Knockouts: Finale (en troostfinale)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Laat ik eerst stellen dat ik het volledig eens ben met het vetgedrukte. Dat zijn zaken waar ik ook absoluut een hekel aan heb en zoiets kan je mijn inziens toch vrij makkelijk oplossen door iedereen behalve de kapitein direct een gele kaart te geven als ze komen protesteren. Sure, je zal in het begin wel dat rode kaarten zien, maar op lange termijn zou dat normaal gezien altijd effect hebben. Tenzij spelers graag onnodig geel/rood krijgen.

Maar om dan te stellen dat het probleem niet bij de refs ligt? Toch niet helemaal mee eens. De arbitrage is gemiddeld gezien toch echt wel ondermaats op dit WK. Hoeveel grove fouten zijn er wel niet geweest die onbestraft blijven met een gele kaart? Gvardiol bv. gisteren maakt daar een overtreding die in 9/10 competities altijd geel oplevert. Zo'n dingen heb ik bijna elke wedstrijd wel gezien.

Daarnaast zijn er ook gewoon te veel discutabele beslissingen geweest die tot frustraties leiden bij de spelers/coach. Simpel voorbeeld: 1-0 van Frankrijk tegen Engeland. Saka wordt daar duidelijk foutief afgestopt door Upamecano en vanuit die counter scoort Frankrijk de 1-0. Die goal moest altijd afgekeurd worden, want die fout is wedstrijdbepalend. Ik kan nog snappen dat de refs niet álles kan zien en vanuit zijn oogpunt oordeelt dat het te licht is, maar daarvoor heb je dan de VAR. En dat daar de VAR niet tussenkomt, dat niemand daar tegen de scheids zegt dat het fout is gaat er bij mij niet in. Logisch dat daar dan tijdens/achteraf een hoop geklaag en gezaag bij komt kijken.

Ik ben het dan ook niet eens met uw opmering van "het dubbeltje". In een competitieformat zal dat vast en zeker wel ongeveer zo zijn, al zijn daar ook wel statistieken van ploegen die wel eens meer bevoordeeld of benadeeld worden, maar in zo'n toernooiformat kan zo'n grote fout wel uw uitschakeling inleiden. En dat zou niet mogen.

Wat mij betreft hebben ze dus langs beide kanten nog veel werk voor de boeg.
Zelf ben ik een fervent voorvechter van refs niet om de haverklap met kak te overladen, dus ik neig alvast meer naar wat @Sir.Killalot zegt.

Maar uiteraard is het niet zo zwart wit, en moeten we echt wel het niveau van de refs of de regels (of eerder niet regels bij vb. harder optreden bij bepaalde zaken) aankaarten, dan nog moet je toch gewoon aanvaarden dat:
  • pakweg niet enkel de Belgische refs amateurs zijn
  • er altijd en overal fouten gemaakt worden, gelijk welk niveau of tornooi
    • beetje zoals het 90% van de spelers die er aan mee doen ook maar middelmatig zijn
  • er slechts een heel beperkt aantal echt goeie refs zijn - talent, roeping enzo
    • laat er nu ook nog eens een heel beperkt aantal echt goeie voetballers zijn ook
    • en dan heb je nog eens veel grotere talentenbak om in te vissen itt bij refs

Dit gezegd zijnde, lijkt het nu wel alsof je wil zeggen dat er enkel op het WK hier zo'n fouten gemaakt worden, dat kan je nu toch echt niet zeggen? Er is toch altijd gezeik over de ref, op elke niveau, in elk land, op elk tornooi, iedere fucking keer.

Ik kan eigenlijk alleen maar concluderen dat het opleiden van de refs, harder optreden tegen gezaag, onsportief gedrag, ... globaal gezien beter moet. En dit overal, want er zitten overal goeie en slechte refs, zo simpel is het.

Het is toch best triest dat de refs echt letterlijk nooit zelfs maar enig respect krijgen, laat staan het respect dat ze verdienen. Ze zijn het noodzakelijk kwaad van het voetbal zo lijkt het wel. Politie-mensen zullen wel weten hoe het voelt waarschijnlijk ...

