Album of the week Jethro Tull - Thick as a Brick

En ahja @Inv, die vergelijking met Tool vind ik helemaal niet zo raar. Ik vind dat ook, en inderdaad omwille van de "fuck it we doen wat we willen" en "we kletsen vanalles samen en doen graag complex" attitudes.

Anderson is wel een heel ander beest van frontman en leunt eerder aan bij een Freddy Mercury dan Maynard.
 
Impressive, sure. Coole stukken, sure. Kind of annoying? That too... Ik weet het nog niet, ga het zeker een tweede luisterbeurt geven maar geen onvoorwaardelijk fan van dit album.
 
Impressive, sure. Coole stukken, sure. Kind of annoying? That too... Ik weet het nog niet, ga het zeker een tweede luisterbeurt geven maar geen onvoorwaardelijk fan van dit album.
Wel, ik heb ook dat gevoel. Absoluut een indrukwekkend album dat een zekere genialiteit en persoonlijkheid uitstraalt. Maar bij momenten ook wel wat vervelend of misschien zelfs langdradig. Als immersive experience en muzikale vertolking van een epic poem kan dit zeker wel tellen.

Als een fluit je niet interesseert zal je hier geen fluit aan vinden.
 
Impressive, sure. Coole stukken, sure. Kind of annoying? That too... Ik weet het nog niet, ga het zeker een tweede luisterbeurt geven maar geen onvoorwaardelijk fan van dit album.
Dit vat het goed samen voor mij.
Er is enorm veel te beleven, hierbij een stukje van m'n notes:

Ik heb continu zitten aanvullen :)
Zoals je kan zien: het gaat constant alle kanten uit. Heel goeie dingen die dan weer (te snel) doodgeknepen worden door dingen die ik maar niks vind. Het maakt het album op een bepaalde manier wel boeiend. Ik ben nu Spotify aan luisterbeurt twee bezig.
Ook niet onvoorwaardelijk fan maar alleszin heel geïntrigeerd.

Normaal probeer ik wat nummers uit te lichten maar da's hier een onmogelijk taak. Dus ik hou het voorlopig bij PBR's statement :)
Misschien update ik nog wel eens na wat extra luisterbeurten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Mhehehehe ik ben best blij met de reacties, keep em coming en schaam u niet om u (onderbouwd) negatief te uiten :thumb:.
Ik wou bij voorkeur geen album hebben waar iedereen "leuk, maar ik zal het nooit meer opzetten" op zei. Dan liever wat meer verdeelde feedback !!!


Ik dacht ook meteen aan Kulderzipken :rofl:
Maar goed dat ik dan niet Minstrel in the Gallery heb genomen, dat is het apotheose van die "middeleeuwse Tull" periode :laugh:.
 
Aaaaaah, progrocksnuiters. Zou een genre moeten zijn dat me keihard ligt, maar die verschillen in ritme/timing, samen met instrumentale nummers en dat toch zelfgenoegzame van die muziek naar wat ik kan inschatten, schrikken me altijd af zodat ik er nooit echt aan begonnen ben. Ik denk dat ik bands als Rush wel zou durven nomineren voor de volgende ronde classic artists bijvoorbeeld, dat wel. We zien wel, dit terzijde.


Jethro Tull is één van die bands met artistieke status die ik graag zou kennen om te kunnen zeggen dat ik ze ken om zo anderen die ook graag de band zouden kennen om die reden de loef af te steken, maar ik ken er enkel het geweldige Aqualung van. Zoals zo vaak moet ik toevoegen dat ik ongetwijfeld nummers van hen zal gehoord hebben via shuffle, maar daar is me dan toch niets van bijgebleven ondanks de fluit. Dat laatste ligt zowat altijd aan mij, niet aan de band.

Ik zag bij hun discografie dat deze joekel net na Aqualung werd uitgebracht. Dat in combinatie met Lint zijn uitleg zegt genoeg! Het was alweer mijn fout om die discografie via Wiki te checken, zodat ik doorklikte op dit album en die lul Robert Christgau tegenkwam. "Robert Christgau disliked the album, calling it "the usual shit" from the band: "rock (getting heavier), folk (getting feyer), classical (getting schlockier), flute (getting better because it has no choice)" Zoals altijd, man toch.

