Album of the week Jethro Tull - Thick as a Brick

Me er ook aan gewaagd zonder voorkennis.
Niks gelezen in dit topic vooraleer ik begon.
Ik kende de band van naam.
Deed me ergens belletje rinkelen,maar nooit echt gezocht achter materiaal om te beluisteren,dus was eigenlijk ook een eerste kennismaking met de muziek achter de naam.

Ik heb deze versie beluisterd,zit er verschil in met degene die maar uit 2 delen bestaat ?



Nu,ik weet niet echt wat ik ervan moet denken.
Heb deze afgespeeld tijdens het spelen op de Playstation,niet de beste manier om heel aandachtig te luisteren.
Zoals eerder aangehaald besteed ik niet echt aandacht aan het al dan niet aanwezige technische vernuft omdat ik er zelf geen fluit van ken.
Als het genre me niet aanstaat is het moeilijk me te overtuigen en helaas lijkt dit me het geval bij deze plaat.
Ik vind dit te langdradig en mis power.

Over de langdradigheid:

Op zich geen probleem met songs die meer dan tien minuten duren (of toch rond deze tijdsduur zitten) zoals Tool,Iron Maiden en sommige andere bands hebben,maar songs die meer dan het dubbele langer duren kunnen me niet echt vasthouden.
Ik ben geneigd om dan te skippen.
Het gekende Dope Smoker vind ik ook te lang.

over het gebrek aan power
Niet makkelijk om me uit te drukken,maar vind het vrij "slap".
Ik vind dat het nummer niet echt op gang komt en geen energie uitstraalt ondanks de variatie.
Ik zou zomaar in slaap kunnen vallen als ik veel naar dit moet luisteren.
Ik ben een bepaald gehalte van agressiviteit gewoon als liefhebber van het metal genre.
Het probleem is mogelijk dat ik dat verwacht in elke song,genre etc...maar dat ligt aan mij persoonlijk.
Ik kan heus ook wel naar rustige en trage nummers luisteren en er appreciatie voor hebben,maar de kans is groter dat ik tracks like als er tempo en "power" in zitten.

De fluit vond ik in het begin leuk,maar naarmate de song vorderde begon het me te irriteren.


Denk wel dat dit vrij baanbrekend moet geweest zijn in de early seventies.

Kan me ook wel inbeelden dat bands uit het heden hier wel ergens inspiratie uithalen.
Kan je me enkele bands opnoemen waarvan bekend is dat ze dit doen?
Blind Guardian mogelijk een beetje of ben ik totaal verkeerd hierin.
 
Me er ook aan gewaagd zonder voorkennis.
Niks gelezen in dit topic vooraleer ik begon.
Ik kende de band van naam.
Deed me ergens belletje rinkelen,maar nooit echt gezocht achter materiaal om te beluisteren,dus was eigenlijk ook een eerste kennismaking met de muziek achter de naam.
Tull wisselt nogal in stijl. Nu als je enkel de hardere metalen wil luisteren, zal enkel Aqualung u (misschien) aanspreken. Maar het geeft mij de kans deze awesome Tull troll actie boven te halen toen ze de metal award voor Metallica wegkaapten:
TullFlute.jpg



Ik heb deze versie beluisterd,zit er verschil in met degene die maar uit 2 delen bestaat ?
Hetzelfde, alleen is het de bedoeling dat het 1 song is. Die remaster veklapt het in "radio friendly" en "millennial-attention-span-accomodating" formaat.


ik weet niet echt wat ik ervan moet denken.
Heb deze afgespeeld tijdens het spelen op de Playstation,niet de beste manier om heel aandachtig te luisteren.
Indeed :tongue:


Zoals eerder aangehaald besteed ik niet echt aandacht aan het al dan niet aanwezige technische vernuft omdat ik er zelf geen fluit van ken.
mwehehehe


over het gebrek aan power
Niet makkelijk om me uit te drukken,maar vind het vrij "slap".
Ik vind dat het nummer niet echt op gang komt en geen energie uitstraalt ondanks de variatie.
Ik zou zomaar in slaap kunnen vallen als ik veel naar dit moet luisteren.
Ik ben een bepaald gehalte van agressiviteit gewoon als liefhebber van het metal genre.
Het probleem is mogelijk dat ik dat verwacht in elke song,genre etc...maar dat ligt aan mij persoonlijk.
Ik kan heus ook wel naar rustige en trage nummers luisteren en er appreciatie voor hebben,maar de kans is groter dat ik tracks like als er tempo en "power" in zitten.
Meerderen hebben dit hier gezegd, maar ik kan dit met de beste wil van de wereld. niet begrijpen. TAAB is met momenten een enorm zenuwachtig en snel nummer dat aan een razend tempo vliegt. Dus deze opmerking kan ik ab-so-luut niet onderschrijven.
Dat je agressiviteit mist als in "downtuned gitaren, zware riffs en grunts"... ja dat is inderdaad niet deze muziek.


Kan me ook wel inbeelden dat bands uit het heden hier wel ergens inspiratie uithalen.
Kan je me enkele bands opnoemen waarvan bekend is dat ze dit doen?
Blind Guardian mogelijk een beetje of ben ik totaal verkeerd hierin.
Eerlijk gezegd weet ik het niet. Tull staat nogal solo met hun sound imo, alsook hebben ze enorm gevarieerd door hun carrière. Dus het is vrij moeilijk te pinpointen wie ze beïnvloed hebben.
Er zijn zeer veel grote artiesten die aangeven fan te zijn: Dylan, Springsteen, Maiden, Meatloaf, Queen, John Lydon, veel metal bands, the list goes on. .. maar om die het label "beïnvloed door Tull" te geven klopt ook niet imo.

Bij Queen en Meatloaf zie ik het theatrale terugkomen, en bij Queen de muzikale. variëteit. Maar voor de rest? 🤷‍♂️
 
Bij deze ook eens opgelegd - voorheen schandelijk nooit deftig naar Jethro Tull geluisterd - hoewel ik al jaren weet dat het mij zou moeten liggen. Lange nummers, orgels, fluit en een dikke jaren '70 vibe is voor mij statistisch al bijna gegarandeerd raak. En jawel, dit blijkt inderdaad redelijk hard up my alley te zijn. :unsure:

Tevens weinig tot geen last van de vele tempowissels en wendingen eigenlijk, het voelt aan alsof het allemaal eigenlijk allemaal vrij netjes in elkaar overvloeit - er is zelden een echt abrupte breuk, er is bijna altijd wel ergens een lijn die verder loopt terwijl de rest allerhande kanten op muteert, en als ge die er uit pikt loopt het allemaal behoorlijk in elkaar over. Sterk staaltje muziek schrijven, me dunkt. Belandt hier vermoedelijk nog wel eens in de platenkast.
 
Laatst bewerkt:
  • Geweldig
Waarderingen: Lint
Terug
Bovenaan