Van onderwijs naar werken in een huisartsenpraktijk met slechts 20 dagen vrijaf, was voor mij het verschil in ziek zijn gigantisch! Van bijna elke vakantie al hoestend en snotterende doorbrengen, naar 1 of 2x per jaar ziek zijn. Simpelweg omdat ik kon zeggen: "Ik voel me niet zo goed, ik zou donderdag en vrijdag verlof willen nemen om te recupereren als dat okee is."

En sindsdien inderdaad vooral het verlof in mei en september opgenomen: mooi weer en lagere prijzen. 😁
(En meer rust want bijna nooit kinderen. 😬)

Ik heb toch genoeg in de studie gezeten indertijd omdat allerlei leraars dagen ziek waren. Soms 1 dag, soms 2 dagen, soms een week. Niemand verplicht je om half ziek te blijven werken en dan een hele vakantie uit te zieken.
 
Ik heb toch genoeg in de studie gezeten indertijd omdat allerlei leraars dagen ziek waren. Soms 1 dag, soms 2 dagen, soms een week. Niemand verplicht je om half ziek te blijven werken en dan een hele vakantie uit te zieken.
Als vastbenoemde niet nee... Als tijdelijke meermaals bedreigd geweest dat ik mijn C4 kon verwachten als ik me ziek thuis zou zetten. Dat de opzegtermijn 1 week bedraagt vergemakkelijkt dat veel natuurlijk. En dat was toen de tekorten niet zo drastisch waren als nu.
Zoals eerder gezegd: soms moet je maar 1 iemand afblaffen/bedreigen om de andere tijdelijken "in het gareel" te houden.
En zomaar "foert" zeggen is een pak moeilijker als je alle anciënniteit in dezelfde functie èn scholengroep moet presteren om benoemd te kunnen worden.
 
Even al de fluff verwijderen:

... knip ...

Zonder late meetings begint dat op een klassieke bureaujob te lijken.

En zonder lesgeven begint leraar zijn op een werkloze zijn dag te lijken. Als je het ambetant stuk uit een job haalt, ja, dan lijkt dat op een normale job.

Voor dit alles krijg je, wat, 10000 bruto+een wagen+aandelenopties? Zoiets? We zijn hiermee begonnen:

8000 bruto en wagen. En aandelen, geen opties. Je mag die van vorig jaar hebben. Gelieve wel de 30k belastingen te betalen, ze zijn nu nog 20k waard. Maar goed, je hoort me niet klagen over de verloning.

Kan je nog eens zeggen wat je punt nu net is over een job in het onderwijs?

Dat leraars moeten stoppen met te doen alsof ze de zwaarste job in de wereld hebben.

Mijn schoonvader en schoonmoeder zijn beide 3e graad leraar geweest (nu met pensioen). Mijn buurvrouw geeft fysica in 2e graad. Mijn madam heeft 10y les gegeven in 2e graad.

Ik werk veel thuis, ik zie de buurvrouw soms om 8.15 vertrekken, soms om 9.00. Meestal is die rond 15.30 thuis of ten laatste 16.30. En die zit minstens 1x per week bij ons. Elk verlengd weekend of herst/krokus/zomer verlof. Die is gewoon weg hoor. En dat was toen mijn schoonouders nog les gaven juist hetzelfde en mijn madam ook. Mijn schoonpa gaf wiskunde in 3e graad. Ik heb die in die 7y dat hij nog les gaf letterlijk NOOIT iets voor het school zien doen. Die ging naar school, was daar om 8.30. Gaf zijn uren en die was om 17.00 thuis. En al zijn verbeteren en zo was gedaan tijdens zijn vrije uren.

En de madam, die gaf fysica in 3 en 4. Dus 10 klassen van 1 of 2h. Dat was veel verbeter werk. En heel soms moest die in het weekend wat voorbereiden of een avond wat verbeteren. Maar hoe kwam dat? Woensdag namiddag zaten ze met de helft van het school terrasjes te doen in het cafe over school van 13.00 tot 17.00. Of vrijdag avond (lees: om 16.30) bowling en pinten tot een kot in de nacht. Als je die wat pushte om gewoon alles te verbeteren tijdens de vrije uren, dan had die ook gewoon vrije avonden en vrije weekends.

