Seriereview: Monarch: Legacy of Monsters

Je hebt soms, niet vaak (niet vaak genoeg), iets waar je na een minuut kijken al een glimlach op de lippen van krijgt. Dat had ik bij Monarch: Legacy of Monsters. Ik denk dat het zelfs geen minuut geduurd heeft. En de glimlach was oprecht. Dit gaat leuk worden. Een enorme last om jezelf als serie te geven na zo een absurd korte tijd. Apple TV is met indrukwekkende snelheid een absolute topspeler aan het worden waar het goede - en gedurfde - series aangaat. Daar hebben ze dus al een streepje in de ‘gaat lukken’-kolom. Volg uw toegenegen Squidward terwijl zij tussen de monsters duikt en uitvist of deze legacy de naam waardig is.

Monarch: Legacy of Monsters is dus een reeks van Apple TV en vanaf nu daar dan ook te bekijken. Er zijn momenteel zeven afleveringen, elke vrijdag krijgen we een nieuwe tot de reeks er tien zal tellen. Nog geen nieuws of dit een limited reeks wordt óf men doorgaat voor nog een seizoen, maar het lijkt er sterk op van wel.

1701127130151.jpeg

It’s all about giving us the illusion of safety

De creature feature of monsterfilm bestaat al bijna zo lang als films gemaakt worden. Er was een heuse golden age van in de jaren vijftig. Een paar jaar terug was er zelfs sprake van om het universum van de klassieke monsters een reboot te geven (Tom Cruises The Mummy moest het startschot zijn), het zou Universal’s Dark Universe moeten worden. En het was geen slecht idee! Een goede monsterhistorie heeft nog altijd een gewillig publiek en voldoende hype. Helaas was er geen competitie tussen den Tom en zijn mummy en de enorm geliefde Brendan Fraser en zíjn mummy van de jaren negentig. De film miste ‘een ziel’ en plannen voor de monsterverse liggen al een poosje weer in de koelkast.

Cue een poging op deze manier: een televisiereeks. Gezien het terug steeds langer worden van 'de blockbuster', is het zeker niet slecht bekeken áls je de optie hebt om je verhaal de nuances te geven die acht tot tien uur op het kleine scherm kunnen geven, het misschien toch te proberen. Ik denk hier bijvoorbeeld aan een Napoleon, die er enorm bij had kunnen varen om een limited series te worden. Voor deze Monarch gaat men terug over de hele Godzilla-geschiedenis met als eerste ankerpunt de Godzilla-film uit 2014. Het is zeker niet nodig om deze te zien vooraleer je deze reeks induikt, maar indien wel dan zal je al wat meer inzicht hebben in de achtergronden en motivaties van bepaalde personages. Er is ook een knikje naar Kong: Skull Island uit 2017. Eens te meer geen verplicht kijken om hier bij te blijven, maar mooi gedaan om een cohesie in het nieuwe werk te stoppen. De bedoeling is hier om verder te bouwen op de rijke basis die de monsters (meervoud, inderdaad, maar dat geeft de titel al mee) doorheen hun passage op het zilveren scherm hebben gekregen, met veel respect voor waar het allemaal begon.

Schermopname (136).png

Sometimes the fight picks you, Sir

We schrijven het jaar 2015. Een jaar geleden trok de uit kluiten gewassen hagedis (hagedisachtige, ik wil de hagedis op zich hier geen slechte naam geven) een spoor van vernieling door San Francisco. De schade is enorm, de geslagen wonden - zowel fysiek als mentaal - lopen diep. De mens leeft met een nieuwe werkelijkheid: het monster is verdwenen, ja, maar niemand weet waarheen en niemand kan zeggen of en wanneer hij een comeback zou plannen. Het eerste personage dat we volgen is Cate Randa (Anna Sawai, Fast 9, Pachinko). De lerares kwam in San Francisco heel erg dicht in de buurt van Gojira (respectvol gebruik van zijn originele naam) en is nog een schim van haar oude zelf. Ze is naar Japan getrokken om een nalatenschap van haar verdwenen vader Hiroshi (Takehiro Hira, Shōgun, Gran Turismo) te bekijken. Wat ze ontdekt is echter wel iets meer dan een paar oude meubels en een fotoalbum. Het is hier ook interessant om zien hoe Japan op een zeer praktische wijze lijkt om te gaan met hun nieuwe werkelijkheid. Volstrekt zoals te verwachten volgens hoe wij het land kennen. Hiroshi Randa blijkt betrokken geweest te zijn bij de Monarch uit de titel. Een organisatie die in 1946 werd opgezet door verschillende machten onder de regeringen van de wereld, met als specifiek doel het onderzoeken van MUTO's (Mutant Unidentified Terrestrial Organisms). Zoals wel meer voorkomt, blijken overheden helemaal op de hoogte en geenszins van plan om de bevolking in te lichten. De lagen van onze planeet bevatten onverklaarbare lege ruimtes en in die ruimtes? Jep, mofo'ing MUTO's dus.

