Werk Onderwijs - werkomstandigheden

Als freelance ITer heb ik een auto van mijn eigen bedrijf maar vroeger als bediende kreeg ik een firmawagen met tankkaart van mijn toenmalige werkgever, net als een laptop, iPhone, GSM abonnement, internet thuis betaald,...Het aantal jaloerse reacties op een firmawagen kan ook wel tellen. Ik heb er mij nooit aan gestoord, integendeel, heerlijk om mensen jaloers te zien. Daar staat wel tegenover dat ik elke dag om 5u30 in de auto zat om de files voor te zijn terwijl de rest nog lag te stinken in hun nest.

Mijn achterneef is een piloot bij KLM in Nederland en ik ben oprecht jaloers op zijn job. Die ziet de hele wereld dankzij zijn job en hoewel de tijd van de excessen van Pan Am voorbij is en ik zelf vaak reis voor het werk en privé wou ik zoveel van de wereld kon zien. Daar staat wel tegenover dat die vaak van zijn vrouw en kindjes weg is waardoor zijn gezin eronder lijdt.

Mijn beste kameraad is een metser bij een kleine lokale aannemer. Die kan ergens door een straat rijden en met een enorme glimlach zeggen "dat huis heb ik nog helpen rechtzetten". Ik ben oprecht jaloers op mensen die zoiets fysiek tastbaars hebben en daar voldoening uit halen. Daar staat wel tegenover dat zijn lichaam kapot zal zijn tegen zijn pensioen.

Ik begrijp totaal niet waarom (sommige) leerkrachten zich aangevallen voelen als iemand zegt dat leerkrachten gemiddeld meer vrije tijd hebben dan andere beroepen. En dan? Wat maakt dat nu ook uit? Geniet ervan zou ik zeggen. Ik wou dat ik zoveel vrije tijd had, maar dan moest ik weer andere zaken opgeven. Het vele verlof is zeker een voordeel van het onderwijs ondanks alle taken die nog buiten de lesuren moeten gebeuren, maar daar staat wel tegenover dat die benoemingen een klucht zijn, je de hele dag tussen krijsende kinderen staat, je alleen op reis kan in de duurste periode, firmawagens onbestaande zijn enz. Moest ik een leerkracht zijn zou ik in full trollmode gaan tijdens de schoolvakanties en iedereen die mij ooit pestte met veel verlof een berichtje sturen "heerlijk zo vandaag op mijn terrasje. Hoe is het op kantoor? Werk nog goed want je betaalt er ook mijn loon door!"
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp totaal niet waarom (sommige) leerkrachten zich aangevallen voelen als iemand zegt dat leerkrachten gemiddeld meer vrije tijd hebben dan andere beroepen.
omdat dat niet klopt?

Dark-One zei:
Moest ik een leerkracht zijn zou ik in full trollmode gaan tijdens de schoolvakanties en iedereen die mij ooit pestte met veel verlof een berichtje sturen "heerlijk zo vandaag op mijn terrasje. Hoe is het op kantoor? Werk nog goed want je betaalt er ook mijn loon door!"
Mijn vrouw heeft geen tijd om haar bezig te houden met trollen.
 
omdat dat niet klopt?

Mijn vrouw heeft geen tijd om haar bezig te houden met trollen.
Had jij samen met uw vrouw geen tijd om een buitenverblijf uit te baten als B&B?

En zelfs als het niet klopt, who cares? Kweek een beetje een olifantenhuid. Het zal nog van pas komen in uw leven. "Oh nee iemand zegt dat ik veel vrije tijd heb!". Zelfs als het niet waar is lijkt mij dat nu geen drama.
 
Had jij samen met uw vrouw geen tijd om een buitenverblijf uit te baten als B&B?

En zelfs als het niet klopt, who cares? Kweek een beetje een olifantenhuid. Het zal nog van pas komen in uw leven. "Oh nee iemand zegt dat ik veel vrije tijd heb!". Zelfs als het niet waar is lijkt mij dat nu geen drama.
Maar een foute perceptie van die job leidt wel tot minder mensen die het doen en/of moeilijkheden om die correct te vergoeden.

