Huishoudbudget

Hier 2 volwassenen en 4 kids (tussen de 9 en 14)
Zal hier toch rond de 750 hangen. (ex. +/- 140 aan maaltijdcheques)
Gaan maandelijks 1x naar DE om de auto vol te laden met boodschappen. Scheelt een pak (kwa afstand niet veel verder dan een colruyt).
Schoonvader heeft ook nog eens een grote hof, daar beland veel van in onze diepvries + Hij brengt de vis mee uit Noorwegen. (scheelt ook al, en is veeeel lekkerder)
 
Wij besparen ongeveer €3/kg door collies en promo's te kopen en in te vriezen. Aan 400gr vlees per dag voor 300 dagen per jaar, kom ik aan 120kg x €3 is ongeveer €360 besparing per jaar. Dus besparen is zeker mogelijk :)
Vlees is bij ons 2 van de 6 schappen van onze diepvries, de rest is inderdaad om gemakkelijk te zijn (brood, groenten, ijs, soep, aardappelvarianten, ijsblokken, ...)
Hoe heb je die €3/kg uitgerekend?
 
Hoe heb je die €3/kg uitgerekend?
Het is een schatting maar de collies die we kopen zitten rond de 8€/kg (voorbeeld hieronder van een collie van onze slager van €56 = 8€/kg). Ik heb eens de afzonderlijke prijzen opgezocht en tussen haakjes gezet. Ik kom aan €14/kg dus eigenlijk €6/kg besparing maar we kopen ook soms vlees (in promo) in de Delhaize die misschien iets duurder zal zijn.


1 KilogramRUMSTEAK (€21,8/kg)
1 KilogramKIPFILET NK (natuur, gemarineerd) (€13,8/kg)
1 Kilogram1KG WORST NK (GEMENGD,KIP,BBQ) (€8/kg voor gemengd)
1 KilogramKIPPENGYROS (€15,3/kg)
1 KilogramCORDON BLEU (€14,8/kg)
1 KilogramKIPPENBURGER (€12,8/kg)
1 KilogramVARKENSSCHNITZEL (€11,6/kg)
 
De afbeeldingen niet 😄
2bbab878-7b9b-4028-b58e-d27c9d1c6710.png


Identieke producten dus geen huismerken
wat wel een groot verschil maakt. Huismerken in België zijn vaak goedkoper dan dezelfde in Frankrijk.

Nu, 1 maal per maand naar Frankrijk gaan voor bepaalde producten, is zeker interessant als je niet gigantisch ver van de grens woont.
 
Net even snel opgeteld. Ik vermoed een €500/maand gemiddeld over de maanden januari tem mei (voor 2). Zit wel niks van restaurants en/of afhaaleten bij. Frisdrank drinken wij zelden (max €10/maand?). Water= Brita & Sodastream. Alcohol is hoofdzakelijk beperkt tot wijn uit de speciaalzaak dus die heb ik er ook uit gelaten.

Verder nog zeggen dat wij wel altijd vers en gevarieerd koken (dat moet niet altijd duur zijn).

Groenten & fruit komen meestal uit supermarkt of goedkope turkse fruitwinkel.
Vlees & charcuterie bijna altijd van BE slager en brood quasi altijd van bakker.
 
Hier 2 volw. + 3 pubers halftijds

200€/week
Meer indien we uitnodigen
excl. af en toe eens op restaurant gaan eten

Waar we begin 2021 genoeg hadden met 800€/maand, zie ik nu toch dat we gemakkelijk boven de 1000€ geraken.

Meestal Delhaize + indien meer tijd dan bij de lokale boeren voor vlees, fruit/groenten en zuivelproducten.
Al probeer ik te letten op de promoties, toch weet ik dat we heel zeker meer zouden kunnen uitsparen door af en toe naar de Lidl of de Aldi tr gaan.
 
Wablief?

"( al eet ik nog amper vlees eerder kip )"

Dat staat er letterlijk wel? :p

Mocht er staan dat je amper vlees eet, eerder tofu; of eender wat dat geen vlees is dan houdt het steek.
Maar nu staat er gewoon dat je kip niet ziet als vlees.

nope-never-said.jpg

(grapje he)

Het is precies een passioneel topic :p.

Ik denk niet dat iemand letterlijk zou bedoelen dat kip geen vlees is.
Dat vis geen vlees is is iets anders (ben al aangevallen geweest door te claimen dat wij thuis geen vlees eten op vrijdag (maar dus wel vis))

Maar er zijn wel wat verschillen tussen gevogelte & rood vlees, dus vandaar dat er soms een onderscheid wordt gemaakt.
De meeste van de typische kritiek op vlees geld niet of veel minder voor kip (bijvoorbeeld gezondheid, prijs en 'resources' dat nodig zijn bij de creatie), vandaar toch wel een categorie gevogelte apart (maar gevogelte is natuurlijk wel vlees). Waarvan prijs het relevanst in dit topic.

Hoe heb je die €3/kg uitgerekend?
Heb ook zo een buikgevoel van de prijzen in de colruyt. Kippen borsten zijn soms sub 5 de kilo in promo, en soms 8+ euro.
Gehakt hetzelfde, zie je heel soms nog aan 4 de kilo in promo, en default eerder 7-8.
De duurdere vleesje koop ik niet (buiten de bbq schaaltjes in collect & go aan 10 eur/kilo)
 
Laatst bewerkt:
Gezin van 4 (2 tieners). We zitten net niet aan ~€1000/maand gemiddeld.

Heb voor de gein ook eens even teruggekeken naar de "goeie" tijd voor de crisissen/inflatie/etc. In 2019 zaten we aan €851/maand dus een kleine 14% lager. Denk dat dit mooi gelijkloopt met de inflatie en dus zijn onze kosten relatief gezien niet echt gestegen.

PS: Supermarkt staat bij ons wel onder voeding, maar daar worden uiteraard ook andere gebruikelijke huishoudzaken gekocht.

01/202302/202303/202304/202305/2023
VoedingSupermarkt€708.21€690.49€608.64€750.92€924.83
VoedingSpeciaalzaak€100.90€147.73€79.32€150.36€47.20
VoedingAfhalen€136.30€219.25€144.60€65.50€155.20
 
Grootste uitgave gaat naar cola hier ( is ook het enige merk dat we kopen )
Fruit is hier ook toch altijd serieuze hap uit ons budget ik eet graag frambozen, kiwi.. niet de goedkoopste stukken fruit.
 
Kan iemand een topic openen over hoe ridicuul het is om kip niet bij vlees te rekenen? Nog al gezien en ik snap de logica erachter niet.

Morgen antwoord ik over mijn kosten als ik er aan denk

De ecologische impact van kippenvlees is wel veel kleiner dan rundsvlees, nu dat maakt kip natuurlijk nog steeds vlees maar ik vermoed dat m'n daarom soms over kip spreekt als iets aparts.
 
Supermarkt/groentenkraam bakkerslager/visdrankhandel
Januari €304.18€46.00€0€31.70
Februari €447.29€53.65€33.49€22.20
Maart€568.68€72.40€17.00€29.50
April€495.53€131.35€64.90€22.00
Mei€353.70€87.00€62.28€59.33

Heb uit nieuwsgierigheid ook eens per maand gekeken van 2023. Dit is voor 2 volwassenen en 1 baby. Allemaal exclusief uiteten, kattenvoer en dingen zoals pampers. Wij kopen zelden frisdrank. Meestal alleen een bak melk en wat speciale bieren. Bakker is verschillend qua prijs omdat er moederdag ontbijt bij ons was en dan weer eens verjaardag etc. Normaal is dat per weekend rond de €15.
 
Wij zitten aan 1700€ per maand ongeveer. (Incl restaurant/afhaal)
2 volwassenen en 3 kinderen.

Ik moet wel zeggen dat we heel zelden inspelen op promoties. Als we zin hebben in iets kopen we het.

Maar we zouden dat beter wel eens beginnen doen :unsure:
 
Wij zitten aan 1700€ per maand ongeveer. (Incl restaurant/afhaal)
2 volwassenen en 3 kinderen.

