Ontbrekende producten

Via het reguliere kanaal niet meer te krijgen, dat wil zeggen: de Belgische groothandels. Ofwel had deze apotheker nog stock (het meest waarschijnlijke omdat het nog maar net ontbreekt...itt tot Perdolansiroop wat al veel langer ontbreekt. Iedereen wil dus Dafalgansiroop, met als gevolg dat deze nu ook ontbreekt). Er is ook een klein aantal apotheken met buitenlandse groothandels, die kunnen sommige zaken dan weer makkelijker laten invoeren. Maar het is steeds het probleem verleggen.
Hier gisteren nog perdolan siroop gaan halen. De nurofensiroop was er niet maar daar hebben ze een andere ibuprofen-siroop voor meegegeven.
Uiteindelijk wel erg dat dat soort producten in tekorten komt, dat is echt zowat de basis die je als ouder toch echt in huis moet hebben...
 
Gisteren heeft apotheker nog gezegd dat sommige antibiotica echt een ramp zijn om aan te komen. Dokter had een lichte antibiotica voorgeschreven omdat dat wel voldoende moest zijn, maar was niet in voorraad en niet bestelbaar tot juni 2023! Dokter gebeld, andere voorgesteld, maar weer hetzelfde verhaal. Uiteindelijk met zwaardere antibiotica naar huis gegaan omdat die wel in voorraad was 🤷‍♀️. Echt absurd.

In het voorjaar/zomer was desloratadine siroop (tegen allergie) niet te verkrijgen. We hebben altijd een reservefles staan, maar tegen dat die op was, was hij nog steeds niet te verkrijgen. Gelukkig kon deze medicatie wel in pilvorm verkregen worden, maar deze worden niet terug betaald. Voor ons geen probleem, maar apotheker wist toen te zeggen dat dat voor veel mensen niet haalbaar was en die dus stoppen met medicatie die ze nodig hebben.
 
in de IT sector blijven de levertijden maar uitlopen. Al onze netwerkprojecten hebben minstens een jaar vertraging. Heeft ook een weerslag alle andere projecten aangezien je geen half datacenter gaat zetten zonder SAN-switchen... Prive gemerkt dat de colruyt al 5 maanden geen grote potten boni yoghurt meer heeft :(
Dat is echt zoiets dat je als particulier nog niet direct merkt. In ons gebouw hadden we vorig jaar een nieuwe ruimte om in te werken, dus mochten we een heleboel nieuwe schermen aanvragen.
De IT dienst zij dat het toen maanden ging duren wegens lange levertijden.
Terwijl ik bij mezelf dacht, als ik naar de mediamarkt ga heb ik meteen een scherm? 🤔
 
Hoe zit het eigenlijk met antibiotica @Thin Liz , lijkt me ook wel cruciaal te zijn dat we daar niet zonder vallen?
Zoals hierboven vermeld...het begint daar ook al: azithromycine, amoxicilline...beginnen ook te ontbreken zie ik. De laatste 2-3 maanden is het niet meer te doen. De noodoplossingen (vervangingen binnen dezelfde medicatiegroep of magistraal alternatief) beginnen ook uitgeput te geraken. Ik heb net gehoord dat het zelfs nog erger dreigt te worden. Ik vind het merkwaardig stil vanuit de overheid. We hangen aan de alarmbel, maar dat brengt niets op.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Dat is echt zoiets dat je als particulier nog niet direct merkt. In ons gebouw hadden we vorig jaar een nieuwe ruimte om in te werken, dus mochten we een heleboel nieuwe schermen aanvragen.
De IT dienst zij dat het toen maanden ging duren wegens lange levertijden.
Terwijl ik bij mezelf dacht, als ik naar de mediamarkt ga heb ik meteen een scherm? 🤔
bij ons waren er nochtans ook levertermijn van meerdere maanden voor laptops, schermen (eigenlijk zo goed als alles van IT-materialen) terwijl er in de winkels wel zaken voorradig waren. Een winkel heeft dan bvb 2 schermen van merk A type X binnen en 2 schermen van merk B type Y terwijl bedrijven liever 30 of 40 dezelfde schermen hebben of iedereen een gelijke laptop ipv kakofonie van allerlei merken/types
 
Op de Standaard staat er nu wel een artikel over tekorten van medicijnen e.d.: https://www.standaard.be/cnt/dmf20221223_96266941. Het is wel een plusartikel.