Dat gezaag en geklaag op de ref's is van alle tijden. De (grote) fouten die ref's maken zijn van alle tijden. Elk WK wordt er gezaagd over het niveau van de ref's. Net zoals elk seizoen in de Jupiler Pro League. En in de Champions League. En op het EK. En...

Dat nu specifiek gaan linken aan FIFA/QATAR/Infantino is imo bullshit.

Pas op, het kan best zijn dat ze orders hebben gekregen om niet te snel geel of kaarten in het algemeen te trekken (hoewel die boodschap dan blijkbaar niet bij Lahoz is terechtgekomen), maar dat geldt dan gewoon voor elke ploeg.

Dat er fouten worden gemaakt is des mensen, zelfs voor de VAR, al ben ik er wel van overtuigd dat het merendeel van de grote fouten er door de VAR wel gewoon zijn uitgegaan. Maar al dat gezaag op die ref's, zowel door pers, publiek, staf als spelers zelf, gaat er in elk geval niet voor zorgen dat ze beter gaan presteren.

Zelf ben ik een fervent voorvechter van refs niet om de haverklap met kak te overladen, dus ik neig alvast meer naar wat @Sir.Killalot zegt.

Maar uiteraard is het niet zo zwart wit, en moeten we echt wel het niveau van de refs of de regels (of eerder niet regels bij vb. harder optreden bij bepaalde zaken) aankaarten, dan nog moet je toch gewoon aanvaarden dat:
  • pakweg niet enkel de Belgische refs amateurs zijn
  • er altijd en overal fouten gemaakt worden, gelijk welk niveau of tornooi
    • beetje zoals het 90% van de spelers die er aan mee doen ook maar middelmatig zijn
  • er slechts een heel beperkt aantal echt goeie refs zijn - talent, roeping enzo
    • laat er nu ook nog eens een heel beperkt aantal echt goeie voetballers zijn ook
    • en dan heb je nog eens veel grotere talentenbak om in te vissen itt bij refs

Dit gezegd zijnde, lijkt het nu wel alsof je wil zeggen dat er enkel op het WK hier zo'n fouten gemaakt worden, dat kan je nu toch echt niet zeggen? Er is toch altijd gezeik over de ref, op elke niveau, in elk land, op elk tornooi, iedere fucking keer.

Ik kan eigenlijk alleen maar concluderen dat het opleiden van de refs, harder optreden tegen gezaag, onsportief gedrag, ... globaal gezien beter moet. En dit overal, want er zitten overal goeie en slechte refs, zo simpel is het.

Het is toch best triest dat de refs echt letterlijk nooit zelfs maar enig respect krijgen, laat staan het respect dat ze verdienen. Ze zijn het noodzakelijk kwaad van het voetbal zo lijkt het wel. Politie-mensen zullen wel weten hoe het voelt waarschijnlijk ...
Zoals ik in mijn vorige post ook al zei: dat overladen met kak is voor mij ook not done. Zeker op het veld moet dat dringend aangepakt worden, maar ik vind bijvoorbeeld wel dat fouten ook best mogen aangekaart worden achteraf. Nu niet zo zeer in de media, maar wel rechtstreeks naar de scheidsrechtersbazen. Of in bepaalde praatprogramma's mag hier ook absoluut over gediscussieerd worden.

Ik heb trouwens nergens gezegd dat er enkel op dit WK zo'n fouten worden gemaakt, die worden uiteindelijk overal gemaakt. Ik ben alleen wel vrij zeker dat ze bepaalde instructies hebben gekregen zoals eerder ook al aangehaald, want het is behoorlijk opvallend hoe schaars men is met gele kaarten.

Ik reageerde ook enkel maar op de stelling dat de refs helemaal geen schuld treffen, dat is in mijn ogen gewoon deels onwaar en daarvan zijn op dit WK talloze voorbeelden van. Je kan eens een fout maken, maar dat er dan niemand van uw collega's u daarop wijst dat begrijp ik gewoon niet. Al kan dat ook zeker eens voorvallen, maar dit WK zijn er te veel van dat soort dingen geweest. En daar mag dan in the end absoluut over gediscussieerd worden. Uiteraard op een respectvolle manier, maar ook daar is dus nog een hoop werk aan.

