Zakgeld

JPV

Crew Member
Crowdfunder FE
Hoeveel zakgeld geven jullie aan jullie kinderen?

Bij ons: zoon 11 jaar (1e middelbaar): 5 euro per week, dochter (15 jaar (4e middelbaar): 10 euro per week

Zolang ze in het lager zaten, gaven we ze dat geld cash, zodat ze konden tellen en "echt" sparen, vanaf het middelbaar kregen ze het via een overschrijving en gebruiken ze een bankkaart. Dat verloopt goed, de zoon (pré-puber) spaart voorlopig beter dan de dochter (make-up/kleren).

Ervoor:
1-2e leerjaar: 1 euro per week
3-4e leerjaar: 2 euro per week
5-6e leerjaar: 3 euro per week

Laatst bewerkt:
Beide dochters (12 & 14) krijgen 30euro per maand. Hier moeten ze zelf gsm abbo (5euro) en spotify (family-3euro) van betalen.
Dit vanaf overstap naar middelbare school. We zien dat ze ruimschoots toekomen en kunnen sparen, ze "verspillen" eigenlijk amper geld.
Ik vermoed dat dit vanaf 16jaar wanneer ze af en toe eens beginnen uitgaan verhoogd zal worden.

Zoon is nu net 17 geworden.
Sinds zijn 14 is dat 80euro/maand van ons cash en 100 van de grootmoeder op de rekening.

Enige vaste uitgaven die hij heeft is af en toe iets gaan eten.
Mcdo en Carrefour over het school, dus dat is soms al eens een hamburger of koffiekoek/drankje uithalen na school.

De rest kan hij vlot sparen om de extra's te kopen die hij wil.
Meestal dan darts toebehoren en Lego.

Voor de grotere aankopen (welke geen must have zijn) hebben we een 50/50 regeling.
Als hij de helft kan sparen, leggen we de andere helft bij.

Mijn 10-jarige zoon kreeg van zijn 6e tot zijn 9e 2,5 euro/week, maar ik kreeg een beetje het gevoel dat hij dat normaal begon te vonden dat hij geld kreeg zonder er iets voor te doen.

Dus vanaf zijn 9e heb ik gezegd dat als hij zakgeld wenst, dat hij op zondag erachter moet vragen. Heeft hij misschien 2 of 3 keer gedaan, en daarna niet meer. Hij is ondertussen al een dik jaar zonder zakgeld. Maar hij koopt quasi nooit iets zelf van speelgoed, en voor sociale activiteiten krijgt hij altijd geld van ons, dus ja. Ook voor zijn verjaardag en communie krijgt/kreeg hij altijd best veel van de familie.

Maar goed, gratis geld is gratis geld, toch. Had verwacht dat hij er wel achter zou, maar precies niet.

Voor de grotere aankopen (welke geen must have zijn) hebben we een 50/50 regeling.
Leuke benadering.
Heb je daar ergens een limiet op gezet?

Ie, ik heb nu 1000€ gespaard, leggen jullie 1000€ bij voor een dikke game pc? :) .

Leuke benadering.
Heb je daar ergens een limiet op gezet?

Ie, ik heb nu 1000€ gespaard, leggen jullie 1000€ bij voor een dikke game pc? :) .

Wel 😂, hij heeft er ene, daar hebben we een 800 bijgepast .
Dat is nu wel het duurste geweest.

Scolia (voor darts) was ongeveer de helft.

Voordeel hiervan is dat hij veel voorzichtiger omgaat met zijn materiaal.
Toen hij alles zomaar kreeg, sneuvelden er al eens schermen van gsm of tablet.
Nu is dat allemaal nog in nieuwstaat.

Ook prijsbewuster.
Het hoeft geen pc van 3k te zijn, ene van 1600 is ook voldoende.

3de kleuter: €1/week
1 - 6de leerjaar: €2/week
Verder zijn nog niet geraakt maar zal normaal wel een hoger bedrag zijn vanaf het 1ste middelbaar.
Hier krijgen ze niks van speelgoed/cadeau buiten verjaardag, sinterklaas en kerst dus daarom vroeg begonnen met zakgeld om ze te leren sparen en waarde van geld bij te brengen.

De 11jarige krijgt 2,5 EUR/week op zijn bankrekening

De rest nog niet, we starten ermee als ze 10 zijn. Ben er redelijk zeker van dat onze 2de niets zal sparen en alles zal uitgeven aan in-game aankopen.

