Hoeveel procent van je vermogen heb je zelf bijeen gewerkt/gespaard versus gekregen/geërfd?

Hoeveel procent van je vermogen heb je zelf bijeen gewerkt/gespaard versus gekregen/geërfd?

  • 0 (= alles gekregen)

    Stemmen: 2 1,0%
  • [1, 20]

    Stemmen: 9 4,3%
  • [21, 40]

    Stemmen: 12 5,7%
  • [41, 60]

    Stemmen: 15 7,1%
  • [61, 80]

    Stemmen: 20 9,5%
  • [81, 99]

    Stemmen: 84 40,0%
  • 100 (= niets gekregen, alles zelf verwezenlijkt)

    Stemmen: 68 32,4%

  • Totaal aantal stemmers
    210
  • Opiniepeiling gesloten .

KnightOfCydonia

Well-known member
Crowdfunder FE
Naar aanleiding van de (stoef)thread over vermogen/sparen/investeren eens benieuwd om te weten (anoniem) hoeveel van dat BG vermogen zelfstandig is opgebouwd of dat het gewoon geschonken/gekregen is vanuit de ouders/familie?

Ik zal wel kleur bekennen want ik heb het zonet eens voor mezelf becijferd ('kleine' verjaardagscadeaus etc. wel niet meegerekend) en ik zit rond de 92% zelf en 8% "gekregen".

Ik maakte me ook de bedenking dat indien nodig ik die resterende 8% nog wel had kunnen dichten omdat ik het merendeel daarvan in mijn woning heb geïnvesteerd, maar ik zou er toch wel een aantal kleine luxes (spelconsole, nieuwe wagen) voor hebben moeten opgeven en/of een bijverdienste zou moeten hebben gezocht bovenop fulltime werken.
 
Door wat je gekregen hebt is er ook (veel) meer ruimte om te sparen, dus dat cijfer is ook beïnvloed.

Een schenking voor de woning is trouwens ook sterk gestegen door de prijzen van de afgelopen jaren.

In hoeverre tel je dat allemaal mee?
 
Zal ik gewoon direct de discussie starten over uw opleiding betaald krijgen, thuis blijven wonen tijdens studeren/al aan het werk, al dan niet moeten betalen om thuis te wonen, het concept van "weten dat er een hoop geld/vangnet is" en dat je dus veel makkelijker risico's kan nemen, etc?

Denk dat ik al een groot deel van de te verwachten zaken geanticipeerd heb
 
Moeilijk, want ben vergeten hoeveel ik zelf heb gespaard ed. Zal wel 90% gekregen zijn. Kan ook bijna niet anders. Laat beginnen werken, vader vroeg gestorven.
 
100% eigen opbouw; geen erfenissen, geen schenkingen.
Aan mijn kant zit er ooit wel een erfenis in die naar de kids zal gaan; aan haar kant zit dat er zelfs niet in.
 
Hier 7 a 8% gekregen. Was voornamelijk een kleinere som voor aankoop van woning. Laat ons zeggen, 1/4e van de BTW die we op onze nieuwbouw moesten betalen.

Verder nooit iets gekregen of geerfd.

Maar rijkdom is niet zozeer gekregen vermogensopbouw maar ook de kans krijgen om te kunnen studeren zonder geldzorgen. Wat in de meeste gevallen meer bijdraagt dan wat ouders kunnen schenken?
 
0% gekregen ondanks ik zeer begoede ouders heb. Dankzij een patrimoniumvennootschap weten mijn broer, zus en ik al wat ons te wachten staat qua erfenis eens mijn ouders komen te overlijden. Maar ze stonden er wel op dat we het probeerden zonder financiële hulp. Ik ben er zeker van dat ze ons niet op straat zouden laten slapen bij zware tegenslag, maar het was zeker niet zo dat wij een centje kregen toen we gingen bouwen. 0% dus voorlopig maar er wacht mij op termijn wel een mooie erfenis, al hoop ik dat mijn ouders beiden 100 jaar mogen worden.

Mijn vriendin en ik konden toch leningvrij bouwen: geluk gehad met crypto, 2 goed betaalde jobs, slim geïnvesteerd doorheen de jaren, altijd kwaliteit gekocht die lang mee ging ipv goedkope rommel, ik deed mijn eerste vakantiejob toen ik 12 (!) was, ik spaarde mijn zakgeld, ik deed altijd weekendwerk, wij hebben geen kinderen, wij werken nu nog minstens 50u/week fulltime + 8u flexi-job, ik moest thuis geen huur betalen toen ik nog thuis woonde en al werkte zolang ik minstens X% spaarde,...

We hebben nu toch een lening op 10 jaar afgesloten waarmee een appartement gekocht is wat we verhuren. De huurders betalen de lening dus af voor ons.

Zoals anderen al aangehaald hebben hebben mijn ouders wel altijd alles voor mij betaald: studies, kleren, eten,....
 
Laatst bewerkt:
Naar schatting ~11% gekregen, de rest zelfstandig opgebouwd.

Tenzij het over grote bedragen gaat (mensen die bv. een pak geld krijgen om zo een eigendom te kunnen kopen), denk ik dat het vooral als je net begint te werken voor het grootste verschil zorgt omdat je gemakkelijker de waarborg voor huur kan betalen, de drempel om een (bv. 2e handse) auto te kopen lager ligt, wat toch serieuze bedragen zijn om met een studentenjob te verdienen - en liefst nog wat buffer over te houden.

Ik sluit me aan bij @Houdini wat betreft dat kunnen studeren zonder geldzorgen.
 
Dat zal +- 4% gekregen zijn bij de aankoop van mijn huis. Maar mijn vader heeft enorm veel werkuren in de renovatie van mijn huis gestoken, mijn ouders hebben me meermaals geld geleend zodat de verbouwingen vooruit konden gaan, hebben me thuis laten wonen (wel met een vergoeding die ik moest betalen: 30% van mijn inkomen. Maar dat kreeg ik dus terug in de vorm van mijn voorschot voor de woning) tot de zolder bewoonbaar was,...
Financieel was het dan "gene vetten" maar op andere vlakken ben ik zeker dat wat mijn ouders gedaan hebben meer waard was dan geld geven.
 
Da's een moeilijk iets he. Ik heb zeer veel fysieke hulp gekregen bijvoorbeeld bij onze verbouwingen, mijn ouders hebben gezorgd dat ik zorgeloos kon verder studeren en wat nog allemaal, da's niet puur financieel uit te drukken maar telt natuurlijk wel mee in wat je daarna of tijdens kan opbouwen.
 
Ik ga daar eerlijk in zijn: ik heb toch behoorlijk wat van thuis uit gekregen - maar ik kan daar geen percentage op plakken omdat ik dat niet allemaal bijhou in een tabel. Deels doordat mijn ouders hebben gespaard en een stuk door erfenissen. Regelmatig krijgen we ook nog een klein extraatje en recent hebben we ook een schenking gekregen. Zonder die steun had ik toch vrede moeten nemen met minder.
 
Ik heb 10000 EUR gekregen toen ik alleen ging wonen, om de eigen middelen voor de lening (klein appartement) te verhogen.

Natuurlijk ja, zoals aangehaald heb ik zonder problemen kunnen studeren en thuis blijven wonen voor een klein maandelijks bedrag. Als je dan wat ok verdient kan het snel gaan.

Dan toen ik 3 jaar alleen woonde ofzo al de erfenissen gekregen die ik ooit kon verwachten (ouders en schenking grootouders). Mijn ouders waren niet rijk maar als typische babyboomers was dat wel een mooi bedrag, wat natuurlijk een serieuze buffer is die voor comfort zorgt. Geen idee op welk percentage ik zo land, maar ik vermoed minder dan 50%, gezien je als jonge dertiger uiteraard nog geen vermogen hebt dat kan concurreren met de generatie voor je.
 
Laatst bewerkt:
We hebben een beetje geld gekregen maar 90+% zijn eigen verdiensten. Veel heb ik niet 'naar beyondgaming normen'. :tongue: Maar ik heb wel een eigen woonst.
 
Mss even on topic antwoorden.

5000 euro gekregen omdat ze mijn zus met dat bedrag geholpen hebben bij de renovatie van haar huis en iedereen is altijd gelijk. Dat was 5 jaar terug denk ik

Voor de rest geen erfenissen of schenkingen. Thuis mogen wonen toen ik net werkte wel voor 2 jaar en toen ongeveer 15% van mijn inkomen afgegeven elke maand. Studies enzo betaald uiteraard. Mijn ouders zijn altijd van het principe geweest van geen zakgeld of cadeaus, als je iets wil moet je het vragen en dan kijken we naar uw school resultaten :p ( En aangezien ik meestal #2 in de klas was, was dat dus noppes >.> )
 
Hier een bouwgrond gekregen die de familie in lang vervlogen tijden kunne kopen heeft aan 3 miljoen BEF als ik me niet vergis. De moment dat we bouwden was die natuurlijk gestegen naar 140.000 euro. Hierdoor is mijn woninglening niet zo hoog en kan ik toch wel sneller kapitaal opbouwen waardoor de verhouding nu moeilijk inschatbaar is.
Toen ik werkte en nog thuis woonde enkel de maaltijdcheques afgegeven.
 
Lijkt me een beetje een onzinnige vraag omdat het antwoord toch wel heel dynamisch is. Als je pas het huis uit bent, net gebouwd/gekocht hebt, zal dat percentage wellicht relatief laag zijn door wat giften van je familie. Naarmate je ouder wordt en je vermogen groeit (en schulden dalen), gaat dat percentage natuurlijk stijgen. Totdat je dan ineens gaat erven en er mogelijk ineens weer een hoop bijkomt en dat percentage in 1 klap mogelijk weer inzakt.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me een beetje een onzinnige vraag omdat het antwoord toch wel heel dynamisch is. Als je pas het huis uit bent, net gebouwd/gekocht hebt, zal dat percentage wellicht vrij hoog zijn door wat giften van je familie. Naarmate je ouder wordt en je vermogen groeit (en schulden dalen), gaat dat percentage natuurlijk blijven zakken. Totdat je dan ineens gaat erven en er mogelijk ineens weer een hoop bijkomt en dat percentage in 1 klap mogelijk weer inzakt.
Ik denk dat de meesten de vraagstelling interpreteren als zijnde: Hoeveel heb ik gekregen toen ik een appartement / huis kocht. Of ben ik mis? Want anders ga je daar inderdaad geen goed percentage kunnen opplakken.
 
Terug
Bovenaan