Hoeveel procent van je vermogen heb je zelf bijeen gewerkt/gespaard versus gekregen/geërfd?

Hoeveel procent van je vermogen heb je zelf bijeen gewerkt/gespaard versus gekregen/geërfd?

  • 0 (= alles gekregen)

    Stemmen: 2 1,0%
  • [1, 20]

    Stemmen: 9 4,3%
  • [21, 40]

    Stemmen: 12 5,7%
  • [41, 60]

    Stemmen: 15 7,1%
  • [61, 80]

    Stemmen: 20 9,5%
  • [81, 99]

    Stemmen: 84 40,0%
  • 100 (= niets gekregen, alles zelf verwezenlijkt)

    Stemmen: 68 32,4%

  • Totaal aantal stemmers
    210
  • Opiniepeiling gesloten .
Dat klopt. Omdat wij al leningvrij gebouwd hadden is er voor het appartement wel geleend: 50 000 euro op 10 jaar aan 0,8% geloof ik.
 
Hier ook niets gekregen. Integendeel…
Maar in ons geval heeft dit ons bewuster gemaakt van geld en sparen denk ik. Uiteindelijk zijn we er ook “geraakt”.
 
Toch opvallend hoe in dit soort threads compleet andere statistieken naar boven komen dan wat algemene enquete komt.
60% van de jongeren krijgt steun van hun ouders. link

Samenvatting:
19% van de jongeren krijgt 10% van de woning cadeau
22% krijgt 10-20% cadeau
en 19% krijgt meer dan 20% cadeau.

Ook opvallend, 11% van de jongeren krijgt een bouwgrond en 11% krijgt een woning.

Eigen situatie: ik zou het niet weten. Het verschil tussen "geld krijgen" en "spaargeld" in die periode van uw leven is heel flou. Ik weet er genoeg die hier zouden zeggen dat ze alles zelf gespaard hebben, maar wel zijn afgestudeerd met 100k op hun spaarboekje...

Het komt nog verrassend goed overeen vind ik, hier post 67% dat ze steun gekregen hebben.
En de enquête hier kijkt naar procent van je vermogen, wat andere cijfers zal opleveren dan % van de woning uit de AXA enquête (moeilijk te zeggen in welke richting, afhankelijk van hoeveel van de woning al afbetaald is, etc.)

11% krijgt een woning is wel verrassend veel - wel op een enquête van 600 mensen dus niet zo statistisch representatief denk ik?
Maar goed, ik ken ook wel iemand die 10 jaar geleden al het vroeger ouderlijk huis (bescheiden rijhuis) incl. wat zelf-renovatie cadeau kreeg omdat de ouders naar iets nieuwer op de buiten verhuisden. Nochtans geen grootverdieners.
 
Het komt nog verrassend goed overeen vind ik, hier post 67% dat ze steun gekregen hebben.
En de enquête hier kijkt naar procent van je vermogen, wat andere cijfers zal opleveren dan % van de woning uit de AXA enquête (moeilijk te zeggen in welke richting, afhankelijk van hoeveel van de woning al afbetaald is, etc.)

11% krijgt een woning is wel verrassend veel - wel op een enquête van 600 mensen dus niet zo statistisch representatief denk ik?
Maar goed, ik ken ook wel iemand die 10 jaar geleden al het vroeger ouderlijk huis (bescheiden rijhuis) incl. wat zelf-renovatie cadeau kreeg omdat de ouders naar iets nieuwer op de buiten verhuisden. Nochtans geen grootverdieners.
Ja, de steekproef is volgens mij te klein, en ik vermoed dan nog dat ze gedaan is in de populatie "mensen die een woning hebben". Dus statistisch ook niet echt relevant inderdaad
 
Ja, de steekproef is volgens mij te klein, en ik vermoed dan nog dat ze gedaan is in de populatie "mensen die een woning hebben". Dus statistisch ook niet echt relevant inderdaad
Mijn schoonbroer zit in de projectbouw (nieuwbouw huizen + appartementen) en hun ervaring is dat ongeveer de helft van de klanten kinderen financieel steunt.

