Werk Onderwijs - werkomstandigheden

Herman De Croo

Well-known member
Topic afgesplitst van Wat is Brutoloon -vreemd genoeg hadden we nog geen onderwijstopic in Werk & Studies?

Kunnen we ook eens definitief stoppen met te zeggen dat onderwijs slecht betaalt.
Jonge kleuterjuf in het programma "Geld gezocht" had 2203 netto per maand..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als er een nijpend tekort is verdienen ze te weinig.

Ze moeten daar al snel €5.000 netto van maken vooraleer ik dat nog maar overweeg.
 
Als er een nijpend tekort is verdienen ze te weinig.

Ze moeten daar al snel €5.000 netto van maken vooraleer ik dat nog maar overweeg.
Maar er is helemaal geen nijpend tekort
Wel nijpend gebrek aan efficiëntie

Zouden we gewoon OESO gemiddelde halen qua aantal gegeven lesuren en ratio lln/leerkracht dan hebben we er zelfs veel te veel
 
Zouden we gewoon OESO gemiddelde halen qua aantal gegeven lesuren en ratio lln/leerkracht dan hebben we er zelfs veel te veel
Begrijpen wie wie het begrijpen kan ge hebt er precies altijd wel twee soorten:
- Soort a: altijd liggen te mekkeren dat leerkracht keiveel tijd op slorpt, keiveel lesvoorbereidingen is en gigantisch veel werk is aan verbeteren
- Soort b: zonder probleem hun primaire job doen alles verbeterd krijgen en dat dan nog combineren met verschillende bijbaantjes en hobby's: 's avonds nog bezoldigd taxi liggen spelen, op woensdag 18 holes slagen en in het weekend gaan opdienen op restaurant en dinsdag en donderdag voetbal training geven.
 
Maar er is helemaal geen nijpend tekort
Wel nijpend gebrek aan efficiëntie

Zouden we gewoon OESO gemiddelde halen qua aantal gegeven lesuren en ratio lln/leerkracht dan hebben we er zelfs veel te veel
Dat kan maar daar heeft iemand die een carrière in het onderwijs overweegt weinig aan. Feit blijft dat ze mensen zoeken en die niet vinden.
Als je als leerkracht verplicht wordt om inefficiënt te werken dan kan die daar weinig aan doen en blijft er een tekort.*

*Binnen de Vlaamse inefficiënte context dan.
 
Dat kan maar daar heeft iemand die een carrière in het onderwijs overweegt weinig aan.
Onderwijs en carrière? Ik zou het eerder "een job" omschrijven.

Chapeau voor zij die het doen, maar er zijn toch wel enkele serieuze issues met het onderwijs die volledig op de schop mogen.
- Onzekerheid van de vaste benoeming, met een beetje pech ben je een speelbal die uurtjes bij elkaar mag gaan harken in verschillende scholen.
- Eenmaal vast benoemd, allemaal goed en wel qua zekerheid maar een serieus tweesnijdend zwaard. Als je je loopbaan een andere wending wilt geven heb je, dacht ik, slechts één kans. Daarna is het zwijgen en slikken. Qua overplaatsing was het ook relatief beperkt eenmaal de ijzeren bol van vaste benoeming van één bepaalde school rond je enkel hangt.
- En van carrière gesproken, eenmaal leerkracht is het misschien onderdirecteur, adjunct of directeur max? Maar dan hangt het serieus af van de goesting van sommigen of wie kent wie. Je kan de grootste ancien en weldoener/inzetter zijn voor een school en ambiëren voor de functie van onderdirecteur om deze voor je neus zien weggekaapt te worden door een incompetente oetlul puur op basis van partijkaart op zak.

Echt, chapeau voor zij die het willen volhouden tot hun 65-67ste. Ik verschiet er niet van dat ze constant volk nodig hebben in het onderwijs en dat leerkrachten aan het einde van de loopbaan gewoon volledig 'pensionitis' gaan.