En ja, dat was zo'n idealist die dan 's avonds zo wat proefopstellingen zat uit te proberen. Maar je kunt dat nu bezwaarlijk "werken" en "zware job" noemen. Als je als bus chauffeur kiest om je bus zelf te wassen, tja...

Maar elke klassenraad die er was (1 per semester, typisch een woensdag om 14h voorafgegaan door broodjes), 3 weken gezaag. De examens komen er aan. De buurvrouw zal weer 1x per week een halve dag per week of zo toezicht moeten doen, voor de rest chill examens verbeteren thuis. Dus al 2 weken halve vakantie voor de kerstvakantie start.


Als leraar weet je al je planning voor 5 mnd van nu. En er is 0% kans dat verandert. Vrijdag 16 maart 2024 om 15h zwemmen. Als dat nu past, zal dat binnen 5 mnd ook passen. Hoeveel jobs zijn er met dergelijke planning zekerheid ?


Ik vind mensen in het onderwijs gewoon niet zeer goed betaald. Het is te zeggen, ik heb een vriendin met een bachelor onderwijs die verzorging en PO mag geven, en vastbenoemd is naast haar deur. Mijn persoonlijke mening is dat ze te lomp is om te helpen donderen, ze zo weinig mogelijk doet, en zo iemand geen les zou mogen geven. Die heeft natuurlijk het groot lot gewonnen, maar dat lijkt me niet echt te verschillen van verhalen die ik hier soms lees over "mindere" collega's in andere sectoren.

Ik vind leraars wel goed betaald. Let op, ik zou de job niet willen doen, maar voor de uren die ze doen hebben die niet te klagen. Kleuteronderwijs. 8.30 tot 15.30 met 's middags 1.30h break. 2200-2500 netto. Je kunt dat nu toch niet slecht betaald noemen?

Er zijn problemen met startende leraars, dat is een feit. Maar de doorsnee leraar van 30y heeft voor de uren die hij doet echt niet te klagen.

Voor de profielen die we eigenlijk zouden willen (zie mijn eerdere post over een andere vriend), mensen met een grondige kennis van hun vak en de nodige motivatie om dat goed over te brengen, en zeker voor STEM-vakken, lijkt me het onderwijs eerder een "roeping". En roeping vind ik persoonlijk een eufemisme voor jezelf financieel of qua werklast tekort doen.

Dat is een feit. Maar vanaf er iets van differentiering in de lonen nog maar voorgesteld wordt, dan staan de leraars zelf op hun achterste poten (aleja, de leraars PO of LO, ik vermoed niet dat de leraars chemie zullen roepen dat dat niet kan).

Voor mij is het wegzetten van leerkrachten als goedbetaald en niet te hard werkend kadert voor mij gewoon in de algemene maatschappelijke teneur van enerzijds het onderwijs stiefmoederlijk behandelen en anderzijds ons afvragen waarom de kwaliteit zakt.

Dat heb ik nergens gezegd. Ik vind een leraar een "roeping job" die je moet willen doen met een adequate verloning voor de uren die je presteert. Maar je moet ze ook niet wegzetten als "de hardste job die er is" "HEEL DE VAKANTIE WERKEN" en "we werken allemaal 50h per week". Ik ken veel leerkrachten, en bijna allemaal hebben ze een side job/flexi job/hobby die veel tijd kost/politiek mandaat meestal in combinatie met een gezien. Ik ken niet veel anders jobs waar dat mogelijk is.
 
Als vastbenoemde niet nee... Als tijdelijke meermaals bedreigd geweest dat ik mijn C4 kon verwachten als ik me ziek thuis zou zetten. Dat de opzegtermijn 1 week bedraagt vergemakkelijkt dat veel natuurlijk. En dat was toen de tekorten niet zo drastisch waren als nu.
Zoals eerder gezegd: soms moet je maar 1 iemand afblaffen/bedreigen om de andere tijdelijken "in het gareel" te houden.
En zomaar "foert" zeggen is een pak moeilijker als je alle anciënniteit in dezelfde functie èn scholengroep moet presteren om benoemd te kunnen worden.