We kunnen er dus van uitgaan dat men al van (veel) langer weet heeft dat deze monsters bestaan.


Monarch: Legacy of Monsters gaat voor ambitieus. Het draait hier niet om één catastrofaal event, maar is werkelijk een graven naar waarheden. Al sinds 1946 bestaat de organisatie, we kunnen er dus van uitgaan dat men al van (veel) langer weet heeft dat deze monsters bestaan en een gevaar konden vormen. De kijker wordt hier meegenomen doorheen decennia. We volgen ten eerste Keiko Miura (Mari Yamamoto, Pachinko, Tokyo Vice) en Bill Randa (Anders Holm - Workaholics, How to Be Single - als jonge Randa en John Goodman - The Monuments Men, Black Earth Rising - als zijn oudere zelf) in hun onderzoek naar monsters en geleidelijke gewaarwording van hoe diep (letterlijk én figuurlijk) alles loopt. Ook krijgen we meer zicht in wat er nu precies allemaal aan de hand was met Hiroshi Randa - de zoon van Keiko en Bill, ziedaar enen link - en hoe Monarch meer en meer uit de hand begon te lopen. Ondertussen navigeren de volkeren der aarde hun new reality met monsters. Alles samen weeft dit een complex maar boeiend tapijt dat ons helpt om te begrijpen wat verschillende partijen in deze queeste drijft.

Schermopname (137).png

Everything, every day is an adventure and a mystery

Na zeven afleveringen heb ik nog steeds gelijk (niet dat dat uitzonderlijk is, verre van). Monarch: Legacy of Monsters is televisie van heel hoge kwaliteit, entertainment pur sang. De speciale effecten zijn super: als je voor het eerst ongeveer oog in oog staat met Godzilla, dan komt die bijzonder goed over. Ik bedoel qua uiterlijk, een resem mensen het kolkende water van de dood in jagen is never a good look, de monsters zien er stuk voor stuk geloofwaardig uit. Men heeft zich hier niet laten vangen aan té scifi, té Marvel (wat weliswaar wel werkt voor Marvel). Dit stuk monsterverse zou je zo door je voordeur kunnen zien. Ook de verhaallijnen zijn meeslepend zonder dat er in de pathos verdronken wordt. Het is tegenwoordig bon ton om alles en iedereen een backstory te geven om te gaan verklaren waarom deze man net een wolk gifgas over de wereld zou willen vliegen (geen Malibu Barbie voor Kerst ...), hier blijft alles netjes in de lijn van het verhaal en de antwoorden die we zoeken. Mensen van vlees en bloed, geen overbodigheden maar ook geen blijvende grote vragen. Het idee van een organisatie als Monarch is ook niet zo ver gezocht. Mocht je aan een hoop mensen de suggestie doen, het lijkt niet compleet onwaarschijnlijk. Bedenk maar hoeveel mensen nog steeds denken dat er toch wel iets van informatie over buitenaards leven van ons weggehouden wordt. Alles samen een zeer engagerende en te weinig voorkomende combinatie.

Je merkt de kennis en oprechte interesse (tot zelfs liefde) voor het onderwerp.