Stel je bent 50, moet nog 15 jaar doen tot je pensioen, je collega's liggen constant te mekkeren dat leerkracht zwaar is en de schoolomgeving is wegens enkele personeelswijzigingen zwaar toxisch geworden. Tof hé zo'n vaste benoeming. Ik zou volledig zot worden.

Imo de job leerkracht betaalt zeer goed, vooral als je vergelijkt met andere publiek maatschappelijke jobs zoals bijvoorbeeld verplegend personeel. En pensioen is ook zeer oké. Maar als het ne keer grondig mis gaat in het onderwijs krijgen deze mensen echt te weinig centen voor de bakken shit waar ze dagelijks voor staan.

Maarja, misschien heb ik het ook een beetje van te dicht bij allemaal ervaren en ben ik een beetje te negatief.
 
Laatst bewerkt:
Zelfs bijlesleerkracht is slecht betaald. Heb bij een bijleskantoor gewerkt en ik kreeg 20eur per uur via een platform. Ze verkochten de lessen aan 69eur per uur. Er zijn wel kantoren die 30eur per uur betalen maar zelfs dat is toch niet veel soeps als voltijds zelfstandige.
 
Begrijpen wie wie het begrijpen kan ge hebt er precies altijd wel twee soorten:
- Soort a: altijd liggen te mekkeren dat leerkracht keiveel tijd op slorpt, keiveel lesvoorbereidingen is en gigantisch veel werk is aan verbeteren
- Soort b: zonder probleem hun primaire job doen alles verbeterd krijgen en dat dan nog combineren met verschillende bijbaantjes en hobby's: 's avonds nog bezoldigd taxi liggen spelen, op woensdag 18 holes slagen en in het weekend gaan opdienen op restaurant en dinsdag en donderdag voetbal training geven.
Da's bullshit omdat "de leerkracht" niet bestaat. Iemand die 9 verschillende klassen heeft zal per definitie veel meer voorbereiding en verbeterwerk hebben dan de ancien die 4 klassen heeft waarvan 2 parallelklassen.

Geloof het of niet, "de leerkracht" wordt niet afgeleverd met alle mogelijke lessen compleet uitgewerkt in het hoofd gestampt. Dat maken ze zichzelf eigen door ervaring. Wie 1x les a geeft zal voorbereiding nodig hebben. Wie les a voor de 60ste keer geeft, niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Vanuit onze job worden wij soms gevraagd om een les van 2u te komen geven aan een hogeschool/univ (18+) zodat leerlingen een klein beetje feeling met de bedrijfswereld krijgen en zien waarmee wij bezig zijn. Gemiddeld zijn dat 2 sessies van 2 lesuren per jaar. Ik vind het wel leuk om dat 2u te doen samen met een collega. We proberen het dan ook zo interactief mogelijk te maken: een heel korte introductie, door de studenten in groepjes een casus laten uitwerken en tot slot elk groepje 5min laten presenteren voor ons, waarna wij hen tips geven.

Het valt mij trouwens op hoe studenten jaar na jaar slechter en slechter kunnen presenteren, spreken voor publiek (lees: hun klas), geen ideeën meer kunnen overbrengen in een paar slides, de ene na de andere sgryffaudt maken,... Elke jaar geef ik die feedback achteraf aan de proffen van van die hogeschool/univ maar er verandert niks.

Onze voorbereiding de allereerste keer: ongeveer een uurtje.
Onze voorbereiding sindsdien: ongeveer 10 min. De typische "f*ck, waar staan die slides weer...oh hier, ik heb ze nog. Ik zal ze eens gauw updaten voor 2023"

Zou ik het fulltime willen doen? Zeker niet. Respect voor leerkrachten van kleuteronderwijs tot hogeschool/univ maar het is niks voor mij om fulltime te doen.

