Ontbrekende producten

Farmastatus van het FAGG loopt hopeloos achter op de feiten en dat is jammer genoeg, voor zover ik weet, nooit anders geweest. Hun database hangt af van de goodwill van de firma's die de ontbrekende producten melden. En dat werkt dus niet. Waarom...dat heeft meerdere reden.
Soms ontbreekt voor een firma een product bijvoorbeeld niet, maar ontbreekt het wel voor de apotheker. Ze hebben het product in stock maar de apotheker krijgt het niet van zijn groothandel. Sommige groothandels voeren een 'contigentering' voor apothekers in wat betreft bepaalde producten: ''U krijgt er slechts X per maand'' (dus omwille van slechte beschikbaarheid...alhoewel deze contigentering ook afhangt van hoe goed je klant bent bij de groothandel ;) ) Er is echter ook de wettelijke verplichting van te leveren, dus kan de apotheker soms rechtstreeks bij de producent bestellen indien die dat nog op stock heeft. Indien dat niet lukt, en dat komt meer en meer voor, dan moet je dus terugvallen op de beperkte stock van de groothandel (het product ontbreekt zogezegd niet volgens de fabrikant want die heeft 'net geleverd' bij de groothandel)...en op welk blaadje je staat bij diezelfde groothandel of je het gaat krijgen of niet. Een beetje een pervers systeem. Alles draait om geld. In de praktijk zie je dus dat grote ketens sommige producten vlotter krijgen, ook mutualiteitsapotheken horen daar bij en de apotheken van de groothandel zelf. Je wilt waarschijnlijk niet weten wat er achter zit...
Zo is Trulicity bv 'beperkt beschikbaar'. Wel...ik kan dat dus bijvoorbeeld niet bestellen. Dat product staat al weken in reservatie en ik weet niet of ik de komende maanden daar nog een doos van zal binnen krijgen.

Apothekers kunnen op Farmastatus ook melden, maar in praktijk doen ze dat zelden. Het is een serieus werkje, onbezoldigd, en de status van ontbrekende producten is zodanig grillig dat niemand nog kan volgen. We zijn al lang blij dat we iets krijgen na lang zagen (lees: reservaties bij groothandels lopen nu soms maanden door alvorens we een deel van onze bestelling krijgen).
 
Apothekers hebben net de betahistine-saga overleefd of de volgende problemen doemen al op (Jardiance, Apocard, verschillende antibiotica, etc etc etc...) De lijsten worden steeds meer eindeloos. Je leest of hoort er niet van in de media, doch lang zal dit niet meer duren. De situatie wordt stilaan rampzalig voor sommige patiënten. Alternatieven zijn er niet altijd meer...Geen idee hoe dit verder moet.
Ja met die betahistine was het toch wel erg.
Mijne pa neemt dat en het was een tijdje behelpen met doosjes van lagere dosisen en pilletjes breken om zo de juiste dosis te hebben.
Maar ik heb de indruk dat dat nog altijd niet in orde is. Mijne pa nam die van EG, maar die is nog altijd niet te krijgen, momenteel heeft hij die van Mylan in de juiste dosis.

Ook Taginact was de laatste jaren soms een probleem en nu gaan ze plots stoppen om die te verkopen.
De 5/2,5 mg is al uit de handel van begin februari, nu gaat de 10/5 mg deze zomer ook uit de handel.
 
Het aantal ontbrekende producten is nog steeds hoog. Het is nooit zo hoog geweest. Wat we nu zien is dat de 'risicoproducten' enerzijds steeds langer ontbreken, anderzijds in een intermitterende vorm beschikbaar en niet-beschikbaar zijn. Betahistine is er momenteel zo één. Dat komt soms terug en dan springen de apotheken erop, wat als gevolg geeft dat het weer enkele maanden kan ontbreken. Het begint stilaan onwerkbaar te worden, zeker voor de kleinere apotheken die steevast achteraan in de rij staan voor de groothandels.
 
Puffers als ventolin en seretide blijkbaar laatste tijd ook moeilijker te verkrijgen volgens apotheek.
Seretide hadden ze zelfs geen zicht op wanneer dit terug geleverd kon worden. Morgen maar wat andere apothekers bellen, maar ze zei dat de kans klein was en dat ik best dokter kon raadplegen om te kijken wat we als vervanger konden geven.
 
