Werk Onderwijs - werkomstandigheden

De vrouw van mijn patron is zich aan het omscholen tot leerkracht en zal eerstdaags starten met de eerste lessen - Frans in middelbaar onderwijs.
  • late veertiger
  • 4 jobs gehad waarvan de laatste 2 gedurende meer dan 12 jaar
  • zowel in KMO als multinational gewerkt (laatste werkgever)
  • Moet niet meer gaan werken - als stel is hun vermogen > 20 miljoen euro en sinds verleden jaar zijn er 0,0 € schulden.
Beslissing om te veranderen van job en functie: behoorlijke werkdruk, door het internationale karakter ook regelmatig meetings buiten de werkuren, afdelingen worden hervormd waardoor de sfeer de laatste jaren verziekt is, collega's die zijn vertrokken - ze is het dan ook gewoon kotsbeu.

Ook in de privé is het niet allemaal peis en vree, dat is dichten zonder mijn gat op te lichten.

De eerste dagen/weken in de aanloop van het lesgeven zijn alvast zeer druk - met veel voorbereiding en het opstellen van een soort van draaiboek.
 
Nu aan mijn 3e jaar in het onderwijs bezig. Partner werkt in het onderwijs.

Intentie om te starten in secundaire school: echt triestige omgeving, alles vernield en beklad, weinig middelen, pover lesmateriaal in ringmappen, leerkrachten met witte kousen in sandalen die direct met hun benoeming zwaaien en duidelijk maken dat de beste vakken voor hen zijn.

Uiteindelijk gestart in hoger onderwijs, hier toch wat over te schrijven:

* Loon: gemiddeld tot goed. Voor een bachelor vind ik barema 316 aan de hoge kant, voor een master is 502 gemiddeld. Dit komt op een dikke 5000 bruto voor een 9 jaar anciënniteit (te rekenen vanaf de leeftijd v 24 jaar) Geen andere extra's, enkel een laptop en 20 euro voor internet. Het loon loopt wel door, er is ook vakantiegeld en een eindejaarspremie.

*Vakantie: officieel vastgelegd als 12 weken: herfst, kerst, krokus, pasen en 6 weken zomer. In werkelijkheid zijn er wel meer vrije dagen, feestdagen, lesvrije dagen.

*Inhoud: dit is wisselend, er zijn interessante vakken, maar vaak ook vakken die buiten je comfortzone liggen en gewoon te geven zijn. Het instroomniveau daalt jaar na jaar. Contacten met het werkveld verlopen wel goed, hierdoor heb je eigenlijk de mogelijkheid om in quasi elk relevant bedrijf binnen te geraken.

*Sfeer: typische onderwijssfeer, benoemden vs niet-benoemden, oud vs jong, . Weinig toekomstperspectief over lesopdracht op lange termijn. Benoeming kan tot 12 jaar duren. Beslissingen verlopen traag. Lesmateriaal wordt weinig gedeeld, vaak wordt er info achter gehouden. Budgetten worden verspild aan nutteloze zaken, vooral veel aandacht voor het uiterlijke, weinig voor de inhoud. Verschillende opleidingsinstellingen die dezelfde inhoud aanbieden, wat imo inefficiënt is.

Het onderwijs biedt zeker voordelen, maar je moet wel omkunnen met het systeem.
 
Ik vraag mij echt af wat ze verwachten van die 38-uren werkweek. 22 uur lesgeven en 16 uur wat? Of in mijn geval 18 uur lesgeven en 20 uur wat? Als ik mij 20 uur per week bijschool, dan ben ik MegaMindy in de leraarskamer. Het zal dan zijn van 'je kan administratieve taken doen' wat uiteindelijk 'het secretariaat' zal gaan uitsparen want er zijn plots vijftig leerkrachten om dat werk te doen! Of je voorbereidingen op school doen, maar dat is - ik ben eerlijk - na x-aantal jaar geen 20 uur per week meer. Ook niet als je wil bijblijven met up to dat materiaal.
Nee, ik zie dat nieuw plan als verdoken besparing. In plaats van meer leerkrachten, minder ondersteunend personeel. Sowieso ligt het grootste probleem bij het feit dat we geen les meer mogen geven. Het ene vak is jaar na jaar dril zonder énige vreugde voor het onderwerp, andere vakken zijn zodanig uit de losse pols dat je niet meer weet of het geschiedenis of mavo is. Voor Godsdienst hebben ze hier in de pare jaren een cursus en in de onpare niet. Oké... Nederlands daarentegen is dan weer zodanig technisch dat ze buitenwandelen met een degout voor alles wat onze taal is, terwijl je er zo creatief mee zou kunnen zijn.
En dat twee pedagogische studiedagen per jaar zo een impact hebben... da's ook je reinste onzin. Dat ze niet goed gebruikt worden, dat wel. Ik moet niet elk jaar 'klas management' gaan zien. 'Helende communicatie' daar heb je ook geen dag voor nodig. Wees beleefd en begripvol (tot op een hoogte) en dat is al heel goed.
Ben Weyts is een onkundige aap van de hoogste klasse, maar ik heb er in mijn leven op dat departement nog geen anderen geweten. De enige oplossing is terug wat hogere eisen stellen, het vet er af snijden (een zorgkrachtuur is niet, niet, niet nodig) en ophouden met die onzin van vaste benoemingen waardoor je weken aan één stuk kan 'ziek' zijn om dan terug te komen wanneer je er zin in hebt.
 