Oh en ik vond die kleuterjuf uit "Geld gezocht" met haar dik 2200 euro netto ook goed betaald. Als je dan ziet dat ze nog tijd had om 15-20u te sporten wekelijks en met vriendinnen op stap te gaan dan denk ik dat zij alvast in de categorie viel van leerkrachten met veel vrije tijd.

Ik spreek hier als iemand die niet in het onderwijs staat (buiten die 4 lesuren per jaar), maar mij lijkt de job van kleuterjuf erg hectisch overdag maar relaxed 's avonds. Ik zeg niet dat die niks moeten voorbereiden, maar ik zie die ook geen examens opstellen en verbeteren, geen huiswerk verbeteren, geen herexamens organiseren enz. Een professor aan een hogeschool zijn job lijkt mij overdag dan weer rustiger omdat die met jongvolwassenen omgaat, terwijl die dan meer voorbereiding en verbeterwerk heeft buiten (of tussen) de lesuren.
Verder zullen er ook wel individuele verschillen zijn. Ik had vroeger zelf leerkrachten die echt gepassioneerd waren door hun job waarvan ik weet dat zij veel tijd staken in lesvoorbereidingen. Dat waren de goeie leerkrachten die ik mij nu nog herinner en nog graag een praatje mee maak tijdens mijn jaarlijks bezoek aan de opendeurdag op school. Maar ik had er minstens evenveel die de dagen tot hun pensioen aan 't aftellen waren, wat voorlazen uit hun boek en 50min later als de bel ging pas begonnen glimlachen.
 
Laatst bewerkt:
Onderwijs en carrière? Ik zou het eerder "een job" omschrijven.

Chapeau voor zij die het doen, maar er zijn toch wel enkele serieuze issues met het onderwijs die volledig op de schop mogen.
- Onzekerheid van de vaste benoeming, met een beetje pech ben je een speelbal die uurtjes bij elkaar mag gaan harken in verschillende scholen.
- Eenmaal vast benoemd, allemaal goed en wel qua zekerheid maar een serieus tweesnijdend zwaard. Als je je loopbaan een andere wending wilt geven heb je, dacht ik, slechts één kans. Daarna is het zwijgen en slikken. Qua overplaatsing was het ook relatief beperkt eenmaal de ijzeren bol van vaste benoeming van één bepaalde school rond je enkel hangt.
- En van carrière gesproken, eenmaal leerkracht is het misschien onderdirecteur, adjunct of directeur max? Maar dan hangt het serieus af van de goesting van sommigen of wie kent wie. Je kan de grootste ancien en weldoener/inzetter zijn voor een school en ambiëren voor de functie van onderdirecteur om deze voor je neus zien weggekaapt te worden door een incompetente oetlul puur op basis van partijkaart op zak.

Echt, chapeau voor zij die het willen volhouden tot hun 65-67ste. Ik verschiet er niet van dat ze constant volk nodig hebben in het onderwijs en dat leerkrachten aan het einde van de loopbaan gewoon volledig 'pensionitis' gaan.

Stel je bent 50, moet nog 15 jaar doen tot je pensioen, je collega's liggen constant te mekkeren dat leerkracht zwaar is en de schoolomgeving is wegens enkele personeelswijzigingen zwaar toxisch geworden. Tof hé zo'n vaste benoeming. Ik zou volledig zot worden.

Imo de job leerkracht betaalt zeer goed, vooral als je vergelijkt met andere publiek maatschappelijke jobs zoals bijvoorbeeld verplegend personeel. En pensioen is ook zeer oké. Maar als het ne keer grondig mis gaat in het onderwijs krijgen deze mensen echt te weinig centen voor de bakken shit waar ze dagelijks voor staan.