Puffers als ventolin en seretide blijkbaar laatste tijd ook moeilijker te verkrijgen volgens apotheek.
Seretide hadden ze zelfs geen zicht op wanneer dit terug geleverd kon worden. Morgen maar wat andere apothekers bellen, maar ze zei dat de kans klein was en dat ik best dokter kon raadplegen om te kijken wat we als vervanger konden geven.
Ik heb moeten kijken, heb al gedacht dat er precies niet genoeg binnen kwam, maar ja...dat ontbreekt dus ook al. Het begint nu echt onwerkbaar te worden. Ondertussen krijgen sommige patiënten in andere apotheken vlotjes 5 dozen Trulicity mee...Die worden dus wel nog vlotjes bevoorraad door de groothandel. Het hangt mijn voeten uit.
 
Ik heb moeten kijken, heb al gedacht dat er precies niet genoeg binnen kwam, maar ja...dat ontbreekt dus ook al. Het begint nu echt onwerkbaar te worden. Ondertussen krijgen sommige patiënten in andere apotheken vlotjes 5 dozen Trulicity mee...Die worden dus wel nog vlotjes bevoorraad door de groothandel. Het hangt mijn voeten uit.
Hier gisteren bij de apotheek ook te horen gekregen dat de medicatie die 4 personen in ons gezin dagelijks moeten nemen niet meer te verkrijgen is.
Onze jongsten zijn voorraad was op, dus heb ik een doosje van een ander merk meegekregen. (Bijna 3x duurder)

Ons 2 zonen krijgen tussenkomst van de mutualiteit, maar enkel bij Equasym, niet van andere "merken" met hetzelfde actieve bestanddeel.


Oudste zoon, vrouw en ik nemen een hogere dosis en met hetgeen we in huis hebben komen we max 2 weken nog toe. Gelukkig bijna paasvakantie, dan nemen de 2 zonen even een "break" van die medicatie.

@Thin Liz heb jij toevallig zicht of het een tijdelijke onbeschikbaarheid is, of eerder langdurig?
Anders ga ik enkele apothekers af om toch te proberen iets in huis te hebben.
 
Hier gisteren bij de apotheek ook te horen gekregen dat de medicatie die 4 personen in ons gezin dagelijks moeten nemen niet meer te verkrijgen is.
Onze jongsten zijn voorraad was op, dus heb ik een doosje van een ander merk meegekregen. (Bijna 3x duurder)

Ons 2 zonen krijgen tussenkomst van de mutualiteit, maar enkel bij Equasym, niet van andere "merken" met hetzelfde actieve bestanddeel.


Oudste zoon, vrouw en ik nemen een hogere dosis en met hetgeen we in huis hebben komen we max 2 weken nog toe. Gelukkig bijna paasvakantie, dan nemen de 2 zonen even een "break" van die medicatie.

@Thin Liz heb jij toevallig zicht of het een tijdelijke onbeschikbaarheid is, of eerder langdurig?
Anders ga ik enkele apothekers af om toch te proberen iets in huis te hebben.
Weet niet welke je hebt, maar volgens deze site tijdelijk:
 
Hier gisteren bij de apotheek ook te horen gekregen dat de medicatie die 4 personen in ons gezin dagelijks moeten nemen niet meer te verkrijgen is.
Onze jongsten zijn voorraad was op, dus heb ik een doosje van een ander merk meegekregen. (Bijna 3x duurder)

Ons 2 zonen krijgen tussenkomst van de mutualiteit, maar enkel bij Equasym, niet van andere "merken" met hetzelfde actieve bestanddeel.


Oudste zoon, vrouw en ik nemen een hogere dosis en met hetgeen we in huis hebben komen we max 2 weken nog toe. Gelukkig bijna paasvakantie, dan nemen de 2 zonen even een "break" van die medicatie.

@Thin Liz heb jij toevallig zicht of het een tijdelijke onbeschikbaarheid is, of eerder langdurig?
Anders ga ik enkele apothekers af om toch te proberen iets in huis te hebben.
Equasym is 'gecontigenteerd'. Dat wil zeggen dat de groothandels wel stock krijgen, maar slechts beperkt. Ze verdelen dat dan onder de apotheken (in de realiteit, en bij grote tekorten, is dat dan in de eerste plaats de apotheken die het meeste afnemen bij hen of hun eigen apotheken). Dat is niet deontologisch maar in deze tijd is dat een vodje papier. Ik zou in Uw plaats langsgaan of bellen naar de grote ketenapotheken (Multipharma/Febelco-apotheken/COOP apotheken...). Daar is de kans het grootst dat je nog iets kan vinden. Misschien zelfs proberen op 2 april. Het begin van de maand is meestal een goede periode om te proberen want dan worden soms nieuwe leveringen uitgegeven.
 
Terug
Bovenaan