De 43 jarige krijgt ook geen zakgeld van de vrouw.

Interessant concept eigenlijk. Al denk ik dan wel dat je als tiener sneller grote aankopen wilt doen omdat je dan eigenlijk indirect meer krijgt.

De rest nog niet, we starten ermee als ze 10 zijn. Ben er redelijk zeker van dat onze 2de niets zal sparen en alles zal uitgeven aan in-game aankopen.
In-game aankopen? Is dat dan online? Op die leeftijd al? Is daar ook geen leeftijdsverificatie voor nodig?

Mijn 10-jarige zoon kreeg van zijn 6e tot zijn 9e 2,5 euro/week, maar ik kreeg een beetje het gevoel dat hij dat normaal begon te vonden dat hij geld kreeg zonder er iets voor te doen.

Dus vanaf zijn 9e heb ik gezegd dat als hij zakgeld wenst, dat hij op zondag erachter moet vragen. Heeft hij misschien 2 of 3 keer gedaan, en daarna niet meer. Hij is ondertussen al een dik jaar zonder zakgeld. Maar hij koopt quasi nooit iets zelf van speelgoed, en voor sociale activiteiten krijgt hij altijd geld van ons, dus ja. Ook voor zijn verjaardag en communie krijgt/kreeg hij altijd best veel van de familie.

Maar goed, gratis geld is gratis geld, toch. Had verwacht dat hij er wel achter zou, maar precies niet.

Misschien omdat hij nog niet genoeg de waarde van geld beseft of inderdaad het gevoel dat hij niets tekort komt of het toch krijgt als hij er zou achter vragen? Normaal zou dat wel moeten veranderen naarmate hij pubert?

Die 2,5 euro per week, hoe werd dat gegeven. Was dat op een bankrekening of gewoon direct aan hem. Misschien als het op een bankrekening dat hij het vergeten is dat hij er achter moet vragen. En dat hij gewoon nog niet beseft dat dat vrij belangrijk is? Omdat hij misschien nog niets met dat geld kan doen?

In-game aankopen? Is dat dan online? Op die leeftijd al? Is daar ook geen leeftijdsverificatie voor nodig?
Ja hij kan dat niet alleen, maar we willen hem redelijk "vrij" laten wat ze doen met hun zakgeld.

Sparen voor iets, een extra uitstap enz... Maar hem kennende gaat hij het alleen willen geven aan in-game aankopen.

Misschien omdat hij nog niet genoeg de waarde van geld beseft of inderdaad het gevoel dat hij niets tekort komt of het toch krijgt als hij er zou achter vragen? Normaal zou dat wel moeten veranderen naarmate hij pubert?

Die 2,5 euro per week, hoe werd dat gegeven. Was dat op een bankrekening of gewoon direct aan hem. Misschien als het op een bankrekening dat hij het vergeten is dat hij er achter moet vragen. En dat hij gewoon nog niet beseft dat dat vrij belangrijk is? Omdat hij misschien nog niets met dat geld kan doen?

Dat was kesh. Handje contantje.

voor degene met 16-jarige in huis. Blijven jullie zakgeld geven of dienen ze een studentenjob te doen.

Ik ben eerder geneigd (op dit moment) om hen toch te verplichten om een studentenjob te gaan doen als ze zakgeld willen hebben.

voor degene met 16-jarige in huis. Blijven jullie zakgeld geven of dienen ze een studentenjob te doen.

Ik ben eerder geneigd (op dit moment) om hen toch te verplichten om een studentenjob te gaan doen als ze zakgeld willen hebben.
Ik vind (persoonlijk) dat zakgeld los mag staan van een studentenjob. Hier was mijn zakgeld voldoende voor het uitgaan/eens een broodje of een drankje/..

Als ik echter een "grote" aankoop wou doen, kwam het van mijn vakantiejob en legden mijn ouders wat bij. Vond ik persoonlijk een goed systeem.

Zo hebben ze zelf de keuze of ze iets extra willen doen om iets extra te krijgen, maar volledig op nul zetten zou ik ook niet doen als hun prioriteiten ergens anders liggen. Ze mogen ook gewoon kind zijn tbh, met alle kortzichtige keuzes die erbij horen.

Ik weet niet wanneer mijn ouders juist zijn gestopt met het geven van zakgeld. Misschien vanaf ik begon te werken en dat ik dan zelf een bepaalde som bijdroeg aan het huishouden - en ook mijn maaltijdcheques gaf ik af. Maar ik ben geneigd hetzelfde te doen bij mijn dochter en als ze meer geld wil, dan moet ze een studentenjob zoeken.

Ze verplichten dat geld te sparen ... dat kan ze later genoeg doen. Dat ze het dan maar uitgeeft aan kleren of een gsm of wat dan ook. Ze moet leren omgaan met geld en dat betekent ook als ouder leren loslaten en je kind leren vertrouwen. Geeft ze geld aan een folieke dat ze snel beu is ... pech. Dat doe ik als volwassene soms ook.

Ik vind dat ne moeilijke, en kunnen omgaan met geld is toch vooral iets dat je ziet door hoe ouders ermee omgaan en niet perse hoe je er zelf met leert omgaan.
Ik heb nooit zakgeld gekregen, ik mocht altijd alles vragen, niet dat ik daardoor alles kreeg maar daar stond dan soms wel iets tegenover.
Maar voor weg te gaan/vrije tijd mocht ik gewoon een centje vragen, alle reizen/kleren etc werden volledig betaald, ik denk full package tot mijn 21ste ongeveer tot ik zelf mijn eerste loon had. Studentenjob heb ik eigenlijk nooit veel gedaan, enkel voor mijn 16 in Nederland meer om mij bezig te houden.
Nu 30+ en ondanks dat ik veel gekregen heb denk ik zeker niet dat het geld zomaar uit de lucht komt vallen of dat ik niet met geld om kan gaan. Mijn ouders zijn bewuste uitgevers, wel grote bedragen voor kwaliteit maar weinig foliekes en zottigheden en dat is vooral wat ik gezien en overgenomen heb.

Ik heb als kind nooit zakgeld gekregen. Als ik iets wou of nodig had moest ik het maar vragen.
Het geld dat ik kreeg van verjaardagen, Kerst, nieuwjaar,... mocht ik mee doen wat ik wou. Als we op uitstap gingen kreeg ik altijd wat cash mee, en alles wat ik over had mocht ik houden. Alles dat ik verdiende met vakantiejobs mocht ik houden.
Toen ik begon te werken moest ik 1/3 van m'n loon afgeven, maar toen ik thuis wegging heb ik dat volledig teruggekregen.

Wij deden tot voor kort hetzelfde met ons kinderen, maar onze oudste zoon mag sinds dit schooljaar tijdens de middagpauze de school verlaten. Hij nam steeds geld uit zijn spaarpot om dan in de Panos, Carrefour, Turkse bakker,... eten te kopen.
Maar ik vond dat wat zonde, dus hebben we beslist van hem zakgeld te beginnen geven.

We waren begonnen met 25€ per week, maar na een half schooljaar nu, en wat rond te horen/lezen blijkt dat wel veel te veel te zijn dus we gaan dat minderen (ik denk naar 15€/w). Zeker aangezien we 3 kinderen hebben en dat anders binnen een paar jaar wel heel duur gaat worden voor ons.
Hetgeen hij daarmee kan sparen mag hij mee doen wat hij wil.

Ik vind @MrPurple13 zijn idee van 50/50 voor grotere aankopen wel interessant.
Onze oudste zoon zijn gaming laptop is onlangs kapot gegaan dus wil hij een nieuwe PC.

Hij heeft zelf momenteel 400€ gespaard, en gaat nu met de feestdagen wel nog wat cash krijgen. Wij hadden eerst gedacht om bij te leggen en dat hij dat dan terugbetaald aan ons met geld dat hij spaart of krijgt voor z'n verjaardag en zo.
Die laptop was een gezamenlijk verjaardagscadeau van ons, grootouders en peter/meter. Maar ons dochter heeft mijn vrouw haar oude PC gekregen en onze jongste zoon die van mij. Dus in dat opzicht is het niet echt "eerlijk" dat hij alles zelf gaat moeten betalen.

Wij kregen zakgeld en kleedgeld. Ik kwam daar mee rond en heb pas voor het eerst een vakantiejob gedaan toen ik 18 was.
Mijn zus kwam daar absoluut niet mee rond dus die ging op haar 15de elke zaterdag al gaan werken.
De regel bij ons thuis was wel dat de helft van onze zomerjob op de spaarrekening moest belanden, de rest konden we vrij besteden.
Ik vind dat eigenlijk wel een goede regeling die ik ook wil toepassen als de dochter groter is.

Terug
Bovenaan