Enkele stukjes:
- Ook in ons land duiken de eerste problemen op. Het geneesmiddelenagentschap FAGG zegt dat enkele sterke, breed inzetbare versies van amoxicilline voor kinderen tot mei 2023 niet leverbaar zijn. Op dit moment kunnen andere bedrijven een vergelijkbaar product leveren in België, maar ‘het is onzeker of de hele periode tot mei 2023 afgedekt is’, volgens FAGG. ‘Die bedrijven hebben nog geen zicht op hun schema’s voor leveringen.’
- Dat België nog bij de minst getroffen landen is in EU. In bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk nog erger.

Redenen die worden aangehaald:
  1. Geen winst? Dan geen productie: weinig interesse/investering van farmasector in generische geneesmiddelen waardoor te weinig winst. Dus productie generische middelen voornamelijk in India.
  2. India kan meerkosten niet dragen: stijging productiekosten daar, arbeidstekorten, zwakkere munt, 80 tot 100 procent van de grondstoffen halen ze uit China maar die zijn 50 tot 140 procent duurder geworden. Alsook oplaaiend grensconflict tussen India en China dat handel bemoeilijkt.
  3. China is zieker, duurder en groener: 4 van de 6 sites waar kweekjes voor amoxicilline worden aangeleverd liggen in China. Omikronvariant die lelijk huishoudt in China --> enorme vraag naar medicijnen + productie die vermindert. Producenten van API's worden niet meer gesubsidieerd --> API's duurder. Strengere milieuwetgeving in China --> kosten productie omhoog.
  4. Industrie kijkt niet genoeg vooruit: geen duidelijk zicht op hoeveel men moet bestellen in Azië. Gebruik van oude processen die veel energie vragen. Aanvoerproblemen zoals nu bijvoorbeeld voor papier voor de verpakkingen dat veelal wordt geproduceerd door Oekraïne en Rusland. Herverdeling pakjes in EU moeilijk want nieuwe bijsluiters nodig (correcte taal) en moeilijk door papiertekort.
  5. Laten betijen of systeemverandering? Politiek wacht

Weinig hoopgevend dus. Maar toch een zalige Kerst gewenst. :unsure:
 
Gisteren stond ik in een Leonidas winkel, daar gehoord dat witte suikervrije pralines al zes weken niet geleverd worden door grondstof tekorten.
 
Gisteren stond ik in een Leonidas winkel, daar gehoord dat witte suikervrije pralines al zes weken niet geleverd worden door grondstof tekorten.
Omdat er een overschot is aan suiker zijn bij de fabrikanten alle zakken suiker gevuld, en is er een tekort aan zakken zonder suiker erin. :unsure:
 
Is het momenteel nog altijd zo problematisch @Thin Liz?

Ik was eens aan het kijken voor Selsun shampoo maar dat is hier blijkbaar weer (tijdelijk?) niet te verkrijgen. Als ik op de webshop van een drogist in Nederland kijk, is het daar wel genoeg in voorraad. Hoewel dat enkele jaren geleden ook wel eens is voorgevallen.
Nizoral zalf is ook niet meer te vinden precies.
 
Is het momenteel nog altijd zo problematisch @Thin Liz?

Ik was eens aan het kijken voor Selsun shampoo maar dat is hier blijkbaar weer (tijdelijk?) niet te verkrijgen. Als ik op de webshop van een drogist in Nederland kijk, is het daar wel genoeg in voorraad. Hoewel dat enkele jaren geleden ook wel eens is voorgevallen.
Nizoral zalf is ook niet meer te vinden precies.
Het is even erg, zo niet nog erger geworden. Alle dagen moeten we zoeken naar oplossingen voor ontbrekende producten. Het is niet voor niets dat Vandenbroucke plots de productie van bepaalde grondstoffen terug naar Europa wil brengen. Momenteel hebben sommige mensen al vodden door het ontbreken van Furadantine, urineweginfecties.
 
Als ik de verhalen van mijn vrouw hoor (ziekenhuisapotheker) is het er inderdaad absoluut niet op aan het beteren.
 