Benieuwd naar de reacties hier op het recente rapport.
Ik ben benieuwd hoeveel mensen hier het rapport zullen lezen vooraleer te reageren, daarom best eerst even de link:


Men stelt voor om een 38-urenwerkweek te organiseren.

Het rapport zegt echter zelf:
"Een voltijds werkende leerkracht lager onderwijs in Vlaanderen heeft een gemiddelde werkweek van 44,6 uur. Een voltijds werkende leerkracht in de eerste graad secundair onderwijs heeft een gemiddelde werkweek van 39,7 uur. Het significante verschil in het aantal werkuren tussen het lager en secundair onderwijs is voor een groot deel toe te schrijven aan het hoger aantal uren dat er in het lager onderwijs naar lesgeven gaat."

Als ze dus naar een 38-urenweek willen gaan, zoals voorgesteld wordt, mis is héél erg HOE ze dat gaan doen. Minder les geven? Dat is nochtans niet de bedoeling, blijkt uit de rest van de tekst. Als je dan wat dieper leest, is die 38-urenweek vooral windowdressing. Want "32 uur gaat naar lesgeven en lesvoorbereidingen, maar de school zal individueel bepalen binnen die 32 uur hoeveel tijd naar lesgeven en lesvoorbereidingen binnen die 32 uur gaat": maw dat wordt vooral een theoretisch iets, want als je als leerkracht te weinig tijd krijgt om lesvoorbereidingen te maken, zal daar geen enkele mogelijke ingreep tegenover staan, zeker in het lager. Daar ga je echt niet plotseling zeggen: oops, ik had even te weinig tijd voor lesvoorbereidingen, dus ga ik maar wat minder les geven.

Eigenlijk zegt het rapport zelf al dat het niet haalbaar is voor het lager onderwijs, zonder het expliciet te zeggen:

"De Commissie is van oordeel dat er qua efficiëntie voldoende marges zijn om aan te nemen dat onderwijs organiseren met de huidige lerarenpopulatie aan 38 uur per week mogelijk moet zijn, zeker wat het secundair onderwijs betreft. Voor het basisonderwijs zijn die marges beduidend krapper en zal goed moeten opgevolgd worden wat de effecten van de maatregel op het terrein zullen zijn. De Commissie bepleit elders in dit rapport, onder meer met de ‘leraar-assistent’,283 een verruiming van de omkadering voor het basisonderwijs. "


Over die leraar-assistent, zie je dan dit:
De voorgestelde maatregelen die een kostprijs met zich meebrengen en die relatief goed te schatten zijn, omvatten volgende: • De leraar-assistent in het basisonderwijs (Hoofdstuk 5): de kostprijs van de aanstelling van gemiddeld 1 assistent-leraar per basisschool is 128 miljoen euro.

Met die ene assistent-leraar per school die geen les mag geven, zal men die kloof van 6 uur proberen te dichten? Veel succes...
 
Ik vraag mij echt af wat ze verwachten van die 38-uren werkweek. 22 uur lesgeven en 16 uur wat? Of in mijn geval 18 uur lesgeven en 20 uur wat?
"gemiddeld" 32 uur lesgeven, voorbereiden en leerlingenbegeleiding (vakgericht)
"gemiddeld" 4 uur schoolorganisatie (niet-vakgebonden leerlingenbegeleiding, toezicht, ...)
"gemiddeld" 2 uur vorming

Gewoon al het feit dat men dit volledig denkt te kunnen gelijkstellen voor lager en secundair toont dat daar weinig praktijkervaring zat in die commissie van wijzen. Ja, ze gebruiken "gemiddeld" maar toetsen het nergens af.

Nu, er zitten zeker zaken in die wél een verbetering kunnen zijn hoor, zoals die job voor starters. maar soms verschoot ik wel van de simplitudes die daarin stonden.
 
38u werkweek, nu al toepasbaar (en wordt ook gedaan).
En nu voelen de leerkracht zich aangesproken en zie je 2 groepen: de groep die minder uren doet en de groep die meer uren doet (vaak wegens eigen inefficiëntie)

🙃
 
Terug
Bovenaan