Ontbrekende producten

Thin Liz

Well-known member
Crowdfunder FE
Ik start dit topic op om eens een zicht te krijgen van wat momenteel ontbreekt wat betreft producten/grondstoffen/... in jullie omgeving, thuis of op het werk.

Ik ben zelf apotheker en de situatie is momenteel redelijk problematisch aan het worden. Dit is nog niet op het nieuws geweest, maar ik vermoed dat dit niet lang meer zal duren...Het aantal ontbrekende producten is historisch hoog. Momenteel moeten we heel wat zaken invoeren vanuit het buitenland, indien mogelijk, met alle nare gevolgen van dien (wachttijden-kosten). Bijvoorbeeld: op dit moment is het in ons land onmogelijk om nog een siroop te bestellen met paracetamol, zowat het meest ordinaire wat bestaat in de farmacie. Jonge kinderen, of beter gezegd: de ouders, moeten zich behelpen met suppo's. Als dat nog gaat wegvallen, dan rest ons enkel nog de optie om dit zelf te maken. Nog een voorbeeld: ons rek met hoestsiropen raakt amper gevuld: er ontbreekt zodanig veel bij de groothandel...Nog nooit meegemaakt. Om maar te zwijgen over de hele resem aan andere specialiteiten die niet te krijgen zijn (oogdruppels bv).

Toevallig zijn we momenteel met een renovatie bezig en daar (bij sommige leveranciers) vingen we hetzelfde op: 'Ja, de wachttijden zijn enorm' ; 'Ontbreekt' ; 'Komt niet meer binnen' ...De aannemer wist ons te zeggen dat in sommige grote bedrijven ze met klanten direct, zonder afspraak, konden binnen vallen en dat de verkopers ze stonden op te wachten als het ware. Dat had hij nog nooit gezien.

Op een bepaald moment in oktober hoorde ik van een vriend, die in een bekend reinigingsbedrijf werkt, dat 'ze nog stock hadden voor reparaties/onderdelen voor 8 maanden'...daarna is het gedaan. :wtf:

Momenteel lees je er wel een beetje over in de media, maar de grote alarmbellen zijn precies nog niet gebruikt. Lopen we allemaal zonder het te beseffen het ravijn in?
 
Heb daar in financiële crisis topic ook deels op gereageerd, gevolg van bundelen productie door energie prijzen, massaal gebruik maken van economische werkloosheid regeling om volgende indexering op te vangen, chinese markt die maar niet terug op gang geraakt.
Fedustria heeft vorige zomer al aan de bel getrokken bij de regering, maar dat viel in dovemansoren. Enige wat telt voor hun is hun volgende verkiezing veilig stellen.
Volgend jaar wordt rampzalig , voor veel sectoren. Er gaan nog veel slachtoffers vallen.
Concreet in mijn geval hebben sommige technologische onderdelen een levertermijn van 900 dagen.

In mijn verbouwing is het voor sommige producten (soort gevelstenen): niet leverbaar voor zomerverlof 2023. Wanneer precies dan? No idea ...
 
Wel een beetje raar om een tekort van producten en grondstoffen kracht bij te zetten door te spreken over hoestsiropen, die au fond niks genezen buiten wat symptoomverlichting (door de codeïne ofzo). 😂

Voor de rest, tja, het zullen "de oorlog in Oekraïne" of de naweëen van "corona" nog zijn waarschijnlijk? Daar worden tegenwoordig alle (logistieke) problemen op gestoken. Gemakkelijk natuurlijk.
 
Wel een beetje raar om een tekort van producten en grondstoffen kracht bij te zetten door te spreken over hoestsiropen, die au fond niks genezen buiten wat symptoomverlichting (door de codeïne ofzo). 😂
Beetje vreemde reactie, maar bon. Ik kan ook andere ontbrekende grondstoffen opnoemen, waarvan de impact schrijnender is. Het probleem is er hoor. Ik had dit specifieke voorbeeld opgenoemd omdat het over hoestsiropen gaat: heel triviaal. Dat is nog nooit gebeurd in de geschiedenis van de moderne farmacie.
 
Wel een beetje raar om een tekort van producten en grondstoffen kracht bij te zetten door te spreken over hoestsiropen, die au fond niks genezen buiten wat symptoomverlichting (door de codeïne ofzo). 😂

Om het wat ernstiger te maken: een bepaald medicijn dat verlichting geeft tijdens chemotherapie is niet meer verkrijgbaar in België. Dat is moeten overkomen uit Italië (waarbij de extra kost natuurlijk niet terugbetaald werd). Ondertussen kan er via het ziekenhuis wel aan een generisch alternatief geraakt worden.
 