Maarja, misschien heb ik het ook een beetje van te dicht bij allemaal ervaren en ben ik een beetje te negatief.
Het is natuurlijk wel een feit dat een héél grote groep mensen geen carrière ambieert natuurlijk - niet iedereen staat te springen voor aanpassingen, meer of andere taken en/of verantwoordelijkheden. Er zijn miljarden jobs met evenveel of minder vooruitzichten dan het onderwijs, bij die laatste heb je tenminste nog veel verlof, vast loon, geplande opslag en willen of niet - je bepaald voor een héél klein stukje hoe de wereld er binnen x aantal jaar zal uitzien, veel contact met mensen. Wat moet iemand die start als heftruckchauffeur, koerier, ramenwasser, magazijnier ... dan verwachten van zijn of haar carrière.

En ik denk dan ook dat dat gewoon ok is, mijn moeder haar natte droom is het repetitief uitvoeren van eenvoudige taken en daar ook waardering voor krijgen, dat geeft haar fantastisch veel voldoening.

Tevens is het verband met verloning en een tekort aan personeel niet langer evident hoor - het is niet omdat je meer gaat betalen dat er plots meer intelligente, handige, minder stress gevoelige of empathische mensen gaan zijn. Dat is een fabeltje
 
Ik spreek hier als iemand die niet in het onderwijs staat (buiten die 4 lesuren per jaar), maar mij lijkt de job van kleuterjuf erg hectisch overdag maar relaxed 's avonds. Ik zeg niet dat die niks moeten voorbereiden, maar ik zie die ook geen examens opstellen en verbeteren, geen huiswerk verbeteren, geen herexamens organiseren enz.

Getrouwd met een kleuteronderwijzeres. Zij heeft altijd meer werk gehad dan ik 's avonds (en aan een veel geringer loonpakket) tot ik op het niveau zat dat ik een bedrijf gaan besturen ben.

Vooral de administratieve overlast valt niet te onderschatten.
 
Getrouwd met een kleuteronderwijzeres. Zij heeft altijd meer werk gehad dan ik 's avonds (en aan een veel geringer loonpakket) tot ik op het niveau zat dat ik een bedrijf gaan besturen ben.

Vooral de administratieve overlast valt niet te onderschatten.
Getrouwd met een leerkracht middelbaar onderwijs en wat je hier soms moet lezen over leerkrachten is echt te zot voor woorden. Mensen zien al die voorbereidingen, vakwerkgroepen, deliberaties, toezichten, bijscholingen, ... niet. Ze zien alleen wat ze willen zien: "oh, maar 20 uur per week lesgeven en het zijn dan nog maar uren van 50 minuten".

Laat de stress van met moeilijke leerlingen, gevechten, pestgedrag en noem maar om te gaan er dan ook nog eens bijkomen. Maar hey, al diegenen die er zoveel commentaar op hebben, doe het gerust zelf.

Mijn vrouw haar loon ligt heel wat lager dan dat van mij en ik wil hier gerust zeggen dat dat grote onevenwicht echt niet hoeft als ik zie waar zij mee moet omgaan.
 
Getrouwd met een leerkracht middelbaar onderwijs en wat je hier soms moet lezen over leerkrachten is echt te zot voor woorden. Mensen zien al die voorbereidingen, vakwerkgroepen, deliberaties, toezichten, bijscholingen, ... niet. Ze zien alleen wat ze willen zien: "oh, maar 20 uur per week lesgeven en het zijn dan nog maar uren van 50 minuten".

Laat de stress van met moeilijke leerlingen, gevechten, pestgedrag en noem maar om te gaan er dan ook nog eens bijkomen. Maar hey, al diegenen die er zoveel commentaar op hebben, doe het gerust zelf.

Mijn vrouw haar loon ligt heel wat lager dan dat van mij en ik wil hier gerust zeggen dat dat grote onevenwicht echt niet hoeft als ik zie waar zij mee moet omgaan.

Welk niet vergeten dat een leerkracht ongeveer 70 verlofdagen heeft per jaar ik moet het doen met 20 dagen :)
 
Welk niet vergeten dat een leerkracht ongeveer 70 verlofdagen heeft per jaar ik moet het doen met 20 dagen :)
En moet jij tijdens die verlofdagen je werk voorbereiden voor de periode die erna komt? Nee? Want dat is nochtans wel een standaard praktijk. Het zou de ganse sector goed doen als die domme clichés vanuit een misplaatst verongelijkt gevoel de wereld zouden uit zijn.