En dat heeft een verregaande invloed op de hele maatschappij. Zoals @Sylverscythe ook zegt, dat is de crux. Niemand wil het doen, maar degene die het doen hebben het wel te gemakkelijk en worden goed betaald. Het is het ene of het andere natuurlijk.
 
omdat dat niet klopt?

Mijn vrouw heeft geen tijd om haar bezig te houden met trollen.
Elke leerkracht zijn situatie zal anders zijn, maar ik toch dat leerkrachten uit mijn vriendenkring specifiek de vrije tijd aanhalen als hoofdreden om in het onderwijs te blijven, ondanks hun klachten over bv. slechte sfeer met directie, veel paperassen, moeilijke klassen, verloning die beter kan, ...

Als je 3,5 maanden per jaar verlof hebt, kan je toch ook bijna niet anders dan meer vrije tijd overhouden?

Zelfs als leerkrachten 2 maanden van hun verlof full-time werken, is dat nog maar break-even met mijn verlofdagen bijvoorbeeld.

Wat totaal geen kritiek op leerkrachten is trouwens, de uren die ze wel doen voor de klas zijn ongetwijfeld enorm energieverslindend en zou ik niet kunnen.
Ook de interne politiek met de directie en het wespennest dat de lerarenkamer lijkt te zijn, zou ik echt niet zien zitten.
 
Had jij samen met uw vrouw geen tijd om een buitenverblijf uit te baten als B&B?
Mijn vrouw werkt halftijds. Het lijkt me logisch dat ze nog iets anders kan doen buiten haar job als leerkracht (die ze trouwens om medische redenen maar halftijds kan doen).

Ze werkt halftijds en is de volgende momenten op school (bij een normale week):
dinsdag: 7u20-16u of 18u als zorg (tweewekelijkse vergaderingen). 20m pauze's voormiddag en namiddag zijn meestal beperkt tot plaspauze omdat ze als zorg besprekingen met collega's moet doen. Over de middag doet ze bewaking + soepverdeling (met als ze geluk heeft half uur middagpauze), dus een werkdag van 9u10 effectieve prestaties (tenzij je wc al als pauze zal rekenen).
woendag: 7u20-12u15 (lesgeven, voorbereiding, klas opruimen). Pauze van 20 minuten is hier effectief pauze. Dus 4u35
donderdag: 7u20 - 14u of 10u-16u. Verder zelfde zoals dinsdag, wel met gegarandeerd half uur middagpauze. Dus zo'n 5u30

Da's 19u15 op school. los van de voorbereiding, mails, overleg met ouders etc. Wees gerust,ze doet méér dan haar uren zelfs gerekend met schoolvakanties en normaal verlof.
 
Ik begrijp totaal niet waarom (sommige) leerkrachten zich aangevallen voelen als iemand zegt dat leerkrachten gemiddeld meer vrije tijd hebben dan andere beroepen.
Lijkt me dat mensen zich vooral aangevallen voelen wanneer de boodschap is dat leerkrachten wel goed betaald worden om maar 20u per week te werken en 70 dagen verlof te krijgen. En dan zijn de gewoonlijke reacties van een paar mensen over hoe alle leerkrachten eikels en idioten zijn, omdat ze met wat onverwerkt trauma kampen uit hun schooltijd, deze keer nog niet gepost.

Allezja, ik zie hier mensen die leerkracht zijn of ermee samen zijn vrij genuanceerd posten, bv. @eniac of @exCite, en dan reacties zoals bv. de jouwe die doen alsof die schrijven dat leerkracht zijn zwaarder is dan in de mijnen werken.

Als ik hier schrijf dat IT'er zijn toch eigenlijk wel gemiddeld beter betaald wordt dan andere beroepen met dezelfde voorwaarden zal dat ook gewoon passeren. Als ik hier schrijf dat IT'ers toch geweldig overbetaald worden voor maar simpele bachelors te zijn en wat achter hun PC te zitten krijg ik vermoedelijk ook defensieve reacties.

Wat ik hier vooral zie is een van de redenen waarom al die kinderen zo weinig respect hebben voor hun leerkrachten, van waar zou dat komen.
 