Beetje vreemde reactie, maar bon. Ik kan ook andere ontbrekende grondstoffen opnoemen, waarvan de impact schrijnender is. Het probleem is er hoor. Ik had dit specifieke voorbeeld opgenoemd omdat het over hoestsiropen gaat: heel triviaal. Dat is nog nooit gebeurd in de geschiedenis van de moderne farmacie.

Mijn reactie was eerder op het feit dat als je de aandacht wil richten op het tekort aan grondstoffen, hoestsiropen nu niet echt het beste voorbeeld zijn om een sense of urgency te creëren. 🤪 Ik schrik er eigenlijk ook van dat er zo weinig aandacht is over het tekort aan morfine, sommige hormonen, etc.

De moderne farmacie is ook nog nooit zo geconfronteerd geweest met het feit dat de geneesmiddelenproductie zo geconcentreerd is bij slechts een handvol producenten die alsmaar meer monopoliegedrag gaan vertonen.
 
Mijn vrouw is ziekenhuisapotheker, en die wordt ook echt week op week bezorgder. Steeds meer producten in stockbreuk, steeds moeilijker om alternatieven te vinden.
 
Mijn vrouw is ziekenhuisapotheker, en die wordt ook echt week op week bezorgder. Steeds meer producten in stockbreuk, steeds moeilijker om alternatieven te vinden.

Ik hoorde onlangs ook nog van een tekort aan PrEP. Voor de gemiddelde individuele mens een futiliteit, voor een kleine minderheid (en de bredere populatie) toch wel van groot belang. Heb jij daar weet van @Thin Liz?
 
Ik werk in de bouw en het is al véél verbeterd, maar in piek Corona tijden was het bij de groothandel bijna letterlijk vechten om aan aluminium te geraken. Er zijn nog steeds langere leveringstijden op aluminium maatwerk dan anders. Eerder dit jaar 3 maanden gewacht op enkele toestellen uit aluminium.
Er zijn ook bepaalde pannen die nergens in stock zijn en gewoon NIET meer gemaakt worden momenteel. Letterlijk mensen die pannen besteld hebben voor hun huis en waar je tegen mag zeggen "Die kunnen we niet meer krijgen, kies uit die, die of die".

Offertes zijn sinds Corona in dagprijs, en leveringstermijnen geef ik zo weinig mogelijk. Als het product in ons magazijn staat, dan kunnen we leveren.

Het grotere probleem is dat veel grondstoffen ENORM in prijs zijn gestegen. Roofing is zo verdubbeld in prijs het laatste jaar. PUR/PIR stijgt elke maand in prijs, zink, lood, koper,... stijgt ook alle maanden.
Enkel hout, daarvan is de prijs sinds Corona gezakt. Zit wel (nog) niet op zijn oude prijs, maar je gaat niet 4x zo veel meer betalen als 2-3 jaar geleden.
Bouwen is in de laatste 3 jaar véél duurder geworden. Ik schat dat een nieuwbouw in die tijd 20 a 25% duurder is geworden.
 
Af en toe horen we van voor een deadline van een oplevering dat materiaal A door materiaal B vervangen moet worden (kwalitatief gelijkwaardig, maar andere kleur of textuur of beiden). Wat we wel veel meer merken is dat leveranciers gewoon hun prijzen opkrikken en het aan de hoogste bieder verkopen. Nu zijn onze contracten wel vrij waterdicht, maar ze proberen toch hoor.
 
Toevallig, ik kom net uit de Tom en Co:


Groot deel van het rek stond gewoon leeg.

Vorige week ook nog mail gehad van producent dat Insuman Basal Solostar en Rapid Star (heel gekend type insuline) in januari van de markt wordt genomen:

''Deze situatie is het gevolg van aanhoudende en onoplosbare problemen met de levering van grondstoffen en pennen wereldwijd. Daardoor zijn wij niet langer in staat een duurzame oplossing te bieden voor patiënten die Insuman gebruiken. De huidige situatie is niet te wijten aan kwaliteits- of veiligheidsproblemen.

Bijgevolg zullen deze geneesmiddelen op 16 januari 2023 definitief worden stopgezet. Aangezien de huidige voorraden beperkt zijn, is het echter mogelijk dat deze geneesmiddelen al vóór deze datum niet meer beschikbaar zijn (mogelijk al in december).''
 