De verloning is niet slecht, maar eerder gemiddeld, zeker als je kijkt naar anciënnicteit vs gelijkwaardige diploma's in andere sectoren.
 
Welk niet vergeten dat een leerkracht ongeveer 70 verlofdagen heeft per jaar ik moet het doen met 20 dagen :)
Absoluut. Vergeet dan ook niet dat leerkrachten vaak voorbereidingen doen in het weekend en in de schoolvakanties en dat ze de laatste 2 weken van de zomervakantie vaak al terug bezig zijn met vergaderingen en inschrijvingen.
 
Getrouwd met een leerkracht middelbaar onderwijs en wat je hier soms moet lezen over leerkrachten is echt te zot voor woorden. Mensen zien al die voorbereidingen, vakwerkgroepen, deliberaties, toezichten, bijscholingen, ... niet. Ze zien alleen wat ze willen zien: "oh, maar 20 uur per week lesgeven en het zijn dan nog maar uren van 50 minuten".

Nja, die 20 uur is ook zoiets he. Kijk, ik wil daar ook realistisch in zijn: ja, het feit dat zij elke verlofperiode en elke woensdagnamiddag thuis is en er kan zijn voor de kinderen, dat is een enorm gemak. Daar ga ik ook niet flauw over doen, dat is een voordeel, klaar.

Maar 20 uur (of 24 bij de kleuters denk ik?) is nonsens. Mijn vrouw is gewoon op school van 7u45-8u tot 16u15-16u30. Voor- of nabewaking op de speelplaats, zaken klaarzetten in de klas, zaken opruimen nadien. Op een halve woensdag na is dat qua effectieve werkuren vrij gelijkaardig aan een 9 to 5.

70 verlofdagen is ook 38 meer dan +- standaard in de prive (uitgaande van wettelijk minimum en 12 ADV - ja, ik weet dat er zijn met minder, maar evenzeer met meer verlof). Maar in een normale 9 to 5 ga je vaak ook echt niets meer in je privétijd moeten doen, daar waar er hierboven op gewezen wordt dat dat met het onderwijs niet zo is. Voorbereidingen, administratieve taaklast, vergaderingen na de uren, na het schooljaar en voor het schooljaar (ja: de eerste schoolvergadering wordt vaak al ergens rond 23 augustus ingepland, waardoor er ook weer een impact is op wanneer je op reis kan/mag gaan, want die is verplicht, dus je gaat echt nog eens de allerduurste weken ook betalen aan verlof in de vakantie), voorbereidingen op schoolfeesten en grootouderfeesten, enkele keren per jaar oudercontact waar dit ook effectief na de uren per leerling mag voorbereid worden (oudercontact voorbereiding per leerling doe je niet op 2 minuten, doe dat dan eens maal pakweg 20-25 leerlingen), opendeurdagen in het weekend, etc etc.

Ik ga absoluut niet beweren dat die 38 dagen volledig wegsmelten, maar het geeft toch een idee dat die ook niet at face value genomen moeten worden.

Overigens, de reden dat ik met een standaard 9 to 5 kantoorjob vergelijk is omdat het loon daar waarschijnlijk ook het meest mee te vergelijken zal zijn, met de bemerking dat qua extralegale voordelen het zeer beperkt is in het onderwijs.

Belangrijke opmerking: dit is geen klaagzang over hoe zwaar het onderwijs wel is. Het is een nuancering voor degenen die de neiging hebben om in simplismen te praten als "20 uur per week les, 70 dagen verlof, hoho haha schoon leven ze". De boel zwartgallig bekijken is niet de bedoeling, de boel correct bekijken is het doel van deze post.
 
Terug
Bovenaan