Elke leerkracht zijn situatie zal anders zijn, maar ik toch dat leerkrachten uit mijn vriendenkring specifiek de vrije tijd aanhalen als hoofdreden om in het onderwijs te blijven, ondanks hun klachten over bv. slechte sfeer met directie, veel paperassen, moeilijke klassen, verloning die beter kan, ...
Voor de meeste leerkrachten (LO-leerkrachten uitgezonderd) zal het onderwijs keihard werken zijn tijdens het jaar en relatief kalm buiten het schooljaar. Dat is een beetje vergelijkbaar zoals je mensen hebt die in weekendoverbruggingsploegen werken: héél veel uren in het weekend, veel vrije tijd in de week.

Dat biedt véél opties om beter gezin met werk te combineren en is daardoor dus interessant. Maar sommigen linken daar direct aan dat je daarom veel minder uren zou kloppen.

Dus néé, een gemiddelde voltijdse leerkracht zal geen 2 maanden voltijds werken in het verlof, maar zal wel méér dan voltijds werken tijdens het jaar.
 
Allezja, ik zie hier mensen die leerkracht zijn of ermee samen zijn vrij genuanceerd posten, bv. @eniac of @exCite, en dan reacties zoals bv. de jouwe die doen alsof die schrijven dat leerkracht zijn zwaarder is dan in de mijnen werken.

Ja, dit dus he. Enige poging om de zaken gewoon te nuanceren of wat realistisch voor te stellen wordt direct onthaald door volk dat in een kramp schiet met kleinerend, sarcastisch of whatever gedrag.

Dat is ook letterlijk waarom ik mijn post begin en eindig op deze manier:
Kijk, ik wil daar ook realistisch in zijn: ja, het feit dat zij elke verlofperiode en elke woensdagnamiddag thuis is en er kan zijn voor de kinderen, dat is een enorm gemak. Daar ga ik ook niet flauw over doen, dat is een voordeel, klaar.

...

Belangrijke opmerking: dit is geen klaagzang over hoe zwaar het onderwijs wel is. Het is een nuancering voor degenen die de neiging hebben om in simplismen te praten als "20 uur per week les, 70 dagen verlof, hoho haha schoon leven ze". De boel zwartgallig bekijken is niet de bedoeling, de boel correct bekijken is het doel van deze post.

Maar ja, dan krijg je vergelijkingen met "jah dat is toch een schoon leven, ik werk 60 uur per week, ik moet ook dingen na mijn uren doen". Dan wordt er vaak wel vergeten wat voor loonpakket daar gemiddeld tegenover staat. Een leerkracht heeft geen 4K netto met een wagen, tankkaart en allerhande vele extra goodies.

Daarom net ook dat ik duidelijk aangeef dat je met een standaard 9 to 5 kantoorjob moet gaan vergelijken omdat dat loonmatig een stuk dichter bij elkaar zal liggen.

Maar goed, nuanceren of een juiste context te proberen geven wordt gewoon direct geïnterpreteerd als klagen en wenen, want ja, enkel die outsider simplistische visie is de juiste he.
Ik vind dat jammer, maar "parels voor de zwijnen" zal ik er dan maar van denken.
 
Het is misschien al eens gepasseerd, maar kan iemand uitleggen waarom de dag van vandaag die vaste benoemingen zo’n issue zijn?
Ik vind dat wat onduidelijk.
Langs de ene kant denk je dat een arbeider/bediende met een contract van onbepaalde duur toch ook geen echte werkzekerheid heeft? En elk jaar hoor je in de media dat directeuren maar aan geen leerkrachten genoeg geraken. Is er dan geen werkzekerheid in het onderwijs dat vergelijkbaar is zoals in de privé?
 
Het is misschien al eens gepasseerd, maar kan iemand uitleggen waarom de dag van vandaag die vaste benoemingen zo’n issue zijn?
Ik vind dat wat onduidelijk.
Langs de ene kant denk je dat een arbeider/bediende met een contract van onbepaalde duur toch ook geen echte werkzekerheid heeft? En elk jaar hoor je in de media dat directeuren maar aan geen leerkrachten genoeg geraken. Is er dan geen werkzekerheid in het onderwijs dat vergelijkbaar is zoals in de privé?
Vaste benoeming is meer zekerheid dan een contract van onbepaalde duur, denk dan eerder aan een statutair ambtenaar. Het probleem zit hem zover ik weet bij het feit dat die mensen zo hard beschermd zijn, dat bv. bij ziekte er anderen moeten gevonden worden om die (lang) te vervangen, maar die wel kunnen beschikken zodra de vastbenoemde terugkomt.

