Werk Onderwijs - werkomstandigheden

Absoluut. Vergeet dan ook niet dat leerkrachten vaak voorbereidingen doen in het weekend en in de schoolvakanties en dat ze de laatste 2 weken van de zomervakantie vaak al terug bezig zijn met vergaderingen en inschrijvingen.

Enira heeft wel een punt hoor. Heb tijdje met leerkracht secundair gedate en in de paasvakantie heeft die letterlijk 0.0 voor school gedaan (OK ik kan er misschien wel voor iets tussen gezeten hebben). Is ook elke woensdag hele dag thuis en de 4 overige dagen gedaan om 15u... (full time job dus voor alle duidelijkheid)
 
Het probleem is ook dat de werklast van een leerkracht serieus varieert zoals hier al aangehaald. Een vriend van mij is leerkracht en steekt daar ongeloofelijk veel tijd in, dit is de "cliché" ideale leerkracht die we allemaal zouden willen gehad hebben die een passie heeft voor zijn vak en leerlingen, en dus ook zijn cursus elk jaar wel wat aanpast. Verder is die verantwoordelijk voor afstudeerwerken en allerhande bijkomende zaken.

Hij heeft ook een collega die tegelijkertijd dierenarts is (tuinbouwschool), en al zijn tijd steekt in een praktijk uitbouwen. Dat is dan ook iemand die er met zijn klak naar gooit, en die voor al die bijkomende taken (je weet wel, zoals in een derdewereldland moeten we hier wafelenbakken en dergelijke organiseren om het budget op te krikken) zijn kat stuurt, en zo anderen meer werk geeft.

Ook als zo één persoon moet schipperen tussen meerdere vakken en scholen zal die werklast variëren.

Trouwens, die vriend is industrieel ingenieur, ik denk dat die in de privé een pak meer zou verdienen. Idem voor al die (wetenschappelijke) masters die men nodig heeft in de 3de graad in principe. Denk je dat een master wiskunde of chemie zo goed wordt betaald als leerkracht?
 
Ik denk dat het ook sterk van persoon tot persoon afhangt hoe je hiermee omgaat, hoe goed je zelf kan plannen (en jouw planning volgen), wanneer je tevreden bent met je werk en wat je jouw leerlingen bijbrengt, hoe streng je wil zijn, hoeveel moeite je wil doen, ...

Ik heb meerdere dichte vrienden die in het onderwijs werken (voornamelijk middelbaar). Er is een 50/50 groepsverdeling:
-de mensen die het 'mooie' leerkrachtenleven leiden: veel vrije tijd, zelf uitspreken dat ze de chillste job ever hebben, aangeven dat een les voorbereiden hun 1uur werk kost en ze dit dan aan hun 7 verschillende klassen kunnen geven, nog een extra lerarendiploma erbij nemen in een jaar.
-de mensen die het ervaren als extreem moeilijk, geen minuut vrije tijd hebben, constant bezig zijn met lesvoorbereiding, hier mentaal (voor zover ik aanvoel) echt wel van afzien, constant klagen over het systeem. Deze groep zijn dan wel ook de mensen die 17u voorbereiden aan 1 les. Specifiek in mijn vriendengroep vraag ik hun dan of ze niet te veel effort steken in die laatste extra 5% betere lessen maken (ipv 1u tijd investeren en een 90% goeie les, 17u tijd investeren in een 95% goeie les). Hun antwoord is dan (en dat vond ik merkwaardig): nee dat lukt niet om daar minder tijd in te steken, die leerlingen begrijpen het anders helemaal niet.

Dan komt er voor beide groepen uiteraard nog de vergaderingen etc bij. Hier merk ik terug dat de eerste groep dit als 'chill' bestempelt en de tweede groep dit als 'loodzwaar en met een zwaar hoofd naar huis'.
Ik heb veel respect voor leerkrachten (net zoals ik voor veel andere beroepen heb) maar soms denk ik gewoon dat de job geen match is met bepaalde personen (voornamelijk uit die tweede groep). Ik persoonlijk zal/wil nooit leerkracht worden omdat het mij totaal niet ligt (en ik te graag bezig ben met IT topics en dit in de industrie toe te passen).

Al ben ik er ook wel schuldig aan soms te denken 'oh klaag toch niet de hele dag over jouw lerarenjob, zo lastig kan dit toch niet zijn'. Gelukkig kan ik hier dan wel realistisch over reflecteren dat het ook verre van een simpele job is. Maar niet voor mij :p
 
En moet jij tijdens die verlofdagen je werk voorbereiden voor de periode die erna komt? Nee? Want dat is nochtans wel een standaard praktijk. Het zou de ganse sector goed doen als die domme clichés vanuit een misplaatst verongelijkt gevoel de wereld zouden uit zijn.

De verloning is niet slecht, maar eerder gemiddeld, zeker als je kijkt naar anciënnicteit vs gelijkwaardige diploma's in andere sectoren.

Spijtig genoeg wel.
Studeren voor certificaten is ook na de uren of tijdens het weekend.
 
Spijtig genoeg wel.
Studeren voor certificaten is ook na de uren of tijdens het weekend.

Maar, certificaten zijn zeker ook voor jezelf en je carriere een meerwaarde, ook naar mogelijke latere werkgevers toe, en het is dan niet zo vreemd dat je daar een deel in eigen tijd van gaat doen. Heb ik ook nog vaak gedaan. Ik vind dat minder puur "werk".

Maar een oudercontact voorbereiden 's avonds, dat is louter en alleen voor school he.
 
Trouwens, die vriend is industrieel ingenieur, ik denk dat die in de privé een pak meer zou verdienen. Idem voor al die (wetenschappelijke) masters die men nodig heeft in de 3de graad in principe. Denk je dat een master wiskunde of chemie zo goed wordt betaald als leerkracht?
Mss eens een enquête doen: hoeveel industrieel ingenieurs met 21 jaar ervaring hebben een bruto loon van 6000 €.

m.b.t. extralegale voordelen zou men kunnen zoeken naar een equivalente groepsverzekering VS pensioen leerkracht, probleem zal de balans zijn tussen wagen en vakantie.

we veronderstellen dat alle leerkrachten en industrieel ingenieurs een 100% stressvrij leven hebben en dat de werkuren perfect zijn afgebakend.
 
En moet jij tijdens die verlofdagen je werk voorbereiden voor de periode die erna komt? Nee? Want dat is nochtans wel een standaard praktijk. Het zou de ganse sector goed doen als die domme clichés vanuit een misplaatst verongelijkt gevoel de wereld zouden uit zijn.

De verloning is niet slecht, maar eerder gemiddeld, zeker als je kijkt naar anciënnicteit vs gelijkwaardige diploma's in andere sectoren.
FYI schoolvakanties zijn er enkel voor leerlingen
Wettelijk gezien is het: 20 dagen verlof en 38u werkweek

Loon in Wallonië ligt trouwens lager
 
Maar, certificaten zijn zeker ook voor jezelf en je carriere een meerwaarde, ook naar mogelijke latere werkgevers toe, en het is dan niet zo vreemd dat je daar een deel in eigen tijd van gaat doen. Heb ik ook nog vaak gedaan. Ik vind dat minder puur "werk".

Maar een oudercontact voorbereiden 's avonds, dat is louter en alleen voor school he.

Ik moet ook genoeg werken buitens de normale kantooruren zonder die uren terug te krijgen :)
Betaald krijg ik ze wel natuurlijk.

Ik zou willen dat ik ze tijdens een van die 70 dagen verlof zou kunnen doen :p
 
Mss eens een enquête doen: hoeveel industrieel ingenieurs met 21 jaar ervaring hebben een bruto loon van 6000 €.

m.b.t. extralegale voordelen zou men kunnen zoeken naar een equivalente groepsverzekering VS pensioen leerkracht, probleem zal de balans zijn tussen wagen en vakantie.

we veronderstellen dat alle leerkrachten en industrieel ingenieurs een 100% stressvrij leven hebben en dat de werkuren perfect zijn afgebakend.
Die studie bestaat. Zie het rapport van de salarisenquete van de ingenieursvereniging. Al is de laatste die ik heb zien passeren die van maart 2022 (dus indexatiecorrectie nog toe te voegen).