Ja, maar als we jou moeten geloven, ligt elke leraar die normaal doet, zijn mond nog maar open trekt of eens ziek is onmiddellijk buiten.

Wat zijn je ervaringen? Kind klopt leraar, leraar zegt "dat mag niet", je ligt buiten. Je bent ziek, je ligt buiten. Je vult geen 127 zinloze papiertjes administratie in, je ligt buiten. Kom kom kom.

Ofwel had je een psychopaat als directeur ofwel over-interpreteer je wat een ander zegt. Ik wil de directeur wel eens zien die je een C4 geeft als een leraar ziek thuis zit... (houdt een directeur zich uberhaupt bezig met wie van de leraars ziek is en wie niet - in het onderwijs management systeem zou uiteraard alles kunnen).
 
Ik vind leraars wel goed betaald. Let op, ik zou de job niet willen doen, maar voor de uren die ze doen hebben die niet te klagen. Kleuteronderwijs. 8.30 tot 15.30 met 's middags 1.30h break. 2200-2500 netto. Je kunt dat nu toch niet slecht betaald noemen?
Noch ik, noch de andere (ex) leerkrachten die ik ken, hebben ooit gezaagd over hoeveel we verdienden.

Maar er is een gigantisch verschil tussen vastbenoemden en tijdelijken qua werkomstandigheden, jobzekerheid,...

Wat van mij bijvoorbeeld na 5j lesgeven op sommige scholen nog steeds werd verwacht als ik daar een interim startte, was dat ik volledige lesvoorbereidingen doormailde voor de lesdag startte en dat tot 3 per dag. Wat me gemiddeld 1u per voorbereiding kostte.
Dus lessen stoppen om 15u30, je bent verplicht tot 16u aanwezig te zijn op veel scholen op de speelplaats zodat ouders je kunnen spreken, dan nog een uur verbeteren in de klas, naar huis en nog eens 3u voorbereidingen maken.

In het basisonderwijs heb je een lesopdracht van 24 uur èn daar komt gemiddeld nog 3 tot 7(dit was in een wijkschool waar we bijvoorbeeld geen eigen turnleerkracht hadden) uur toezicht of extra lessen bij komen.
 
Ja, maar als we jou moeten geloven, ligt elke leraar die normaal doet, zijn mond nog maar open trekt of eens ziek is onmiddellijk buiten.

Wat zijn je ervaringen? Kind klopt leraar, leraar zegt "dat mag niet", je ligt buiten. Je bent ziek, je ligt buiten. Je vult geen 127 zinloze papiertjes administratie in, je ligt buiten. Kom kom kom.

Ofwel had je een psychopaat als directeur ofwel over-interpreteer je wat een ander zegt. Ik wil de directeur wel eens zien die je een C4 geeft als een leraar ziek thuis zit... (houdt een directeur zich uberhaupt bezig met wie van de leraars ziek is en wie niet - in het onderwijs management systeem zou uiteraard alles kunnen).
Ik heb op 11j onderwijs minimum 20 verschillende directies gehad. Het aantal uitmuntende directies zal even groot zijn als het aantal bullebakken (+-5?) En de rest zijn gewoon "meh".

En ik ben inderdaad nog op het matje geroepen omdat ik een kind op de gang had gezet (blijkbaar had het trimester ervoor een collega hetzelfde gedaan en de kleine het brandalarm af laten gaan) en de ouders op het matje geroepen (zonder overleg met de directie) dat hun dochter weigerde te werken in de klas (10j oud: "Dan blijf ik gewoon dubbelen!"). Sommige directeurs, net zoals sommige hooggeplaatsten op jouw werk, zijn gewoon compleet incompetent.
 
En ja, dat was zo'n idealist die dan 's avonds zo wat proefopstellingen zat uit te proberen. Maar je kunt dat nu bezwaarlijk "werken" en "zware job" noemen. Als je als bus chauffeur kiest om je bus zelf te wassen, tja...