Totdat je vastbenoemd bent heb je zo uiteindelijk heel weinig zekerheid in veel gevallen (heb ik die uren volgend jaar nog?), en moet je afhankelijk van welke vakken je geeft ook de uren bij elkaar sprokkelen tussen verschillende scholen. Door een gebrek aan management en collegialiteit kan je dan vaak heel de opstart van je cursus samen te stellen en alles voor te bereiden elke keer opnieuw doen voor al de vakken die je dat jaar hebt.

En zo krijg je dus een systeem waar veel jonge leerkrachten jaren onzekerheid kennen, en het uiteindelijk opgeven om elders te werken waar ze vrij snel een contract van onbepaalde duur hebben en een voltijdse betrekking.
 
Het is misschien al eens gepasseerd, maar kan iemand uitleggen waarom de dag van vandaag die vaste benoemingen zo’n issue zijn?
Ik vind dat wat onduidelijk.
Over welk issue heb je het?
Langs de ene kant denk je dat een arbeider/bediende met een contract van onbepaalde duur toch ook geen echte werkzekerheid heeft? En elk jaar hoor je in de media dat directeuren maar aan geen leerkrachten genoeg geraken. Is er dan geen werkzekerheid in het onderwijs dat vergelijkbaar is zoals in de privé?
Werkzekerheid: vanaf 10 dagen ziekte mogen ze een interimmer zoeken.
Eender welke interimmer kan ontslagen worden met slechts 7dagen opzeg. Zo lang die geen TADD is, kan die 7dagen dus ook gelden voor mensen die al jaren voor diezelfde school werken.
Je anciënniteit bouw je op in dezelfde functie èn scholengroep. Ik werk 1j in Gent in het katholieke net, 1j voor het GO en 1j voor stedelijke net? Je bent een interimmer.
En dan nog is er gefoefel met functies ook: zoegleerkracht wordt 1j ingeschreven als leerkracht, 1j als zorgcoördinator,... Maar doet 2j lang exact hetzelfde werk. Kan allemaal in het onderwijs om een benoeming of TADD tegen te gaan/te rekken.

Vaste benoeming afschaffing zou een zegen zijn voor alle tijdelijken, de gepassioneerden die vastbenoemden zien luilakken, voor de uitgaven van het onderwijs,...
Alleen absoluut niet voor vastbenoemden die hun rechten worden afgepakt.
 
Werkzekerheid: vanaf 10 dagen ziekte mogen ze een interimmer zoeken.
Eender welke interimmer kan ontslagen worden met slechts 7dagen opzeg. Zo lang die geen TADD is, kan die 7dagen dus ook gelden voor mensen die al jaren voor diezelfde school werken.
Je anciënniteit bouw je op in dezelfde functie èn scholengroep. Ik werk 1j in Gent in het katholieke net, 1j voor het GO en 1j voor stedelijke net? Je bent een interimmer.
En dan nog is er gefoefel met functies ook: zoegleerkracht wordt 1j ingeschreven als leerkracht, 1j als zorgcoördinator,... Maar doet 2j lang exact hetzelfde werk. Kan allemaal in het onderwijs om een benoeming of TADD tegen te gaan/te rekken.

Vaste benoeming afschaffing zou een zegen zijn voor alle tijdelijken, de gepassioneerden die vastbenoemden zien luilakken, voor de uitgaven van het onderwijs,...
Alleen absoluut niet voor vastbenoemden die hun rechten worden afgepakt.
ik denk dat je hier toch enkele zaken door elkaar slaat hoor.

