Album of the week Jethro Tull - Thick as a Brick

Lint

Well-known member
Crowdfunder FE
“Uit de context getrokken” topic here we come !!! Want we gaan het deze week hebben over Ian Anderson zijn fluit, organ en klokkenspel :unsure:.
Mijn album of the week is Thick as a Brick uit 1971 van Jethro Tull.

Laat mij beginnen met de TLDR voor alle mensen met te weinig tijd, aandacht of brainpower voor de lange tekst:
  • Het is een concept album met 1 song van 43 minuten, 2 parts want de LP moest omgedraaid worden.
  • Het is bedoeld als een parodie op prog-rock en concept albums (“It’s a parody of my contempories to musically vanish up their own asses”) ... is nu 1 van de meest gerenommeerde prog-rock albums.
  • Organ-heavy, dus sorrynotsorry voor de haters.
  • En Tull = per definitie dwarsfluit-rock (yes it exists). Zoals Tull zelf trolde toen ze de grammy in ‘89 onder de neus van Metallica, AC/DC en Jane’s Addiction kaapten:
    1623015992201.png
  • Er is een 3min radio edit ... aka de muzikale TLDR avant la lettre. Ik kan gerust zeggen dat ge HEEL veel mist hiermee, en het enkel representatief is voor de eerste 3min (duuuuh), net voor de eerste tempo change eigenlijk.

Dus hup nu, de rest ook lezen en beluisteren !!!











Voila, voor degenen die er nog zijn de uitgebreide uitleg.
Voor mijn AOTW wou ik een band nemen die niet iedereen door en door kende, maar ook niet de volledige obscurity induiken.
Jethro Tull is bekend in de zeitgeist van de 60s 70s en 80s, maar tegenwoordig wat in de vergetelheid geraakt. Dat is best raar voor een band die 40 jaar geleden aan de absolute rock-top stond, en nog steeds actief recorden en touren (to varying success).
Jethro Tull is niet noodzakelijk mijn top band. Net zoals de Seeds staan ze in mijn “Tier 2” lijstje van bands, die afwisselend in mijn top 10 geraken. Maar Tull heeft wel een speciaal plaatsje in mijn hart.


Tull uitleggen is eigenlijk vrij moeilijk.
Stel u King Crimson voor die folky Queen nummers spelen, maar in de stijl van Zeppelin en met de theatraliteit van Meatloaf. Dat is de basis, en afhankelijk van tijds-periode injecteren we een stevige dosis jazz, blues, folk, hard rock, synth, minstrels, klassiek, wereldmuziek, kerstmuziek, ... en ohja ... dwarsfluit ... heel erg veel dwarsfluit.
Maar Jethro Tull is eigenlijk gewoon Ian Anderson, het enige consistente lid, en degene die alle teksten schrijft, muziek componeert, en nagenoeg elk instrument kan bespelen.


Anderson omschrijven is zowaar nog moeilijker dan Tull, maar laat me proberen.
Anderson is simpelweg 1 van mijn muzikale idolen, een genie op het niveau van Zappa & Bowie.
Een multi-instrumentalist, ontstaan uit een bevruchting van een middeleeuwse bard door een zatte Schotse bosnymf, die complexe muziekstukken componeert en zijn band als een strakke dirigent hierdoor begeleidt, maar tegelijk rond-dartelt terwijl hij zijn fluit rockt. Ja zoiets zal het wel zijn, 1/3e rock-genie, 1/3e wilde bosnymf, 1/3e Freddy Mercury met fluit = 100% AWESOMESAUCE !!