Dat is dan toch gewoon het equivalent van die meetings die jij doet omdat je wil maar niet moet?
 
Als vastbenoemde niet nee... Als tijdelijke meermaals bedreigd geweest dat ik mijn C4 kon verwachten als ik me ziek thuis zou zetten. Dat de opzegtermijn 1 week bedraagt vergemakkelijkt dat veel natuurlijk. En dat was toen de tekorten niet zo drastisch waren als nu.
Zoals eerder gezegd: soms moet je maar 1 iemand afblaffen/bedreigen om de andere tijdelijken "in het gareel" te houden.
En zomaar "foert" zeggen is een pak moeilijker als je alle anciënniteit in dezelfde functie èn scholengroep moet presteren om benoemd te kunnen worden.
Je komt nog uit de slechte tijd dan... wat ga je tegenwoordig nog dreigen met ontslag? De volgende dag heeft die werknemer elders werk...
Tis overal hetzelfde, zowel in het onderwijs als in de privé. Ze zijn content dat ze uberhaupt IEMAND hebben om het open slot in te vullen. Dat die persoon zichzelf half arsed door zijn job daar kijkt niemand nog van op.

Directeurs zijn al content als ze op 1 september met een voltallige equipe kunnen aanvatten. Dat er vanaf 15 september nauwelijks nog personeel beschikbaar is om vervangingen te doen is een probleem waar ze wel mee afrekenen als het zich stelt (door zorgleerkrachten voor klassen te zetten en de zorg te negeren).

Even al de fluff verwijderen:

Als dat lijkt op de volgende dag heb je dus een ~9u tot 18u met een uur thuiswerk. Thuiswerk dat je ook niet kan doen, iets waar je altijd heel vocaal over bent wanneer het gaat over leerkrachten.

9 tot 19u.

9 tot 16u, ongeveer 3u thuiswerk dat je ook niet kon doen.

9 tot 17u30 ofzo rekening houdend met een uur reistijd.

Dus vandaag 9 tot 16 of 17u30?

Zonder late meetings begint dat op een klassieke bureaujob te lijken.

Voor dit alles krijg je, wat, 10000 bruto+een wagen+aandelenopties? Zoiets? We zijn hiermee begonnen:

Kan je nog eens zeggen wat je punt nu net is over een job in het onderwijs?
We moeten nu ook niet doen alsof een leerkracht zóveel uren moet doen. Hoe vaak mijn vriendin al niet gezegd heeft "amai gij zijt laat thuis..." waarop ik dan moet antwoorden "van 8u30 tot 17u00 + een uur pendelen, dit was ne gewonen dag van 8u..." dat kan ik al niet meer op 1 hand tellen. En dat komt van een kleuteronderwijzers die dus het meeste klasuren heeft van al...

Draai of keer het hoe je wil. Mijn vriendin doet quasi niks voor school in haar vakanties (buiten ontstressen van de drukte van 25 gillende kleuters) en in de weken waarin ze wel werkt komt ze nooit van zen leven aan 38u. Als je haar loon in een uurloon zou omzetten wordt ze eigenlijk echt niet slecht betaald. Ik ga nooit beweren dat het een luxe job is en ik zou het zelf nooit willen doen maar voor het grote deel van het onderwijzend personeel is het uurloon echt niet slecht te noemen. Enkel voor diegene die above & beyond gaan en waarvoor het onderwijs echt een roeping is daarvoor is het uurloon wrs laag. Maar zo heb je in de privé ook gekken die 60u/week doen en 40u betaald worden en dat alles voor de schoon ogen van den baas.

Het enige wat echt schandalig slecht betaald wordt in het onderwijs imo zijn directeurs. Als ik hoor van mijn vriendin wat die directeurs allemaal moeten doen van meetings etc en zaken buiten het schoolterrein en dan daarna pas met hun kerntaak (de school leiden) zich kunnen bezighouden en dan zie wat die mensen verdienen. Dat is nauwelijks beter dan een pakketbezorger van PostNL...
 
