Knockouts: Finale (en troostfinale)

Status
Niet open voor verdere reacties.
In de media hoor je de mening dat het historisch interessant zou zijn dat Messi de wereldtitel behaalt; zijn carrière is dan zogezegd compleet.
Ik twijfel daaraan. Een WK-finale is ook omstandigheden, een portie geluk. Maakt een wereldtitel behalen of net niet zoveel uit om het 'gewicht' te bepalen van voetballers in rangschikkingen over generaties heen? Ik denk het niet. Het maakt niet echt een verschil voor de voetbalkwaliteiten van een speler. Rangschikkingen over generaties heen is sowieso al moeilijk te maken, niet meer een tijdverdrijf voor sportfanaten. Zoveel waarde hecht ik er niet aan.

Als ik de analisten hoor, komt de gedachte ergens op dat internationaal voetbal misschien op een wat andere manier beoordeeld moet worden. Erling Haaland heeft bijv. zijn land Noorwegen niet mee. Wereldkampioen voetbal wordt je met een team, voetbal is uiteraard teamsport, het is bijv. niet enkel 'Messi' alleen die wereldkampioen wordt.

(Het spel van Messi is natuurlijk fascinerend om te zien. Ik zeg niets over de personaliteit.)

Een misschien rare hersenkronkel, maar: het wereldkampioenschap wegrit is ook 'maar' één van de zovele ritten in een seizoen. Maar doordat iedereen zo gebrand is om daar goed te presteren, maakt dat die wedstrijd belangrijk. (Wielrennen is natuurlijk geen voetbal.)
 
Laatst bewerkt:
In de media hoor je de mening dat het historisch interessant zou zijn dat Messi de wereldtitel behaalt; zijn carrière is dan zogezegd compleet.
Ik twijfel daaraan. Een WK-finale is ook omstandigheden, een portie geluk. Maakt een wereldtitel behalen of net niet zoveel uit om het 'gewicht' te bepalen van voetballers in rangschikkingen over generaties heen? Ik denk het niet. Het maakt niet echt een verschil voor de voetbalkwaliteiten van een speler. Rangschikkingen over generaties heen is sowieso al moeilijk te maken, niet meer een tijdverdrijf voor sportfanaten. Zoveel waarde hecht ik er niet aan.

Als ik de analisten hoor, komt de gedachte ergens op dat internationaal voetbal misschien op een wat andere manier beoordeeld moet worden. Erling Haaland heeft bijv. zijn land Noorwegen niet mee.

(Het spel van Messi is natuurlijk fascinerend om te zien. Ik zeg niets over de personaliteit.)

Uiteraard met een korrel zout te nemen. Voldoende legendes die nooit WK geworden zijn.

Maar als Messi nu zijn carrière bekroont met een wereldtitel zou hij denk ik echt alles gewonnen hebben wat er te winnen valt.
Als Argentinië niet wint, blijft hij natuurlijk 1 van de beste spelers allertijden.
 
Ik gun het Messi wel om die ene gapende leegte op zijn palmares op te vullen.
Langs de andere kant heeft Argentinië zich niet bepaald sympathiek gemaakt, maar ja dat waren de Fransen al lang niet meer.

Benieuwd of Frankrijk ook zo koel en klinisch kan verdedigen als de aanvallers waar ze tegen moeten van een hoger niveau zijn als de Marokkanen gisteren. En ook benieuwd hoeveel sterren Otamendi gaat zien tegen Mbappé.
 
Ik vind dat dat op zich ook niets uitmaakt. Messi heeft ruim voldoende bewezen in het voetbalpantheon te horen als een van de allergrootsten ooit, en je wint een WK niet op je eentje. Sowieso ben ik geen fan van het vergelijken van spelers over verschillende generaties heen, zeker niet als er zoveel tijd tussen zit. Natuurlijk maakt het zijn carrière nog een stuk meer illuster als hij zondag de beker de lucht kan insteken. Ik gun het hem in elk geval wel.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dat dat op zich ook niets uitmaakt. Messi heeft ruim voldoende bewezen in het voetbalpantheon te horen als een van de allergrootsten ooit, en je wint een WK niet op je eentje. Sowieso ben ik geen fan van het vergelijken van spelers over verschillende generaties heen, zeker niet als er zoveel tijd tussen zit. Natuurlijk maakt het zijn carrière nog een stuk meer illuster als hij zondag de beker met de grote oren de lucht kan insteken. Ik gun het hem in elk geval wel.

Idd, maar Argentinië heeft altijd wel goede spelers gehad, dus iemand die zo goed is als Messi heeft op zich weinig excuses. (en kijk, ze halen nu toch al de 2e keer de finale met hem erbij, dus hij heeft ook niet bepaald gefaald... 1 wedstrijd kan je ook altijd verliezen).

Iemand als Haaland of Ibra, of Lewandowski, tja... die hebben niet zo'n ploeg rondom zich dus de verwachtingen zijn lager.
 
Ik vind dat dat op zich ook niets uitmaakt. Messi heeft ruim voldoende bewezen in het voetbalpantheon te horen als een van de allergrootsten ooit, en je wint een WK niet op je eentje. Sowieso ben ik geen fan van het vergelijken van spelers over verschillende generaties heen, zeker niet als er zoveel tijd tussen zit. Natuurlijk maakt het zijn carrière nog een stuk meer illuster als hij zondag de beker met de grote oren de lucht kan insteken. Ik gun het hem in elk geval wel.
Je kan het een beetje vergelijken met Zidane.
In 1998 scoort hij tweemaal en levensbelangrijk (terwijl hij in de groepsfase wel rood had gepakt denk ik)
In 2002 gaan ze mét Zidane er roemloos uit in een poule met Denemarken, Uruguay en Senegal.
In 2006 opent hij de score met een panenkapenalty, maar wordt dan de antiheld na zijn opstootje met Materazzi

Zidane is en blijft een legend.
 