Maar welk album dan ...
Tull heeft 21 albums in hun 53 jarige carriere gemaakt (and counting), waarvan de eerste 11 stuk voor stuk pareltjes zijn.
Uiteindelijk is mijn keuze gevallen op Thick as a Brick, voor verschillende redenen:
  • Het is een concept album en bestaat uit 1 song van 43 minuten, 2 parts want de LP moest omgedraaid worden.
  • De song an sich staat heel hoog in mijn top lijstjes, dus het album logischerwijs ook.
  • Het is (imo) een verdomd sterk staaltje musicianship (drum, gitaar & fluit steken uit imo).
  • Het is ontstaan uit “irritatie” van Anderson omdat de critics zijn vorig album (Aqualung) omschreven als een prog-rock concept album. Hij kon dit niet waarderen omdat hij vond dat hij vergeleken werd met artiesten die “musically vanish up their own asses”.
  • Oftewel: “It’s okay for me to say those things about my own work, but I don’t think it’s too cool if somebody else tries to do it, because I’m already well aware of it. There’s every scope to say that this is noodly, extreme, anal, pompous, bombastic, arrogant – all of those words are applicable”.
  • Als resultaat schreef hij Thick as a Brick, met de expliciete bedoeling om het meest conceptige, proggiest rockiest album ooit te schrijven, gevuld met overblown & pompeuze muziek (en daar kent Jethro Tull sowieso al iets van).
Het resultaat was ... 1 van de meest gerenommeerde prog rock albums :laugh:.


Over naar de muziek !!
Dit is waarschijnlijk geen easy listening als achtergrond tijdens het werk. Dit is 1 nummer met (in typische prog-rock stijl) tempo-changes elke x minuten, “complexe” arrangementen van verschillende instrumenten over terugkerende themas, en gewoon erg vermoeiende muziek :unsure:. Het nummer gaat van mooi naar harder naar “hier kan ik op meeboppen” interpersed met “hey dit klinkt als een diepe interessante lyric” (spoiler: it’s not, it’s all bullshit), naar uitgebreide drum, organ en flute break-outs, en meer.
Hoe zeer ik ook houd van dit nummer, ik kan perfect begrijpen dat sommigen dit een vermoeiende luistersessie zullen vinden.


Wat hoop ik dan te bereiken? Dat jullie denken:
  • “Damn Thick as a Brick steekt muzikaal verdomd indrukwekkend in elkaar, die muzikanten weten echt wat ze doen”
  • “Ahja Tull, dat zegt mij iets, waren die niet ooit populair? Hmmmm misschien moet ik die eens een kans geven”.
En that’s it ... sommigen zullen dit leuk vinden, anderen verschrikkelijk, and that’s perfectly fine 🤷


Eigenlijk besef ik aan het eind van deze tekst dat mijn runner up veel beter past bij de terraskes-cocktail-party vibe van het moment. Maar no fucking way dat ik nu opnieuw begin te typen. Dus laat mij half cheaten en jullie tegelijk ook introduceren tot The Cat Empire
met hun heerlijk rommeltje van rock, ska, calypso, jazz, funk, en nog ne hoop swingende shit, die met oh zo veel hart en plezier worden gespeeld:


Om te eindigen, de terraskes zijn eindelijk terug open, het is mooi weer, de meisjes dragen kleedjes, dus om het te zeggen met de opening-lyrics van Thick as a Brick: “I really don’t mind if you sit this one out”.
 
Laatst bewerkt:
Man, man, man... Dat moet van mijn nerdy middelbare school progperiode geweest zijn dat ik nog naar Jethro Tull heb geluisterd. Ik herinner me wel dat ik toen wel bewondering had voor de band maar er niet graag naar luisterde. Maar dat kan aan heel veel andere zaken liggen die niets met de muziek te maken hebben. Ik begin er met plezier nog eens aan, al moet ik er wel aan toevoegen dat ik doorgaans een hekel heb aan dwarsfluit. Maar King Gizzard geraakt er mee weg (Hot Water, anyone?) dus misschien Anderson ook.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Ha, geweldig! Ik kijk er naar uit. Nooit helemaal gedoken in Jethro Tull, al heb ik af en toe begeesterd naar stukjes hier en daar geluisterd. Ik ben wel van van "out of place" muziekinstrumenten die je in eerste instantie niet verwacht bij een genre. Ik reserveer vandaag of morgen een uurtje om er eens naar te luisteren en ga dan wat neerpennen.