Dan zelf maar aan de slag, opgedeeld in laagjes van grof ingeschatte minuten om een beetje bij de les te blijven. Ik heb niet actief naar de teksten proberen luisteren omdat Lint zei dat het zever was, dus misschien komt het wel overeen, maar na de eerste seconden van die fluit kreeg ik inderdaad een middeleeuws tafereel voor ogen, gaat gewoon niet anders met dat geluid. Dus heb ik er maar een verhaal bij verzonnen, wat doet ge anders om 43 minuten toch enigszins te kaderen?

1-3: De regionale bard (Michaël Pas) trekt op zijn paardenkar al spelend op zijn fluit door het bos op een zonnige dag in de dertiende eeuw en groet de dieren.
3-5: Het begint onverwachts te regenen en de bard versnelt door het bos om thuis te zijn voor het onweder, dit lukt net op tijd.
5-9: De bard knapt tijdens dit gure weer wat huishoudelijke taken op en oefent zijn solo voor later.
9-16: Het klaart op, de bard wandelt (lang) door het natte bos en huppelt meer en meer naarmate het droger wordt.
16-21: De bard komt aan in de kroeg en geeft een gesmaakt optreden in dit etablissement. Een dronken gast wil Aqualung horen, dus er wordt ook iets gespeeld dat enkel trekt op dat riffje van Aqualung omdat de bard geen verzoeken eert.
21-23: De bard verbrast zijn gage en verliest dronken zijn gevoel voor ritme en focus voor waar het geluid vandaan komt, en zo ook het licht uitgaat.
23-27: Ja zeg, katertje.
27-35: Nog altijd een namiddag vol herstel, de bard is geen twintig meer.
35-43: Het leven lacht hem terug toe, en er rest nog wat van de gage. Feest, terug naar buiten op de kar voor een lange tocht naar de kroeg.

Verder weet ik niet wat ik ermee moet, 43 minuten. :laugh:
Wel eens leuk om te horen, denk dat dit me af en toe wel écht zou liggen in nummers van een paar minuten, ondanks het middeleeuws gevoel, maar 43 minuten is me te lang. Dat is ook iets dat me tegenhoudt bij prog rock, bij 43 minuten zitten we dus al aan albumlengte en dan wordt me dat toch te veel. Nick Cave had vorige week ook één nummer waar die timing opzichtig veranderde (geen idee meer welk nummer, ergens inhet midden van zijn oeuvre, in het chorus denk ik) en dat was leuk, maar ook genoeg, ge snapt wat ik wil zeggen, al zit ik dan al meer bij math rock zeker. Hoe dan ook vond ik het qua vakmanschap hier wel afgelikt, indrukwekkend zelfs. En dat het dan echt serieus genomen wordt door de genreboys ondanks de omgekeerde insteek maakt het af.
 
ik snap het idee achter 'middeleeuws gevoel' niet echt? Daarbij stel ik mij ene jengelende banjo en een bard bij voor, niets meer , niets minder. Geen complexere compositie als dit :unsure:
 
Heb nu de eerste helft (digitaal dan maar bedoel kant a van de vinyl) beluisterd en het doet mij nog qua vibe het meeste denken aan monthy python and the holy grail. Muzikaal vind ik het sterk, de manier waarop orgel en gitaar tegen elkaar opgaan doen mij denken aan Jon Lord en Blackmore van Deep Purple en dat is wel boeiend om te horen, goeie drummer ook. En de fluit stoort nooit tot nu toe, de zang sleept wel wat
 
Wederom een album dat ik wel kan smaken.

Het probleem hier is dat Thick As A Brick eigenlijk bijna eerder de soundtrack van een show is dan een echt album. Ik raad iedereen die niet volledig mee is van harte aan om eens een liveshow op te zoeken.
Ik heb hier zowel de originele versie van het album als de live in Iceland versie beluisterd en daar komt dit inderdaad veel beter tot zijn recht.

@Gavin op de 40th Anniversary edition die op Deezer/Spotify staat hebben ze er 8 nummers van gemaakt:
 
Heb nu de tweede helft beluisterd: die vond ik minder eerlijk gezegd maar einde maakt wel veel goed.

Overall een goed album dat ook wel knap in elkaar steekt maar ik heb hierbij wat ik bij Reign in Blood van Slayer ook heb: ik snap het concept en wat dit uniek maakt binnen de context van de band en het genre maar als ik zou moeten kiezen tussen Reign in Blood of een andere Slayer plaat dan ga ik toch voor een andere gaan en ik vermoed dat een plaat van Jethro Tull die minder ophangt aan een concept of idee mij meer gaat liggen (net als dat Reign in Blood ook een volledige plaat is over Araya en co hun visie op de hel)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Allright ik zie dat ik bijval krijg van @utred !! :love:


En dat het dan echt serieus genomen wordt door de genreboys ondanks de omgekeerde insteek maakt het af.
Tull muziek klinkt wel pompeus, maar eigenlijk zijn die mannen dat helemaal niet ondanks dat iedereen dat denkt. Anderson kan heel erg goed de draak steken met zichzelf en alles rond hem. Zo serieus nemen die zichzelf niet. Die hebben vooral veel fun, zijn toevallig zeer goede muzikanten, en eigenlijk heel toffe gasten (zie live optredens, de link met Monthy Python, interviews, ...).


Ik heb niet actief naar de teksten proberen luisteren omdat Lint zei dat het zever was,
:laugh: @ uw verhaaltje.
Maar pasop, de lyrics zijn niet slecht hoor. Anderson is best wel een goede lyricist.
Het is zogezegd een gedicht van een 8-jarig jongetje Gerry Bolstock, dat geprint is in een lokale krant. Het gedicht gaat over het wereldbeeld van een kind t.o.v. de huidige maatschappij, en vooral over valse profeten en volksmenners die valse beloftes pushen, mensen die daardoor in foute situaties belanden (bvb in het leger treden) en gedesillusioneerd geraken.
(actueel thema zeker?)
Anderson heeft "zogezegd" enkel het gedicht op muziek gezet. Het hele LP / CD booklet is dan ook een uitvouwbare "krant" met het gedicht en een hoop andere bullshit artikels.

Ik bedoelde vooral dat Thick as a Brick met specifieke hoogdravende opzet in elkaar is gebokst en dat het uiteindelijk onzin is. Maar zelfs onzin kan prangende topics blootleggen. En dat neemt ook niet weg dat het best goed geschreven lyrics zijn.
Dat allemaal gezegd zijnde, spelen de lyrics voor mij 2e viool in dit nummer.


ik snap het idee achter 'middeleeuws gevoel' niet echt? Daarbij stel ik mij ene jengelende banjo en een bard bij voor, niets meer , niets minder. Geen complexere compositie als dit :unsure:
Ik snap de connotatie wel. In mijn hoofd is Anderson ook een middeleeuwse bard die rondreizend met zijn fluit epische zaken komt bezingen.


@Gavin op de 40th Anniversary edition die op Deezer/Spotify staat hebben ze er 8 nummers van gemaakt:
Dat is voor de TLDR Spotify generatie die zich niet kan concentreren :angry:.


Heb nu de tweede helft beluisterd: die vond ik minder eerlijk gezegd maar einde maakt wel veel goed.
2e helft begint (de drum breakout :love:) en eindigt sterk, maar het stuk ertussen is ook mijn minst favoriet.
 
Je moet het vooral zien eigenlijk. Dan pas besef je hoe hard het allemaal om te lachen is.
Ik weet niet of je dat denkt, maar dat is niet specifiek bij TAAB zo ... dat is gewoon Tull.
Ik ken dat clipke zowat uit mijn hoofd, inderdaad een heel goede live versie van TAAB. Ik moet altijd lachen als hij op minuut 9 staat te dansen en met zijn fluit begint te zwaaien:

10 Jaar geleden ofzo hebben ze nog getourd met een volledige show van TAAB 1 & 2, dus dik anderhalf uur show van de 2 albums. Dat was wel nice :thumb:.

Jethro Tull is, zoals alle progrock
Tull wel niet zo maar klassificeren onder progrock. Uiteindelijk hebben die maar een 5tal echte progrock albums. Ze hebben redelijk wat gevarieerd in genre door de jaren. De eerste 2 albums zijn straight-up blues & jazz.
 
Ik weet niet goed wat ik moet denken Lint. Het is echt waar een heel geestige plaat, waarin ik zoals gedacht tal van dingen herken die ik zo liefheb in andere - veel latere - bands. De algemene vibe en de fluit storen mij allerminst, integendeel, en het prog-gehalte zit ook zeker meer dan goed. Maar tegelijk voelt het soms wat aan als een prototype dat voor mij nog iets mist, dat ik niet goed kan definiëren maar dat die bands die zich hierop geïnspireerd hebben en waar ik zo graag naar luister wel hebben.

Ik vermoed dat het aan productiekeuzes ligt, want op de versie die ik heb gehoord begon er na het einde een live opname te spelen van (een kortere versie van) hetzelfde nummer, en dat klonk eigenlijk al veel meer hoe ik het album had gewild, met wat meer punch. En het is net die punch die imo nodig is om een nummer van 42 minuten niet langdradig te maken, hoe goed het ook in elkaar zit voor de rest.

Ik denk dat dit een plaat is die misschien iets te vroeg is uitgekomen om echt te scoren bij mij? Eerder zo 'n leuke curiositeit met een goed verhaal achter om eens mee uit te pakken dan iets waar ik mijzelf vaak naar zie teruggrijpen.

Dat is voor de TLDR Spotify generatie die zich niet kan concentreren :angry:.
Moh, een Steven Wilson remix?! Het zou zomaar hét antwoord kunnen zijn, moet ik eens beluisteren.

EDIT:
En omdat ik ineens goesting had in fluiten, meteen deze opgezet:

Ook een lekker plaatje zeg. Die concept-threads - en bij uitbreiding de ondergang van 9Lives :unsure: - zijn echt een zegen geweest voor mijn muziekbibliotheek tot nu toe.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben dankbaar voor de inleidende tekst. Zonder zou ik niet eens geweten hebben waaraan ik eigenlijk begon en het als een kakafonie bestempeld hebben. Nu heb ik tenminste een leidraad om het waarom van deze plaat te snappen.

Bij de hoeveelheid fluit die ik in Pt. I te slikken kreeg dacht ik heel even om toch een pauze in te lassen. Dat zou uiteraard niet fair zijn dus volharden we in de boosheid en gaan we voor de volledige rit. Een leek in dit genre zijnde vergde dit toch wat moeite om hier de volle 44min aandachtig naar te luisteren.

Mijn voorkeur gaat uit naar Pt. II, minder fluit en wat mij betreft ook net iets steviger. Volgens mij ben ik hoe dan ook nog niet mee in de beleving van progrock. Ik plan zoiezo nog eens een luistersessie of 2 in om in de plaat te proberen raken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Ik ben dankbaar voor de inleidende tekst. Zonder zou ik niet eens geweten hebben waaraan ik eigenlijk begon en het als een kakafonie bestempeld hebben. Nu heb ik tenminste een leidraad om het waarom van deze plaat te snappen.
To be honest: zelfs met de inleidende tekst in het achterhoofd vond ik het moeilijk. :)
Ik ben nu ook niet zo'n prog kenner: dus het kan zijn dat de stukken die extreem proggy moesten klinken me gewoon niet lagen. Alhowel: de ene vond een bepaalde shift awesom en de andere keer totaal niet.

't is in ieder geval een heel interessante plaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Ik ben niet superbekend met Jethro Tull, ik heb Aqualung al wel eens beluisterd en vond ik nog een leuke plaat, maar nog niet echt de tijd genomen om mij er verder in te verdiepen.
Ik heb ook wel een zwak voor lange nummers, dus zeker geen problemen met een 43-minuten durend nummer :D dus ik kan het zeker wel apprecieren. Leuk album, ga het nog wel een paar keren beluisteren.

Voor fans van fluit-muziek kan ik ook wel Blood Ceremony (album: Living with the Ancients) aanraden, denk aan Black Sabbath met een zangeres die beter als Ozzy zingt en ook goed overweg kan met een fluit.
 
Ik weet niet goed wat ik moet denken Lint. Het is echt waar een heel geestige plaat, waarin ik zoals gedacht tal van dingen herken die ik zo liefheb in andere - veel latere - bands. De algemene vibe en de fluit storen mij allerminst, integendeel, en het prog-gehalte zit ook zeker meer dan goed. Maar tegelijk voelt het soms wat aan als een prototype dat voor mij nog iets mist, dat ik niet goed kan definiëren maar dat die bands die zich hierop geïnspireerd hebben en waar ik zo graag naar luister wel hebben.

Ik vermoed dat het aan productiekeuzes ligt, want op de versie die ik heb gehoord begon er na het einde een live opname te spelen van (een kortere versie van) hetzelfde nummer, en dat klonk eigenlijk al veel meer hoe ik het album had gewild, met wat meer punch. En het is net die punch die imo nodig is om een nummer van 42 minuten niet langdradig te maken, hoe goed het ook in elkaar zit voor de rest.

Ik denk dat dit een plaat is die misschien iets te vroeg is uitgekomen om echt te scoren bij mij? Eerder zo 'n leuke curiositeit met een goed verhaal achter om eens mee uit te pakken dan iets waar ik mijzelf vaak naar zie teruggrijpen.
That's fine uiteraard 🤷‍♂️. Ik volg @utred wel helemaal dat Tull live > Tull studio albums. Want live komt die "wildeman Anderson" vibe heel goed door, wat op de studio albums er wat uit is. Ik ben wel altijd vol bewondering hoe goed die mannen live hun complexere stukken kunnen spelen :bow:, zeker als Anderson tegelijk als een wilde bosnymf aan het rondhoppen is.


Moh, een Steven Wilson remix?! Het zou zomaar hét antwoord kunnen zijn, moet ik eens beluisteren.
Why should I care dat Steven Wilson de plaat heeft ge-remixed? Ik hoor overigs niet echt een verschil.


Ook een lekker plaatje zeg. Die concept-threads - en bij uitbreiding de ondergang van 9Lives :unsure: - zijn echt een zegen geweest voor mijn muziekbibliotheek tot nu toe.
Ja die Hugo Kant vind ik ook echt lekker, heeft al paar keer gedraaid de vorige 2 dagen, merci @NDEFCB !!


Ik ben nu ook niet zo'n prog kenner: dus het kan zijn dat de stukken die extreem proggy moesten klinken me gewoon niet lagen.
Ik ben absoluut ook geen prog kenner. Ik weet eigenlijk zelfs niet wat prog rock nu juist is. Ik ken de usual suspects (King Crimson, Floyd, Rush, Yes, die 5 Tull albums), maar ik zoek het helemaal niet op.

Ik ben sowieso geen fan van genre titelkes, maar prog-rock vind ik een rare term / genre. Het lijkt mij gewoon gebruikt te worden voor alles dat ietwat "complexer" is. Juist even opgezocht, en blijkbaar is volgende allemaal prog rock: Bowie, Zappa, Beefheart, Queen, Primus, Jethro Tull, Tool (@Inv!!), System of a Down & Serj Tankian, Soft Machine, terwijl dat imo heel erg verschillende muziek is.
Het is waarschijnlijk ook allemaal "zang en gitaar georiënteerde boomer muziek" @NDEFCB?

Dat zijn wel allemaal bands die ik heel goed vind, dus blijkbaar ben ik een prog-rocker. Kijk eens aan, ik leer nog wat in mijn eigen AOTW :laugh:.
Laat mij dan in typische hautaine prog-rock stijl stellen dat iedereen die het niet goed vindt, het gewoon niet snapt !!! :eviltongue:


Voor fans van fluit-muziek kan ik ook wel Blood Ceremony (album: Living with the Ancients) aanraden, denk aan Black Sabbath met een zangeres die beter als Ozzy zingt en ook goed overweg kan met een fluit.
Blood Ceremony staat hier ook nu en dan op, is inderdaad best lekker :love:.
 
Terug
Bovenaan