Een TABD'er (die dus nog geen TADD is), heeft een aanstelling van bepaalde duur waarborg ontslag kan na 1 negatieve evaluatie, zonder opzegtermijn. Hiervoor moet de school wel een formele evaluatie doen en kan beroep aangetekend worden. Iets wat je als school dus niet zomaar doet. Er zijn daarnaast nog andere opzegmogelijkheden (tekortkoming aan verplichtingen, dringende reden, dwingende reden,...), maar dat zijn zeldzamere procedures en duidelijker.
En effectief, na 10 dagen mogen ze een interimmer zoeken, maar dat zorgt er niet voor dat je aanstelling van bepaalde duur gedaan is, daarom is het interimmer.

Wat natuurlijk wél kan is dat ze de aanstellingen enkel van korte duur doen (bvb tot de volgende vakantie). Dat mag wel aangepakt worden (toch zeker als de reden van aanstelling niet gewoon een vervanging wegens ziekte of tijdskrediet is).

Nu, voor die TADD/vaste benoeming bestaat imho geen deftig alternatief. Niemand wil dat een leerkracht die ontslagen wordt, nog eerst een opzegtermijn moet presteren (in welke klas ga je die laten lesgeven, met welke motivatie?). Laat staan dat je wil dat die opzeg midden in een schooljaar plaatsvindt. En ALLE leerkrachten alleen maar contracten per schooljaar geven is natuurlijk ook totaal demotiverend voor ALLE leerkrachten.
 
Vaste benoeming is meer zekerheid dan een contract van onbepaalde duur, denk dan eerder aan een statutair ambtenaar. Het probleem zit hem zover ik weet bij het feit dat die mensen zo hard beschermd zijn, dat bv. bij ziekte er anderen moeten gevonden worden om die (lang) te vervangen, maar die wel kunnen beschikken zodra de vastbenoemde terugkomt.
Dat is natuurlijk in de privé ook zo. Verschil is daar wel dat de directie daar kan beslissen om beide personeelsleden te houden als dat financieel haalbaar is. Bij scholen zijn die financiële middelen er in de praktijk quasi nooit (tenzij voor héél groter scholen).
Sylverscythe zei:
Totdat je vastbenoemd bent heb je zo uiteindelijk heel weinig zekerheid in veel gevallen (heb ik die uren volgend jaar nog?), en moet je afhankelijk van welke vakken je geeft ook de uren bij elkaar sprokkelen tussen verschillende scholen. Door een gebrek aan management en collegialiteit kan je dan vaak heel de opstart van je cursus samen te stellen en alles voor te bereiden elke keer opnieuw doen voor al de vakken die je dat jaar hebt.
Eens je TADD bent, heb je wel een zekerheid dat je de uren hebt, alleen niet in welke school. Die cursussen is effectief wel een probleem dat wél nog aangepakt zou kunnen worden. Imho zit daar een kans, zeker in het middelbaar, om koepels te verplichten om een lespakket klaar te maken die een leerkracht kan "kant en klaar" geven TENZIJ een school/scholengemeenschap een beter pakket zelf wil samenstellen. Je kan niet verwcahten dat, als school op 1 september begint, je iemand maar een contract geeft vanaf die dag en dat dan direct een lespakket klaar moet zijn om een gans schooljaar mee rond te kunnen doen.
 
@JPV blij te lezen dat die opzeg van 7 dagen voor tijdelijken dan alvast verdwenen is!

En dat interims al gezocht mogen worden bij afwezigheid vanaf 10 dagen, was onvoldoende gekaderd door mij.
Het is namelijk makkelijk zeggen:"We vinden geen volk, vacatures raken niet ingevuld!" Als de enige werkzekerheid die je kan geven een contract van 2 weken is. Maar die komen ook gewoon in de cijfers van "niet ingevulde vacatures".
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Ja, dit dus he. Enige poging om de zaken gewoon te nuanceren of wat realistisch voor te stellen wordt direct onthaald door volk dat in een kramp schiet met kleinerend, sarcastisch of whatever gedrag.

Dat is ook letterlijk waarom ik mijn post begin en eindig op deze manier:


Maar ja, dan krijg je vergelijkingen met "jah dat is toch een schoon leven, ik werk 60 uur per week, ik moet ook dingen na mijn uren doen". Dan wordt er vaak wel vergeten wat voor loonpakket daar gemiddeld tegenover staat. Een leerkracht heeft geen 4K netto met een wagen, tankkaart en allerhande vele extra goodies.