En dan neem ik tijd om het TLDR te interpreteren als too long, did read.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Oei, ik ken Thick as a brick eigenlijk alleen maar van de radio edit. Ik dacht dat dat een volledig nummer was!
Zal het volledig album eens opleggen want ik ben geen gigantische Jethro Tull fan (ken enkel Aqualung en Locomotive Breath) maar ik kan ze wel apprecieren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Ik begin er met plezier nog eens aan, al moet ik er wel aan toevoegen dat ik doorgaans een hekel heb aan dwarsfluit. Maar King Gizzard geraakt er mee weg (Hot Water, anyone?) dus misschien Anderson ook.
Als er iemand de dwarsfluit cool kan maken, zal het Anderson wel zijn. Kerel doet dingen op zijn fluit (volledig self-taught overigs) waarvan de getrainde klassieke fuitisten "huh wtf how did he do that" uitroepen.


Man, man, man... Dat moet van mijn nerdy middelbare school progperiode geweest zijn dat ik nog naar Jethro Tull heb geluisterd. Ik herinner me wel dat ik toen wel bewondering had voor de band maar er niet graag naar luisterde.
Ik kan dat gevoel eigenlijk echt wel plaatsen. Tull is heel goed, maar kan echt vermoeiend en pompeus zijn. Ik zou ook geen 5 albums na elkaar willen luisteren (of 17 op 2 dagen amirite @Gavin :sneaky:). Maar daarnaast blijft het wel enorm kundig gemaakte muziek, en zitten er heel veel interessanten zaken in.


Ha, geweldig! Ik kijk er naar uit. Nooit helemaal gedoken in Jethro Tull, al heb ik af en toe begeesterd naar stukjes hier en daar geluisterd. Ik ben wel van van "out of place" muziekinstrumenten die je in eerste instantie niet verwacht bij een genre. Ik reserveer vandaag of morgen een uurtje om er eens naar te luisteren en ga dan wat neerpennen.

En dan neem ik tijd om het TLDR te interpreteren als too long, did read.
Cava, alsvast bedankt voor het beroven van uw tijd door de "did read" :laugh:.


Oei, ik ken Thick as a brick eigenlijk alleen maar van de radio edit. Ik dacht dat dat een volledig nummer was!
Zal het volledig album eens opleggen want ik ben geen gigantische Jethro Tull fan (ken enkel Aqualung en Locomotive Breath) maar ik kan ze wel apprecieren.
Hah oei, you're in for a surprise :crazy:.
Locomotive Breath is zo een dikke schijf trouwens, vooral live :love:. En helemaal wanneer dat nummer in zijn stroomversnelling geraakt op 1min.
Martin Barre is 1 van de meest overlooked gitaristen (en de langst dienende bij Tull op Anderson na). Die kerel is echt :bow:.


Funny fact over Aqualung trouwens: Dat is hun enigste single (en misschien zelfs song) zonder dwarsfluit ... en waarschijnlijk hun bekendste en populairste nummer. Ge zou denken dat ze de hint snappen hé :laugh:.
 
Lang geleden ooit gehoord over de befaamde Grammy's waar ze Metallica klopten. Dus eens op zoek gegaan naar wat nummers. Het enige wat ik weet is dat het niet goed vond. :)

Maar da's al bijna 20 jaar geleden. Gelukkig is m'n smaak verder geëvolueerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Jethro Tull, hah! Ik ken er een paar flarden links en rechts van, aangezien ze vaak genoemd worden als inspiratie voor enkele van mijn favoriete bands, dus het zou mij moeten liggen - toch zeker voor één album, want van wat ik mij herinner zijn ze soms inderdaad een tikje pompeus. Ik ben benieuwd!