Ik hoop op een epische finale zoals we nog nooit hebben gezien op het WK.
Genre Liverpool - AC Milan' 3-3, maar dan eindigen met een 4-3 op hoekschop in de laatste minuut van reguliere speeltijd voor eender welke ploeg.
Graag twee hattricks van Messi en een Franse speler erbij.
Met tien gele kaarten en drie rode eraan toegevoegd.
Dat verdient het beste WK ooit :unsure:.

Genre Liverpool - AC Milan' 3-3, maar dan eindigen met een 4-3 op hoekschop in de laatste minuut van reguliere speeltijd voor eender welke ploeg.
NIKS van ! Hattrick Messi , nen droge 3-0 op die Fransozen hun kl*ten .

Stel je voor, met Benzema als dEUS ex machina, die in de laatste seconde de winning goal scoort, zijn truitje uitdoet om dan te tonen dat hij daaronder een shirt aan heeft met aan de voorkant een foto van Zahia Dehar en aan de achterzijde de woorden ‘Sorry Mathieu’.

Zenuwachtig. Hoop dat Messi het niet wint.
p0696xkv.jpg

Mooi scenario.
Sowieso ook 2 streakers die elkaars flieter vast houden om te protesteren tegen de mensen rechten.

Ik reageerde ook enkel maar op de stelling dat de refs helemaal geen schuld treffen, dat is in mijn ogen gewoon deels onwaar en daarvan zijn op dit WK talloze voorbeelden van. Je kan eens een fout maken, maar dat er dan niemand van uw collega's u daarop wijst dat begrijp ik gewoon niet. Al kan dat ook zeker eens voorvallen, maar dit WK zijn er te veel van dat soort dingen geweest. En daar mag dan in the end absoluut over gediscussieerd worden. Uiteraard op een respectvolle manier, maar ook daar is dus nog een hoop werk aan.
Uiteraard mag er over de prestaties van de refs gepraat worden, maar ik ken geen enkele sport waar ze van de onderste tot de bovenste regionen na afloop van (en soms al voor) de match bijna consequent meer praten over de scheidsrechters dan over de spelers. Je gaat me niet wijsmaken dat in alle andere andere sporten de spelleiding zoveel beter is. Dan gaat het vooral over hoe spelers, omkadering en supporters er mee omgaan in deze sport. En dat is echt een ziekte die er uit moet.

Zoals in een quiz de quizmaster altijd gelijk heeft, zo heeft een scheidsrechter in de sport ook altijd gelijk. En heeft hij geen gelijk, dan toch. We hebben nu al de VAR die voor correcties kan zorgen, in verschillende competities is er doellijntechnologie, ... als er dan toch eens een menselijke fout wordt gemaakt door iemand die niet zoals ons de luxe heeft om in alle rust en zonder druk met 10 verschillende camerastandpunten een situatie te bekijken ... Suck it up. Dan geldt gewoon het principe dat de scheidsrechter altijd gelijk heeft.

Messi is Lothar Matthäus voorbij gestoken met de meeste matchen op een WK. Dit wordt zijn 26ste WK match.

Ik ga voor 3-2, voor Frankrijk.
Na het portret van Mbappe op Sporza, heb ik wel wat respect voor die kerel gekregen. Ik gun hem de 2e titel wel, met een hattrick erboven op.

Zou ook een heerlijk vervolg zijn op de GOAT-discussie, na 20 jaar gezeik Ronaldo-Messi komt er tijdens de herfst van hun carriere gewoon iemand nog beter dan beiden.

Ik ga voor 3-2, voor Frankrijk.
Na het portret van Mbappe op Sporza, heb ik wel wat respect voor die kerel gekregen. Ik gun hem de 2e titel wel, met een hattrick erboven op.

Zou ook een heerlijk vervolg zijn op de GOAT-discussie, na 20 jaar gezeik Ronaldo-Messi komt er tijdens de herfst van hun carriere gewoon iemand nog beter dan beiden.
Het zou de wissel van de wacht wel heel duidelijk in de verf zetten. Maar ik gun het Messi wel om met de titel afscheid te nemen. Al verwacht ik uiteindelijk een vrij simpele overwinning voor Frankrijk.

Dat verafgoden altijd he... Da's uiteraard een uitzonderlijk topvoetballer, maar moet dat nu zo uitgebreid aan bod komen in die voorbeschouwing

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan