Huishoudbudget

Denk dat er wat spraakverwarring is tussen wat er nu wel en niet in scope is van het "huishoudbudgt", want ik heb de vraag wat we uitgeven aan eten, drinken en supermarkt echt heel letterlijk genomen en alles daarin meegenomen. Elke aankoop in de supermarkt, elke aankoop van eten of drank buiten supermarkten, alles zit daarin tot een ijsje of pintje toe.
Huishoudbudget = alles wat je in het huishouden gebruikt (food / non-food). Dus voor mij zit bv eten afhalen daar wel in, maar uiteten dan weer niet (valt eerder onder "entertainment")
 
Huishoudbudget = alles wat je in het huishouden gebruikt (food / non-food). Dus voor mij zit bv eten afhalen daar wel in, maar uiteten dan weer niet (valt eerder onder "entertainment")

OK. Dan moet ik mijn bovenstaande post wel even herzien :)
 
Niet per sé eigenlijk.

Frisdrank en water is steeds van huismerken (uitgezonderd Ice Tea, maar dat koop ik enkel in promotie). Ik koop ook wel dikwijls speciaalbieren, en geregeld een flesje Whisky.
Melk, ijs, ... zijn wel dikwijls Alpro/Soja, wat duurder is dan standaard.
Het is vooral de hoeveelheid denk ik, wij zijn met 5, en grote eters, vooral vlees. Wij kopen ook steeds ons vlees in de supermarkt. Kipfilet is 1,5kg per maaltijd bvb. Ook eten we geregeld scampi.
Veel geld gaat ook naar (school)koeken.
En afwasmiddel, kuisproducten, ... zitten daar ook wel allemaal in.
1,5 kg kipfilet met 5? 300 g per persoon? Das toch ook wel echt veel. Allicht dat er wel veel te trimmen valt op veel dingen, mocht je het willen/nodig achten.
 
Al een aantal jaar bijgehouden in excel, komt op gemiddeld 250 EUR/maand voor 2 personen. (enkel supermarkt)
Inflatie/corona/energiecrisis hebben hier niet veel effect gehad op de uitgaven.
Als ik sommige bedragen hier zie val ik bijna van mijn stoel...
Voor 3 maaltijden per dag? 7/7? Waar doen jullie jullie boodschappen?
 
Al een aantal jaar bijgehouden in excel, komt op gemiddeld 250 EUR/maand voor 2 personen. (enkel supermarkt)
Inflatie/corona/energiecrisis hebben hier niet veel effect gehad op de uitgaven.
Als ik sommige bedragen hier zie val ik bijna van mijn stoel...
Dat vind ik dat weer weinig, zeker als je zegt dat inflatie geen effect heeft gehad. Jullie zijn vegetariërs?
 
Met (enkel supermarkt) doelde ik dus inderdaad op excl. restaurant/café, das niet echt huishoudbudget maar eerder een aparte categorie vind ik.
Anders kan je op reis gaan of naar een pretpark gaan ook in huishoudbudget beginnen rekenen, alleen is het nu toevallig een eetgelegenheid.

Geen vegetariërs maar vlees moet hier niet elke dag op het menu neen.

Boodschappen doen we bij Colruyt en Albert Heyn.


Edit: ik haal mijn geluk in't leven nu ook wel niet uit lekker eten of zo, het zal daaraan liggen.
voor veel mensen is goed eten/veel eten precies zo het toppunt van genot. nooit begrepen.
 
Laatst bewerkt:
Per week hebben we +-350€ gemiddeld aan kosten gemaakt in mei maar dat is inclusief steunkousen, kinesessies, ketelonderhoud, een mobiele telefoon die de geest gaf .. het was op dat vlak een klote maand.

Als ik zie wat van dat aantal is op gegaan aan drank, voeding en standaard winkelwaren dan is het ongeveer
"200€ / week in mei inclusief katteneten voor 2 dikke katers"

---

Elke keer ik dit cijfer hierboven vermeld, krijg ik de reactie: Dat is wel heel veel Makila. Maar dit bedrag stijgt alvast niet meer sinds enkele jaren. In tegendeel, Voor Corona, was dit toch zeker 250€/week (dus meer dan nu). Dus het is al wel veel beter, maar er kan nog wel wat bespaard worden op dit bedrag.

Vooral drank is nog een probleem. Ik loop veel, ik zweet ook heel hard (puur genetisch) en ik ga daarna dus echt geen water drinken als 'beloning' :oi22:. Dan drink ik soms 1,5 liter cola uit op een halve dag tijd of zo. Daarop zou ik nog serieus kunnen op besparen, want de cola is niet goedkoop. Maar goed ik wil niet leven gelijk ne pater op dat vlak. Het is wat het is. :)
 
Laatst bewerkt:
2021: €214,24
2022: €192,65
2023: €233,48

Dit is totaal voor alles van food en non-food uit de winkel, restaurants, broodjes op het werk, fast food, .. (incl. maaltijdcheques).
We zijn met 2 + 1 kind (2 jaar).
 
Ik zou het niet weten eigenlijk. We hebben gemeenschappelijke rekening voor alle gemeenschappelijke kosten en daar zetten we 2400 euro per maand op. Daarnaast beide MC dus neem 2700 totaal budget (in 2021 was het 2350 en MC van 1 iemand).

Na aftrek lening, verzekering, energie en telecom zal daar nog 1000 euro van overschieten dus 250 euro / week ongeveer.
Soms hebben we over, soms te kort (maar dat is dan meestal wegens niet maandelijkse uitgave) maar dat vlakt zich wel uit
 
250 euro per week ongeveer, incl restaurant bezoeken.

Waar ik op bespaar is fooien. Ik geef nooit gene.
Van het principe: ik krijg ook nooit geen fooien op mijn werk, en zit zeker ook niet bij de grootverdieners. Het is al mooi dat ik op restaurant ga en hun omzet help doen stijgen.
 
250 euro per week ongeveer, incl restaurant bezoeken.

Waar ik op bespaar is fooien. Ik geef nooit gene.
Van het principe: ik krijg ook nooit geen fooien op mijn werk, en zit zeker ook niet bij de grootverdieners. Het is al mooi dat ik op restaurant ga en hun omzet help doen stijgen.
In België en doorgaans in de EU is dit wel ok denk ik. In de VS krijgt het dienstpersoneel een letterlijk hongerloon. Die leven zowat 75-90% van de tips. Soms is het zo erg dat ze bij overduidelijke buitenlanders bijna de tip zelf invullen om zeker te zijn dat er iets van komt. Verfoeilijk systeem natuurlijk, maar geen reden om die werkers in de zak te zetten.
 
Waar ik op bespaar is fooien. Ik geef nooit gene.
Van het principe: ik krijg ook nooit geen fooien op mijn werk, en zit zeker ook niet bij de grootverdieners. Het is al mooi dat ik op restaurant ga en hun omzet help doen stijgen.
Hier ook. Al zie ik dat niet als een besparing, aangezien ik het niet meer dan normaal vind om geen fooien te geven. Zoals je zegt, ik krijg ook geen fooien van de klanten van m'n werkgever. Loon/bonussen moeten door de werkgever aan de werknemers betaald worden.

In de States is het een ander verhaal natuurlijk, maar daar gaan we dan ook amper uit eten in tenten waar het verwacht wordt om fooien te geven. Reken de fooien erbij en je komt echt een pak duurder uit dan hier, dus ik vraag me echt af waarom ze hun mensen zo weinig betalen. Gelukkig genoeg fastfood alternatieven waar geen fooien verwacht worden (en de States is natuurlijk dé plaats om fastfood te eten).
 
In de States is het een ander verhaal natuurlijk, maar daar gaan we dan ook amper uit eten in tenten waar het verwacht wordt om fooien te geven. Reken de fooien erbij en je komt echt een pak duurder uit dan hier, dus ik vraag me echt af waarom ze hun mensen zo weinig betalen. Gelukkig genoeg fastfood alternatieven waar geen fooien verwacht worden (en de States is natuurlijk dé plaats om fastfood te eten).
Tipping = pay for quality
 
Tipping = pay for quality

Dat concept is toch al een tijd lang verdwenen in de VS. :p

In the image, which was posted to the popular Reddit forum r/mildlyinfuriating, she had rung up a pre-packaged chicken caesar wrap for $14.99 and a bottle of Vita coconut water for $6.39. After tax, her total had come to $23.05, before she was prompted to leave a tip at the self-checkout machine.

“Would you like to leave a tip?” the tip screen read, with the options to leave a 15 per cent, 18 per cent, or 20 per cent tip, and no tip at all. She captioned the Reddit post: “It finally happened. I was prompted to tip at the airport self-checkout station.”

 
Waarom heeft een Hof Ter Cleve dan zo'n groot prijsverschil met een MacDonalds, zonder de tipping? ;)
Zonder tip kan je moeilijk differentiëren tussen de bediening en het eten.
Soms zit ik op een terras en lijk ik haast onzichtbaar voor de kelner als ik iets wil bijbestellen of de rekening wil, elders merken ze het direct.

Als je correct tipt tussen 5 en 20 pct in functie van de kwaliteit dan stimuleert dat toch het personeel?
 
Dat concept is toch al een tijd lang verdwenen in de VS. :p

In the image, which was posted to the popular Reddit forum r/mildlyinfuriating, she had rung up a pre-packaged chicken caesar wrap for $14.99 and a bottle of Vita coconut water for $6.39. After tax, her total had come to $23.05, before she was prompted to leave a tip at the self-checkout machine.

“Would you like to leave a tip?” the tip screen read, with the options to leave a 15 per cent, 18 per cent, or 20 per cent tip, and no tip at all. She captioned the Reddit post: “It finally happened. I was prompted to tip at the airport self-checkout station.”

Een voorverpakte chicken wrap voor 15 dollar. Hebben we al een topic voor gigantisch overdreven prijzen?
 
Zonder tip kan je moeilijk differentiëren tussen de bediening en het eten.
Soms zit ik op een terras en lijk ik haast onzichtbaar voor de kelner als ik iets wil bijbestellen of de rekening wil, elders merken ze het direct.

Als je correct tipt tussen 5 en 20 pct in functie van de kwaliteit dan stimuleert dat toch het personeel?
Als ze gewoon op zich al een deftig loon krijgen nog meer :).

Het "tippen" van medewerkers in de USA wordt gewoon vaker gebruikt om de prijzen laag te houden en mensen te lokken.

Mensen die getipt worden, verdienen minimaal 2,13 dollar per uur (zie: hier) zonder de tips meegerekend, de werkgever moet wel 5,12 dollar extra garanderen als tip. Maar in de praktijk betaal je dus op die manier het loon dat een werknemer sowieso moet krijgen, het is niet noodzakelijk iets extra.

Altijd mooi als je écht iets extra's krijgt, maar dan heb je plots Corona...
 
Zonder tip kan je moeilijk differentiëren tussen de bediening en het eten.
Soms zit ik op een terras en lijk ik haast onzichtbaar voor de kelner als ik iets wil bijbestellen of de rekening wil, elders merken ze het direct.

Als je correct tipt tussen 5 en 20 pct in functie van de kwaliteit dan stimuleert dat toch het personeel?
En toch kunnen we in veel landen zonder (zeker zonder zo'n hoge percentages), omdat we ervan uitgaan dat mensen wel gewoon een eerlijk loon verdienen voor hun job, en dan hun job wel naar behoren uitvoeren. Persoonlijk neem ik de eerlijkere bediening er dan wel bij, in plaats van die vals-hysterisch vriendelijke bediening die in de VS standaard is.

Het lijkt me nu toch ook wel niet zo'n vergezochte vaststelling dat heel dat tipping-systeem in de VS gewoon losgeslagen is, met mensen die niet meer weten of ze de "cable guy" of de kapper ook een fooi moeten geven.
 
Een voorverpakte chicken wrap voor 15 dollar. Hebben we al een topic voor gigantisch overdreven prijzen?
13 dollar is het duurste dat ik ergens online gevonden heb in een redelijk sjiek restaurant.
15 dollar is dan toch duur se. :tongue:
 
Terug
Bovenaan