Voor wie interesse heeft, online is er een website onder de naam 'Monarch unlocked' waar je een boel geheime informatie van de schaduworganisatie kan gaan raadplegen. Het soort plezante gimmick die we in de kinderjaren van het internet veel meer zagen, altijd leuk als een film of serie nog eens wat extra moeite doet. Legendary Entertainment bracht ons al Paper Girls, Pacific Rim: The Black en Kong: Skull Island (onder andere) dus heeft al een stevige basis in buitenaardse- en monsterverhalen. Voor de ontwikkeling van het verhaal koos men Chris Black, die al bezig is sinds Xena: Warrior Princess, en Matt Fraction die comics zoals The Invincible Iron Man, Hawkeye en Superman's Pal Jimmy Olsen in zijn portfolio heeft. Beide schrijvers met een lange historiek in het combineren van de gewone wereld met een meer magische wereld, steeds met wortels in een soort realisme. Producer Thomas Tull heeft dan weer een waslijst aan verwezenlijkingen van Clash of the Titans over Dune tot coming attraction Godzilla x Kong: The New Empire. Je merkt de kennis en oprechte interesse (tot zelfs liefde) voor het onderwerp. Godzilla is een legendarisch beest, een van de meest iconische - zo niet het meest iconische - filmmonster en over heel de wereld nog steeds een publiekstrekker. Monarch: Legacy of Monsters toont dat er nog veel te doen is met deze monsterverse en doet het met overgave schitterend. Voor mij alleszins graag meer van dat!

Conclusie

Dit is 'em. Als je op zoek bent naar iets dat puur entertainment is, meeslepend en origineel dan heb je dat met Monarch: Legacy of Monsters gevonden. Het is op zich zelfs opvallend dat het zeventig jaar heeft geduurd eer men dieper begon te graven in de menselijke kant van al de Mega Monsters. Er zijn honderden verhalen gestoeld op buitenaardse wezens en wie precies wat weet of hoever men zou gaan om dingen te verbergen. Gigantische, prehistorische monsters onder de aardkorst zijn in feite een stuk aannemelijker (Conspiracy Theory Squidward, hallo!) en Monarch bouwt het verhaal op een zeer aannemelijke, complext doch begrijpelijke manier uit. Alle personages geven ons de kleine kantjes die we in elk netwerk wel vinden, hoe iedereen met een 'nieuwe werkelijkheid' omgaat, is interessant om zien én heel geloofwaardig. Getuige elke mens in een crisis.

Qua special effects is de reeks indrukwekkend. Je zit weliswaar niet elke aflevering een halfuur van de tijd op monsters te kijken, dat is een voor- en nadeel van televisie: er is meer tijd voor een (soms) slow burn. Maar wanneer ze er zijn, is de pay-off ook wel dik in orde. Je merkt hier echt dat Apple een budget heeft waar ze de juiste keuzes mee maken (joehoe, Netflix ...). Anna Sawai valt al een poosje op als actrice met breed scala en haar getraumatiseerde Cate Randa, op zoek naar meer reserves in zichzelf dan ze mogelijk acht, trekt je onmiddellijk mee in haar lot. Het trio Keiko, Lee en Bill speelt uitstekend op elkaar af als wetenschappers en militair die op zoek gaan naar een waarheid waar ze elk op hun manier mee zullen moeten omgaan en die vriendschapsbanden zwaar zal beproeven. Het verveelt geen moment, de Hollywood-suikerpot is er grotendeels uitgelaten en er zijn gloednieuwe monsters: must-see tv!

Pro

  • Meeslepend verhaal duikt in de Godzilla- en monster 'lore'
  • Uitstekende cast
  • Special effects on point

Con

  • Monsters mochten meer gezien worden, maar het blijft een tv-serie dus meer tijd voor alles
8.5

Over deze serie

Beschikbaar vanaf

17 november 2023

Genre

  1. Avontuur
  2. Scifi
  3. Thriller

Speelduur

52 minuten

Regie

Mairzee Almas, Julian Holmes, Hiromi Kamata, Matt Shakman, Andy Goddard

Cast

Anna Sawai, Ren Watabe, Kurt Russell, Mari Yamamoto, Wyatt Russell, ...

Uitgever

Apple TV+
 
Terug
Bovenaan