Daarom net ook dat ik duidelijk aangeef dat je met een standaard 9 to 5 kantoorjob moet gaan vergelijken omdat dat loonmatig een stuk dichter bij elkaar zal liggen.

Maar goed, nuanceren of een juiste context te proberen geven wordt gewoon direct geïnterpreteerd als klagen en wenen, want ja, enkel die outsider simplistische visie is de juiste he.
Ik vind dat jammer, maar "parels voor de zwijnen" zal ik er dan maar van denken.
Ja. En als je diezelfde bevooroordeelde drek dan gans je carrière moet horen, dan geef je het op den duur ook op hoor.
 
Enira heeft wel een punt hoor. Heb tijdje met leerkracht secundair gedate en in de paasvakantie heeft die letterlijk 0.0 voor school gedaan (OK ik kan er misschien wel voor iets tussen gezeten hebben). Is ook elke woensdag hele dag thuis en de 4 overige dagen gedaan om 15u... (full time job dus voor alle duidelijkheid)
Meestal zien we de "haha 20 uur, jaja veel verlof" een beetje rap terwijl dat onderwijzer feitelijk 4 of 5 verschillende beroepen onder één noemer zijn met gigantische verschillen per generatie. Daarom hebben veel mensen gelijk maar dan ook niet gelijk. En leerkrachten zijn met veel, dus voor elken "karottentrekker" dat hier iedereen aanhaalt (en ik heb geen enkele reden om die persoon niet te geloven) is het zeer makkelijk van iemand anders om een hardwerkende leerkracht naast te plaatsen. En die persoon zal ook gelijk hebben.

Daarom net ook dat ik duidelijk aangeef dat je met een standaard 9 to 5 kantoorjob moet gaan vergelijken omdat dat loonmatig een stuk dichter bij elkaar zal liggen.
Ik durf liever een beetje te vergelijken met jobs die zowat meer in dezelfde sfeer zitten als "algemeen nut". Brandweer, verplegend personeel, etc... Allemaal maatschappelijke functies. 'k Zou ze eerder in die categorie durven te vergelijken.

Een brandweer of verplegend personeel gaat, en in mijn opinie onterecht, een pak minder salaris vangen dan "een stereotiepe karottentrekker met een waanzinnige anciënniteit".
 
Mijn zus is een tijdje leerkracht geweest. Omwille van te veel vrije tijd heeft die toen een bijberoep gestart (schoonheidstoestanden).
Ondertussen is ze gestopt met leerkracht en naar de prive. Haar werkdruk is nu een pak hoger.

Geen idee of dit bij alle leerkrachten van toepassing is maar ik denk toch dat leerkrachten een gepriviligeerde beroepsgroep is die het niet beseffen.
 
Ik heb 2 jaar gewerkt in het lager onderwijs als ICT coordinator. Dus geen les gegeven, af en toe wel is aan de laatstejaars op aanvraag. Ik werkte in een 7-tal scholen.
De enige waar ik echt mee te doen heb is de directeur. Voor dat beetje geld meer is dat in de week regelmatig s'avonds vergaderen, constant shit oplossen met vervangingen en soms zelf terug voor de klas gaan staan, constant shit met ontevreden leekrachten of ouders die komen klagen etc... . zien dat de budgetten gerespecteerd worden, de visie van de school vorm geven, minder verlof dan de leerkrachten .. . Goed zot dat je die job wil doen :)
 
Deze thread doet me denken aan mijn lerares godsdienst in het derde en vierde middelbaar. Ze was zeker 45 jaar, had een soort van snor en vulde de lesuren met babbelen over seks en haar persoonlijk leven. Af en toe zette ze dan eens een cd'tje op van Boyzone of de Backstreet Boys. Die lessen waren zo schandalig nutteloos. En dan te bedenken dat zij dus betaald werd als licentiate (theologie). Wat een job! Alleen maar wat babbelen, nooit geen huistaken geven en het examen was natuurlijk mondeling dus was er geen verbeterwerk.
 
Terug
Bovenaan