Het is ook een extra interessante keuze omdat ik zelf de laatste week weer ben beginnen twijfelen tussen twee albums (ik had zogezegd al vier keer de knoop doorgehakt...), en toevallig maken die allebei op een heel andere manier best goed de aansluiting met de tendens van de laatste weken. Ik ga mijn uiteindelijke keuze laten afhangen van het weer, denk ik. :biglaugh:
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Oh boy ik moet bekennen dat ik een beetje vooringenomen aan deze ga beginnen. Mijn vader speelde vroeger geregeld Jethro Tull (ik denk vooral Aqualung?) in een periode dat de puberse rebellie wat de kop begon op te steken. Veel van de dingen die hij toen opzette, vond ik toen niet goed ("wie luistert nu voor z'n plezier naar het gezaag van die Cohen") en bij veel ben ik ondertussen van mening veranderd. Maar Jethro Tull leek me op dat moment veruit het ergste van al die bands en artiesten, de minst coole muziek die ik ooit gehoord had. Dat stigma is er altijd gebleven, ik ben het nooit meer bewust gaan opzoeken.

Maar ik ga uiteraard proberen het toch een eerlijke kans te geven. :unsure:
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Oh nee, dacht ik, toen @Lint aan de beurt was. Met zijn zang en gitaar georiënteerde boomer muziek.
Maar dit is heerlijk uitgevallen. De zang zit hier, voor mij, gelukkig op de achtergrond. Het weinige gezang is dan ook verre van storend en wordt als alle andere instrumenten vaak afgewisseld.
De percussie lijmt alle stukken samen, met overduidelijke tempo switches.
Die fluit is een zalig instrument, al ben ik meer voor een panfluit.
Het ge-orgel hier is ook van meer experimentele aard dan in vorige album of the week en dat brengt het instrument wat meer persoonlijkheid, hier.

Nu zeker blij dat ik een downtempo, chill album heb gepresenteerd, want dit is het compleet tegenovergestelde. Dit soort muziek, in een electronisch jasje met meer low end, is feitelijk mijn ding ook wel, naast downtempo.

Als enige storende elementen:
- op bepaalde momenten werd er wat met stereo gespeeld, dat viel wat te veel op en bracht mij uit de 'zone'.
- de mix/master is nogal bright, de low end komt maar zelden naar boven, maar dat is persoonlijke voorkeur denk ik.

EDIT:
En omdat ik ineens goesting had in fluiten, meteen deze opgezet:
 
Laatst bewerkt:
Lang geleden ooit gehoord over de befaamde Grammy's waar ze Metallica klopten. Dus eens op zoek gegaan naar wat nummers. Het enige wat ik weet is dat het niet goed vond. :)
Ja dat is een enorm bizar verhaal. Niemand, ook niet de grootste Tull fan gaat u zeggen dat ze die grammy terecht hebben gewonnen. Het is dan nog voor (imo) 1 van hun slechtste platen, Crest of a Knave.

Ze vonden het zelf maar raar om voor "heavy metal" genomineerd te worden. Vermits ze dachten nooit te kunnen winnen, waren ze zelfs niet op de ceremonie. Hun troll-actie achteraf (the flute is a heavy metal instrument) was dan wel weer mooi :laugh:.
Toen Metallica jaren later eindelijk een Emmy won begon Lars zijn speech nog met "we would personally like to thank Jethro Tull for not releasing an album this year".


Ja maar voor Jethro Tull moet je een bril dragen met dikke lenzen in. Voor Iron Butterfly volstaat een paars getinte zonnebril.
Puh amateur, iedereen weet dat ge op een Tull concert uw paarse monocle moet dragen.
1623065279329.png



My god, geen dwarsfluit? Dwarsfluitmadness is de shizznit bro.
Ja amaai, seffes zegt hij nog dat hij Reggae niks vindt :unsure:

En omdat ik ineens goesting had in fluiten, meteen deze opgezet:
Ik vind beide zeer cool. Misschien houd ik gewoon van fluit :eek:.


Oh nee, dacht ik, toen @Lint aan de beurt was. Met zijn zang en gitaar georiënteerde boomer muziek.
:laugh: you're not wrong.
 