Ik moet wel zeggen dat we heel zelden inspelen op promoties. Als we zin hebben in iets kopen we het.

Maar we zouden dat beter wel eens beginnen doen :unsure:
Amai, da's idd wel heel veel. Ben jij dan iemand wiens boodschappenkar enkel met merkproducten gevuld is?
 
XHXAWIZ.png


Gemiddelde aan boodschappen per maand
Jan 2017 - Dec 2017: €347
Jan 2018 - Dec 2018: €362
Jan 2019 - Dec 2019: €418 (eerste kindje dec 2019)
Jan 2020 - Dec 2020: €494
Jan 2021 - Dec 2021: €533
Jan 2022 - Dec 2022: €651 (tweede kindje mei 2022)
Jan 2023 - Mei 2023: €760
 
Eens gekeken voor mei. 2 volwassenen en 2 kinderen (waarvan eentje naar eten toe telt als volwassene).
Eten, drank, supermarkt: 2283 euro.
Steviger dan ik dacht 😅

Wel 4 dagen weggeweest en daar niet zelf gekookt, in BE ook 2 keer gaan eten, dat alleen al gaat richting 600 euro.
Daarnaast bijna altijd vers vlees en charcuterie, vrij veel verse groenten en fruit.

Puur aan supermarkten is het nog 650 euro.
 
Amai, da's idd wel heel veel. Ben jij dan iemand wiens boodschappenkar enkel met merkproducten gevuld is?
Niet per sé eigenlijk.

Frisdrank en water is steeds van huismerken (uitgezonderd Ice Tea, maar dat koop ik enkel in promotie). Ik koop ook wel dikwijls speciaalbieren, en geregeld een flesje Whisky.
Melk, ijs, ... zijn wel dikwijls Alpro/Soja, wat duurder is dan standaard.
Het is vooral de hoeveelheid denk ik, wij zijn met 5, en grote eters, vooral vlees. Wij kopen ook steeds ons vlees in de supermarkt. Kipfilet is 1,5kg per maaltijd bvb. Ook eten we geregeld scampi.
Veel geld gaat ook naar (school)koeken.
En afwasmiddel, kuisproducten, ... zitten daar ook wel allemaal in.
 
Wel gek hoeveel mensen dit zo gedetailleerd bijhouden.
Iemand aanraders voor een goede automated tracking app? Vroeger gebruikte ik Cake maar die bestaat niet meer :(
 
Hier schommelt dat tussen de 4 à 500 euro maandelijks (incl. maaltijdcheques) qua boodschappen, vaak nog een stuk minder. Dat is ruimer dan enkel voeding. 1 Volwassene en twee kinderen in co-ouderschap, plus twee katten die half het gebuurte en een troep vogels mee laten eten. Kinderen eten warm thuis en dat is vrijwel altijd vers klaargemaakt. Frisdrank en alcohol is hier heel beperkt, er gaat meer geld naar koffiebonen denk ik en 't is nu niet bepaald dat dat Kopi Luwak is. Echte bulk zoals afwastabletten of wasmiddel koop ik online met promo's op bvb. ibood.
 
Al een aantal jaar bijgehouden in excel, komt op gemiddeld 250 EUR/maand voor 2 personen. (enkel supermarkt)
Inflatie/corona/energiecrisis hebben hier niet veel effect gehad op de uitgaven.
Als ik sommige bedragen hier zie val ik bijna van mijn stoel...

Maar alles qua eten en drank is bij jullie dan gemiddeld 4 euro per dag per man?
Jullie gaan nooit iets eten, iets drinken, frietje halen, restaurant, etc etc?

Denk dat er wat spraakverwarring is tussen wat er nu wel en niet in scope is van het "huishoudbudgt", want ik heb de vraag wat we uitgeven aan eten, drinken en supermarkt echt heel letterlijk genomen en alles daarin meegenomen. Elke aankoop in de supermarkt, elke aankoop van eten of drank buiten supermarkten, alles zit daarin tot een ijsje of pintje toe.
 
Terug
Bovenaan