En zonder lesgeven begint leraar zijn op een werkloze zijn dag te lijken. Als je het ambetant stuk uit een job haalt, ja, dan lijkt dat op een normale job.
8000 bruto en wagen. En aandelen, geen opties. Je mag die van vorig jaar hebben. Gelieve wel de 30k belastingen te betalen, ze zijn nu nog 20k waard. Maar goed, je hoort me niet klagen over de verloning.
Dat is een zeverantwoord hé, jij doet een dagjob en meetings 's avonds volgens VS-uren. Je zegt zelf dat je die volgende week niet/amper hebt. Dat is niet hetzelfde als een leerkracht die zijn kerntaak niet uitvoert. Dus jij doet kantooruren + meetings waar je dan zelf van zegt dat je ze ook niet zou kunnen doen. Jouw antwoord op ongeveer elke verzuchting van leerkrachten is dat ze zaken niet moeten doen, don't go the extra mile want wat gaan ze doen. Ik vind dat nogal vals klinken.

Ik vind de beschrijving van je werkweek dus compleet niet relevant. Je doet kantooruren zoals iedereen, en dan nog extra meetings, en vangt hiervoor een loon waar de meesten hier (ook leerkrachten) nooit of te nimmer aan moeten denken. En dan zeg jij "leerkrachten moeten stoppen met zagen, iedereen werkt zo". Allez dan.

Hoeveel leerkrachten klagen hier over hun loon eigenlijk? Natuurlijk zullen vastbenoemde leerkrachten later op hun carrière het rustiger hebben, zeker voor vakken waarbij de stof min of meer hetzelfde blijft, maar daar gaat het hier toch niet over? Jij komt in deze discussie over het onderwijs zelf af met de stelling dat leerkrachten steen en been klagen, om dan je eigen werkuren te vergelijken. Terwijl de leerkrachten en anderen die hier kwamen zeggen dat er ook buiten de klassieke werkuren wordt gewerkt dat toch gewoon doen als antwoord op clichés hier over hoe er amper wordt gewerkt?
We moeten nu ook niet doen alsof een leerkracht zóveel uren moet doen. Hoe vaak mijn vriendin al niet gezegd heeft "amai gij zijt laat thuis..." waarop ik dan moet antwoorden "van 8u30 tot 17u00 + een uur pendelen, dit was ne gewonen dag van 8u..." dat kan ik al niet meer op 1 hand tellen. En dat komt van een kleuteronderwijzers die dus het meeste klasuren heeft van al...
Goh, ik wil zeker niet claimen dat leerkrachten meer dan gemiddelde uren doen. Ik denk dat uitspraken in die richting in deze thread ook eerder dienen als antwoord op cliches over hoe er amper moet gewerkt worden (zoals ik hierboven zeg). Mijn vrouw werkt in een grootkeuken op 10 minuten stappen en zegt tegen mij overigens hetzelfde hoor, dat betekent weining.
Draai of keer het hoe je wil. Mijn vriendin doet quasi niks voor school in haar vakanties (buiten ontstressen van de drukte van 25 gillende kleuters) en in de weken waarin ze wel werkt komt ze nooit van zen leven aan 38u. Als je haar loon in een uurloon zou omzetten wordt ze eigenlijk echt niet slecht betaald. Ik ga nooit beweren dat het een luxe job is en ik zou het zelf nooit willen doen maar voor het grote deel van het onderwijzend personeel is het uurloon echt niet slecht te noemen. Enkel voor diegene die above & beyond gaan en waarvoor het onderwijs echt een roeping is daarvoor is het uurloon wrs laag. Maar zo heb je in de privé ook gekken die 60u/week doen en 40u betaald worden en dat alles voor de schoon ogen van den baas.
Maar dat is toch de kern van de zaak? Hopen reacties over wat een droomleven leerkrachten hebben...maar toch wil niemand het doen. Mja. De beginpost van deze thread is letterlijk "kijk wat een kleuterleidster verdient, 2200 netto". 2200 netto voor een bachelor die elke dag verantwoordelijk is voor 25 kleuters.
 
Terug
Bovenaan