Enkele jaren terug was ik op de Nederlandse NPO een televisieprogramma aan het bekijken, vraag me niet meer welk maar de gastheer was Van Nieuwkerk dus ik gok een van die eindejaarsuitzendingen, waar een gast die ik me ook al niet meer kan herinneren, het volgende wist te vertellen over Kate Bush: “het is een artieste die om de tien jaar een knoert van een nummer uitbrengt en de rest van haar discografie vult met wat vreemde nummers.” Losjes geciteerd, maar voor zover ik me kan herinneren was dit geen negatieve sneer richting Bush, gewoon een beschrijving. Afgaande op de release data van de albums klopt de tijdsindicatie niet, maar aangezien me dit op een of andere manier altijd is bijgebleven, is dit het perfecte moment om de rest van dat statement eens tegen het licht te houden. Ik dacht enkel
Wuthering Heights, Babooshka, en
Running Up That Hill te kennen
, en die laatste vind ik een dikke schijf. Eens kijken!
Oei die debuutplaat, even slikken.
Wuthering Heights komt van dat album maar zowat alle andere nummers daarop doen me daaraan denken door die stem.
James and the Cold Gun vond ik nog wel sterk maar voor de rest was dat misschien teleurstellend te noemen, te veel hetzelfde. Ik durf me zelfs afvragen of
Wuthering Heights zo een succes was geworden als dat niet de eerste single, en dus de ontdekking van dat stemgeluid, was. Langs de andere kant vind ik het wel het beste nummer, dus wie weet ...
Lionheart werd er niet beter op, integendeel. Ik weet niet wat ik daar goed aan moet vinden, nummers als Coffee
Homeground waren er echt te veel aan. Achteraf wel gezien dat dit bijna een gehaast en verplicht nummertje was door de platenmaatschappij vanwege het succes van het debuut. Met het timbre of de hoogte van de stem heb ik geen probleem overigens, wel met wat ze er soms mee doet. Ik kan
@Sond zijn post hierboven dus perfect begrijpen, en hij stoorde zich al aan de hoogte op zich.
Never For Ever was iets leuker, meer variatie te bespeuren. Met
Violin als piek voor mij, misschien omdat dat wat meer ‘normaler’ klinkt, al is het nu ook niet dat dat nummer bleef hangen.
Babooshka, tja, cool allicht indertijd maar uiteindelijk is dat refreintje toch ook serieuze kitsch. Al wel eens op de radio gehoord maar wel nooit gemerkt dat er een elektrische gitaar in dat refrein zat! Ook nooit stilgestaan bij de tekst eigenlijk, dat was wel een positief punt voor haar discografie na wat gegoogle ter controle: serieuzer dan ik had vermoed.
Army Dreamers en
Breathing waren de andere singles hier, goed bevonden maar niets dat me overtuigde.
The Dreaming is Peter Gabrielachtig, en die vind ik wel goed, maar dan van een minder niveau. Bush heeft er een duet mee dus dat zal wel kloppen qua invloeden, en achteraf heb ik gezien dat Bush meewerkte aan een album van Gabriel.
Suspended in Gaffa werd hier meteen gelinkt aan
Ik Hou Van U van Noordkaap door dat begin, en ik geraakte niet af van het wellicht zeer slechte idee van een duet tussen Meuris en Bush. Ik vond er verder weer niet echt veel aan overigens, beetje verder roeren in dezelfde pot die al een deel tracks stond te sudderen op een laag vuurtje. Night Of The Swallow vind ik typerend daar, vind ik erg goed beginnen en dan ontspoort dat weer in iets dat ik niet wil horen eigenlijk.
Hounds Of Love, hoera, die redt het toch een beetje! Hier kreeg ik wel een echt popgevoel bij. Niet altijd even goed, maar wel al meer pieken te bespeuren. Op de A-zijde welteverstaan, het tweede deel van dit album viel weer terug op wat kunstzinniger gedoe. Ik gebruik terugvallen in plaats van afglijden omdat ik best wel snap dat dit goed gemaakt is, maar het doet me gewoon weinig. Veel liever de echte knallers zoals Running Up
That Hill (
geweldige clip ook!) en
Cloudbusting, dat ik blijkbaar ook kende.
The Sensual World, is dat begin Cyndi Lauperachtig? Misschien daarom dat
@Lint die grappige identiteitsverwarring had op de eerste pagina. Nog steeds niets dat bleef hangen maar voor mij wel al veel beter, minder van die pianoballads en volop dat 80s pop(rock?)geluid. Zonde dat ik
Rocket's Tail zo raar vind want David Gilmour komt daar even geslaagd zijn gitaar laten loeien. Samen met de eerste kant van
Hounds Of Love qua album misschien hetgene dat ik zou kiezen om op te zetten.
The Red Shoes, mjaaa, gewoon weer meer van hetzelfde toch? Tot de tweede zijde van dat album toch, daar schiet het even alle kanten uit:
Constellation Of The Heart doet me denken aan een kunstzinnige versie van de typische Vice City sound, en
Big Stripey Lie kon zo een imitatie van INXS’s
Suicide Blonde zijn dat drie jaar eerder uitkwam.
Why Should I love You? -> Prince? Achteraf bekeken bleek dan dat het effectief Prince zelve was die meedeed op dat nummer, dus plots respect van mijn kant. Ik versta wel volledig waarom ze hierna twaalf jaar niets uitgebracht heeft.
Aerial als comeback dan ... ja ... mja ... klinkt goed, maar écht heel goed, maar meander meander uiteindelijk. Vond het echt niet interessant, dus halverwege opgegeven en nog vlug
50 Word For Snow geprobeerd na
Director's Cut te skippen wegens blijkbaar geen nieuwe nummers, maar helaas dezelfde ervaring. Ik hoor Kate Bush haar stem (en die leek me op die latere albums al wat normaler dan voor haar winterslaap), er is wat piano of ander snaargetokkel, het is OK, ja het is een ferme vrouw die haast alles zelf doet, het is Brits, maar het kon me niet meer boeien. Dus heb ik het daarbij gelaten.
Nu ja, als
@Lakigigar zegt dat ze in zijn top 50 staat en er niet veel van blijft hangen, wat zou dat dan bij mij het geval zijn? Ik las dat ze na haar eerste twee platen in 1978 een tiental jaar niet meer getourd (of zelfs live gespeeld?) had. Op het eerste zicht klonk dat vreemd gezien haar status en toch twee/drie wereldhits, nu alles van haar te hebben beluisterd vind ik dat buiten die hits al veel minder verdacht. Als dit de favoriete artiest van mijn favoriete artiest is, ben ik blij dat enkel zij hiernaar moeten luisteren en ik gewoon naar mijn favoriete artiest en Kate haar hits. Verder geef ik die man vanop de Nederlandse televisie enigszins gelijk, al vind ik haar wel groter als artiest om haar zomaar weg te zetten.
Dat is nu wel al de derde van de vijf classic artists deze ronde waarvan ik toch niets meer ga beluisteren dat ik al niet kende. En misschien zelfs negatiever naar de band/artiest kijk dan toen ik enkel de singles kende? Da's gene vette. Gelukkig gemiddeld slechts iets van veertig minuten per album hier dus er toch vlug kunnen doorgaan.
Al een geluk voor Kate dat beide presidenten een oorlogje (of twee) op hun geweten hebben, want anders hadden mijn Bushrankings er niet als volgt uitgezien:
Bush > Reggie Bush > Skippy the Bush Kangaroo > Kate Bush > George Bush > die andere George Bush