Idd, maar Argentinië heeft altijd wel goede spelers gehad, dus iemand die zo goed is als Messi heeft op zich weinig excuses. (en kijk, ze halen nu toch al de 2e keer de finale met hem erbij, dus hij heeft ook niet bepaald gefaald... 1 wedstrijd kan je ook altijd verliezen).

Iemand als Haaland of Ibra, of Lewandowski, tja... die hebben niet zo'n ploeg rondom zich dus de verwachtingen zijn lager.
Argentinië heeft een degelijke tot goede ploeg gehad terwijl Messi er bij speelde, maar als je kijkt naar de ploegen van de winnaars van de vorige vier WK's waar Messi op aanwezig was ... dan zie je toch die ploegen gewoon een (veel) sterkere kern hadden. Zeker in de breedte. Ook nu zie ik weer niet veel Argentijnen de basiself van Frankrijk halen.

Natuurlijk is zijn situatie in de verste verte niet te vergelijken met de héél erg eenzame hoogte waar Ibrahimovic en Lewandowski zich hun quasi heel interlandcarrière bevonden. En waar een Haaland ook dreigt in te verzanden.
 
Ik vind dat dat op zich ook niets uitmaakt. Messi heeft ruim voldoende bewezen in het voetbalpantheon te horen als een van de allergrootsten ooit, en je wint een WK niet op je eentje. Sowieso ben ik geen fan van het vergelijken van spelers over verschillende generaties heen, zeker niet als er zoveel tijd tussen zit. Natuurlijk maakt het zijn carrière nog een stuk meer illuster als hij zondag de beker met de grote oren de lucht kan insteken. Ik gun het hem in elk geval wel.
Is er een nieuwe beker?
 
In de media hoor je de mening dat het historisch interessant zou zijn dat Messi de wereldtitel behaalt; zijn carrière is dan zogezegd compleet.
Ik twijfel daaraan. Een WK-finale is ook omstandigheden, een portie geluk. Maakt een wereldtitel behalen of net niet zoveel uit om het 'gewicht' te bepalen van voetballers in rangschikkingen over generaties heen? Ik denk het niet. Het maakt niet echt een verschil voor de voetbalkwaliteiten van een speler. Rangschikkingen over generaties heen is sowieso al moeilijk te maken, niet meer een tijdverdrijf voor sportfanaten. Zoveel waarde hecht ik er niet aan.

Als ik de analisten hoor, komt de gedachte ergens op dat internationaal voetbal misschien op een wat andere manier beoordeeld moet worden. Erling Haaland heeft bijv. zijn land Noorwegen niet mee. Wereldkampioen voetbal wordt je met een team, voetbal is uiteraard teamsport, het is bijv. niet enkel 'Messi' alleen die wereldkampioen wordt.

(Het spel van Messi is natuurlijk fascinerend om te zien. Ik zeg niets over de personaliteit.)

Een misschien rare hersenkronkel, maar: het wereldkampioenschap wegrit is ook 'maar' één van de zovele ritten in een seizoen. Maar doordat iedereen zo gebrand is om daar goed te presteren, maakt dat die wedstrijd belangrijk. (Wielrennen is natuurlijk geen voetbal.)

Ik heb daar als Nederlander een geheel eigen visie op. Cruijff is wat mij betreft in ieder geval niet de grootste doordat hij een WK-finale niet serieus heeft genomen (1974, meneer was voortdurend aan het bellen met zijn vrouw) en een ander WK (1978) geen zin had om een paar weken naar Argentinië af te reizen.

Het kan dus in ieder geval wel bepalend zijn of iemand niet de grootste is.
 
Op voorhand was dit misschien wel de finale tussen toplanden die ik absoluut niet wou. Dit zijn namelijk de twee teams uit beide helften die ik het minst een wereldtitel gunde (misschien Spanje nog net iets minder), maar als ik moet kiezen doe dan toch maar Frankrijk. Unpopular opinion waarschijnlijk, maar ik hoef Messi niet te zien met die Wereldbeker in zijn handen.

Beetje kiezen tussen de pest en de cholera :unsure:
 
Op voorhand was dit misschien wel de finale tussen toplanden die ik absoluut niet wou. Dit zijn namelijk de twee teams uit beide helften die ik het minst een wereldtitel gunde (misschien Spanje nog net iets minder), maar als ik moet kiezen doe dan toch maar Frankrijk. Unpopular opinion waarschijnlijk, maar ik hoef Messi niet te zien met die Wereldbeker in zijn handen.

Beetje kiezen tussen de pest en de cholera :unsure:
Ik vind het juist altijd wel prettig als een gearriveerd land de wereldbeker wint. Als Frankrijk wint dan is dat leuk voor ze maar die vreugde zal toch aanzienlijk minder zijn dan bij een klein 'nieuw' land dat de beker wint. En ik gun eigenlijk geen enkel land die ultieme vreugde.

Messi hoeft hem van mij ook niet te winnen, die gun ik het ook niet.
 
Ik had enigszins sympathie voor Argentinië in het begin maar na dat beenhakkersvoetbal tegen Nederland en Messi die zich van zijn kleinste kant laat zien in sommige matchen. Ook altijd het gevoel dat scheidsrechters in het voordeel van Argentinië fluiten.

Frankrijk ook nooit fan van geweest maar ik hoop zo hard dat ze winnen :biglaugh:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan