Album of the week Iron Butterfly - Heavy

  • Onderwerp starter Deleted member 621
  • Startdatum
Iron Butterfly here we gooooo!

Ken ze vooral van hun tweede plat, perfecte gelegenheid om de rest van hun discografie te verkennen.
 
Ik heb het nu al enkele keren opgelegd en ik merk toch gestaag een evolutie.
Aanvankelijk vond ik het maar niets en stoorde ik me aan de zang en het nogal veelvuldig gebruik van dat orgel.
Maar dat bleek gelukkig voorbehouden voor het eerste nummer. De rest van het album deed me eerst niet zo veel want het is niet echt mijn genre. Maar na enkele keren de revue te passeren begin ik toch de leuke stukjes eruit te pikken en te waarderen.

Het geeft me ook wat een nostalgische vibe, ik zie me weer als 6 jarig manneke bij grootmoeder op de tapijt met matchboxkes spelen terwijl grootvader zijn spoelen afdraait. Dat alleen al is me iets waard :)
 
Ik ben al heel de dag naar Iron Butterfly aan het luisteren. Good stuff. Zang op In-A-Gadda-Da-Vida en Ball is al beter, maar storend vond ik het op Heavy zeker niet.
 
Misschien heb ik het wat fout omschreven, maar ik vond het vooral storend op het eerste nummer.
De rest van het album gaat er vlotter in en is growing, ondanks niet mijn genre.
 
Er is een stuk uit 'You can't win' (Destruction is the only road you're waiting for, there isn't any road behind those steel doors) dat me bekend voorkomt van een andere groep, alleen weet ik niet welke.
'So-lo' herinnert me aan de 'boybands' van de jaren vijftig :love:.
'Iron butterfly theme' is net zoals bij The Aynsley Dunbar Retaliation' 'Mutiny' een instrumentale afsluiter om U tegen te zeggen.
 
@FuseTea Bedankt voor een fijne, muzikale trip. Gisteren 3x Heavy, 2x In-A-Gadda-Da-Vida, 2x Ball en 1x Metamorphosed geluisterd. Heel fijn om deze muziek te (her)ontdekken. Geeft me veel zin om ook eens Steppenwolfs discografie te herbeluisteren. Deze bands doen me geregeld aan elkaar denken. Psychedelische 60s, maar leunen meer naar hard rock en proto-metal dan veel andere groepen uit die periode.
 
@FuseTea Bedankt voor een fijne, muzikale trip. Gisteren 3x Heavy, 2x In-A-Gadda-Da-Vida, 2x Ball en 1x Metamorphosed geluisterd. Heel fijn om deze muziek te (her)ontdekken. Geeft me veel zin om ook eens Steppenwolfs discografie te herbeluisteren. Deze bands doen me geregeld aan elkaar denken. Psychedelische 60s, maar leunen meer naar hard rock en proto-metal dan veel andere groepen uit die periode.
Steppenwolf is inderdaad ook een hele fijne band! Ik ken zelf wel enkel het album Born To Be Wild (EDIT: album is blijkbaar titelloos; foutje!), maar het is zoveel meer dan die ene track en het is ook jammer dat bijna niemand weet wie die band is en/of er meer nummers van kent.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Door omstandigheden heb ik pas gisteren kunnen luisteren, maar ik heb hem er meteen tweemaal doorgedraaid om te compenseren voor de vertraging. Al bij al zeker een genietbare plaat die mij hier en daar aan onder andere The Doors deed denken. Over de zang en het orgelgeluid (waar niet iedereen fan van is blijkbaar) heb ik hoegenaamd geen klachten. Anderzijds is de plaat ook vrij gemakkelijk vergeetbaar, en nu heb ik spijt dat ik niet meteen na het luisteren mijn gedachten heb neergetypt, want veel meer dan dit kan ik er nu niet direct over zeggen. Als de tijd het toestaat zal ik vandaag nog eens luisteren.
 
Op zich vraag ik toch wel af waar sommigen naar luisteren: alles wat gewoon 'goed' of 'leuk' is maar niets bijzonders of zo, wordt hier weg gezet als 'ik ga er nooit meer naar luisteren'.
Dat is een oprechte vraag en ik wil niemand viseren (hoewel ik dus de laatste post quote).
Er zijn hier mensen zoals ik met honderden cd's/albums in bezit. Die zijn toch niet allemaal vernieuwend of toppers? Zetten jullie dan nooit albums die gewoon 'poppy' of 'leuk' zijn op?
Nogmaals: oprechte vraag, geen verwijt.
 
Op zich vraag ik toch wel af waar sommigen naar luisteren: alles wat gewoon 'goed' of 'leuk' is maar niets bijzonders of zo, wordt hier weg gezet als 'ik ga er nooit meer naar luisteren'.
Dat is een oprechte vraag en ik wil niemand viseren (hoewel ik dus de laatste post quote).
Er zijn hier mensen zoals ik met honderden cd's/albums in bezit. Die zijn toch niet allemaal vernieuwend of toppers? Zetten jullie dan nooit albums die gewoon 'poppy' of 'leuk' zijn op?
Nogmaals: oprechte vraag, geen verwijt.
Tuurlijk, maar definieer "poppy" en "leuk" eens en je krijgt tal van verschillende interpretaties. Marvin Gaye of The Offspring creëert een andere mindset dan lo-fi black metal of dreunende darkwave. Het belangrijkste is dat muziek karakter, persoonlijkheid en een ziel heeft. Summertime sadness van Lana Del Rey past bijvoorbeeld perfect in dat kader.

Maar voor de fun luisteren naar Top 30 op Q-Music? Over mijn lijk.
 
Tuurlijk, maar definieer "poppy" en "leuk" eens en je krijgt tal van verschillende interpretaties. Marvin Gaye of The Offspring creëert een andere mindset dan lo-fi black metal of dreunende darkwave. Het belangrijkste is dat muziek karakter, persoonlijkheid en een ziel heeft. Summertime sadness van Lana Del Rey past bijvoorbeeld perfect in dat kader.

Maar voor de fun luisteren naar Top 30 op Q-Music? Over mijn lijk.
Dus een Billie Eillish of een Dua Lipa kan nooit goed genoeg zijn? Dat is toch wel spijtig imo.
Ik heb ook redelijk wat muziek waarbij sommigen mij ook echt blijven raken, maar ik heb even goed cd's van de Jennifer Lopez, Britney Spears of 2 Fabiola, die gewoon leuk zijn om eens op te zetten tijdens een alledaagse bezigheid.
 
Op zich vraag ik toch wel af waar sommigen naar luisteren: alles wat gewoon 'goed' of 'leuk' is maar niets bijzonders of zo, wordt hier weg gezet als 'ik ga er nooit meer naar luisteren'.
Dat is een oprechte vraag en ik wil niemand viseren (hoewel ik dus de laatste post quote).
Er zijn hier mensen zoals ik met honderden cd's/albums in bezit. Die zijn toch niet allemaal vernieuwend of toppers? Zetten jullie dan nooit albums die gewoon 'poppy' of 'leuk' zijn op?
Nogmaals: oprechte vraag, geen verwijt.
Heeft zeker niet met poppy of niet poppy te maken eerder met in welke mate ik iets goed vind. Iets als Billie Eilish vind ik ook best goed en ik kan sommige hitparade muziek nog wel apprecieren maar heb zelden de neiging om het verder te ontdekken (Billei Eilish is daar een uitzondering). Veel hangt ook wel af van om welke hitlijst het gaat: de afrekening vind ik goed, de muziek van MnM vind ik dan weer verschrikkelijk.

Ik wil wel nog eens aan de hand van de spotify-lijst die er rond deze thread zou komen afgaan als we hier klaar zijn en op basis daarvan nog eens teruggrijpen naar de albums die mij het meest interesseren.
 
Op zich vraag ik toch wel af waar sommigen naar luisteren: alles wat gewoon 'goed' of 'leuk' is maar niets bijzonders of zo, wordt hier weg gezet als 'ik ga er nooit meer naar luisteren'.
Dat is een oprechte vraag en ik wil niemand viseren (hoewel ik dus de laatste post quote).
Er zijn hier mensen zoals ik met honderden cd's/albums in bezit. Die zijn toch niet allemaal vernieuwend of toppers? Zetten jullie dan nooit albums die gewoon 'poppy' of 'leuk' zijn op?
Nogmaals: oprechte vraag, geen verwijt.
Ik vind dat net een bijzonder interessante vraag eigenlijk en het is een beetje wat ik dacht dat de "Hoe luister jij naar muziek?" topic zou zijn, maar dat bleek dan jammer genoeg enkel over het verschil tussen Spotify, youtube en vinyl te gaan.

Iedereen zoekt andere dingen in muziek. Ge hebt er hier die er op kicken om zo veel mogelijk nieuwe dingen te leren kennen, terwijl anderen bij wijze van spreken dagelijks tien keer eenzelfde album opzetten. Opnieuw en opnieuw, tot ge elke nuance, elke toeter en bel die de artiest er heeft ingestoken hebt gehoord (ik behoor zelf eerder tot deze categorie :tongue:). Maar dat werpt niet bij elk album evenveel vruchten af. Nog anderen willen gewoon dansen, strijken of koken en doen dat liever niet in stilte dus ze zetten maar 'iets' op dat ze leuk vinden en dat niet te veel de aandacht afleidt van de patatjes op het vuur.

Voor mij moet muziek zeker een ziel hebben, zoals Avondland zegt, maar behalve dat hecht ik ook enorm veel waarde aan een hoorbare virtuositeit of talent. Dat kan zich op vele vlakken uiten (tot de productie toe, het hoeft zelfs niet over instrumenten of gezang te gaan). Ik hou van artiesten die nog écht componeren in plaats van "een liedje schrijven", of van muzikanten die jammen en waar je het spelplezier en de organische creatieve processen hoort plaatsvinden. Oprechte emotie of een zekere meditatieve of spirituele kwaliteit kan echter ook voldoende zijn om te blijven hangen, zie bv. mijn liefde voor Amenra of Om, twee bands die ge toch moeilijk virtuoos kunt noemen maar zeer hoog in mijn ranking staan.

Als ik alle bovenstaande criteria bekijk, is het niet zo verwonderlijk dat hedendaagse pop vaak (maar niet bij voorbaat) afvalt. Dat is ook de reden dat ik in de auto naar Klara luister.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dus een Billie Eillish of een Dua Lipa kan nooit goed genoeg zijn? Dat is toch wel spijtig imo.
Ik heb ook redelijk wat muziek waarbij sommigen mij ook echt blijven raken, maar ik heb even goed cd's van de Jennifer Lopez, Britney Spears of 2 Fabiola, die gewoon leuk zijn om eens op te zetten tijdens een alledaagse bezigheid.
Ik vermoed dat een Lana Del Rey wel eens passeert op die Top 30. Mijn uitspraak mag je dan ook eerder als een boutade beschouwen dan als een finaal oordeel. Omdat mijn vrouw graag naar Q-Music luistert hoor ik regelmatig wat daar passeert en dat bevestigt mijn afkeer voor typische hitparademuziek à la Shawn Mendes of dat verschrikkelijke en véél te vaak afgespeelde Savage Love van Jason Derulo. Maar ik herhaal nogmaals: niet ieder nummer dat daar passeert wijs ik helemaal af, want als een Lana Del Rey passeert met een prachtnummer als Summertime Sadness luister ik daar met veel plezier naar.
 
Op zich vraag ik toch wel af waar sommigen naar luisteren: alles wat gewoon 'goed' of 'leuk' is maar niets bijzonders of zo, wordt hier weg gezet als 'ik ga er nooit meer naar luisteren'.
Dat is een oprechte vraag en ik wil niemand viseren (hoewel ik dus de laatste post quote).
Er zijn hier mensen zoals ik met honderden cd's/albums in bezit. Die zijn toch niet allemaal vernieuwend of toppers? Zetten jullie dan nooit albums die gewoon 'poppy' of 'leuk' zijn op?
Nogmaals: oprechte vraag, geen verwijt.
Ik heb een uitgebreide smaak en die bestaat heus niet alleen uit (objectief) goed (gemaakte) muziek.

Muziek moet in de eerste plaats een emotie opwekken, eender welke. Het moet iets met me doen. Dat hoef ook geen wereldschokkende emotie zijn, iets kleins is ook goed, maar het moet me op één of andere manier bewegen.
Bv Jacques Dutronc met "Il est cinq heures..." da's een deuntje waar ik instant goed gezind van wordt. Of Katastroof met "Den Boom in", dat refrein is heel catchy en imo grappig.
Da's dus allemaal zeker geen grote emotie maar het werkt wel voor me.

Sommige muziek passeer my soms zonder dat iets doet. Wel dan ga ik die ook niet actief op zetten. Niet al die dingen zijn slecht hoor maar 't doet me niet veel.
 
Terug
Bovenaan