Ik mag die niet volledig delen. Maar voor afstudeerjaar 2001 - 2003 voor industrieel ingenieur (burgerlijk lag quasi 2k erboven) had je :

10% 4227
30% 4861
50% 5712
70% 6100
90% 8772

De resultaten worden weergegeven met de hulp van 5 decielen. Deze zijn als volgt te
interpreteren:
➢ 10%: 10% van de respondenten van dat promotiejaar verdient minder dan het vermelde bedrag
➢ 30%: 30% van de respondenten van dat promotiejaar verdient minder dan het vermelde bedrag
➢ 50%: 50% van de respondenten van dat promotiejaar verdient minder dan het vermelde bedrag
➢ 70%: 70% van de respondenten van dat promotiejaar verdient minder dan het vermelde bedrag
➢ 90%: 90% van de respondenten van dat promotiejaar verdient minder dan het vermelde bedrag
 
Die studie bestaat. Zie het rapport van de salarisenquete. Al is de laatste die ik heb zien passeren die van maart 2022.

Ik mag die niet volledig delen. Maar voor afstudeerjaar 2001 - 2003 voor industrieel ingenieur (burgerlijk lag quasi 2k erboven) had je :

10% 4227
30% 4861
50% 5712
70% 6100
90% 8772
dat gaat enkel over bruto, zeker, niet een verrekend bruto vanaf netto + extralegale voordelen? Dan is dat weinig nuttig.

FYI schoolvakanties zijn er enkel voor leerlingen
Wettelijk gezien is het: 20 dagen verlof en 38u werkweek
klopt in het basis en secundair onderwijs niet hoor, daar heb je wel degelijk de wettelijke regeling: https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/...geling-van-je-personeel-in-het-vrij-onderwijs

in de praktijk is dat natuurlijk niet haalbaar. Mijn vriendin zou in de 1,5 dagen die ze zou moeten werken de overdracht naar 2 klassen doen, alles klaarleggen voor de schoolstart, de voorbereidende schoolvergaderingen (nieuwe afspraken, ...) etc moeten doen.

Vroeger zat ze afwisselend op school of thuis in de praktijk halftijds tot voltijds vanaf begin augustus te werken. Wij poetsen immers ook nog de klas etc.
 
dat gaat enkel over bruto, zeker, niet een verrekend bruto vanaf netto + extralegale voordelen? Dan is dat weinig nuttig.
Onder brutomaandloon verstaan we het maandloon vóór aftrek van de sociale
zekerheidsbijdragen of bedrijfsvoorheffing.
Niet inbegrepen zijn: voordelen in natura, terugbetalingen van kosten, wettelijke en
buitenwettelijke gezinsvergoedingen, bonussen, …

Beperkt bruikbaar voor de vergelijking. Aangezien die met <4k bruto kan bedrijfswagens, nettovergoedingen, etc... krijgen terwijl die van 6k is het puur en alleen dat brutoloon. Of niet.
Maar als indicatie is het wel beter als niets natuurlijk.
 
dat gaat enkel over bruto, zeker, niet een verrekend bruto vanaf netto + extralegale voordelen? Dan is dat weinig nuttig.


klopt in het basis en secundair onderwijs niet hoor, daar heb je wel degelijk de wettelijke regeling: https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/...geling-van-je-personeel-in-het-vrij-onderwijs

in de praktijk is dat natuurlijk niet haalbaar. Mijn vriendin zou in de 1,5 dagen die ze zou moeten werken de overdracht naar 2 klassen doen, alles klaarleggen voor de schoolstart, de voorbereidende schoolvergaderingen (nieuwe afspraken, ...) etc moeten doen.

Vroeger zat ze afwisselend op school of thuis in de praktijk halftijds tot voltijds vanaf begin augustus te werken. Wij poetsen immers ook nog de klas etc.
Dat klopt wel
Prestaties voor school is buiten de lesopdracht en alles wat daarbij hoort. Alles voor die lesopdracht moet niet gebeuren buiten de vakanties he
 
Dat klopt wel
Prestaties voor school is buiten de lesopdracht en alles wat daarbij hoort. Alles voor die lesopdracht moet niet gebeuren buiten de vakanties he
Ik versta echt niet wat je nu wil zeggen (en ja, ik ken het verschil tussen lesopdrzcht en schoolopdracht)
 
Mss eens een enquête doen: hoeveel industrieel ingenieurs met 21 jaar ervaring hebben een bruto loon van 6000 €.

m.b.t. extralegale voordelen zou men kunnen zoeken naar een equivalente groepsverzekering VS pensioen leerkracht, probleem zal de balans zijn tussen wagen en vakantie.

we veronderstellen dat alle leerkrachten en industrieel ingenieurs een 100% stressvrij leven hebben en dat de werkuren perfect zijn afgebakend.
In dit land enkel bruto vergelijken is een beetje kort door de bocht.
 
En moet jij tijdens die verlofdagen je werk voorbereiden voor de periode die erna komt? Nee? Want dat is nochtans wel een standaard praktijk. Het zou de ganse sector goed doen als die domme clichés vanuit een misplaatst verongelijkt gevoel de wereld zouden uit zijn.

De verloning is niet slecht, maar eerder gemiddeld, zeker als je kijkt naar anciënnicteit vs gelijkwaardige diploma's in andere sectoren.

Je wil absoluut niet weten hoe vaak ik vergaderingen heb met mensen die officieel op "verlof" zijn. :p

Dat is nu echt niet iets wat enkel gebeurt bij leerkrachten.
 
Dat je uitleg niet klopt, kijk maar bij de andere netten bv
Is eerder CAO (staat er ook)
Artikel 18. Vakantieregeling
§ 1. De prestaties van de personeelsleden tijdens de Allerheiligen-, kerst-, krokus-, paas-, en zomervakantie worden als volgt vastgelegd :

...

o maximum 3 dagen voor het onderwijzend personeel, de zorgcoördinator en de ICT-coördinator in het basisonderwijs;
 
Artikel 18. Vakantieregeling
§ 1. De prestaties van de personeelsleden tijdens de Allerheiligen-, kerst-, krokus-, paas-, en zomervakantie worden als volgt vastgelegd :

...

o maximum 3 dagen voor het onderwijzend personeel, de zorgcoördinator en de ICT-coördinator in het basisonderwijs;


De vakanties zijn niet wettelijk geregeld voor de andere personeelscategorieën in het basisonderwijs, het secundair onderwijs, het volwassenenonderwijs, het deeltijds kunstonderwijs, zoals:

Het onderwijzend personeel
Het medisch, sociaal en orthopedagogisch personeel
De zorg- en ICT-coördinatoren in het basisonderwijs


 
Laatst bewerkt:


De vakanties zijn niet wettelijk geregeld voor de andere personeelscategorieën in het basisonderwijs, het secundair onderwijs, het volwassenenonderwijs, het deeltijds kunstonderwijs, zoals:

Het onderwijzend personeel
Het medisch, sociaal en orthopedagogisch personeel
De zorg- en ICT-coördinatoren in het basisonderwijs
En kijk nu eens wat in die arbeidsreglementen opgenomen is... jawel, bij mijn weten (voor het onderwijzend personeel, waarover het hier ging) altijd 3 dagen.

Nérgens is er sprake van 20 dagen verlof en een 38-urenwerkweek. Tenzij je me kan tonen waar dat (in het leerplichtonderwijs) wel het geval zou zijn voor leerkrachten...
 
En kijk nu eens wat in die arbeidsreglementen opgenomen is... jawel, bij mijn weten (voor het onderwijzend personeel, waarover het hier ging) altijd 3 dagen.

Nérgens is er sprake van 20 dagen verlof en een 38-urenwerkweek. Tenzij je me kan tonen waar dat (in het leerplichtonderwijs) wel het geval zou zijn voor leerkrachten...
Arbeidsreglement is geen algemene wetgeving
Jij pakt enkel die regelgeving die algemeen bindend wordt beschouwd in vrij onderwijs.
Maar je hebt niet eens de link geopend of de tekst die er staat gelezen :rolleyes:

20 dagen vakantie en 38 werkweek is gewoon België
 
Terug
Bovenaan