Ik vind beide zeer cool. Misschien houd ik gewoon van fluit :eek:.
Een fluit moet je wel degelijk kunnen bespelen om het meeste plezier eruit te kunnen halen. :shutup:
Puns aside, veel mensen hebben een afkeer gekregen; denk ik; door het leren blokfluit spelen in hun jongere jaren op school.
Dat kan ook zeer vervelend klinken, een beetje als onderstaande artiest:
 
Al vaak stukken van gehoord op RTBF Classic 21 maar kon het voorlopig nog niet echt smaken, die fluit is echt een struikelblok, roept constant beelden op van een bepaald soort publiek op een folkconcert. Wij doen ons best.
 
En te bedenken dat ik vorige week zélf bijna Jethro Tull had gekozen! ;)
Dit album is dus ondanks het bekender is toch nog een beetje nieuw voor mij, want ondanks ik fan ben ken ik maar een paar albums van JT.
Ben benieuwd!
@Lint, bedankt om deze band zoals geen ander in de schijnwerpers te zetten deze week! ;)
 
Ik zit momenteel op ongeveer 11 minuten (de eerste minuten kende ik toch met dat fluitdeuntje) en er zitten zeker goede stukken tussen, hele goede zelfs, maar op sommige momenten is het mij toch een beetje te druk en/of vind ik het te "middeleeuws" klinken. Dan spoel ik een beetje door. Ook is er (tot nog toe toch) geen pauze.
Ik ben wel fan van progressive rock, maar niet van nummers die +20 minuten duren...
Denk dat ik een grotere fan van Stand Up, Benefit en Aqualung zal blijven omdat daar losse nummer opstaan en zij niet "bombastisch" klinken.
(Mensen die fan zijn van Tull en nog meer albums willen leren kennen raad ik deze drie albums zeker ook aan. :) )
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oei, ik ken Thick as a brick eigenlijk alleen maar van de radio edit. Ik dacht dat dat een volledig nummer was!
Zal het volledig album eens opleggen want ik ben geen gigantische Jethro Tull fan (ken enkel Aqualung en Locomotive Breath) maar ik kan ze wel apprecieren.
Gisteren opgezet en ik vind het een beetje "self-indulging" maar da's misschien te bedoeling. Zit wel geen enkel saai moment in, de volle 40min zijn echt een wervelwind. Voor één of andere reden deed dit mij aan Tool denken, niet qua stijl maar de compleet ongeremde "wij doen toch ons goesting" manier van muziek maken.
 
Ik ga in stukskes mijn lange tekst quoten, dan gaat iedereen hem toch uiteindelijk gelezen hebben, nah !! :eviltongue:

Gisteren opgezet en ik vind het een beetje "self-indulging" maar da's misschien te bedoeling. Zit wel geen enkel saai moment in, de volle 40min zijn echt een wervelwind. Voor één of andere reden deed dit mij aan Tool denken, niet qua stijl maar de compleet ongeremde "wij doen toch ons goesting" manier van muziek maken.
=>"de expliciete bedoeling om het meest conceptige, proggiest rockiest album ooit te schrijven, gevuld met overblown & pompeuze muziek"
  • Het is bedoeld als een parodie op prog-rock en concept albums (“It’s a parody of my contempories to musically vanish up their own asses”) ... is nu 1 van de meest gerenommeerde prog-rock albums.
  • Het is ontstaan uit “irritatie” van Anderson omdat de critics zijn vorig album (Aqualung) omschreven als een prog-rock concept album. Hij kon dit niet waarderen omdat hij vond dat hij vergeleken werd met artiesten die “musically vanish up their own asses”.
  • Oftewel: “It’s okay for me to say those things about my own work, but I don’t think it’s too cool if somebody else tries to do it, because I’m already well aware of it. There’s every scope to say that this is noodly, extreme, anal, pompous, bombastic, arrogant – all of those words are applicable”.
  • Als resultaat schreef hij Thick as a Brick, met de expliciete bedoeling om het meest conceptige, proggiest rockiest album ooit te schrijven, gevuld met overblown & pompeuze muziek (en daar kent Jethro Tull sowieso al iets van).
 
  • Leuk
Waarderingen: Inv
Terug
Bovenaan