Bij ons is het erger dan ooit, alleen lees je dat niet in de krant. Het probleem is zeer ernstig en in sommige gevallen kan dat levensbedreigend zijn. In feite zijn we alarmfase rood al voorbij, maar het probleem wordt gewoon makjes aangepakt. Alsof we rustig voort kabbelen op een beekje terwijl de waterval 100 meter verder te horen is. Jawel, er was enkele weken terug wel een artikeltje te lezen met de boodschap dat het FAGG enkele honderden producten ziet ontbreken...alleen weten wij al enkele jaren dat hun lijsten hopeloos achterop hinken en onvolledig zijn.
Amoxicilline, het nummer 1 antibiotica bij uitstek, zal in het beste geval nog enkele weken ontbreken. Er ontbreken een resem insulines ea diabetesmiddelen. Anti-aritmica, waterafdrijvers, corticoiden, inspuitingen allerhande...Wat vandaag verkrijgbaar is, is dat morgen misschien niet meer. Wat morgen terugkomt, ontbreekt de dag nadien alweer. Het is een gevecht om in de apotheek aan producten te raken en dat maakt het probleem alleen maar erger. Sommige lieftallige collega's hamsteren medicatie om maanden toe te komen, ofwel leggen ze een stock van een jaar aan. Momenteel moeten we heel wat zaken 'reserveren' op een website van de groothandel. Nog nooit meegemaakt. De tijd van bestellen en dezelfde dag leveren...het is geen evidentie meer.
 
Bij ons is het erger dan ooit, alleen lees je dat niet in de krant. Het probleem is zeer ernstig en in sommige gevallen kan dat levensbedreigend zijn. In feite zijn we alarmfase rood al voorbij, maar het probleem wordt gewoon makjes aangepakt. Alsof we rustig voort kabbelen op een beekje terwijl de waterval 100 meter verder te horen is. Jawel, er was enkele weken terug wel een artikeltje te lezen met de boodschap dat het FAGG enkele honderden producten ziet ontbreken...alleen weten wij al enkele jaren dat hun lijsten hopeloos achterop hinken en onvolledig zijn.
Amoxicilline, het nummer 1 antibiotica bij uitstek, zal in het beste geval nog enkele weken ontbreken. Er ontbreken een resem insulines ea diabetesmiddelen. Anti-aritmica, waterafdrijvers, corticoiden, inspuitingen allerhande...Wat vandaag verkrijgbaar is, is dat morgen misschien niet meer. Wat morgen terugkomt, ontbreekt de dag nadien alweer. Het is een gevecht om in de apotheek aan producten te raken en dat maakt het probleem alleen maar erger. Sommige lieftallige collega's hamsteren medicatie om maanden toe te komen, ofwel leggen ze een stock van een jaar aan. Momenteel moeten we heel wat zaken 'reserveren' op een website van de groothandel. Nog nooit meegemaakt. De tijd van bestellen en dezelfde dag leveren...het is geen evidentie meer.
Eerste keer nu ook dat mijn ma geen Hydrea meer kan krijgen bij de apotheker. Tekort tot eind (?) van het jaar en gaan ze nu in VK aankopen en dat zou normaal gezien half juli worden geleverd.
 
Eerste keer nu ook dat mijn ma geen Hydrea meer kan krijgen bij de apotheker. Tekort tot eind (?) van het jaar en gaan ze nu in VK aankopen en dat zou normaal gezien half juli worden geleverd.
Het vrakproduct (het actieve product in poedervorm om als bereiding te dienen) zou eind deze maand klaar moeten zijn. Van daaruit kunnen apothekers dan Hydrea magistraal namaken. Ik hoor wel dat ziekenhuizen extra stock gekregen hebben.

Maar inderdaad: de invoer van medicatie uit het buitenland is belangrijker dan ooit. Maar we merken ook dat nu meer en meer zaken zelfs daar beginnen te ontbreken.
 
Vraag me af hoe dit gaat evolueren inderdaad. Elke blaasontsteking te behandelen met breedspectrum omdat monuril/furadantine niet meer te krijgen is bijvoorbeeld. Voor huisartsen ook weer hele belasting erbij om te overleggen met apotheker voor een alternatief.
 
Even een update geven wat betreft geneesmiddelen.

Het is er alleen maar erger op geworden. Jawel.

Elke maand zie ik de situatie iets slechter worden. Producten ontbreken steeds meer en vooral: steeds langer. Het hoeft geen betoog dat wat betreft de GLP1's (Ozempic en co) de leveringsmogelijkheden zeer beperkt zijn, maar nu zien we zelfs dat de afgeleiden daarvan steeds meer en langer onbeschikbaar worden. Zo zal Trulicity bijvoorbeeld (zeer veel voorgeschreven voor mensen met diabetes) nog ontbreken tot eind dit jaar. EIND DIT JAAR zowaar! Apothekers hebben net de betahistine-saga overleefd of de volgende problemen doemen al op (Jardiance, Apocard, verschillende antibiotica, etc etc etc...) De lijsten worden steeds meer eindeloos. Je leest of hoort er niet van in de media, doch lang zal dit niet meer duren. De situatie wordt stilaan rampzalig voor sommige patiënten. Alternatieven zijn er niet altijd meer...Geen idee hoe dit verder moet.
 
Terug
Bovenaan