Dat wil daarom niet zeggen dat die andere helft alles op eigen houtje doet. Er zijn genoeg mensen die al een vroege erfenis gekregen hebben omdat hun (groot)ouders kwamen te overlijden. Bovendien zijn niet alle klanten jonge koppels in de lente van hun leven. Er zijn er ook genoeg mensen van 70 die geen groot huis en grote tuin meer willen eens de kinderen het huis uit zijn. Die verkopen dan hun woning om in een appartement te wonen. Dat zijn voor de statistieken ook klanten die niks schenken want die hebben met de opbrengst van de verkoop van hun huis genoeg om een aankoop te kunnen doen.

De bedragen zelf zijn zeer uiteenlopend. De ouders die hun kinderen kunnen steunen doen dat. Je kan je wel voorstellen dat er begoede gezinnen zijn die 100 000 euro per kind kunnen schenken, en er zijn anderen waar het gaat om een paar 1000 euro.
 
Zit die schoonbroer mee bij de notaris?

Het is niet omdat mama en papa mee komen kijken dat ze ook mee betalen.
 
Ongeveer 52% van mijn huidige net worth geschonken gekregen. Een deel van net worth werd ook opgebouwd uit intresten (heel klein deel), dividenden (iets meer) en meerwaarden op aandelen (grootste stuk) op het geschonken deel, en dat zit niet in die 52%

Daarnnaast ook gratis logen studeren en nietd loeten afgeven het jaar dat ik na mijn studies thuis woonde en geen huur moeten betalen in de de 4 jaren erop dat ik op een studio van mijn ouders woonde.
 
Ik heb enerzijds geen schenkingen of erfenissen gekregen, maar anderzijds wel gratis kunnen studeren (kot, boeken, eten, kleren, ontspanning, reizen, alles) waarbij ik zelfs nog kon sparen van mijn zakgeld en ook het geld van vakantiewerk kon oppotten. Mijn ouders hadden me in die periode dus ook op droog brood kunnen zetten, en dan bij de aankoop van onze eerste woning pakweg €50.000 kunnen geven. Dankzij die zorgeloze studententijd had ik geen duw in de rug meer nodig om zelf iets te kopen.

Ik heb dus 81 à 99% gekozen, maar het is flou.
 
Hier 2,5% van huidig netto vermogen gekregen.
Wel onrechtstreeks sterk gesteund door schoonvader door het aanbieden van een gratis woonst (waar ik geen eigenaar van ben)
 
Een klein beetje links en rechts gekregen.
Loopt snel op, maar nooit geen gigantische bedragen.
Ik zie daar ook weinig problemen in. Ik zou er niet zover in gaan als scriptkiddie. Op die manier krijgt iedereen wel wat natuurlijk.
 
Ik weet dat eerlijk gezegd niet zo goed. Ik zweef met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel ergens in de 61,80 categorie maar ik weet het eigenlijk niet zo goed. Ik heb nooit ineens een enorme smak geld gehad maar dat geld is in schijven gekomen over de afgelopen ~20 jaar, ik kan mij ook niet meer herinneren hoe vaak ik zo'n schijf gehad heb of de exacte bedragen.

Zelfs als ik dat wel zou weten is er nog de vraag hoe je zoiets echt berekend? Trek je de giften zuiver af van je totale vermogen? Of indexeer je die giften mee? Ik val binnen dit en 5 jaar sowieso in de 81,99 categorie maar het feit dat de gekregen bedragen ervoor gezorgd hebben dat er quasi geen geld verloren gaat aan rente of huur oid heeft natuurlijk wel een significante impact op de aanmaak van "eigen opgebouwd vermogen".
 
Ik zou het gewoon zo simpel mogelijk houden. Enkel kijken naar pure giften (dus niet rekening houdend met gratis huur en dergelijke) en naar de niet geïndexeerde waarde.
 
zwaar "begiftigd" en geen probleem om dat toe te geven. Het is een mooie combinatie van eigen studies (ook al even zorgeloos kunnen studeren, wat al een cadeau op zich is) daaraan gekoppelde carrières van zowel mezelf als mijn echtgenote aangevuld met duwen in de rug van ouders en schoonouders. Heb ik respect voor eenieder die het op eigen kracht doet "absoluut". Kijk ik neer op mezelf en alle anderen die wel een deel van thuis uit krijgen. "Absoluut niet." :)

kortom, een dikke chansaar die dankzij ouders en schoonouders ook mijn eigen kinderen versneld kan vooruit duwen. En nu is het wachten op een (achter)(klein)kind dat al dat geluk vebrast aan drugs en hoeren.
 
Voor ons gezin komt dit op +-20% van ons huidig vermogen.

Daarbij is alles van erfenissen, schenkingen en de sporadisch grotere bedragen geteld.
+ redelijk naar boven afgerond omdat ik niet alle Nieuwjaars/verjaardagen/... bijhoud.
 
Lang kunnen thuis wonen. Dus positief effect gehad op mijn spaargedrag.
maar op vlak van cash? in principe heb ik geen geld ontvangen van mijn ouders.
Ik heb alles zelf opgebouwd, door te werken en te sparen, en te investeren in bepaalde producten.

Het enigste dat ik misschien recht op zou hebben is 2 percelen bouwgrond, dat op naam staat van mijn vader, hij is de eigenaar.
Maar ik ben enig kind, dus in theorie enige erfgenaam.

Soit, het is van hem. Niet van ik.
 
Het huis wat we verbouwd hebben, was een schenking van mijn schoonvader. Wij hebben daar voor de verbouwing een jaar of 4 gratis ingewoond. Tijdens de verbouwing hebben we 2j gratis in het appartement van mijn ouders gewoond. Mijn vader heeft mij elk weekend geholpen met de verbouwing.

Ik denk dat ik in totaal zo een 30k euro van mijn ouders heb gekregen.
Bv een 6.000 euro ofzoiets voor mijn eerste auto. Factuur chape die mijn ouders betaald hebben. Aandelen etc

Ik denk dat ik niet mag klagen.
Al die jaren gratis wonen en een (oude) woning krijgen is niet niks.
 
Laatst bewerkt:
Wij hebben toen we samen gingen wonen een kleine 10K gekregen van mijn kant. Dat was een spaarpotje van toen ik kind was, aangevuld met het bedrag dat ik maandelijks betaalde aan mijn ouders voor kost en inwoon toen ik nog thuis woonde. Dat hadden ze dus fijn langs de kant gehouden om dan terug te schenken. Verder hebben we ook veel hulp gekregen bij de bouw van onze woning waardoor we toch minstens nog eens zoveel hebben kunnen uitsparen. Veel zaken zijn moeilijk in een bedrag uit te drukken natuurlijk. De ouders langs beide kanten dienen (vrijwillig) als kinderopvang, waardoor we daar in de loop der jaren ook veel mee bespaard hebben in vergelijking tot sommige anderen.
 
Ik heb op 0% gekregen gestemd want het gekregen versus eigen kapital is werkelijk <1%. Meer dan nieuwjaar, verjaardag, ... is dat niet. Als ik mijn huis kocht en alleen ging wonen bv niks gekregen behalve een pannenset :laugh:
 
Hier buiten de mogelijkheid tot studeren niets gehad. Na mijn studies eventjes thuis gewoond (maar 300 € afgeven per maand, wat uiteraard niets is in vergelijking met alleen gaan wonen).
Wel eens een cadeau voor nieuwjaar, of een verjaardag, maar that's it.

Ik denk ook dat we in onze nieuwbouwwijk de enige jonge starters zijn zonder enige vorm van vreemde inleg (en ben daar stiekem wel trots op).
 
Terug
Bovenaan