Ik hoorde onlangs ook nog van een tekort aan PrEP. Voor de gemiddelde individuele mens een futiliteit, voor een kleine minderheid (en de bredere populatie) toch wel van groot belang. Heb jij daar weet van @Thin Liz?
Dat is me onbekend. Dergelijke zaken zijn ook niet te bestellen via mijn groothandel. Waarschijnlijk is dit medicatie dat enkel in het ziekenhuiscircuit te krijgen is. Ik verschiet er niet van moest het zo zijn hoor...
 
Ben ik nu de enige die toch wel nerveus en angstig wordt van dit soort berichten? Ik ben al langer bang voor de toekomst (en kan wel een doemdenker zijn) maar hiervan wordt ik dan helemaal onrustig.
 
Heel veel producten hebben een link met China , waar men nog steeds een hardcore covidbeleid heeft , zal ook wel een rol spelen toch ?
Ongetwijfeld.

Zoals hierboven ergens gezegd: het is ook te makkelijk om alles te steken op de oorlog. Het ontbreken van producten, in mijn sector dan, is ook iets dat al een jaar of 10 aan de gang is. Van ver voor de oorlog dus. Het is momenteel wel erger dan ooit.
 
Ongetwijfeld.

Zoals hierboven ergens gezegd: het is ook te makkelijk om alles te steken op de oorlog. Het ontbreken van producten, in mijn sector dan, is ook iets dat al een jaar of 10 aan de gang is. Van ver voor de oorlog dus. Het is momenteel wel erger dan ooit.
De tijden zijn wel verandert naar internationale handelsstrategie lijkt me . China lijkt toch ook wel een assertievere houding te nemen naar Europa toe . En Europa is helaas arm in grondstoffen .
 
De tijden zijn wel verandert naar internationale handelsstrategie lijkt me . China lijkt toch ook wel een assertievere houding te nemen naar Europa toe . En Europa is helaas arm in grondstoffen .

Klopt, al tijdens COVID en alle transport en supply miserie werd er gesproken dat we over de piek van globalisatie heen zijn, nu zoveel sectoren en bedrijven voelen hoe afhankelijk ze geworden zijn en hoe groot de impact is als er iets misgaat in die hele keten.
 
Heel veel producten hebben een link met China , waar men nog steeds een hardcore covidbeleid heeft , zal ook wel een rol spelen toch ?

Ongetwijfeld.

Zoals hierboven ergens gezegd: het is ook te makkelijk om alles te steken op de oorlog. Het ontbreken van producten, in mijn sector dan, is ook iets dat al een jaar of 10 aan de gang is. Van ver voor de oorlog dus. Het is momenteel wel erger dan ooit.

Klopt, al tijdens COVID en alle transport en supply miserie werd er gesproken dat we over de piek van globalisatie heen zijn, nu zoveel sectoren en bedrijven voelen hoe afhankelijk ze geworden zijn en hoe groot de impact is als er iets misgaat in die hele keten.

Hier is een goed artikel: https://asia.nikkei.com/static/vdata/infographics/chinavaccine-3/
Blijkbaar komt het gros van de tetra- en doxycycline (antibiotica) uit China, maar daar blijken niet echt (grote) tekorten in te zijn.
Voor morfine-producten, waar China maar een kleine exporteur van is, zijn de wachttijden dan weer wel lang.

De realiteit is dus waarschijnlijk een combinatie: China dat steeds moeilijker begint te doen, en "Westerse" farmaceutische producenten die hun marktmacht misbruiken voor de hoogst mogelijke prijs. Heb wel nog geen wetenschappelijke studies zien passeren die dat onderzocht hebben...
 
Er ontbreken inderdaad ook heel wat medicamenten door de prijspolitiek van de overheid. Meer bepaald door het kopiëren van het kiwi-model en consoorten...oh de ironie. Nederland heeft bijvoorbeeld een nog strenger terugbetalingsbeleid dan België, enkel de goedkoopste variant van een type medicijn krijgt daar recht op terugbetaling, en daar ontbreken zo mogelijk nog meer medicijnen.
 
Keelspray wordt ook steeds schaarser.
Strepsils Lidocaine keelspray is al zeker 6 maanden niet meer beschikbaar.

De apotheek hier:
- Dat is normaal
- Wanneer het terug in voorraad is? Geen idee
- Of het ooit terug in voorraad komt? Geen idee
- De backup? Neo-Golaseptine spray, maar dat is ook niet meer in voorraad

OK het gaat hier over een onnozele keelspray, maar dit is maar een voorbeeld.

 
Terug
Bovenaan